Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0208 Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_137.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Advertisements

Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
MAKROEKONOMIE – 2. část Autor: Ing. Vladimír Havlík.
PENÍZE A BANKOVNICTVÍ.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
RŮST CENOVÉ HLADINY VE ZKOUMANÉM OBDOBÍ JE INFLACE. DOCHÁZÍ-LI VE ZKOUMANÉM OBDOBÍ K POKLESU CENOVÉ HLADINY, JDE O DEFLACI. DEFLACE JE VZÁCNÝM JEVEM. ČASTĚJŠÍ.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_217.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Obchodní akademie, Střední.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiálu VY_32_INOVACE_147.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Inflace.
Inflace Milena Tichá Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
MAKROEKONOMIE – 1. ČÁST Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření: Klíčová.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_128.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
MODEL AS-AD INFLACE V EKONOMICE HYPERINFLACE DEFLACE
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A15 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníprosinec.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_231.
Inflace 1. Vymezení pojmů 2. Příčiny inflačních procesů.
Makroekonomické ukazatele
Číslo materiáluVY_62_INOVACE_EKO_4S_RE_32_18 NázevInflace Druh učebního materiálu Prezentace PředmětEkonomika Ročník4 Tématický celekFinanční gramotnost.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
INFLACE – 4. ukazatel úrovně ekonomiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření:
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Ekonomická stránka činnosti podniku Vypracoval : Ing. Marcela Zlatníková Projekt Anglicky v odborných.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_156.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_219.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
HOSPODÁŘSKÝ CYKLUS – 2. ukazatel úrovně ekonomiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_153.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Inflace VY_32_INOVACE_ Inflace = všeobecný růst cen, tedy růst tzv. cenové hladiny - inflace se zjišťuje (míra inflace) porovnáním cen vybraných.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_131.
* INFLACE květen 2013VY_32_INOVACE_EKO_ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana Venclíková.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy: Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Inflace Ing.Vojtěch Jindra
Inflace Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Inflace.
NEZAMĚSTNANOST, INFLACE
Ekonomika Hospodářská politika 4. Ing. Miroslava Farmačková VY_62_INOVACE_FAR_EK.4_2_02.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_11 Název materiáluInflace.
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
Inflace. Inflace míra změny cenové hladiny míra změny cenové hladiny K inflaci dochází, roste-li celková cenová hladina. K inflaci dochází, roste-li celková.
N á zev š kolyS Š HS Kroměř í ž Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Eva Zme š kalov á N á zev š ablony VY_32_INOVACE EKO N á zev DUMu EKO
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Předmět:Ekonomika Ročník: 3.ročník učebního oboru Autor: Mgr. Libuše Suchánková Anotace:Formou prezentace se žáci seznámí s druhy inflace. Prezentace je.
FINANČNÍ GRAMOTNOST INFLACE ZPRACOVALA: MGR. IVA NOVOTNÁ SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, ČESKÁ KAMENICE, JAKUBSKÉ NÁM. 113, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Ukazatele vývoje ekonomiky - rozdělení inflace a její důsledky
NEZAMĚSTNANOST, INFLACE
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Transkript prezentace:

Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_137 Jméno autora:Ing. Yvona Špílová Třída/ročník:2. ročník M/02 Obchodní akademie Datum vytvoření:12/2012

Vzdělávací oblast:Finance, daně, finanční trh Tématická oblast:Peníze a měna Předmět:Bankovnictví a finance Druh učebního materiálu:Inflace Výstižný popis způsobu využití, případně metodické pokyny: Vysvětlení pojmu inflace, členění a projevy inflace, způsoby měření Klíčová slova:Inflace, cenové indexy, členění a projevy inflace Druh učebního materiálu:Prezentace

Inflace

Inflace projev ekonomické nerovnováhy projev ekonomické nerovnováhy růst cenové hladiny (úroveň cen) růst cenové hladiny (úroveň cen) znehodnocení (pokles) měny znehodnocení (pokles) měny opakem je deflace opakem je deflace

Cenové indexy k měření inflace Index spotřebitelských cen CPI k výpočtu slouží průměrné ceny výrobků a služeb zařazených do spotřebního koše jedná se spotřebu průměrné domácnosti

Cenové indexy k měření inflace Index spotřebitelských cen CPI každá položka svou váhu určenou podílem výdajů na daný výrobek nebo službu nový spotřební koš po 5 letech z důvodu změny potřeb domácností

Cenové indexy k měření inflace Index cen výrobců (PPI) pro různá odvětví a obory koše obsahují výrobky a služby pro výrobce každá položka má v koši svou váhu princip stejný jako u CPI

Cenové indexy k měření inflace Deflátor HDP (HNP) košem jsou všechny spotřebované výrobky a služby v daném období každý rok se koš mění váhou je podíl výrobků nebo služby v produktu

Členění inflace podle kvantitativního hlediska Mírná inflace (plíživá, jednociferná) přijatelná pro stát i občany ceny rostou pomalu ceny rostou pomalu ceny nepřekračují tempo růstu výroby ceny nepřekračují tempo růstu výroby lidé se nezbavují peněz lidé se nezbavují peněz

Členění inflace podle kvantitativního hlediska Pádivá inflace (cválající, dvojciferná) prudký růst cen prudký růst cen růst cen převyšuje růst výroby růst cen převyšuje růst výroby peníze ztrácejí kupní sílu peníze ztrácejí kupní sílu lidé se zbavují peněz lidé se zbavují peněz

Členění inflace podle kvantitativního hlediska Hyperinflace extrém extrém nárůst cen ve stovkách, tisících % nárůst cen ve stovkách, tisících % kolísání mezd kolísání mezd peníze ztratily význam peníze ztratily význam částečný barter částečný barter černý obchod černý obchod

Členění inflace podle projevu zjevná inflace zjevná inflace růst cen odpovídá naměřené inflaci růst cen odpovídá naměřené inflaci potlačená (blokovaná) inflace inflace blokovaná státem potlačená (blokovaná) inflace inflace blokovaná státem

Členění inflace podle projevu skrytá inflace skrytá inflace velký podíl stínové ekonomiky nebo rostou ceny výrobků a služeb nezahrnutých ve spotřebním koši

Příčiny inflace poptávková inflace poptávková inflace -nárůst mezd -neúměrná produktivita práce -snížení daní -levné úvěry

Příčiny inflace nabídková (nákladová) nabídková (nákladová) - nedokonalá konkurence - zvýšení mezd - politické události - méně kvalitní zdroje surovin

Důsledky inflace přerozdělovací efekt přerozdělovací efekt pokles reálných mezd fixní důchody se nemění pokles hodnoty vkladů u bank pokles hodnoty úvěrů a půjček

Důsledky inflace sociální dopady sociální dopadynezaměstnanost sociální nepokoje rabování ekonomická emigrace

Důsledky inflace působení na rovnováhu ekonomiky působení na rovnováhu ekonomiky mění strukturu spotřeby mění strukturu výroby mírná inflace působí motivačně pro výrobu i zaměstnanost

Protiinflační politika úloha centrální banky (cenová stabilita) pohyblivá úroková míra u bank omezování růstu mezd omezení růstu poptávky

Úkoly: 1. Co je to inflace? 2. Co je to spotřební koš a co obsahuje? 3. Jak často se mění? 4. K čemu se používá? 5. Sledujte vývoj inflace v ČR za posledních 10 let.

Úkoly: 6. Která instituce měří inflace? 6. Která instituce měří inflace? 7. Inflace podle kvantitativního hlediska. 7. Inflace podle kvantitativního hlediska. 8. Inflace podle projevu. 8. Inflace podle projevu. 9. Příčiny inflace. 9. Příčiny inflace. 10. Důsledky inflace. 11. Protiinflační politika.

Použitá literatura: ŠVARCOVÁ, Jena. Ekonomie – stručný přehled, Zlín: Nakladatelství a vydavatelství ŠVARCOVÁ, Jena. Ekonomie – stručný přehled, Zlín: Nakladatelství a vydavatelství Ing. Jena Švarcová, Ph. D., CEED, pro rok 2012/2013. ISBN: