Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Ing. Alena Lochmannová Ústav etnologie

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Ing. Alena Lochmannová Ústav etnologie"— Transkript prezentace:

1 TĚLO ZA KATREM – VÝZNAM ZDOBENÍ TĚLA ODSOUZENÝCH VE VÝKONU TRESTU ODNĚTÍ SVOBODY
Ing. Alena Lochmannová Ústav etnologie Filozofická fakulta Univerzity Karlovy 7. olomoucká sociologická konference

2 Uvěznění těla i ducha Proč?
Lombroso (1876): „Zločinci jsou reliktem primitivního typu člověka, který se projevuje zálibou v tetování. To naznačuje jejich bestiální pudy.“ (L´uomo delinquente) Tetování obecně v sobě mají jistou vnitřní hierarchii danou sociálními, ekonomickými, uměleckými, ale také technologickými faktory Tetování v československých káznicích (Rychlík, 2014) – potřebné věci často dodával chodbař, tetovačku si vyráběli sami tatéři či ostatní odsouzení, kteří ji následně směňovali za žádoucí komodity. Původně čínská tuš – vypadávání – dnes již i klasika od Kuro Sumi Tetování dělá tělo kulturně viditelným – vězeňská tetování velmi specifická (viditelná vs. neviditelná, klasika vs. barva) Tetování ve věznicích „zakázaným ovocem“ – vždy se zde tetovalo tajně, pod rizikem kázeňského trestu a umístění na OVKT Dnes: proměnily se podoby tetování, tetovací techniky i tetovací symboly, nezměnila se však touha vězňů po úpravě vlastních těl

3 Vlastní terénní výzkum
Výzkum realizován od listopadu 2013 do července 2017 Kvalitativní etnografická metoda 5 mužských věznic Perspektiva aktérů (tetovaní, tatéři) Datový soubor 102 rozhovorů 180 hodin pozorování ve vnitřních prostorách věznic Více než 700 pořízených fotografií vězeňských tetování Kvalitativní polostrukturované rozhovory Odsouzení se lišili v řadě aspektů počínaje věkem, přecházeje přes délku trestu, charakter spáchaného trestného činu, symboliku tetování, způsob jejich provedení až po tzv. vězeňskou historii (tj. jakými věznicemi již prošli a jaké věznice se tedy do jejich těl „vepsaly“)

4 Devalvující motivy Tetování dobrovolná x nedobrovolná
Nedobrovolná tetování zajímavá především z hlediska deklarace moci a hierarchizace uvnitř vězeňské subkultury Vulgární, urážlivé, směšné, ponižující, případně sexuálně devalvující motivy Nejčastějším motivem vytetovaný penis na mužský obličej (spánek, čelo) Odsouzený: „Jeden tady měl na spáncích jitrnici. Teda jitrnice to byla až potom, co si to nechal předělat, předtím to bylo… Jak bych vám to řekl slušně. No, prostě pánský přirození. Už ani nevim, za co mu to udělali, byl takovej divnej. Prostě ho sklepali, dali mu prášky do čaje.“ Nedobrovolná tetování jsou často realizována na slabších jedincích, kteří se něčím provinili proti internímu vězeňskému řádu. Možno nalézt i případy, kdy si vězeňští tatéři zkouší barvy na tzv. koninách.

5 Extremistická symbolika
Význam: upevnění kolektivní identity, vyjádření mocenských ambicí, výraz vlastního přesvědčení sloužící navenek jako pojítko mezi těmi, kteří znají jeho význam Symbolika převzatá (runy – původ ve starogermánském písmu, svastika – v kulturách východní Asie dodnes symbol štěstí) a původní Z hlediska rasového podtextu použitých symbolů (Chmelík, 2002): Symbolika s rasovým motivem (veškerá symbolika, která předjímá rasový motiv, např. svastika, smrtihlav, symboly KKK) Symbolika s latentně rasovým motivem (např. keltský kříž – zástupný znak neonacistů) Symbolika prostá rasového motivu (není trestná, ale například z morálního hlediska na hranici přijatelnosti, popř. nepřijatelná – např. Skinheads, S.H.A.R.P. - Skinheads Against Racial Prejudice)

6 Tetování obličeje Velmi silným motivem vězeňského tetování je slza (vyplněná x nevyplněná) tetovaná pod vnější koutek oka Slza – identifikující symbol často odkazující ke kriminální minulosti Významy roztříštěny: vražda, symbolické vyjádření utrpení vězně v rukou spravedlnosti, smutek nad úmrtím blízkého příbuzného či přítele Slza často využívaná ve smyslu deklarace sociálního statusu, neformální moci Odsouzený: „Chci, aby měla tady ta zvířata respekt. Chci, aby věděla, že to, co tady zkoušej mezi sebou, na mě zkoušet nebudou.“ Dalším častým symbolem jsou oční linky – „kočičí oči“ vs. nedotažené oční linky

7 Tetování odkazující k rodině a partnerky jako zvláštní kategorie
Převládají nápisy (jména, data narození) Primárně děti (někdy v podobě andělů majících tvář potomka), následně další příbuzní Partnerky jako samostatná kategorie Tetování na srdce – osobní význam tetování (nejen v případě rodiny) Odsouzený: „Já mam pět dětí a všechny jsem si dal na srdce, protože je nosím v srdci. Tohle tetování mám nejradši, i když se ten obrázek moc nepovedl, ale předělat bych ho nenechal. Ty ostatní jo, nebo i úplně odstranit bych je nechal, ale tohle, to ne.“

8 Náboženská tetování Oblíbená tetování: Ježíš, Panna Marie, růženec, k modlitbě sepjaté ruce Nutno si uvědomit, že náboženské symboly mají v různém prostředí různý význam (velmi specifické v tomto ohledu je např. ruské kriminální prostředí)

9 Tetování závislosti Tetování narkomanů
Symbolizují drogovou závislost osoby – přímá symbolická vazba (injekční stříkačka) Drogová závislost symbolizována abstraktně – např. lebka s hadem, motivy smrti, démoni Symbolizují, popř. odkazují k určité skupině omamných a psychotropních látek (makovice, list marihuany) Tetování gamblerů

10 Děkuji za pozornost


Stáhnout ppt "Ing. Alena Lochmannová Ústav etnologie"

Podobné prezentace


Reklamy Google