Symbolika extremistických hnutí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_ZIK_III-2_17
Advertisements

IDEOLOGIE A STÁT III. FAŠISMUS A KOMUNISMUS.
HUDBA.
Kryptografie Šifrování
Anglický slovosled (oznamovací věty)
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Vypracovala:Mgr.Silvie Reitharová
Co je logo, vznik loga z obrázku (piktogramu)
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Pro úspěch práce manažera a jím vedeného kolektivu je důležité i to, v jakém prostředí společně pracují, co je spojuje, jaké hodnoty a cíle sdílejí, jaká.
KANCELÁŘSKÝ BALÍK. KANCELÁŘSKÝ BALÍK je program, s jehož pomocí lze vytvářet PREZENTACE.
ANARCHISMUS.
Státní symboly České republiky
Kdo mohl být nepřítelem nacistů? Proti komu mohli nacisté vystupovat?
Světová hospodářská krize
ANTISEMITISMUS A NACIONALISMUS
Nacismus.
Totalitní režimy.
Současný extremismus v ČR
Národnostní menšiny a etnika
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Politický extremismus a radikalismus
SOCIOLOGIE 10 Náboženství
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Zeměpis Ročník : 8.
Nástup A. Hitlera k moci Německo jako fašistická diktatura
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Výchova k občanství.
Státní symboly ČR 4. ročník
RASISMUS.
LILIUM CANDIDUM J.Víchová Klinika dětské hematologieaonkologie FNM Oddělení klinické psychologie FNM.
Piktogramy – co je to?.
Společenské a hospodářské prostředí
Poválečný vývoj v Německu
Sociální diferenciace
Pro začátek si představte: Představte si, že bychom byli všichni naprosto stejní. Líbilo by se vám to? Asi ne. A přece máme strach z lidí, které neznáme.
Náboženství - úvod Petr Machala.
Státní symboly České republiky
FAŠISMUS.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Politologie a mezinárodní vztahy
OBYVATELSTVO A SÍDLA.
 V Moravskoslezském kraji žije obyvatel.  Nejvíce obyvatel žije v okrese Ostrava -město ( ) a v okrese Karviná ( ), nejméně.
Vždy jsem pohrdal línými bílými lidmi. Teď už můžu mluvit i o líných černých lidech. Jste chudí, protože jste nedodělali školu, berete drogy, máte tři.
Nástup nacismu v Německu Název sady materiálů: Dějepis pro 9. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_9_2814_Nástup_nacismu_v_Německu Autor: Mgr. Kočíř.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Fašismus - opakování Název sady: Moderní dějiny 1914.
NÁSTUP FAŠISMU V NĚMECKU Německo a hospodářská krize nadvýroba => krize Německo 2. nejvíce postižená země krizí (prům.výroba pokles o 41%) krize průmyslu.
SEZNÁMIT ŽÁKY SE STÁTNÍMI SYMBOLY ČESKÉ REPUBLIKY VÝUKOVÝ MATERIÁL ANOTACE.
Anotace Žáci pomocí prezentace se seznamují se státními symboly. Učí se je pojmenovávat i popisovat. Aktivně odpovídají na otázky označené v prezentaci.
PROBLÉMY LIDSKÉ NESNÁŠENLIVOSTI
SUBKULTURY   Skalský Dvůr
Politologie a mezinárodní vztahy
ČÍSLA KOLEM NÁS.
Lidské rasy.
Rastrová grafika Základní termíny – prezentace barev, barevné modely.
Sociologie pro SPP/SPR
Tolerance k národnostním menšinám
ZŠP a ZŠS Uherský Brod projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ NOVOVĚK
Nacismus NACISMUS V NĚMECKU árijec = příslušník „vyšší rasy“ (Němci)
NACISMUS V NĚMECKU.
VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a společnost VZDĚLÁVACÍ OBOR: Dějepis
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Smrt Vypracoval: Jakub Polášek Obor: Technické lyceum Třída: 1L
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oborů Technické lyceum,
Tvorba značky.
Člověk a barvy Barvy jsou přítomny v nesčetných různých formách a jevech Člověk je schopen prostým okem rozeznat aspoň 2000 různých odstínů Člověk barvy.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Psychologické působení barev
Ing. Alena Lochmannová Ústav etnologie
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství 6 - 9
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Transkript prezentace:

Symbolika extremistických hnutí

Symbol Symbolem rozumíme umluvené nebo obvyklé znamení či značku pro nějaký předmět věcného nebo ideologického charakteru. Může prezentovat názor, postoj, vlastnost nebo příslušnost ke skupině. Mimo grafického znaku může mít formu barvy nebo kombinace barev, číselné hodnoty, gesta, zvuku nebo melodie. Symbol, na rozdíl od znaku, je mnohovrstevný, představuje víc významů, často celý filosofický systém zahrnující osobní víru, morální postoje a autority, přijatý způsoby jednání.Jako symbol může sloužit grafický znak, barva nebo kombinace barev, číselná hodnota, gesto, zvuk nebo melodie.

Symbolika v extremistickém prostředí 1. výrazně pomáhá upevnit kolektivní identitu, 2. vyjadřuje mocenské ambice, 3. v demokratické společnosti se symbol stává důležitým, neboť je vyjádřením vlastního přesvědčení navenek a pojítkem mezi těmi,kdo znají jeho význam. Extremisté používají symboliku: 1. převzatou - sem patří například runy nebo nacisty používaná svastika, která dodnes v kulturách východní Asie představuje symbol štěstí. 2. původní

Runy Mají svůj původ ve starogermánském písmu Futhark. V nacistickém prostředí byly využívány v souvislosti se snahou nacistů navázat na starogermánské kořeny. Projevila se silná obliba starogermánská mytologie.

Svastika Svastika je pradávný znak symbolizující Nejčastěji štěstí, slunce nebo tvoření a zánik vesmíru. Objevuje se snad ve všech kulturách a na všech kontinentech. Najdeme ji na předmětech, kresbách a mozaikách od Řeků, Germánu, Slovanů přes africké a indiánské kultury až po hinduisty, buddhisty, džinisty a další dalekovýchodní náboženské a kulturní skupiny. Počátkem 20. století byla svastika používána celosvětově jako symbol štěstí a úspěchu. Pro „völkisch“ hnutí se stala symbolem árijské rasy. Jako takovou si ji přivlastnila NSDAP a od třicátých let 20. století je v západní Kultuře vnímána jako symbol nacismu, rasismu a nadřazenosti bílé rasy.

Kromě historických souvislostí se můžeme na pravicově extremistickou symboliku dívat i z hlediska rasového podtextu použitých symbolů. Nejvíce viditelné to bylo u neonacistické odnože hnutí Skinheads z období osmdesátých až devadesátých let minulého století. Z tohoto pohledu dělíme symboliku na: 1. symboliku s rasovým motivem (veškerá symbolika, která předjímá rasový motiv -svastika/ Hakenkreuz, smrtihlav/Totenkopf), 2. symboliku s latentně rasovým motivem (keltský kříž - zástupní znak neonacistů), 3. symboliku prostou rasového motivu (nejsou trestná, ale např. z morálního hlediska nepřijatelná - Skinheads, Ian Stuart Donaldson, S.H.A.R.P. ).

Symbolika čísel Řada symbolů využívá čísel nebo číselných kombinací, přičemž jednotlivá čísla často představují pořadí písmen v abecedě. Nejčastěji využívaná kombinace čísel je 88, která znamená zkratku HH (Heil Hitler). Autoři neonacistických textů ji připojují k podpisu. Číslo 18 reprezentuje iniciály Adolfa Hitlera (AH). Dalším číselným znakem užívaným v neonacistickém prostředí je 14, odpovídající počtu slov ve větě: „We must secure the existence of our people and a future for white children!“ V českém prostředí má stejný význam i číslo 10 (My musíme chránit existenci svých lidí a budoucnost bílých dětí!). Číslo 28 odkazuje na skupinu whitepower music Blood and Honour (BH). Anarchisté používají číslo 161, které znamená AFA – Antifašistická akce.

Neonacistické a neofašistické skupiny využívají barevnou symboliku odkazující ke Třetí říši. Ikonickými barvami jsou bílá, červená a černá. Bílá, která obecně představuje čistotu a nevinnost, tady symbolizuje čistotu bílé rasy. Červená je symbolem ohně, krve, v neonacistickém kontextu navíc pokrevního svazku, pro pravicové i lavicové extremisty je červená barvou revoluce. Černá znázorňuje odhodlání a smrt, nenávist (ke všemu, co špiní čistou rasu). Pravicově extremistická hnutí využívají kombinaci všech tří barev nebo bílou a černou, v českém prostředí i bílou a červenou. Anarchistické hnutí používá červenou a černou nebo obě barvy samostatně, komunisti barvu červenou. Barvy Bílá je symbolem čisté rasy - pravicoví extremisté ji používají napr. na tkaničkách bot.

Oděvní značky Oděvní značky

Zdroj: http://aktinex.unas.cz/docs/extremisticka-symbolika.pdf