Psychologie Mgr. Milan Šimek

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

Podnikat je když....? Realita Ivan PilnýHradec Králové prosinec 2011.
Mladší školní věk 6/7 – 11/12 let
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Hodnocení klíčových kompetencí ZŠ Jablunkov 2009/102010/11.
Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov13 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
a rámcové vzdělávací programy pro základní vzdělávání
Mgr. Michal Šafář, Ph.D
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Schopnosti. Schopnost Je psychická vlastnost, která umožňuje člověku naučit se určitým činnostem a úspěšně je vykonávat. Utváří se na podkladě biologické.
VY_32_INOVACE_PSYPS11160ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
OSOBNOST.
Technická, taktická a psychologická příprava
CHOVÁNÍ = činnost, která spojuje člověka s prostředím.
Schopnosti, nadání a talent
VZESTUPY A PÁDY SILVIE QUISOVÁ. POROZUMĚT ZNAMENÁ POMOCI.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Diagnostika inteligence u jedinců s mentálním postižením
Schopnosti Milana Reichlová.
Zdravá škola.
Schopnosti Pavel Šuranský.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Sebeuvědomění a sebekontrola
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
(emoční nebo emocionální kvocient)
Emoční inteligence součást sociální inteligence, schopnost a dovednost vnímat, poznávat a diferencovat vlastní i cizí pocity, emoce, afekty a nálady a.
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Exekutivní funkce Literatura:  Moraine Paula. Helping Students Také Control of Everyday Executive Functions.  Učebnice psychologie.
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Význam hodnotové orientace v OM Osnova Hodnoty obecně a hodnoty týkající se nás samých 4 kardinální ctnosti a nově diskutované hodnoty Hodnoty jako zdroj.
Vnitřní činitelé výuky: Žák jako učící se osobnost
Muzikoterapie RReceptivní – poslouchání hudby AAktivní – vlastní tvorba hudby (dítě hraje, zpívá, vyťukává rytmus) Intenzivně rozvíjí zejména smyslové.
Analýza duchovní situace Duchovní postoj Dialog s Bohem Duchovní hloubka Poslání Vzájemné ovlivnění všech prvků.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Duševní hygiena. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
Asertivita ve sportu doc.PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_14.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Vojtěch Smejkal, Mikuláš Radouš.
Občanská výchova – 7. ročník, Člověk a jeho osobnost
Osobnost člověka SPOLEČENSKÁ VÝCHOVA 3
Inteligence DUM_19.
Mgr.Michal Vičar Emoční inteligence.
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Nadání a inteligence Mgr. Michal Vičar.
Inteligence,tvořivost, paměť
Výkonové vlastnosti osobnosti I. část vlohy a schopnosti
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Inteligence.
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Profese trenéra.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
ZÁKLADY SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE
Temperament, charakter, motivace
Diagnostika dítěte předškolního věku II.
Seminář „Psychologie ve školní praxi“
Interkulturní adaptace
Transkript prezentace:

Psychologie Mgr. Milan Šimek INTELIGENCE Psychologie Mgr. Milan Šimek

INTELIGENCE Inteligence je schopnost chápání, samostatného myšlení, řešení situací, v nichž nelze použít návykového chování

INTELIGENČNÍ KVOCIENT Inteligenční kvocient (IQ) je číselné vyjádření úrovně inteligence poměrem jeho mentálního věku k věku skutečnému.

Inteligenční testy Inteligenční testy zjišťují především schopnost jedince logicky uvažovat, tvořivě myslet či schopnost zapamatovat si složitější informace.

OBECNÁ MENTÁLNÍ KAPACITA Obecná mentální kapacita je vybavenost člověka nejen pro abstraktní myšlení, ale i pro kreativní výkony nejrůznějšího typu a schopnost účelně se adaptovat na nové prostředí.

DRUHY INTELIGENCE Lingvistická (jazyková) Logicko-matematická Hudební Vizuálně prostorová Tělesná (kinetická) Sociální (interpersonální) Osobní (interpersonální)

Inteligence Dosud není jasné, zda inteligence je vrozená (geneticky zděděná), nebo zda se dá učením, zkušenostmi, sociální interakcí výrazně změnit. Úroveň inteligence se mění „přirozeně“ s věkem. Některé druhy inteligence jsou ovlivňovány sociálním , hospodářským a kulturním prostředím.

Druhy inteligence LINGVISTICKÁ Schopnost uvědoměle používat jazyka a ovládat i skryté jazykové nuance Schopnost číst mezi řádky Schopnost naučit se cizí jazyk LOGICKO-MATEMATICKÁ Schopnost logického myšlení Schopnost pracovat s čísly Schopnost řešit geometrické úlohy

Druhy inteligence HUDEBNÍ Schopnost využívat hudebního sluchu Schopnost zapamatovat si melodii nebo rytmus a interpretovat je Schopnost mít estetický prožitek z hudby

Druhy inteligence VIZUÁLNĚ PROSTOROVÁ Schopnost pracovat s trojrozměrnými předměty a mít trojrozměrnou představivost Schopnost orientace v prostoru TĚLESNÁ Schopnost ladného a vyváženého pohybu Nadání ke sportu a tanci Schopnost nepřekážet ostatním (v supermarketech, na chodnících)

Druhy inteligence OSOBNÍ A SOCIÁLNÍ Schopnost komunikace s ostatními lidmi Schopnost vytvářet příjemné sociální klima v sociální skupině Schopnost empatie (vcítění se do pocitů a prožitků druhých) Schopnost být ohleduplný a vstřícný

SOCIÁLNÍ INTELIGENCE Největší úspěch mají v profesním i osobním životě jedinci, u nichž je nejvíce vyvinuta sociální inteligence. Vysoké IQ ještě nezaručuje úspěch. Málokterý jedinec má všechny druhy inteligence stejně vyvážené.

STRUKTURY SOCIÁLNÍ INTELIGENCE

Emoční inteligence Emoční inteligencí se rozumí schopnost vyznat se sám v sobě i v ostatních, vnitřní motivace a zvládání vlastních emocí i emocí cizích (GOLEMAN)

Stupně emoční inteligence Stupeň emoční inteligence odpovídá míře, s jakou zvládáme pět základních disciplín Sebeuvědomění Motivace Autoregulace Empatie Společenská obratnost

Sebeuvědomění Znamená vědět, co v daném okamžiku cítíme, realisticky odhadnout vlastní možnosti a schopnosti, vystupovat s oprávněnou sebedůvěrou

Autoregulace Sebeovládání vlastních emocí, schopnost rychle se vzpamatovat z emočního stresu

Motivace Mířit k cíli, převzít iniciativu, soustavně na sebe zvyšovat nároky, prokazovat odolnost vůči nezdarům a zklamáním

Empatie Vžít se do pocitů druhých, dokázat se na problémy podívat jejich očima, mít přátelské vztahy k co nejširšímu okruhu osob.

Společenská obratnost Zvládat vlastní emoce, přesně odhadovat nejrůznější společenské vztahy a situace, užívat společenskou obratnost k přesvědčování, vedení lidí, umět ji uplatnit ve vyjednávání a smírčí taktice.

MORÁLNÍ INTELIGENCE Schopnost morálně se chovat i morálně uvažovat Smysl pro spravedlnost, pro povinnost, odpovědnost vůči ostatním, důstojnost a sebeovládání

Morální inteligence Spravedlnost = nečiňme jiným, co sami nechceme, aby dělali jiní nám. Povinnost= naší povinností je podat bližnímu pomocnou ruku Sebeovládání= nedělejme vždy to, na co máme zrovna chuť

Emoční kompetence Emoční kompetence je zdokonalovatelná schopnost, součást emoční inteligence, figurující jako nezbytný předpoklad úspěšného plnění pracovních i jiných úkolů.