Co je to filozofie výchovy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : • Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí. • Nejdůležitější, a pro nás na prvním.
Advertisements

Aplikační téma Výchova k sexuálnímu zdraví a zdravému životnímu stylu definice “Sexuálního zdraví“ (Světová zdravotnická organizace Kadaň 1974) "Sexuální.
Dítě v dnešním světě - obrat k dítěti v pedagogice
Bořivoj Brdička – Zájem o poznání poznámky pro Kulatý stůl SKAV ovlivněné orientací na vzdělávací technologie 1.Co udělat proto, aby škola byla.
Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
Co je to logika? KFI/FIL1 Lukáš Košík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Vzdělání a prosperita Nejlepší investice do budoucnosti je vzdělání.
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
z pohledu pedagogiky a katechetiky
Etická výchova ve školách – projekt 2010 Začínáme u mladé generace.
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Integrovaná duchovní péče ve zdravotnických službách Rev. George Cobb Vedoucí kaplanského týmu Nemocnice Mount Vernon North West London, UK.
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Copyright, 2005 Exodus Global Alliance Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí.
RVP A ŠVP V PRÁCI UČITELE T AK ŠEL ČAS KURIKULÁRNÍ REFORMY Dějství první: bouřlivá 90. léta Dějství druhé: Bílá kniha (2001) Dějství třetí:
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
DUCHOVNÍ ŽIVOT. MŮŽEŠ UDĚLAT COKOLIV, ALE MUSÍŠ VĚDĚT PROČ… …do světa vedou tisíce cest.
Psychologické aspekty hodnocení a zkoušení ve vzdělávání dospělých
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník, LS 2010 VOŠ Jabok ETF UK.
12. října  z řeckého filein – milovat / sofia – moudrost  touhu po vědění, které by obsáhlo celou skutečnost a vyjevilo člověku smysl jeho života,
Pedagogicko-etická podstata morální kreativizace osobnosti
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Zpracovala: Simona Hyková
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Filosofie úvod do problému....
Rámcové a školní vzdělávací programy
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Přístup k OM v pojetí posunu paradigmatu v managementu k principiálnímu vedení Osnova Připomenutí „co znamená posun paradigmatu v managementu k principiálnímu.
ABSTRAKT příspěvku (sdělení) Název příspěvku: Psychologické charakteristiky učitelů ve vztahu k jejich profesi a hodnocení výkonu pedagogické práce Autor:
Ekonomie 1 Magistři Šestá přednáška Lidský a sociální kapitál, princip přenesené ceny.
Přednáška K čemu je právní filosofie
Postavení pedagogiky mezi vědami
Metodická východiska pro utváření hodnotových postojů ve školní třídě Bc. Jana Kocourková.
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Jak se peče chleba Lenka Hůnová. Projekt CZ.1.07/1.3.00/ je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. 2.
Úvod do filosofie Pojem a vznik filosofie, definice filosofie Vztah filosofie a ostatních věd Filosofické disciplíny, filosofické otázky, základní pojmy.
Jsem chlapec – čím budu? DŮLEŽITÁ POVOLÁNÍ. Kdo jsem? – co ke své práci potřebuji Projekt CZ.1.07/1.3.00/ je spolufinancován Evropským sociálním.
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991 Autor: Mgr. Jaroslava Stejskalová Název materiálu: VY_32_INOVACE_50_Občanská výchova_Morálka.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Kameny Příroda kolem nás.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
STRAVA HRAVĚ A ZDRAVĚ.
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Univerzita Jana Amose Komenského Praha
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
Paměť, pozornost, Sociabilita
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Pedagogika jako vědecká disciplína
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
POZORNOST, SOUSTŘEDĚNOST, PAMĚŤ - VZTAH K ŽIVOTNÍMU PROSTŘEDÍ
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Co se přírodě nelíbí.
BRAMBORA Příroda kolem nás.
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
TRADICE A SVÁTKY.
Co nepatří do stáje VnímánÍ.
poznatky, orientace ve známém prostředí
Bc. Miloslava Vavříková
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Základní filozofické otázky
Jak uhlík přišel na svět
Transkript prezentace:

Co je to filozofie výchovy

A. Předpoklady Máme-li dobře vychovávat, potřebujeme jasné a přesné cíle. Každá účinná výchovná praxe se zakládá na určité filozofii výchovy, která je filozofií života. Výchovná praxe se tedy zakládá na určité soustavě idejí o výchově. Adventistická výchova znamená více než výchova provozovaná adventisty: vyžaduje filozofii výchovy, která je bezvýhradně křesťanská, biblická a adventistická. e

B. Co to znamená vychovávat? 1. Etymologický smysl je dvojznačný, slovo má dva možné zdroje: A. Educare : « Táhnout nahoru, vytáhnout » = (umožnit někomu vystoupit z dětství nebo neznalosti, v které se nachází), zvedat, pěstovat. B. Educere : « Nést kupředu » = vést, řídit a. Vynést to, co máme? b. Získat to, co nemáme? Obojí!

Definice výchovy Vychovávat znamená tedy pěstovat i vést. Protože dítě má předpoklady, ale nebylo dosud formováno, vzděláváno. Vychovávat – to znamená formovat i transformovat. Učit se znamená formovat se, vzdělávat se, souhlasit s tím, že se nechám proměnit.

2. Synonyma slova vychovávat Tato synonyma jsou sémanticky blízká, ale ne totožná: Postavit Vzdělávat Vyučovat Učit Pěstovat Formovat Rozvíjet Zvedat

Synonyma slova výchova Pojem VÝCHOVA se někdy používá ve smyslu: Školství Učení (řemeslu) Vzdělávání Výuka, vyučování Formování, průprava Uvedení do… Didaktika Pedagogika (andragogika)

C. Klasické definice Výchovné principy jsou variabilní – úměrné koncepci, kterou máme o člověku a jeho určení. Rabelais si přál « hlavu dobře naplněnou » . Montaigne dával přednost « hlavě dobře udělané ». Rousseau zdůrazňoval význam přírody, která má lidské duši vtisknout nejzákladnější morální principy. Auguste Comte naopak zdůrazňoval roli společnosti při přetváření ducha ve správném směru.

Naše definice výchovy Výchovou nazýváme aktivitu, kterou vyvíjíme pro utváření dítěte a jeho vedení k dospělosti. Tento termín pokrývá již samotnou svou etymologií aspekt intelektuální i aspekt psychologický či morální, zatímco vzdělávání se omezuje na oblasti intelektu a obchází či vyhýbá se oblasti morální.

Popis a cíl výchovy Výchova je využití prostředků určených k zajištění formování a rozvoje lidské bytosti. Cílem výchovy je především vzdělávat, dále sociálně adaptovat a posléze formovat svobodný a osobní úsudek.

D. Výchova - věda, praxe nebo umění? Metodický rozvoj předpokladů a schopností (paměť, hudební nadání, smysl pro umění). V tomto smyslu se mluví o výchově jako o vědě.

Výchova jako praxe 2. Praxe Každá forma konsekventní výchovy má program, který má za cíl předat praktické znalosti zvyků společnosti (chování, řemesla, povolání, zdvořilost, jednání, umění žít, konkrétní dovednosti atd.)

Výchova jako umění 3. Umění Každý vychovatel – podobně jako každý umělec – potřebuje: Nadání Tvořivost - Citlivou vnímavost - Inspiraci Techniku Povolání Praxi

Výchova a vzdělání Veřejné školství se zabývá především tím, co a jak učit, a jen velmi málo tím, proč (z jakého důvodu) a pro co (za jakým účelem). - Oficielní vzdělávání obsahuje různé techniky a metodologie, mnohem méně reflexe o tom, co jsme a co konečně hledáme.

Smysl filozofie výchovy Filozofie výchovy klade otázku: jakého člověka chceme připravit, kým se člověk má stát a proč? Filozofie výchovy je reflexí o východiscích, cílech a prostředcích výchovy.

Výchova je také filozofií „Každá výchova, která neplní úkol odpovídat na základní otázky lidské existence, tedy na otázky, které se týkají filozofie, smyslu života, podstaty pravdy, dobra, krásy a spravedlnosti – je výchova neúplná, neadekvátní a nedostatečná.“ (Harold Titus)

Učit se být, učit se stát se Nestačí učit se nebo naučit se něco udělat. Je také třeba učit se být a stát se, a to na pevných základech.

Budovat charakter na skále Jeden z nejsrozumitelnějších biblických příkladů týkajících se potřeby budovat na pevném základě poznání a mít pevně ukotvený životní projekt – je příběh muže, který postavil dům na skále (Luk 6,46-49). Moudrý muž postavil svůj dům na něčem pevném, i když musel nejdříve hluboko kopat.

Vychovávat znamená kultivovat, pěstovat V 1. žalmu, kde se mluví o spravedlivém člověku, nacházíme metaforu stromu zasa- zeného blízko vodního proudu. Jedná se o bytost, napojenou na zdroj, který přináší život. Stejným způsobem učitel / vychovatel bdí nad tím, aby žák pevně zakotvil v principech, které mají řídit jeho utváření, charakter a životní styl.

Být křesťanem – to je filozofie Být křesťanem dnes, sloužit Bohu – to neznamená jen mít takové či jiné přesvědčení nebo uskutečnit takový či jiný čin. Být křesťanem znamená myslet a jednat úměrně perspektivě (nebo filozofii), která vymezuje způsob, jak vnímám, prožívám a ovlivňuji skutečnost.

Vychovávat podle zásad Křesťanská perspektiva nebo filozofie výchovy zahrnuje celek základních principů, hodnot a pohledů, které motivují a dávají směr osobnímu životu, jakož i smysl naší každodenní práci, kdy předáváme a dělíme se o svou víru.

Velký cíl výchovy Velkým cílem výchovy je vybavit žáka/studenta tak, aby dokázal odpovídat na čtyři klíčové otázky své existence: 1. Kdo jsem? (antropologie) 2. Odkud přicházím? (kosmologie) 3. Jaký smysl má můj život? (soteriologie) 4. Kam jdu? (eschatologie)

Učitel je filozof Křesťanský učitel – ať je kazatelem, vychovatelem či jiným, se snaží získat pro svou práci profesní kompetence. To vyžaduje, aby měl jasný přehled o svých darech, talentech a možnostech. Mezi ně patří získání základních kompetencí, zvláště v oblasti vztahu k dětem, rodičům a kolegům.

Metodika kurzu V tomto kurzu se budeme zabývat základy adventistické výchovy, které se budeme snažit uchopit pomocí vybra-ných témat, četby a praktických cvi- čení.

F. Výchova a kultura 1. Co poskytuje kultura Schopnost úsudku a hodnocení 1. v oblasti vědy mluvíme o schopnosti kritického myšlení a metody, 2. v oblasti umění mluvíme o vkusu, 3. v praktickém životě mluvíme o zdravém úsudku a moudrosti, 4. v oblasti morálky mluvíme o etice.

2. Čím je kultura limitována 1. Kultura nabízí pouze schopnost, určitý know-how 2. Kultura nenabízí mravnost 3. Nenabízí ducha ani tvořivost

G. Cíle kurzu Chápat výchovu a vzdělávání z pohledu křesťanské a koherentní filozofie. Vyvozovat z ní praktické aplikace pro osobní rozvoj, každodenní život a službu. Interpretovat a vyhodnocovat různé modely výchovy. Aplikovat biblické modely ve vlastní peda- gogické práci.

Perspektivy výchovy Historická perspektiva: Didaktická perspektiva: Naučit se vyvozovat poučení z minulosti a stavět budoucnost. Didaktická perspektiva: Přijmout skutečnost, že činy a myšlenky mají své důsledky, kladné nebo záporné.

Otázky, které si máme klást během tohoto kurzu Co to skutečně je adventistická výchova? Jak ji mohu získat? Jak ji mohu předat? Jak mohu poznat, zažít a ovlivnit realitu prostřednictvím své vize výchovy?