3/30/20151 OBCHODNÍ ŘETĚZCE ZNEUŽITÍ TRŽNÍ SÍLY ST.MARTIN CONFERENCE – RECENT TRENDS AND DEVELOPMENTS IN COMPETITION LAW AND POLICY 2009 Miroslav Koberna.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
1 RESPONSIBLE CARE Projekt „Adaptabilita a posílení konkurenceschopnosti chemického průmyslu ČR“ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem.
Advertisements

Spotřební daň na pohonné hmoty - zachovat nebo snížit?
Zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád)
PRŮZKUM NA TÉMA: „Dopady finanční krize“ eficia .
Zpráva o stavu zemědělství za rok 2010 a aktuální situace v resortu.
Potravinářské veletrhy a výstavy ve východních teritoriích
Změny v podpoře pro období Ing. Marian Piecha, Ph.D., LLM | generální ředitel Brno, 8. října 2013.
Svatomartinská konference Trendy a vývoje soutěžního práva 2009 Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Ekonomická závislost Stálo 10 let čekání.
1 Záměry státu v oblasti zdanění energií a dopady na průmysl Seminář SVSE, Praha Vladimír Toman Hutnictví železa, a.s.
O co se jedná? Státu trvá 3 – 6 měsíce než DPH vrátí Často vrácení předchází finanční kontroly atd. Exportérům a firmám nárokujícím si velké odpočty DPH.
První zkušenosti ze vstupu ČR do EÚ Dopady na energetiku a průmysl Pohled ERÚ konference AEM 14. a 15. září 2005 Praha Josef Fiřt - ERÚ.
Řešení protisoutěžních opatření ze strany orgánů veřejné moci Mgr
Novela energetického zákona a teplárenství. Evropská legislativa a teplárenství EU nemá žádnou ucelenou směrnici týkající se teplárenství Novela energetického.
Předpokládaný vývoj české elektroenergetiky Pozice ERÚ seminář VSE 28. května 2007 – Praha Josef Fiřt - ERÚ.
Jak podporovat malé a střední podniky při exportu Ing. Pavel Bartoš, viceprezident HK ČR Ostrava Export, jako významný pilíř ekonomického růstu.
Možné dopady strategie Evropa 2020 na malé na malé a střední podniky Ing. Pavel Bartoš, viceprezident HK ČR Praha Strategie EVROPA 2020 Nové.
Stav přípravy novelizace energetických zákonů a vyhlášek a účinnost užití energie v průmyslu Současný stav energetické legislativy v ČR Seminář AEM
Kontrola zboží dvojího použití - nové aspekty Ing. Svatopluk Leitgeb 10. listopadu 2009 © 2009 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Jsme v EU, buďme v obraze. Výhody a nevýhody členství v EU Jarolím Antal.
Analýza vlivu cen elektřiny na ekonomiku průmyslových podniků Prezentace EGÚ Brno, a. s. Sekce provozu a rozvoje elektrizační soustavy Květen 2007.
Integrovaný registr znečišťování Platná právní úprava Ing. Bc. Jan Maršák, Ph.D. Odbor integrované prevence a IRZ Ministerstvo životního prostředí.
Potravinová bezpečnost a soběstačnost Co změní novela zákona o potravinách? Žofínské fórum Marian Jurečka ministr zemědělství 16. října 2014.
1 Možnosti financování vzdělávacích programů pro zaměstnance v rámci OP LZZ Prezentující Ing. Lenka Piruchová.
Teplárenství a liberalizovaný trh s energiemi. České teplárenství Vývoj, současnost, perspektiva.
Potravinářský sektor pod tlakem sankcí a řetězců Ing. Miroslav Toman, CSc. prezident Agrární komory ČR a Potravinářské komory ČR.
Daňová reforma - reformní novela 2013 JUDr. Radim Boháč, Ph.D
1 Přechodná období ČR po vstupu do EU VŠFS – kombinované studium Veřejná správa
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
1 Etika podnikání Společenská odpovědnost organizací Ing. Jaroslav Prachař – výkonný ředitel, Korektní podnikání, o.s CEBRE – Kam směřuje Společenská.
Obchod se zemním plynem Výzvy a rizika Vratislav Ludvík.
První zkušenosti s aplikací novely energetických zákonů a vyhlášek Role ERÚ v novelizované energetické legislativě seminář AEM , Brno Josef.
Aktuální situace nejen v oblasti legislativy ÚNMZ
Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu 11 MPO PROTI NEKALÝM PRAKTIKÁM PŘI PŘEDVÁDĚCÍCH AKCÍCH.
Valná hromada Svazu dopravy - Ekologická daňová reforma v ČR Ekologická daňová reforma (EDR) v ČR JUDr. Jan Dusík, MSc. I. náměstek ministra ředitel.
MAJETEK PODNIKU září 2012 VY_32_INOVACE_UCE_070106
Ruská federace x WTO a OECD
1 NOVELIZACE ENERGETICKÉ LEGISLATIVY NÁZOR VELKÝCH SPOTŘEBITELŮ Luděk Piskač – tajemník SVSE ;
Vývoj požadavků na obchodování s elektřinou Ing.Karel Šimeček Seminář SVSE 11/2003.
Zajištění bezpečnosti potravin v České republice
Pozice odběratelů elektřiny v ČR Seminář SVSE květen 07 K.Šimeček.
1 Brno, Ing. Petr Fajmon Dopady liberalizace a legislativních změn na JMP,a.s.
1 Společné politiky EU Mezinárodní ekonomická integrace VŠFS LS 2004/05 MS prezenční přednáška
Ing.K.Šimeček Stav otvírání trhu s energií v ČR z pohledu SVSE Září 2002.
Ovlivní nová Společná zemědělská politika český potravinářský sektor? Ing. Miroslav TOMAN, CSc. Potravinářská komora ČR.
Spotřebitelská legislativa EU a nejnovější vývoj
ENA s.r.o. – energetické analýzy ŘÁDY PROVOZOVATELŮ Význam a základní obsah Ing. Vladimír Ing. Zdeněk
Liberalizace trhu z elektřinou a plynem má být prostředkem k dosažení větší konkurenceschopnosti evropského průmyslu, ne cílem za který je často vydávána.
Česká energetika ve sjednocené Evropě Vliv směrnic EU na energetickou legislativu ČR Konference AEM 10. a 11. září 2003 P r a h a Josef Fiřt Ministerstvo.
Účtování DPH účet 343.
Petr Štoček, SPZ, part 11 Strategie prodeje textilního zboží Ing. Petr Štoček LS 2005/ 2006 FT, TM3.
Právo hospodářské soutěže
Evropské daňové právo Podnikatelský plán Michal Radvan
Společná obchodní politika EU (CCP) – právní rámec VŠFS seminář 2015.
Právo hospodářské soutěže
Diskuzní seminář „Perspektivy českého potravinářství“ Země živitelka 2015 Výstaviště České Budějovice 28. srpna 2015 Marian Jurečka ministr zemědělství.
Střední a východní Evropa - srovnání právní úpravy a zkušenosti z praxe Zákon o významné tržní síle JUDr. Barbora Dubanská, Ph.D., LL.M., CMS.
Ochrana práv spotřebitelů v energetických odvětvích JUDr. Petr Scholz, Ph.D. ředitel sekce legislativně správní Praha, květen 2013.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
Má české potravinářství ještě nějakou budoucnost? Ing. Miroslav Toman, CSc. prezident Agrární komory ČR a Potravinářské komory ČR.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže S o u t ě ž n í p r á v o II. Dominantní postavení , ESF MU Michal Petr.
Daně a rozpočty (Státní rozpočet, daňová soustava, hospodaření domácnosti, mzda, ZP + SP) Finanční gramotnost pro 9. ročníky 2016 / 2017 Bc. Tomáš Janda.
Zemědělci a potravináři se ode dna musejí odrážet společně
Řízení pohledávek Ing. Gabriela Dlasková.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
KVALITNÍ POTRAVINY PRO ČESKÉ ZÁKAZNÍKY! OTAZNÍKY PŘETRVÁVAJÍ
KVALITNÍ POTRAVINY PRO ČESKÉ ZÁKAZNÍKY! OTAZNÍKY PŘETRVÁVAJÍ
E-shop Vypracovala: Javůrková Karolína Vaňoučková Romana EP2.
Potravinářský sektor z pohledu českého spotřebitele
Účtování DPH účet 343.
E-shop Vypracovala: Javůrková Karolína Vaňoučková Romana EP2.
Transkript prezentace:

3/30/20151 OBCHODNÍ ŘETĚZCE ZNEUŽITÍ TRŽNÍ SÍLY ST.MARTIN CONFERENCE – RECENT TRENDS AND DEVELOPMENTS IN COMPETITION LAW AND POLICY 2009 Miroslav Koberna Brno, listopad 2009

2 1. ÚVOD Je zapotřebí zvláštní právní norma pro úpravu vztahů ? Zkušenosti z posledních několika let v tuzemsku i dalších evropských zemích říkají že ano. Proč ? Stávající legislativa v oblasti hospodářské soutěže není schopna reagovat na vývoj v sektoru maloobchodu v souvislosti s jeho koncentrací a globalizací.

POROVNÁNÍ TRŽNÍCH POZIC Obrat potravinářských výrobců 251,484 mld Kč ČSÚ (2008) obchodních společností (20+) 310,169 mld Kč ÚZEI (2008) podnikatelských subjektůČSÚ (2009) (3 511 obchodních společností) Obrat TOP 10 obchodníků 263,1 mld Kč INCOMA (2008) (26 obchodníků s obratem nad 1 mld) 346,2 mld Kč

POROVNÁNÍ TRŽNÍCH POZIC Z toho podíl MSP na tržbách 157,853 mld Kč50% na přidané hodnotě 33,65 mld Kč43% na zaměstnanosti prac.63%

5 1.2 DŮSLEDKY GLOBALIZACE Možnost nakoupit cokoliv a kdekoliv Vznikají nadnárodní obchodní společnosti Obchodními partnery se stávají subjekty výrazně odlišné ekonomické síly: - nadnárodní výrobní společnosti - velké národní společnosti - malé a střední podniky - regionální výrobci

6 1.3 DŮSLEDKY AGRÁRNÍCH PODPOR Nestejná výše agrárních podpor má za důsledek nestejné ceny agrárních surovin pro zpracovatele a to zejména v případě uplatnění na světovém nebo společném trhu Nedodržování ekologických a sociálních standardů snižuje výrobní náklady nejen v rozvojových zemích bez zásadních dopadů na ekonomiku evropských výrobců ale i u významných světových producentů (Jižní Amerika, SNS, Čína)

7 1.4 POPIS PRAKTIK Platební podmínky –zákaz překročení maximální doby splatnosti uvedené ve smlouvě t.j. 30dnů od vystavení faktury; –doba splatnosti pro čerstvé potraviny; –zákaz prodloužení doby splatnosti posunutím termínu fakturace nebo vystavením nové faktury; –povinné úročení u opožděné platby; –zákaz skonta u předčasné platby; –zákaz zápočtu pohledávek bez souhlasu dodavatele; –vyloučení zákazu postoupení pohledávek; Podmínky pro zvýšení popř.snížení ceny zboží –zákaz dodatečného snížení ceny zboží po jeho dodání; –zákaz účtování výročních bonusů, skont apod. nezakotvených ve smlouvě; –zákaz prodeje pod nákupní cenu s výjimkou vyjmenovaných případů; Příspěvky na marketing, reklamu a propagaci – stanovení podmínek a max.výše za sledované období; –zákaz vyžadování marketingových příspěvků nezakotvených ve smlouvě a bez odpovídajícího plnění ze strany odběratele, přičemž za odpovídající plnění není považováno pouhé zařazení výrobku v letáku odběratele; –zákaz vyžadování příspěvků na akce netýkající se přímé podpory výrobků dodavatele. Zvláště je zakázáno požadovat jakékoliv příspěvky na výroční a propagační akce odběratele v souvislosti s délkou jeho působení na trhu, obchodními aktivitami apod.

8 1.4 POPIS PRAKTIK Výčet všech ostatních plateb a způsob jejich výpočtu a užití –zákaz požadování zalistovacích poplatků bez předchozího uzavření smlouvy a uskutečnění plnění; –zákaz vyžadování poplatků za umístění výrobku na prodejní místo; –zákaz jakýchkoliv příspěvků v souvislosti s remodelingem prodejen, otevřením nových prodejen, změnou formátu prodejen nebo fúzí nebo akvizicí odběratelů. Posledně jmenované je považováno za zvláště zneužívající; Nepřípustnost kompenzací ztrát, zisků a sankcí –zákaz jakýchkoliv ujednání v souvislosti s kompenzacemi ztrát nebo zisků odběratele; –zákaz ujednání umožňujících dodatečné změny podmínek smlouvy v souvislosti s ekonomickým vývojem na straně odběratele; –povinnost odběratele hradit penále ve výši 1/12 pořizovací ceny skladovacích materiálů (palety, přepravky, kontejnery, apod.) za každý i započatý měsíc zadržení těchto materiálů nad obvyklou dobu obrátky. Tato doba je omezena dobou následující dodávky avšak stanovena maximálně na 5 dnů u čerstvých potravin jejichž seznam je určen Úřadem a 30 dnů u ostatních; –zákaz odlišných smluvních ujednání pro předchozí bod; Odpovědnost za škody a pokuty –zákaz jakýchkoliv ujednání umožňujících přenášení uložených sankcí nebo pokut na dodavatele, s výjimkou jasně prokázaných a nezpochybnitelných zavinění; –zákaz smluvních ujednání o smluvních pokutách v tomto směru;

9 1.4 POPIS PRAKTIK Odpovědnost za reklamace; –dodavatel nemůže smluvně přejímat odpovědnost za reklamace jejichž vznik není prokazatelně na jeho straně. Zejména je zakázáno požadovat z jeho strany uznání reklamací v případě prodeje zboží s prošlou dobou spotřeby, v poškozených nebo jinak porušených obalech, zboží u kterého došlo k závadě vlivem nesprávného skladování, manipulace nebo vyložení v místě prodeje a zvláště zboží neprodávaného v původních obalech dodavatele; –Možnost vrácení zboží před uplynutím lhůty a po lhůtě –zakazují se jakákoliv smluvní ujednání umožňující vrácení zboží dodavateli před i po uplynutí lhůty spotřeby; –zejména se zakazuje zpětný prodej zboží dodavateli; –zakazují se jakákoliv smluvní ujednání umožňující přímo nebo nepřímo finanční kompenzace za neprodané zboží ze strany dodavatele odběrateli; Změny obchodních podmínek a způsob jejich oznamování; –povinnost smluvně vyrovnaných práv a povinností obou smluvních stran; –povinně stejná lhůta pro oznamování cenových změn nebo dodacích podmínek pro dodavatele i odběratele; Smluvní sankce a pokuty; –povinnost vyrovnanosti sankcí a pokut na obou stranách;

POPIS PRAKTIK Zákaz vyžadování smluvních ujednání s třetími osobami; –zákaz smluvních ujednání týkajících se kontrol na místě dodavatele ať již ze strany odběratele nebo třetí strany s výjimkou výroby pod značkou odběratele; –zákaz podmiňování dodávek výrobou výrobků pod značkou odběratele nebo dodávkou jiných výrobků nebo služeb; –zákaz vyžadování využití logistických nebo jiných služeb dodavatelem určenou smluvní stranou odběratele

DŮSLEDKY Koncentrace v maloobchodě znamená omezení přístupu výrobců na trh a omezení spotřebitelů ve výběru, které roste rychleji než koncentrace maloobchodu (o podíl privátních značek) Zásadní celospolečenské dopady na rozmanitost a udržení kulturního dědictví

DŮSLEDKY „Ždímání dodavatelů“ zvláště z MSP omezuje jejich schopnost platit přiměřené mzdy a nebo vede až ke krachu firem Potravinářský průmysl a zemědělství nejnižší průměrné mzdy pracovníků průmysl pracovníků zemědělství - navazující obory a dodavatelé (až 25% výkonů zpracovatelského průmyslu)

DŮSLEDKY Vytváření bludného kruhu poptávky po levném zboží Zdravotní aspekty z pohledu absence hodnotných složek potravin Klamání spotřebitele Rostoucí dovoz levného a nekvalitního zboží vede k omezování domácí kvalitní produkce, snižování její kvality a umocňování sociálních dopadů.

14 2. LEGISLATIVNÍ ÚPRAVY Slovensko Maďarsko Rumunsko Lotyšsko Polsko Francie Irsko UK EU- novela směrnice 2000/35/CE

15 3. GENEZE ZÁKONA V ČR 1.Návrh ministra zemědělství Fencla na uzákonění 30 denní splatnosti u potravin z roku 2003 – odmítnut sněmovnou 2.Návrh poslanců Skopala,….. z roku 2005 na změnu zákona o hospodářské soutěži – zavedení pojmu ekonomické závislosti – v roce 2007 nepodepsán prezidentem 3.Nový návrh poslanců Haška, ….. z roku 2008 o významné tržní síle a jejím zneužití – v roce 2009 přehlasováno veto prezidenta

16 3. GENEZE ZÁKONA V ČR PROČ NOVÝ ZÁKON ? stávající legislativa není uplatnitelná ani vymahatelná přijetí nové právní úpravy je lepší než nekonečné novelizování stávající – viz. situace za poslední dva roky - 2x kulatý stůl místopředseda vlády - 2x kulatý stůl ministr zemědělství - 4x seminář Parlament nespočet bilaterálních a multilaterálních jednání na úrovni předsedů výborů parlamentu a senátu, ministrů, jejich náměstků a ředitelů, představitelů nevládních organizací VÝSLEDEK VŠECH JEDNÁNÍ 0 !

17 4. OBSAH A CÍLE ZÁKONA 1.ÚVODNÍ USTANOVENÍ 2.VYMEZENÍ POJMŮ 3.VÝZNAMNÁ TRŽNÍ SÍLA 4.ZÁKAZ ZNEUŽITÍ VÝZNAMNÉ TRŽNÍ SÍLY 5.DOZOR NAD DODRŽOVÁNÍM ZÁKONA 6.POKUTY 7.ÚČINNOST 8.PŘÍLOHY - PRAVIDLA UPLATŇOVANÁ PŘI FAKTURACI - VŠEOBECNÉ OBCHODNÍ PODMÍNKY - PODMÍNKY UVÁDĚNÉ VE SMLOUVÁCH - PODMÍNKY PRODEJE - PRAKTIKY ZAKÁZANÉ V DOD-ODB. VZTAZÍCH - JINÉ ZVYKLOSTI

18 4. OBSAH A CÍLE ZÁKONA ZPRŮHLEDNĚNÍ VZTAHŮ MEZI DODAVATELEM A ODBĚRATELEM VYLOUČENÍ NĚKTERÝCH ZVLÁŠTĚ ZAVRŽENÍHODNÝCH PRAKTIK ZAVEDENÍ KOREKTNÍCH OBCHODNÍCH PODMÍNEK OCHRANA ZÁJMŮ SPOTŘEBITELE

19 5. VLIV NA TRŽNÍ PROSTŘEDÍ A CENY Zákon neřeší vztah český výrobce maloobchod, ale vztah dodavatel odběratel bez ohledu na zemi původu dodavatele a tudíž nijak nepreferuje „malého českého výrobce“ oproti ostatním dodavatelům. Zákon neovlivňuje přímo ani nepřímo cenu výrobku, neboť služby poskytované obchodníkem dodavateli, které budou součástí smlouvy budou zaplaceny. Pokud nepovažujeme za zvýšení ceny zamezení „fiktivním“ výhodným nákupům při prodeji za podnákupní ceny.

20 5. VLIV NA TRŽNÍ PROSTŘEDÍ A CENY Pokud se odběratelé chovají eticky, jak opakovaně tvrdí, a zákonem zakázané praktiky nepoužívají, jak opakovaně tvrdí, pak kromě formálních úprav ve smlouvách není zřejmé, v čem by měl být negativní dopad zákona do vyřazování lokálních výrobců a ohrožení konečných spotřebitelů růstem cen. Naprostou záhadou je pak v důsledku přijetí tohoto zákona „růst šedé ekonomiky, korupce a byrokratizace obchodních vztahů“ jak tvrdí ve své „analýze“ člen Svazu obchodu a cestovního ruchu Vysoká škola ekonomická.

21 5. VLIV NA TRŽNÍ PROSTŘEDÍ A CENY Dalším fenoménem je nárůst dovozů potravin v případě přijetí zákona Vývoj dovozu vybraných položek za období 2003 až 2009:

22 5. VLIV NA TRŽNÍ PROSTŘEDÍ A CENY

23 5. VLIV NA TRŽNÍ PROSTŘEDÍ A CENY Výše uvedené grafy platí i pro další země a mají obdobný průběh, který znamená, že tuzemští dodavatelé jsou průběžně nahrazováni zahraničními neboť s ohledem na vývoj spotřeby, která je stabilizovaná není pro dovoz jiné vysvětlení. V případě námitky, že dovážejí zpracovatelé je možno o tomto uvažovat v případě dovozu masa (CN 02) nebo mléka v obalech o obsahu větším než 2 litry ale ne v případě masných výrobků nebo mléčných výrobků.

24 5. DALŠÍ POSTUP 1.Projednání zákona a jeho aplikace v praxi mezi zainteresovanými stranami a)ÚOHS b)Odběratelé c)Dodavatelé d)Kontrolní orgány 2.Vyhodnocení implementace a dopadů na vzájemné vztahy po cca 6 měsících od data účinnosti formou kulatého stolu zainteresovaných stran s předkladateli zákona 3.Navržení případných úprav

25 Děkuji za pozornost

26 ING.MIROSLAV KOBERNA, CSc. POTRAVINÁŘSKÁ KOMORA ČR POČERNICKÁ 96/272, PRAHA 10 – MALEŠICE TEL FAX MOB