Víme o sobě navzájem? Škola – knihovna – školní knihovna.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Seminář IVIG 2008, Kde plagiátorství začíná Moravská zemská knihovna Brno Mgr. Jana Nejezchlebová
Advertisements

Cílené rozvíjení čtenářské gramotnosti ve výuce na 2. stupni ZŠ
Novinky z fondu Sukovy studijní knihovny literatury pro mládež
Služby čtenářům a uživatelům Dětští čtenáři
Seminář k PISA 2012 RNDr. Jana Palečková
Řemeslo má zlaté dno a čisté ruce Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Čítárny.cz – Web o dětských knížkách a čtenářství Veronika Peslerová Olomouc, červen 2007.
PISA 2012 – oblast řešení problémů
Děti se učí kvůli budoucnosti, ne kvůli známkám! Analýza dotazníkového šetření projektu Pohoda.
Lucie Obrovská Kancelář veřejného ochránce práv
výchova k nekuřáctví pro I. stupeň ZŠ
Živá historie konference Informační gramotnost – témata, trendy, inspirace Adéla Dilhofová Jiří Zounek.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
PTaČ. Spolupracující organizace Zapojené školy Pojem čtenářské gramotnosti ve škole Učitelé chápou čtenářskou gramotnost především jako dovednost dekódovat.
OECD a finanční vzdělávání Stálá mise České republiky při OECD v Paříži Prof. Ing. Karel Dyba, CSc., velvyslanec Třetí mezinárodní konference k finanční.
Šetření čtenářské gramotnosti
Budou chodit do knihoven? Průzkumy dospělé populace 1996 – 2007 – 2010 a nová koncepce rozvoje knihoven ČR Národní knihovna ČR.
Maturita 2011? Společná část Společná část 2 zkoušky 2 zkoušky Profilová část Profilová část 3 zkoušky 3 zkoušky.
Programme for the International Assessment of Adult Competencies Zjištění týkající se postojů dospělých Jana Straková, Dům zahraniční spolupráce Tento.
Jednoduché vyhledávání – Jednoduchý uživatel Bc. Helena Selucká Knihovna Jiřího Mahena v Brně sekce IVU: Čtenářská gramotnost.
PARTNERSTVÍ… … s kým… …a proč vlastně???. Národní knihovna & BUDVAR Česká televize: Kniha mého srdce SKANSKA & SKIP Český rozhlas Leonardo BIBLIO & české.
IVIG Praha, Odborná pomoc veřejných knihoven informačním a studijním centrům škol.
NÁRODNÍ INSTITUT PRO DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Realizované projekty ESF Další vzdělávání učitelů přírodovědných předmětů Nové přístupy k využití ICT ve výuce přírodovědných předmětů na ZŠ Nové přístupy.
Knihovny a kampaně na podporu čtenářství
BRÁNA KE VZDĚLÁVÁNÍ: ŠKOLNÍ ČTENÁŘSKÉ KLUBY. ZÁKLADNÍ INFORMACE O NAŠEM PROJEKTU Individuální projekt ostatní, 1.2 – rovné příležitosti.
Zdravá škola.
Jindřichův Hradec, Školní a veřejné knihovny – spolupráce v regionu Konkurence? Ne! Spolupráce …
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
Mezinárodní výzkum dospělých Programme for the International Assessment of Adult Competencies První zjištění z výzkumu OECD PIAAC MŠMT, Tento.
ROSTEME S KNIHOU KAMPAŇ NA PODPORU ČETBY KNIH Pod záštitou Svazu českých knihkupců a nakladatelů.
Maturita 2010 Společná část –2 zkoušky Profilová část –3 zkoušky.
Zpracování rešerše Mgr. Anna Vitásková.
Společné povinné vzdělávání: utopie nebo nezbytnost? Jana Straková Sociologický ústav AV ČR.
Proč potřebujeme informace o rodinném zázemí Jana Straková ÚVRV, PedF UK
Logopedická třída MOTÝLCI
Čtenáři a čtení v ČR (2007) společný projekt Ústavu pro českou literaturu AV ČR, v. v. i., a Národní knihovny ČR s finanční podporou Ministerstva kultury.
Maturita 2011 Společná část Společná část 2 zkoušky 2 zkoušky Profilová část Profilová část 3 zkoušky 3 zkoušky.
Úlohy pro rozvoj přírodovědné gramotnosti
Soňa Pelikánová UČO: DATUM:
Z historie výchovy čtenáře. Výchova čtenářů v 19. století Negativa:  Metodický schematismus, formalismus, minimální respektování individuality žáka 
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
Výzkumy PIRLS, PISA, Jak čtou české děti
České děti jako čtenáři v roce 2013/2014 Praha UISK Vít Richter Národní knihovna ČR
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
„Brána ke vzdělávání: školní čtenářské kluby“ Nakouknutí do světa Laddugandy O projektu Aktivity a vybrané plánované výstupy Milníky správného směru.
MUZEOEDU.CZ jako společná platforma edukačních pracovníků muzeí a galerií Mgr. Pavla Vykoupilová PERSPEKTIVY ČESKÉ MUZEJNÍ EDUKACE 10. – 11. května 2016.
Čtenářská gramotnost při řešení slovních úloh ve fyzice Praha, Katedra fyziky Rokitanského 62, Hradec Králové Tomáš Jerje.
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
Výsledky mezinárodního výzkumu OECD PISA prosince 2010.
Prevence sociálně patologických jevů
Vít Richter (využití podkladů kol. P. Mazáčové a L. Nivnické)
Jednoduché vyhledávání – Jednoduchý uživatel
Vzdělávání – co přináší šablony školám?
Základní informace Škola: Gymnázium a SOŠ Jaroměř, P12
Sukova studijní knihovna literatury pro mládež
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Výsledky mezinárodního výzkumu OECD
Čtenářsky podnětné prostředí
Knihovnická procházka Prahou Petra Ambrušová a Ivana Šnoblová K1
Výsledky mezinárodního výzkumu OECD
Sukova studijní knihovna literatury pro mládež
Pedagogická knihovna J. A. Komenského
Školní knihovny součástí krajského systému knihoven (?)
Práce se selhávajícím žákem
Sekce veřejných knihoven SKIP
ČÍST JE STEJNĚ KRÁSNÉ A ZDRAVÉ JAKO BĚHAT...
ČÍST JE STEJNĚ KRÁSNÉ A ZDRAVÉ JAKO BĚHAT...
ČÍST JE STEJNĚ KRÁSNÉ A ZDRAVÉ JAKO BĚHAT...
České děti a mládež jako čtenáři 2017
Transkript prezentace:

Víme o sobě navzájem? Škola – knihovna – školní knihovna

Východisko - společný problém Čtenářská gramotnost dětí v ČR se neustále zhoršuje Výsledky mezinárodního průzkumu PISA (Programme for International Student Assessmentm ) PISA

Co je ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST? porozumění psanému textu,textu používání psaného textu přemýšlení o textu za účelem –dosažení cílů jedince –rozvoje jeho vědomostí a potenciáluvědomostí –aktivní účasti ve společnostispolečnosti 3%A1%C5%99sk%C3%A1_gramotnost

Průzkum čtenářské gramotnosti PISA 2000 Účast: patnáctiletí žáci všech typů škol Dotazníky byly zadávány také učitelům žáků a ředitelům škol. Různé typy textů:  Texty souvislé vyprávění, výklad, popis..  Texty nesouvislé formuláře, reklamy, grafy…

Co se zjistilo v roce 2000? Podprůměrné výsledky Žáci si nejhůře vedli při vyhledávání informací Výrazně nejhůře řešili úlohy zasazené do pracovních situací.. Potvrdil se poznatek z předchozích výzkumů, že lépe dovedou pracovat s nesouvislými texty (grafy, mapami, tabulkami apod.) než s texty souvislými.

Exkluzivní testování sedmnáctiletých – nic moc V r.2000 pouze v ČR vyplnili stejný test také žáci ze 3. ročníků všech typů SŠ. ROZDÍLY DLE TYPŮ STUDIA:  GYMNÁZIA téměř všichni žáci minimálně základní (3.) úroveň způsobilosti  SŠ S MATURITOU pod základní úrovní se nachází 10 % žáků  NEMATURISTNÍ OBORY 20 % žáků ukončuje vzdělání s nejnižší - 1. úrovní způsobilosti, nebo jí ani nedosahuje.

 Celospolečenský problém Žáci s nízkou úrovní čtenářské gramotnosti se stávají RIZIKOVOU SKUPINOU Těžko hledají uplatnění na trhu práce V osobním i společenském životě nezvládnou každodenní, běžné čtenářské situace.

PISA 2009 Výzkumu se účastnilo 65 zemí České děti se v oblasti čtenářské gramotnosti opr.roku 2000 VÝRAZNĚ ZHORŠILY Ke zlepšení došlo u polských a maďarských dětí

Čtenářská gramotnost v ČR = významný vzdělávací a také společenský problém novinare/ctenarska-gramotnost- ceskych-deti-je-alarmujici-1http:// novinare/ctenarska-gramotnost- ceskych-deti-je-alarmujici-1 Ministr školství: „Česká republika klesá nejrychleji ze zemí OECD“ (OECD = Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj)“

Česká školní inspekce: Metodická příručka: Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka Praha, březen ctenarska-gramotnost-jako- vzdelavaci-cil-pro-kazdeho-zaka/ ctenarska-gramotnost-jako- vzdelavaci-cil-pro-kazdeho-zaka/

Stojí za zamyšlení Pár citátů z metodické příručky České školní inspekce

Co se ve školách stále stává Stává se, že učitelé nepovažují za svůj úkol učit žáky číst. Chtějí, aby žáci četli v jejich předmětu s porozuměním, ale očekávají, že je tomu naučí někdo jiný,

..estetické i věcné čtení ve škole se považuje za ztrátu času Číst se má jinde, ve škole se o tom má nanejvýš hovořit, nebo ještě lépe jen dokládat, že žák četl. Žáci nedostávají dostatek času na začtení se do knihy a na emocionální prožitek, který je podmínkou pro to, aby se z nečtenáře stal čtenář.

…učitelé nepovažují žáky za schopné vybrat si text. nenechávají žáky vybrat si text, protože to žáci neumějí, a žáci to neumějí, protože to nedělají a nikdo je tomu neučí ! Podmínka pro rozvíjení čtenářství: Škola má ve svém programu zakotveno, že žáci si vybírají texty samostatně a že se ve škole soustavně učí, jak se to dělá.

…učitelé se obávají, že by žáci četli jen podřadné texty, pokud by výběr byl ponechán na nich Žákům se předkládají učitelem (školou) vybrané texty, které jim nic neříkají. Skryté kurikulum tak žáky učí, že číst je nekonečné utrpení a nuda

!!! Pokud chceme, aby se žáci dobrali i náročnější četby, musíme v nich nejprve vzbudit potřebu a chuť číst. K tomu nejlépe poslouží jakákoli kniha nebo text, který žáka zaujme. Teprve u žáka, který čte, můžeme rozvíjet jeho čtenářské návyky a dovednosti a usměrňovat jeho preference

Stává se, že učitelé už sami nečtou (nebo čtou jen periodika typu Hrom...). Žáci nikdy neměli možnost vidět je číst knihu, nikdy neslyšeli jejich reakci na četbu. Přitom dovednostem a postojům se děti učí nápodobou. Pokud dospělí v jejich okolí čtou, začnou děti považovat čtení za normální plnohodnotnou činnost.

Podmínka pro rozvíjení čtenářství Učitelé vytvářejí pročtenářskou atmosféru: Zařadili čtení do svého životního programu. Sledují aktuální produkci, čtou knižní recenze, navštěvují knihovnu sem tam zajdou do knihkupectví prohlédnout si novinky, sdělují žákům, co zrovna čtou.

Stává se, že učitelé nesledují aktuální knižní produkci a nesledují ani novinky v dětské literatuře. pokud nejčerstvější novinka, kterou zaznamenali, je Bořík a jeho parta, nemohou žákům doporučovat vhodné knihy ! Podmínka pro rozvíjení čtenářství: Učitelé se zajímají o produkci nakladatelství dětské literatury, o ceny udělované za dětskou literaturu (včetně ilustrací), půjčují si nebo kupují a čtou dětskou literaturu pro pubescenty a adolescenty

Stává se, že učitelé se domnívají, že knihovna nemusí být ani ve třídě, ani ve škole Že stačí, když žáci společně jednou za čas navštěvují knihovnu. Výzkumy potvrzují, že hlavně slabí čtenáři potřebují, aby kniha byla k dispozici ve chvíli, kdy mají chuť číst. Knihy musejí být nadosah. Podmínka pro rozvíjení čtenářství prostředí ve škole je co nejvíce nasyceno knihami knihy a texty jsou snadno a rychle přístupné.

… tamtéž: Pokud škola nemůže investovat prostředky do vybavení školní knihovny a vyškolené knihovnice, nemá smysl pátrat po metodách do hodiny. A pokud někdo očekává, že rodiče konečně vyhoví představám školy a naučí děti číst, pak čeká na Godota.

Školy a školní knihovny mají v rozvoji čtenářské gramotnosti významnou roli Jak jsou na tom školní knihovny? Mohou úkoly při rozvoji čtenářské gramotnosti naplňovat?

Ve správním obvodu MěÚ Šumperk vykázaly knihovnu za r.2010 tyto školy: Bohutín Hanušovice Hrabišín Jindřichov Libina Loučná n.D. Oskava Údolí Desné Rapotín Ruda n.Mor. Sudkov Staré Město Špk Dr.Beneše Špk 8.května Špk Sluneční Špk Šumavská Velké Losiny

Ve stejném obvodu školní knihovnu neohlásily školy: Bludov Bohdíkov Bratrušov Bušín Dolní Studénky Hrabenov Chromeč Nový Malín Olšany Písařov Špk Vrchlického Vikýřovice

Letmé nahlédnutí – Hluchák Děti pomáhají při zpracování a řazení knih, knihovna je jedním z míst, kde se mohou scházet Knihovnice s dětmi vydávají školní časopis, z jeho prodeje se financuje nákup knih do knihovny Další nákup – je již druhý rok minimální

Knihovna ZŠ Šumavská Převažuje charakter učitelské knihovny Nové knihy téměř výhradně z rozpočtu na dyslektické pomůcky (1 – 2 tituly ročně) Ukládá knihy do PC Distribuce knih žákům (Albatros..)

Gymnázium Šumperk Knihovna je otevřena každý den každou přestávku Pravidelně nakupuje knihy Skoro vždy je plná studentů

Obecní knihovna Bludov Veřejná knihovna ve škole plní současně i funkci školní knihovny atalog/zaznam.php?detail_nu m=95591&vers=1&lang=cze&u ser_hash= da 6cde7c34fedd4ae7e4809bc 73ae89f6cc&ascdesc=0&sort by=NAZEVhttp:// atalog/zaznam.php?detail_nu m=95591&vers=1&lang=cze&u ser_hash= da 6cde7c34fedd4ae7e4809bc 73ae89f6cc&ascdesc=0&sort by=NAZEV

Veřejná knihovna může škole pomoci Pokud nemá školní knihovna podmínky, je veřejná knihovna jedinou institucí, která je nablízku a může pomoci při rozvíjení čtenářské gramotnosti Jestliže je jedinou institucí, která může pomoci, MUSÍ POMOCI...

Co můžeme nabídnout ? Pravidelné návštěvy dětí v rámci školy …. Nové knihy na půjčování Informace –co děti požadují, co chtějí číst –O nových knihách pro děti a mládež –co máme (nemáme) v knihovním fondu z četby, kterou požaduje škola

Informace o katalogu knihovny !!! Šumperk Hanušovice Loštice Mohelnice Ruda nad Mor. Štíty Úsov Velké Losiny Zábřeh

Víme o sobě navzájem? Má školní knihovna ve vaší obci nové knihy? Znají učitelé nové knihy pro mládež? Mají možnost půjčit si nové knihy pro mládež ve veřejné knihovně? Víte o sobě navzájem?

Máme společnou šanci rozvíjet čtenářství dětí

Děkuji za pozornost Mgr.Zdeňka Daňková Šumperk,