Planety typu Jupitera (plynné planety– plynní obři)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola 1. ZŠ T.G. Masaryka Milevsko, Jeřábkova 690,Milevsko Autor
Advertisements

Sluneční soustava Předmět: Biologie Třída: 1L
= věda o vesmíru – popisuje ho, zkoumá jeho vznik a vývoj
Planety sluneční soustavy
Planetky, měsíce planet
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 9 Tematický okruhAstronomie TémaPlynné.
SLUNEČNÍ SOUSTAVA SOLAR SYSTEM Mgr Iva Lulayová.
Sluneční soustava.
Soubor všech fyzikálně na sebe působících objektů, který je současná astronomie a kosmologie schopna obsáhnout. staří vesmíru se odhaduje na 13 až 18miliard.
Oběžnice Slunce-vnější soustava
ZŠ Rajhrad Ing. Radek Pavela
Planety sluneční soustavy
Uran.
= věda o vesmíru – popisuje ho, zkoumá jeho vznik a vývoj
Země ve vesmíru.
Saturn Saturn je v pořadí planet na šestém místě a po Jupiteru druhá největší planeta sluneční soustavy. Planeta byla pozorována již starověkými astronomy.
Jupiter.
Registrační číslo projektu
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Ing. Pavla Macillisová
MPrezentací se prochází klikáním myši
Sluneční soustava 5. ročník
Sluneční soustava Miroslava Maňásková.
VY_V/2_INOVACE_11_Planety
JUPITER Zuzana Al Haboubi.
Sluneční soustava.
David Hnátek A Radka Střihavková
Země jako planeta Lucie Racková KVA.
Uran Sabina Bartůšková Lucie Vávrová. Popis Uranu Uran na rozdíl od většiny ostatních planet má výrazně skloněnou osu rotace. Je nakloněný na stranu o.
ATMOSFÉRA ZEMĚ Robert Řehák
Obří planety Fyzika RNDr. Zdeňka Strouhalová
VESMÍR SLUNEČNÍ SOUSTAVA.
Základní škola Stříbrná Skalice, Na Městečku 69,
ZEMĚ JAKO VESMÍRNÉ TĚLESO
SLUNEČNÍ SOUSTAVA.
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
Šablony GEOLOGIE 2. Vznik sluneční soustavy Vypracovala: Mgr. Eva Ratiborská ZŠ Trávník, Přerov ZŠ Trávník, Přerov.
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
Vesmír a sluneční soustava
Adam Stibůrek Monika Vančurová
Kateřina Bartůšková, Jakub Žďárský
Autor: Petr Kindelmann Název materiálu: Saturn Šablona: III/2
NEPTUN Kateřina Valentová Lucie Kvasničková Triton.
Slunce vzniklo asi před 4,6 miliardami let a bude svítit ještě přibližně 7 miliard let. Stejně jako všechny hvězdy hlavní posloupnosti i Slunce.
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
Př í jemce Z á kladn í š kola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Kr á lov é Registračn í č í slo projektuCZ.1.07/1.1.05/ N á zev projektu Digitalizace.
Planety sluneční soustavy – Velké planety
Planety sluneční soustavy
Neptun.
Sluneční soustava planety kontrolní otázky Merkur Jupiter Venuše Saturn Země Uran Mars Neptun.
Sesterská planeta Země Zuzana Prášilová Lucie Ulehlová Matěj Plevák1.a.
Sluneční soustava. Sluneční soustava (podle Pravidel českého pravopisu psáno s malým s, tedy sluneční soustava) je planetární systém hvězdy známé pod.
Planety sluneční soustavy
VESMÍR SLUNEČNÍ SOUSTAVA.
JUPITER.
Planety sluneční soustavy
Saturn Planeta s prstenci.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
EU peníze školám Základní škola Čachovice a Mateřská škola Struhy, Komenského 96, příspěvková organizace Označení: VY_32_INOVACE_231_PR5 Předmět: Přírodověda.
Název školy: Speciální základní škola Louny, Poděbradova 640,
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Ing. Iva Hlásková Číslo
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Planety sluneční soustavy. Sluneční soustava Sluneční soustava je planetární systém hvězdy známé jako Slunce. Tvoří jej především 8 planet, 5 trpasličích.
PLANETY SLUNEČNÍ SOUSTAVY
Vnější planety sluneční soustavy
Sluneční soustava.
PLANETY SLUNEČNÍ SOUSTAVY
Planeta Sluneční Soustavy
Transkript prezentace:

Planety typu Jupitera (plynné planety– plynní obři) Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Co mají planety plynné společného? rozměry mnohem větší (desetitisíce kilometrů) všechny mají prstence složené z malých satelitů, prachu a meteoroidů velmi rychlá rotace => planety jsou proto zploštělé rozsáhlé a husté atmosféry nemají pevný povrch hlavním stavebním prvkem je VODÍK (tj. nejlehčí prvek) viditelný „povrch“ má velmi nízké teploty vnitřní zdroje energie větší než u Terestrických planet početné soustavy měsíců obíhají kolem Slunce ve větších vzdálenostech hustota se pohybuje kolem hustoty VODY 1000 kg/m3 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Které planety jsou plynné? NEPTUN URAN SATURN JUPITER Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

JUPITER na pozemské obloze září jako čtvrté nejjasnější těleso rychlá rotace kolem osy (cca 10 h) výrazné zploštění planety doba oběhu kolem Slunce je 11 roků 315 dní „povrchová“ teplota -150 °C (měřeno v oblačnosti a na vrcholcích mraků, o cca 60 km teplota zhruba jako na Zemi, níže je teplota varu vody) obíhá ve vzdálenosti 778 270 000 – 778 410 000 km od Slunce největší těleso sluneční soustavy OBROVSKÉ MAGNETICKÉ a GRAVITAČNÍ POLE nejvíce satelitů (63) průměr 142 984 km (11x větší než Země) nejhmotnější planeta sl. soustavy (318x těžší než Země) planeta je plynno – kapalná chemické složení podobné Slunci Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

ZÁHADNÝ JUPITER uvolňuje 2x více energie, než kolik jí dostane od Slunce (smršťování planety – cca 1 mm/rok) vlastním „povrchem“ je oceán kapalného vodíku (stlačený molekulární vodík a helium) v atmosféře pozorovány blesky v bouřích Polární záře v okolí magnetických pólů tisíckrát jasnější než pozemské ve výškách až 2300 km nad oblačnou vrstvou způsobeny silným magnetickým polem (elektricky vodivé nitro) reakce na nabité částice z vulkánů měsíce Ió Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

ATMOSFÉRA JUPITERA vodík, helium, příměs čpavku a methanu Rozdělena na jasné oblasti – ZÓNY (pásma) nejvyšší vrstvy atmosféry světlá oblačnost z krystalů čpavku vznášejících se v plynném vodíku (prokázány i příměsi methanu, dalších uhlovodíků a stopové množství vody) pozorujeme v oblastech vzestupného proudění (stoupající plyn ohřátý vnitřním teplem planety se adiabaticky ochlazuje) Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

ATMOSFÉRA JUPITERA 2. temné oblasti – PÁSY výrazné pásové struktury ve směru rovnoběžek vznik vydouváním rovníkových vrstev v důsledku rychlé rotace (nejrychleji rotuje atmosféra v okolí rovníku, nejpomaleji atmosféra ve středních výškách) nejvýraznější severně a jižně od rovníku místa sestupných proudů (chladné plyny klesají do nitra planety) Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

GRS (the Great Red Spot) obrovský vír (tornádo) v atmosféře pozorování již od poloviny 17. stol. rychlost až 500 km/h nejchladnější místo na Jupiteru oblačnost krouží až v deseti kruzích délka cca 25 000 km záhadné zmenšování (před sto lety ovál 15 000 x 42 000 km,v pol. 21. století kruhová) Bílé ovály, životnost několik let,výskyt mezi dvěma soused.rot.proudy s různými rychlostmi charakter stejný,jako GRS,vír (anticyklona) Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Jupiter v dalekohledu velmi jasný objekt výrazné zploštění planety (pozorovatelné již v menším dalekohledu) přímo pozorujeme atmosféru (charakteristické pruhy a světlé oblasti, GRS) 4 největší tzv. Galileovy měsíce (viditelné i v menším dalekohledu) Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

GALILEOVSKÉ MĚSÍCE - trocha historie 7. ledna 1610 poprvé pozorovány Callisto Europa Io nazvány „Hvězdy Medicejské“ 11. ledna 1610 objeven největší měsíc sluneční soustavy GANYMEDES , byl pozorovatelný i pouhým okem. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

GALILEOVSKÉ MĚSÍCE - fakta jméno měsíce Střední vzdálenost od Jupitera průměr Callisto 1 880 000 km 4806 km Europa 670 900 km 3130 km Ganymedes 1 070 000 km 5268 km Ió 421 600 km 3660 x 3637 x 3631 km všechny 4 Galileovy měsíce je možné snadno pozorovat jako jasné hvězdičky v úrovni rovníku, v okolí Jupitera Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Callisto nejvzdálenější z Galileových měsíců druhý největší měsíc Jupitera velmi starý ( cca 4 miliardy let) třetí největší ve slun.soustavě (o trochu menší než Merkur) nejmenší hustota (1860 kg/m3) nejtmavší povrch rovnoměrně pokryt krátery cca stejných rozměrů (30 km) kůra tvořena ledem promíseného s horninou v hloubce kolem 100 km předpoklad cca 10 km vrstvy vody velmi řídká atmosféra CO2 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Europa nejmenší ze známé čtveřice průměr o trochu menší než náš Měsíc (17. místo v mohutnosti pevných těles naší sl. soustavy) povrch je rovný, výrazně méně meteor.kráterů (zality vodou)tvořen vodním ledem a ledovými krami (cca 30km velké) brázdy – trhliny v ledové kůře, po celém povrchu (délka tisíce km, šířka 50 – 200 km, hloubka jen desítky metrů), občas jimi vytéká voda, zbarvená kalem z nitra povrch má rozlohu asi jako Afrika nahnědlé a našedlé oblasti jsou pokryty malými pahorky pod ledovou kůrou oceán Hloubka ledové vrstvy 3 – 20 km. Hloubka oceánů 100 km 2x více vody než ve všech oceánech a řekách na Zemi ! Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Ganymedes největší měsíc sluneční soustavy (větší než Merkur a Pluto, průměrem se podobá Marsu) geologicky poměrně složitý povrch (směs hornin a ledu) tři zákl. typy útvarů ROZSÁHLÉ TEMNÉ plochy (starší) a SVĚTLÉ plochy (mladší, protínající rovnoběžné brázdy), meteorické krátery pod kůrou (cca 70 km) cca 100 km hluboký slaný oceán (důkazem druhy slanýh minerálů v ledové tříšti na povrchu) kovové jádro o průměru 2 000 km (přítomnost magnetického pole) podpovrchová voda zůstává kapalná díky teplu z přirozené radioaktivitě v nitru Velmi řídká atmosféra tvořená molekulárním kyslíkem a ozonem (uvolňuje se z ledu). Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Ió rozměrem a hustotou (3 570 kg/m3) se přibližuje našemu Měsíci 100 m přílivová vlna taktéž výsledkem slap.působením Jupitera Silnou vulkanickou činností povrch přetvářen 1 mm/rok povrch vulkan. činnost je vyvolávána silným slapovým působením Jupitera barevný povrch (zelená – sloučeniny síry,bílé oblasti – pevný oxid siřičitý, černá – usazeniny vulkanického prachu, červená a žlutá – sirné plyny a hořčík) erupce explozivní, látka vyvrhovaná rychlostí až 1 km/s do výšek od 100 do 300 km, ale i 600 km teplota některých vulkanických oblastí dosahuje až 1 300 °C Řídká atmosféra tvořená kyslíkem a oxidem siřičitým Na své oběžné dráze je Io předcházen oblakem neutrálních sodíkových atomů Ió rozměrem a hustotou (3 570 kg/m3) se přibližuje našemu Měsíci jedno z nejzajímavějších těles naší sluneční soustavy tuhé železné jádro oběh nejblíže kolem Jupitera, po téměř kruhové dráze silné slapové působení Jupitera (kůra Ió je téměř stálý ovál, také díky rotaci, až 16 km vysoká pohoří) vulkanicky nejaktivnější známé vesmírné těleso neustálý spad jemného prachu na celý povrch (1 cm/rok) Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Porovnání velikosti Galileovských měsíců Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Další PLYNNOU PLANETOU – OBREM naší sluneční soustavy je…….. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

SATURN druhá největší planeta sluneční soustavy svými fyzikálními vlastnostmi podobný Jupiteru taktéž zploštěn vlivem rychlé rotace nejmenší průměrná hustota 700 kg/m3 (otázka k zamyšlení : Víš, co by se stalo, kdybychom SATURN vhodili do obrovské nádoby s vodou nebo moře?) průměr 120 536 km teploty viditelné části planety od -127 °C do -180 °C prům. vzdálenost od Slunce 1 426 720 000 km planeta je 95x těžší než Země kolem své osy se otočí za 10 h 39 min kolem Slunce oběhne za 29,4 roku magnetické pole menší než u Jupitera, ale i přesto polární záře (sahají až do výšky 1 600 km nad oblačnou vrstvu) (na rozdíl od Jupitera ale vznikají stejně, jako na Zemi – proudem elektr.nabitých od Slunce) Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Saturnovy zajímavosti jádrem Saturna je skalnatý útvar velikosti Země produkuje 2x více energie než dostane od Slunce (dostává ¼ slunečního záření, v porovnání s Jupiterem) Energie má mnohem větší vliv na silné atmosférické proudění (proto silnější než u Jupitera). Energie se uvolňuje nejspíš tím, jak klesá helium ke středu planety. velký počet měsíců (více než 50) Měnící se podoba Saturnu vzhled Saturnových prstenců – natočení planety vůči Zemi se mění (viz tabulka) Způsobeno značně skloněnou rotační osou Polohou prstenců v rovině rovníku Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

ATMOSFÉRA SATURNU žlutavé zabarvení pásová struktura s temnějšími polární oblastmi atmosféra v rovníkové oblasti se pohybuje rychleji než oblasti okolní proudění v oblasti rovníku je až 3x rychlejší než na Jupiteru, dosahuje 480 m/s , v jiných oblastech od 0 do 160 m/s (příčinou větší sklon rotační osy) ( horní atmosféra Země 110m/s) pohyb atmosféry jako celku sahá nejméně 2 000 km pod horní pozorovanou úroveň útvary - vzdušné víry - bílé ovály v atmosféře, rozměry 5 000 – 7 000 km a obvodové rychlosti 100 m/s neprůhlednou vrstvu obklopuje řídký zákal do výšky min. 2 000 km spodní část zákalu tvořena 100 km vrstvou krystalků čpavku spektroskopicky zjištěn molekulární vodík (89 %), čpavek a methan, různé uhlovodíky a helium (11 %) (potvrzeno sondami) pod neprůhl.vrstvou další vrstvy atmosféry (kapalný molekulární vodík s heliem – 87 % objemu planety, kapal.oblast metalického vodíku s heliem, vrstva silně stlačeného ledu) Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

SATURNOVY PRSTENCE poprvé pozoroval Galileo (neúspěch) Christian Huyghens 1655-59 správně usoudil, že se jedná o plochý prstenec soustava prstenců, tři hlavní dobře viditelné v dalekohledech (dva jasné A+B a poloprůhledný C ) hlavní – výrazné označované písmeny A – G (nejdou po sobě – DCBAF – od tělesa planety, jsou v pořadí, jak byly objeveny) prstence se dále dělí na jemnější prstýnky, těch jsou tisíce (g/cm3) v rovině rovníku každý obíhá kolem Saturnu jinou rychlostí v prstenci F tzv. pastýřské měsíce (svou gravitací udržují částice prstence na stabilní dráze) od 7000km nad viditelným povrchem do vzdálenosti až kolem 384 000 km (384 400 = Měsíc - Země) šířka několik desítek tisíc km, ty jemnější max. 1km tloušťka pouze desítky – cca 200 metrů složeny z drobných částic prachu a ledu obaleného horninami, balvanů, ledovou tříští velikost částic od milimetrů (zrnko cukru) až do desítky metru (dům) vzájemné rychlosti částic v prstencích se neliší o víc než 1mm/s Mezi prstenci A – B je výrazná mezera, Cassiniho dělení, malá mezera v prstenci A,tzv. Enckeho dělení Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Saturnův měsíc TITAN druhý největší měsíc ve sluneční soustavě průměr 5 150 km, tj. více než Merkur (4 880 km) velmi hustá atmosféra (dusík, methan – oblačnost a srážky a lehké uhlovodíky) tlak na povrchu je o 60 % větší než na Zemi (dno bazénu) atmosféra naoranžovělá pevný povrch (přistání sondy Huygens 14. 1. 2005) teploty kolem -180 °C Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

URAN objeven Williamem Herschelem 13. března 1781 (vlastní výroba dalekohledu) (hudba+sestra) dříve považována za hvězdu na hranici viditelnosti okem v dalekohledu jako zelenomodrý kotouček rozsáhlý systém 27 měsíců (od 26 km do 1 578 km) průměr 51 120km (4x Země) hustota 1 270 kg/m3 cca 14,6x větší hmotnost než Země vnitřní stavba zřejmě blízká Saturnu (kamenné jádro,obalené tekutou vrstvou voda, čpavek, methan, tato vrstva je 80 % hmotnosti planety a je zdrojem magnet.pole) vzdálenost od Slunce 2 870 970 000 km kolem své osy se otočí za 17,2 h kolem Slunce oběhne za cca 84 let velmi neobvyklý sklon rotační osy – téměř v rovině oběhu (póly 21 let den/noc) teplota v atmosféře je od -213 °C do -216 °C rozdílná rotace atmosféry (hlubší oblasti pomaleji, blíže rovníku rychleji),nepravidelný tvar planety Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Atmosféra Uranu Složení podobné všem planetám tohoto typu vodík (cca 83 %) helium (cca 15 %) methan (2,3 %) stopové množství vody stopové množství čpavku aerosoly obsahující methan, čpavek a vodu) Nevýrazná pásová struktura atmosféry. Rychlosti atmosférického proudění od 150 km/h do 600 km/h. V horních vrstvách oblačnost – drobné krystalky vodního ledu a čpavku. Methan v nejvyšších vrstvách pohlcuje červenou složku světla (toto vysvětluje zelenavé zbarvení planety). Pod atmosférou nejspíše tekuté prostředí (uhlík,dusík, kyslík,vodík + tekutá voda v plášti). Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Prstence Uranu soustava 11 prstenců prstence nemají kruhový tvar zjištěny při zákrytu hvězdy v roce 1977 (střídavá jasnost) ( 9 ) další zjištěny až sondou Voyager2 (2) velmi úzké ostře ohraničené tvořeny velmi tmavým materiálem (uhlíkaté chondrity) šířka od 2 do 10 km , výjimka prstenec ε , šířka 100 km průměrná velikost částic od 1 m (nejsou prachové částice) soustava 11 prstenců prstence nemají kruhový tvar jemný prach mezi jednotlivými prstenci Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

NEPTUN Velice zajímavá historie objevu musí být způsobeno gravitačním působením jiného tělesa 1841 – 1845 student Cambridge University Adams (1845 výsledky do Greenwiche) Na základě Adamsových výsledků od roku 1845 průzkum dalšími vědci ( LeVerrier, Gale) Ve Francii nebyl vhodný dalekohled, LeVerrier píše žádost do Berlína, večer 23. 9. 1846 na základě doručené žádosti nachází Gale s asistentem d´Arrestem NEPTUN Velice zajímavá historie objevu náhodně pozorován již Galileiem (1612 – 1613) – 1613 jako hvězda u Jupitera roku 1821 vydána tabulky k výpočtu poloh nově objeveného Uranu skutečné polohy se stále více liší od vypočtených 1840 odchylky tak veliké, univerzita Göttingen vypisuje odměnu za vyřešení záhady Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

NEPTUN – základní fakta poslední obří planeta průměrně vzdálená od Slunce 4 498 250 000 km velmi podobný Uranu, ale větší teplota průměr 49 528 km (3,9 Země) hmotnost 17,2 x větší než Země hustota 1640 kg/m3 kolem Slunce oběhne za 164 roků a 264 dní kolem své osy se otočí za 16 hodin a 5 minut skupina 13 měsíců (pojmenovaných 8) soustava 6 tenkých, slabě znatelných prstenců, ze Země pozorované jako neúplné oblouky (prachové částice a malá tělíska) nejsilnější větry – nejrychleji vanoucí ve sluneční soustavě (až 2 200 km/h) teplota na úrovni oblačnosti od cca -215 °C do cca -221 °C jádro kamenné, led, tekutý čpavek a methan, „povrch“ směs vodíku, helia, vody a methanu Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Zajímavá atmosféra Neptuna pásovitá struktura (oblačnost) charakteristické zelenomodré – modré zbarvení (vodík, helium, methan) rozdílná rotace atmosféry opačným (západním) směrem vzhledem k povrchu (perioda atmosféry 19 h, planeta 16 h) velmi proměnlivá (vzestupné proudění, průhledné / neprůhledné vrstvy, srážky) rozdílné rychlosti proudění v různých výškách obrovské bouře výrazným útvarem Great Dark Spot – vzhledově stejná jako GRS oblačnost bohatě rozvrstvená, přemisťuje se, zrychluje, zpomaluje, objevuje se a mizí (uhlovodíky, acetylen, etan …. ) ve vyšších a vysokých vrstvách dlouhá světlá oblačnost (obdoba našich cirrů) – krystalky zmrzlého čpavku, dusíku a methanu v nízkých (zejména severních) vrstvách oblačnost vrhající stín na mraky níže Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

BOUŘE v atmosféře Neptuna Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

OBLAČNOST ve vyšších vrstvách atmosféry Neptuna Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

nejchladnější místo ve sluneční soustavě (-235 °C) TRITON nejchladnější místo ve sluneční soustavě (-235 °C) největší měsíc Neptuna (průměr 2 705 km) velice zajímavý svými fyzikálními vlastnostmi a procesy na povrchu Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Zajímavý TRITON objevil anglický amatér Lassel necelé tři týdny po objevu planety obíhá 354 000 km od Neptuna v opačném směru než rotuje planeta doba oběhu 6 dní povrch převážně tvrdý dusíkový led (jako jediný ve sluneční soustavě) s příměsí oxidů dusíku a methanu pod ledovým povrchem plynný dusík (uvolňovaný teplem od Slunce, ale i uvolňovaným planetou) obrovské gejzíry plynného dusíku a tmavých prachových částic z hornin (do výšek několika km) slabá dusíková atmosféra Atmosféra rozdělena do 2 vrstev: Teplejší – termosféra, teplota -170 °C , ve výškách od 450km do 700km. Chladnější teplota stejná jako povrch ( cca -220 °C), ve výškách do 150km. V atmosféře vane vítr cca 54 km/h. Vznášející se krystalky methanu a dusíku tvořící zákal. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Závěrem porovnání velikostí plynných planet : Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

ZDROJE : Úvodní Snímek http://commons. wikimedia ZDROJE : Úvodní Snímek http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Gas_planet_size_comparisons.jpg Volně šiřitelné Snímek 3 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Solar_sys.jpg Snímek 4 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Gas_giants_in_the_solar_system.jpg Snímek 7 Obrázek Jupitera - http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jupiter%27s_aurora.jpg – volně šiřitelné Detail polární záře - http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jupiter.Aurora.HST.UV.jpg – volně šiřitelné Snímek 10 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jupiter.jpg – volně šiřitelné Snímek 11 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Great_Red_Spot_From_Voyager_1.jpg – volně šiřitelné Snímek 12 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jupiter-14-03-2004.jpeg – volně šiřitelné Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Snímek 13 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Galileo.arp.300pix.jpg – volně šiřitelné http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Galileo_Donato.jpg – volně šiřitelné Snímek 15 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Callisto,_moon_of_Jupiter,_NASA.jpg – volně šiřitelné Snímek 16 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Europa-moon.jpg?uselang=cs – volně šiřitelné Snímek 17 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ganymede,_moon_of_Jupiter,_NASA.jpg – volně šiřitelné Snímek 18 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Io,_moon_of_Jupiter,_NASA.jpg – volně šiřitelné Snímek 19 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jupitermoon.jpg – volně šiřitelné Snímek 20 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Saturn_(planet)_large.jpg – volně šiřitelné Snímek 22 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Saturn.Aurora.HST.UV-Vis.jpg – volně šiřitelné Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Snímek 24 http://commons. wikimedia. org/wiki/File:Saturnoppositions Snímek 24 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Saturnoppositions.jpg – volně šiřitelné Snímek 26 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Celestia_saturn.jpg – volně šiřitelné Snímek 27 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Saturn_from_Hubble.jpg – volně šiřitelné Snímek 28 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sheperd_moon_Prometheus_at_work.jpg – volně šiřitelné http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Enceladus%27s_orbit_around_Saturn.jpg – Attribution-Share Alike 2.5 Generic license Snímek 29 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Titan_moon_(small).jpg – volně šiřitelné Snímek 31 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Uranus.jpg – volně šiřitelné Snímek 34 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Seasonal_change_on_Uranus.jpg – volně šiřitelné Snímek 35 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:ESO_-_Uranus_(by).jpg – Creative Commons Attribution 3.0 Unported license Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Snímek 37 http://commons. wikimedia. org/wiki/File:Neptune Snímek 37 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Neptune.jpg – volně šiřitelné Snímek 39 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a1/Neptune_rings_PIA02224.jpg – volně šiřitelné Snímek 41 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Small_Dark_Spot_1989.jpg – volně šiřitelné http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Neptune_darkspot.jpg – volně šiřitelné Snímek 42 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Neptune_storms.jpg – volně šiřitelné Snímek 43 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Neptune_clouds.jpg – volně šiřitelné Snímek 44 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Voyager_2_Neptune_and_Triton.jpg – volně šiřitelné http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Triton_(moon).jpg – volně šiřitelné Snímek 46 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Gas_planet_size_comparisons.jpg – volně šiřitelné Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.