SUMP v návaznostech na další sektorové politiky Radomíra Jordová, Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. Praha, Kongresové centrum 26. 6. 2014.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
1 RESPONSIBLE CARE Projekt „Adaptabilita a posílení konkurenceschopnosti chemického průmyslu ČR“ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem.
Advertisements

Vazby OP Doprava a IROP pro období Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů Praha Ing. Květoslava Kořínková, CSc. Seminář IDS Žďár nad Sáz.
Projekt Podpora stáží a odborných aktivit při inovaci oblasti terciárního vzdělávání na DFJP a FEI Univerzity Pardubice CZ.1.07/2.4.00/ TENTO PROJEKT.
Ing. Jiří Nouza náměstek primátora hl. m. Prahy Zóny placeného stání.
ZKUŠENOSTI S VYUŽÍVÁNÍM PŘEDVSTUPNÍ POMOCI EU PHARE / ISPA Ministerstvo financí Centrum pro zahraniční pomoc Ing. Ludmila LEFNEROVÁ.
MOŽNOSTI FINANCOVÁNÍ PROJEKTOVÝCH ZÁMĚRŮ V NOVÉM PROGRAMOVACÍM OBDOBÍ EU
ZPRACOVÁNÍ STŘEDNĚDOBÝCH PLÁNŮ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI ÚZEMÍ
Strategie dopravy ČR ve vztahu k IDS
Kohezní politika EU – současnost a perspektiva Radomír Špok Institut pro evropskou politiku EUROPEUM.
MAS Lužnice, o.s. Příprava strategie MAS Lužnice na období
Studie integrovaných dopravních systémů hromadné přepravy osob
Příprava nové dopravní politiky ČR
Středočeský kraj Česká republika
Plány udržitelné městské mobility - SUMP
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
MOBILITA V AKTUALIZACI STRATEGICKÉHO PLÁNU Marek Zděradička
Budoucnost strukturálních fondů Plzeň |Arnost Marks
Tento projekt je spolufinancovaný z Evropského fondu regionálního rozvoje. Akce se koná v rámci Programu cezhraničnej spolupráce SR-ČR pod názvem.
© NSZM ČR1 Zdravá města, regiony, kraje – cesta ke zdravému rozvoji Oucmanice, 5. června 2007.
FÁZE A CYKLUS SUMP: Od myšlenky k praktickým řešením Petr Kurfürst, Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. Praha, Kongresové centrum
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic NÁRODNÍ DIALOG KE KLASTROVÝM KONCEPCÍM Martina Froňková Praha,
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR PRO OBDOBÍ
Čistá mobilita, elektromobilita Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru Strategie ELEKTROMOBILITA ve veřejné dopravě, Praha,
Patnácté výročí založení společnosti CZECH Consult, spol. s r.o. (1995 – 2010) – patnáct let práce v oblasti dopravy a dopravního inženýrství. Děkujeme.
Urban Planning OfficeCity of Dresden Cyklistická doprava v Drážďanech 1. zasedání měst Uherskohradišťské charty Jihlava
Perspektivy rozvoje venkova RNDr. Josef Postránecký Ministerstvo pro místní rozvoj.
Technologické platformy a dopravní výzkum
Doprava a územní plánování
MANAGEMENT MOBILITY Jiří Galatík CENTRUM DOPRAVNÍHO VÝZKUMU.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Rozvoj kapacit dalšího profesního vzdělávání v Královéhradeckém kraji grantové schéma kraje pro období 2004 – 2006 Olga Zumrová.
Smluvní zajištění Pražské integrované dopravy
Evropské fondy pro regionální rozvoj (EFRR) Zkušenosti z praxe a projekty ve městě Hengelo Mr. Harry Vranken.
Společenská odpovědnost organizací
Zavedení MHD zdarma ve Frýdku – Místku 2011
Použití CNG v dopravě Svaz dopravy 5. března 2009 Ing. Jan Zaplatílek.
PLÁN UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY – Inovace v plánování
Praha cyklistická nebo ne? 2012 Vratislav F ILLER Auto*Mat Praha
ÚŘAD VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY Úřad vlády ČR a Ministerstvo pro místní rozvoj ČR CESTA K INFORMACÍM O EVROPSKÉ UNII V ČESKÉ REPUBLICE.
Integrované dopravní systémy Realizace Dopravní politiky ČR Ing. Vít Sedmidubský května 2010.
Potřeby obcí a jejich financování v období Ing. Dan Jiránek XV. Celostátní finanční konference Praha, 29. listopadu 2012.
MAS Rozvoj Tanvaldska z.s.. 14 obcí obyvatel 43 členů.
Jan Hercik Katedra geografie Přírodovědecká fakulta UP v Olomouci DOPRAVNÍ POLITIKA A DOPRAVNÍ PLÁNOVÁNÍ.
1 Region á ln í operačn í program regionu soudržnosti Středn í Morava 2007 – 2013 (ROP)
Aktuální výzvy z operačních programů. Integrovaný regionální operační program Srpen –silnice II. a III. tříd (průběžná výzva) –Provozní a animační náklady.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Základy dopravní politiky obce, města, regionu.
SUMP - Plány udržitelné městské mobility Ministerstvo dopravy , Žďár nad Sázavou.
© Berman Group. Strategický plán a tvorba koncepce rozvoje města Písku do roku 2025 Komise pro strategický rozvoj Vyhodnocení nadřazených koncepčních.
Národní síť Zdravých měst ČR Zdravotní plán města.
Obsah prezentace 1.Co to ITI přesně je? Stručné přiblížení. 2.Jak jsme připravovali strategický plán? 3.Jakou má Ostravsko strategii? 4.Jaké investice.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Strategický plán rozvoje statutárního města Jihlavy „JIHLAVA – MĚSTO PRO ŽIVOT“ 17. prosince 2013.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Integrovaný regionální operační program Mgr. Jan Veselský, Centrum pro regionální rozvoj České republiky Praha- Dotační možnosti a aktuální výzvy.
Praha Praha VÝROČNÍ KONFERENCE K PODPOŘE SNIŽOVÁNÍ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BYTOVÝCH DOMŮ V ČR INTEGROVANÝ REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM.
PLÁN UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY MĚST MOSTU A LITVÍNOVA PLÁN UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY VE MĚSTECH MOST A LITVÍNOV.
Společná dopravní politika Mgr. Oldřich Hájek. Společná dopravní politika Důvody pro společnou politiku: Důvody pro společnou politiku: Postupující ekonomická.
ITI METROPOLITNÍ OBLASTI (MO) Dr. Ing. Marie Zezůlková Kancelář strategie města.
Chytrý Jihomoravský kraj ?
Aktualizace Strategie udržitelného rozvoje ČR
Integrovaný plán rozvoje území Zlín pro období
Oddělení politiky a strategií ŽP Podpora MŽP v oblasti čisté mobility SUMP – Olomouc Mgr. Jaroslav Kepka Oddělení politiky a strategií.
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Možnosti využití expertní pomoci JASPERS
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
LIPSKÁ CHARTA o udržitelných evropských městech
Oddělení politiky a strategií ŽP Podpora MŽP v oblasti čisté mobility SUMP – Olomouc Mgr. Jaroslav Kepka Oddělení politiky a strategií.
Role SVAZU při podpoře městské mobility
Centrum pro regionální rozvoj České republiky Územní odbor IROP pro Kraj Vysočina prezentace v rámci semináře „Dotační příležitosti pro obce na rok.
Transkript prezentace:

SUMP v návaznostech na další sektorové politiky Radomíra Jordová, Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. Praha, Kongresové centrum

Struktura prezentace oSUMP a návaznosti na další sektorové dokumenty a politiky oFrancouzská legislativa na podporu SUMP (PDU) oPříklad PDU metropolitní oblasti Toulouse

SUMP-tematické souvislosti - Jasné souvislosti s následujícími sektory: - Dopravní politika - Územní politika - Politika životního prostředí (např. Agenda 21, charta na ochranu ŽP) - Zdraví a zdravý životní styl (aktivní doprava) - Sociální politika a bydlení (demografie) - Ekonomický rozvoj města (investice, podnikání, průmysl) - Školství a vzdělávání PLÁNY UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY 26. června 2014 Praha Radomíra Jordová

PDU v legislativě - Zákon LOTI (1982) – zákon o vnitrostátní dopravě - Stanoví první formální rámec pro PDU - čl.28: o dostupnosti dopravy pro osoby se sníženou mobilitou, rovnost příležitostí - Zákon LAURE (1996, 2003) - Čistota ovzduší a dopravní plánování - Zákon SRU (2000) - Harmonizace rozvoje dopravy s územním plánováním - Zákon ATR (1992), zákon Chevènement (1999) - VT („versement transports“), ve městech nad obyv. PLÁNY UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY 26. června 2014 Praha Radomíra Jordová

PDU v legislativě - Zákon ATR (1992), zákon Chevènement (1999) stanoví VT - „versement transport“ = platba dopravy - povinný příspěvek zaměstnavatelů (veřejný i soukromý sektor, firmy s více než 9 zaměstnanci) - 0,5 – 1,75 % mezd zaměstnanců odchází do společného rozpočtu, který spravuje AOTU (organizace pověřená správou veřejné dopravy v aglomeraci) - finance jsou použity na další rozvoj a podporu veřejné dopravy v kompetenci města a obcí - tento druh daně pomáhá udržovat a modernizovat síť a služby MHD ve francouzských aglomeracích PLÁNY UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY 26. června 2014 Praha Radomíra Jordová

PDU v legislativě - Zákon LAURE (1996, 2003) – zákon o čistotě ovzduší a racionální spotřebě energií zavádí PDU povinně pro aglomerace nad 100 tis.obyv., stanoví závazné aktivity - snižování negativních dopadů osobní i nákladní dopravy na životní prostředí a zdraví - zajištění bezpečnosti všech účastníků (hlavně chodců a cyklistů) - redukce automobilového provozu, podílu IAD - rozvoj MHD, cyklistické a pěší dopravy - integrace jízdného, podpora inter-modality - přerozdělení silničního / uličního prostoru - parkovací politika, regulace, zpoplatnění - řešení logistiky, zásobování udržitelným způsobem - podpora podniků a úřadů k přípravě vlastních plánů mobility (PDE - doplňují PDU), přesun z IAD na MHD a spolujízdu u cest do zaměstnání PLÁNY UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY 26. června 2014 Praha Radomíra Jordová

PDU v legislativě - Zákon SRU (2000) – zákon o solidaritě a obnově měst zdůrazňuje územní soudržnost, stanoví povinnost harmonizace PDU – SCOT - SCOT – územní plán vyššího celku - dopravní politika a územní plánování musí být v souladu - územní plány musí brát v úvahu dopady územního plánování na dopravu, povinnost upřednostnit rozvoj zón s obsluhou veřejnou dopravou - jednotlivé územní plány měst a obcí (PLU) musí být v souladu s PDU a s nadřazeným územním plánem SCOT - Zákon Grenelle (2008, 2010) – závazek k ochraně životního prostředí - v rámci hodnocení dopadu SUMP – povinně měří emise CO2 - před PDU a 5 let poté PLÁNY UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY 26. června 2014 Praha Radomíra Jordová

Příklad PDU - Toulouse TOULOUSE km jižně od Paříže, 4.největší město Francie - hlavní město regionu Midi-Pyrénées (největší region kontinentální Francie) - správní středisko départementu Haute-Garonne - aglomerace Grand Toulouse (od 2001): město a 24 okolních obcí na ploše 380 km², celkem obyvatel - metropolitní oblast: tis. obyvatel, nejrychleji rostoucí aglomerace v Evropě (od r.2000 až o 2,2% ročně, fr.průměr 0,58%) - letecký průmysl (Airbus) a kosmický průmysl (největší evropské středisko pro kosmický výzkum) - univerzita (jedna z nejstarších v Evropě, zal.1229) – studentů PLÁNY UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY 26. června 2014 Praha Radomíra Jordová

Příklad PDU – Toulouse TOULOUSE - nárůst počtu obyvatel – nutnost efektivního, moderního dopravního systému založeného na udržitelných principech - automatizované metro (trasy A a B) - rozsáhlá síť autobusové dopravy (83 linek: z nich 2 ve vyhraze- ných koridorech, 6 speciálních – ke stadionu, kyvadlová na letiště, 17 na vyžádání, 24 linek pro cesty do škol) - tramvajové tratě - příměstské vlaky (trasy C a D) – SNCF - správa: SMTC Tisséo („unie hromadné dopravy“) – AOTU PLÁNY UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY 26. června 2014 Praha Radomíra Jordová

Příklad PDU - Toulouse TOULOUSE - Metro (trasy A a B), vlaky (trasy C a D) PLÁNY UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY 26. června 2014 Praha Radomíra Jordová

Příklad PDU Rozpočet pro MHD - roční náklady: 300 mil EUR na provoz, 140 mil. EUR na investice - zdroje: daně (VT) mil. EUR, vklady členů SMTC (obce: 92 mil. EUR), tržby (69 mil. EUR) – cca 40 %, během posledních let se snižuje o 10% (důsledek vyšších provozních nákladů + 5,6 % a poklesu tržeb - 4 %) - cíl: efektivní doprava - priorita, funkčnost, technické inovace v síti MHD PLÁNY UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY 26. června 2014 Praha Radomíra Jordová

Příklad PDU TOULOUSE – PDU PLÁNY UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY 26. června 2014 Praha Radomíra Jordová

Organizace přípravy a revize PDU 6 tematických komisí - územní plánování / životní prostředí / doprava - hromadná doprava - pěší a cyklistická doprava - IAD, řízení provozu / parkování - přeprava nákladu a zboží - plány mobility pro podniky (PDE) Speciální komise: - Odborná komise Tisséo - Monitorovací komise Tisséo - Komise partnerů – odborníci z obcí, vzdělávací a odborné instituce v oblasti územního plánování, dopravy a životního prostředí - Monitorovací komise partnerů - političtí zástupci obcí, zástupci státu, regionu, départementu, profesních sdružení PLÁNY UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY 26. června 2014 Praha Radomíra Jordová

Mobilita narůstá Počet každodenních cest narůstá - v r. 1978: 3 cesty / osoba / den - v r. 2004: 4 cesty / osoba / den Počet obyvatel narůstá - od r : + 11% Celkový počet cest / den se zvýšil: - od r : + 23% (= o cest více / den) Počet nových cest (ne přímo domů) - zdvojnásobil se v letech 1990 – práce-nákup, pro děti do školy - počet cest „domov-práce“ a „domov-studium,“ tzv. „nutné cesty“ klesají, pouze 28% všech cest PLÁNY UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY 26. června 2014 Praha Radomíra Jordová

Vývoj mobility Toulouse a blízké periferie 72 obcí - počet obyvatel: cesty všemi druhy dopravy / obyvatelé / den: z nich: 62% - IAD, 8% MHD Aglomerace 167 obcí - počet obyvatel: cesty všemi druhy dopravy / obyvatelé / den: z nich 64% - IAD, 7% MHD PLÁNY UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY 26. června 2014 Praha Radomíra Jordová

Modal split - podíl IAD se v období 1996 – 2004 snížil o 1% - podíl pěších cest navýšen + 1% - podíl cest na kole navýšen + 1% - podíl cest MHD nezměněn PLÁNY UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY 26. června 2014 Praha Radomíra Jordová

Cesty v území Cesty uvnitř centra Toulouse - podíl chůze se v období 1996 – 2004 zvýšil z 80% na 83% - podíl cest na kole navýšen ze 4% na 6% - podíl cest IAD klesá z 11 na 7% Cesty z centra Toulouse do dalších částí Toulouse - podíl chůze se v období 1996 – 2004 zvýšil z 10% na 16% - podíl cest na kole navýšen z 6% na 9% - podíl cest IAD klesá z 51 na 38% - podíl cest MHD navýšen z 33 na 36 % Cesty z centra Toulouse do blízkých periferií - podíl cest na kole navýšen ze 3% na 4% - podíl cest IAD klesá ze 70 na 65% - podíl cest MHD navýšen z 25 na 27 % PLÁNY UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY 26. června 2014 Praha Radomíra Jordová

Cesty k metru Cesty k metru – intermodalita - podíl chůze se v období 1997 – 2004 lehce snížil ze 70% na 67% - podíl cest busem lehce navýšen z 19% na 20% - podíl cest IAD lehce navýšen z 8 na 9% PLÁNY UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY 26. června 2014 Praha Radomíra Jordová

Cíle PDU 9 témat: - cíl A: omezit znečištění životního prostředí, zlepšit bezpečnost dopravy a životní podmínky akce: např. dopravní zklidnění, čistá paliva pro autobusy - cíl B: lépe propojit územní a dopravní plánování akce: podpořit urbanizaci podél sítě veřejné dopravy, MHD a přestupních uzlů - cíl C: reagovat na potřeby obsluhy hromadnou dopravou v území akce: vytvoření expresních linek, využití železničních spojení v městském prostředí - cíl D: zlepšit kvalitu služeb hromadné dopravy akce: integrované jízdné, informace pro cestující v reálném čase - cíl E: upřednostnit pěší a cyklistickou dopravu akce: příprava cyklogenerelu na úrovni aglomerace, mapa bezbariérových tras PLÁNY UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY 26. června 2014 Praha Radomíra Jordová

Cíle PDU 9 témat: - cíl F: usměrnit využívání IAD akce: podpora car-sharingu a spolujízdy, regulační politika parkování v celé aglomeraci - cíl G: udržitelná logistika akce: rozšíření charty na podporu udržitelné logistiky na území celé aglomerace, včetně úpravy tras, vytvoření logistických center - cíl H: řešit cesty do práce akce: podpořit přípravu plánů mobility pro podniky a průmyslové zóny, studie a průzkumy mobility zaměstnanců - cíl I: rozvíjet multi-modalitu akce: rozvoj intermodality a přestupních uzlů, zřízení centrály pro poskytování informací o všech druzích dopravy na území aglomerace PLÁNY UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY 26. června 2014 Praha Radomíra Jordová

Vazby PDU – Toulouse na další dokumenty SCOT – ÚP vyššího celku PLH – bydlení PLU – ÚP obce PDU PPA – klima, stát PRQA – čistota ovzduší, region

SUMP a další dokumenty SUMP – harmonizace v našich podmínkách - dopravní zákony (PK, veřejná doprava), dop. politika - politika územního rozvoje, dopad SUMP do územních plánů - zákony na ochranu ŽP - dopravní plány vyšších územních celků (kraj, stát) - národní strategie rozvoje cyklistické dopravy - jeho cíle (podpora veřejné dopravy, alternativ k IAD apod.) se musí promítnout do dalších dokumentů: generel dopravy, generel veřejné dopravy, generel cyklistické / pěší dopravy, rozvojová strategie města – soulad s dalšími sektory (ŽP, územní rozvoj, zdraví, sociální oblast atd.) - kompatibilita se strategií udržitelného rozvoje města, ČR PLÁNY UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY 26. června 2014 Praha Radomíra Jordová

Děkuji za pozornost! Mgr. Radomíra Jordová Tel.: