Diagnostika prevence poradenství.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Diagnostika školní zralosti
Advertisements

Inovační kurz pro sanitáře
MUDr. Martin Kučera Mgr. Kateřina Fritzlová
Diagnostika SPU.
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
HEWER SOCIÁLNÍ AKTIVIZACE
Komunikace Aktivita č.1: Člověk a svět práce Prezentace č. 6
Podpůrný metodický seminář zaměřený na předškolní věk I.
Předškolní věk Od 3 do 6/7 let
Narušená komunikační schopnost
LOGOPEDICKÁ INTERVENCE
Komunikace s dětským pacientem
Jemná motorika Pohybové schopnosti dítěte a řeč se vzájemně ovlivňují. Pokud je postižen pohybový systém, nebo opožděn motorický vývoj, bývá často opožděn.
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
MOŽNOSTI DOMÁCÍ PŘÍPRAVY
ZÁKLADY SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
Příčiny SPU.
DIAGNOSTIKA VE SPECIÁLNÍ PEDAGOGICE
Logopedická třída MOTÝLCI
Speciálně pedagogická diagnostika logopedická
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
Riziko dyslexie a školního selhávání
Diagnostika a reedukace
Diagnostika a reedukace. Garantem diagnostiky jsou  Pedagogicko-psychologické poradny  Speciálně pedagogická centra.
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
Narušený vývoj řeči strukturní a systémové narušení jedné či většího počtu oblastí vývoje řeči (osvojování mateřského jazyka) vzhledem k chronologickému.
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
Rozvoj zrakového vnímání a odezírání
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
Přednáška: Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA
Specifické poruchy učení
Možnosti využití informačních a digitálních technologií pro diagnostiku žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová.
Vývojová dysfázie.
centrální porucha zpracování řečového signálu
DYSORTOGRAFIE 4. října 2013 VY_52_INOVACE_220119
Prezentace metodických materiálů a pomůcek
Kognitivní procesy Jejich vliv na chování a jednání člověka.
Podpora logopedické prevence v předškolním vzdělávání v roce 2013.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
K OMUNIKACE - DIAGNOSTIKA Zimní semestr. K OMUNIKACE Znamená výměnu informací, tj. předávání, zpracování a předávání informací Zahrnuje nejen komunikaci.
Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností.
,,BROUSÍME SI JAZÝČEK S EMILKOU A EMILEM“
Motorické schopnosti.
Kojenecké období TEREZA BENEŠOVÁ C3B Obecné informace  0. až 12. měsíc  velmi rychlý rozvoj a výrazné změny  rozhodující pro další vývoj.
Motorika Pohybový vývoj a diagnostika. Motorika  Je souhrnné označení pro pohyb  Je ukazatelem psychomotorického vývoje dítěte  Je oblastí diagnostiky.
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Vojtěch Smejkal, Mikuláš Radouš.
Výuka čtení a psaní analyticko-syntetickou metodou
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
Metodické materiály a pomůcky
Poradenství Přehled témat
LOGOPEDICKÁ ODBORNÁ PÉČE
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Diagnostika Kognitivní procesy.
Diagnostika Zimní semestr 2015/2016.
Psychické procesy - vnímání
Lateralita.
Diagnostické metody.
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA
Současné trendy důraz na kontinuitu předškolního a počátečního školního rozvoje teorie emergentního rozvoje gramotnosti předškolní období – diskuse o systematické.
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
Narušená komunikační schopnost
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Diagnostika prevence poradenství

Čím se budeme zabývat? Obsah 1 Co je diagnostika Základní pojmy Metody diagnostiky Oblasti diagnostiky Průběh diagnostického procesu Hodnocení vzhledem k výkonům jedince – srovnávací hodnocení

Diagnostika motoriky a kognitivních schopností Obsah 2 Motorika Tělové schéma Zraková percepce Pravo_levá a prostorová orientace Sluchová percepce Řeč Myšlení (letní semestr)

Základní pojmy Diagnostika Diagnóza Diagnostický proces Diagnostika – normativní, formativní, kriteriální, diferenciální Edumetrický a kazuistický přístup k diagnostikování Chyby při diagnostikování

Metody diagnostiky Pozorování (typy pozorování) Experiment Testy Rozhovor Dotazník Rozbor prací dítěte (analýza, výsledků činnosti, úkolů) 7. Anamnéza (osobní, rodinná, školní, sociální)

Oblasti diagnostiky Rodina, Škola, zájmové Širší rodina instituce Vnější prostředí Rodina, Škola, zájmové Širší rodina instituce Sourozenci zaměstnání Bio-psycho- sociální jednota

Motorika Hrubá motorika chůze, běh, lezení Pohybová koordinace Koordinace pohybů s dalšími aktivitami (zpěv, řeč, rytmická cvičení) Jemná motorika Motorika a vývoj jedince

Vývoj motoriky V období do jednoho roku probíhá v 3- měsíčních obdobích (trimenonech) Otevření dlaně, poloha na bříšku Aktivní úchop, na bříšku uvolnění ruky k úchopu, obracení ze zad na bříško Pérování v kleku, lezení, sed bez opory Stoj u opory

Klíčová období důležitá pro zdravý vývoj Jestliže nezvládá vývojové momenty, je nutné odborné vyšetření! Do 6 měsíce se obrátí z bříška na záda Do 8 měsíce - klečí Do 10 měsíce – leze Po 1. roce první krůčky, první slova (opožděný psychomotorický vývoj)

Grafomotorika Dítě začíná čmárat mezi 1. – 2. rokem 3 roky kruh 4 roky křížek 5 let čtverec 6 let trojúhelník 7 let kosodélník 3 roky - „hlavonožec“

Vizuomotorická koordinace Koordinace aktivit oka a pohybu - Vkládání tvarů do odpovídajících otvorů (klíč do zámku, geometrické tvary) - Navlékání korálků - Spojování tvarů rovnou čarou - Omalovánky, vybarvování

Motorika artikulačních orgánů Jemná motorika Cvičení rtů Cvičení jazyka Dechová cvičení

Motorika a stáří Dochází ke zhoršení motoriky z následujících příčin Svalová atrofie Osteoporoza (řídnutí kostí) Osteoartroza ( degenerativní onemocnění kloubní chrupavky) Imobilizační syndrom, instabilita CMP Malnutrice Demence

Pasivní cvičení s pomocí fyzioterapeuta, sestry Hrubá motorika Chůze Aktivní cvičení Pasivní cvičení s pomocí fyzioterapeuta, sestry Polohování jako prevence dekubitů Bazální stimulace (dotyky, hlazení..)

Jemná motorika Cvičení prstů Nácvik všedních dovedností Výtvarné a ruční práce PACOVSKÝ, V., HEŘMANOVÁ, H. Gerontologie. Praha: Avicenum 1981 KALVACH, Z. Geriatrie a gerontologie. Praha: Grada 2004

Tělové schéma Tělové schéma zahrnuje dvě oblasti Vnímání vlastního těla Jmenování částí těla Ukaž, kde máš…., kde má panenka Kde máš břicho, předloktí, rameno Úkoly: Reprodukovat dotyk Reprodukovat dotyk se zavřenýma očima Opakovat předvedený cvik zrcadlově

Lateralita Lateralitou rozumíme funkční převahu jednoho z párových orgánů. (Ruka, noha, ucho, oči.) Lateralita je odrazem dominance mozkové kůry, která přednostně z protilehlé hemisféry řídí činnost párových orgánů. Lateralita tvarová a funkční. Zkřížená lateralita Leváctví ambidextrie praváctví Zkouška laterality

Diagnostika kognitivních funkcí – vnímání (percepce) Percepce je předpokladem vývoje jedince. Zprostředkovává informace z vnějšího světa. Podle zapojení modalit rozlišujeme percepci : 1.Vestibulární 2.Taktilní 3.Kinestetickou 4.Zrakovou 5.Sluchovou Přestože odlišujeme smyslové modality, většinou se na vnímání podílí modalit více.

Zraková percepce Vnímání figura – pozadí Konstanta vnímání Vnímání polohy v prostoru Rozlišování detailů Reverzní tvary Zraková paměť

Prostorová orientace Určení nahoře - dole vpředu - vzadu první - poslední hned před – hned za…. Kde jsou tyto dovednosti nutné? Orientace v učebnici, v sešitě, na číselné ose, na obrázku, v diagramech

Pravo-levá orientace V prostoru *Ukaž, kde je vpravo – vlevo… *Sáhni si pravou rukou na levé ucho…. *Polož knihu vpravo nahoru…. Na osobě sedící čelem *Ukaž pravou rukou moji levou ruku.. Při současném pohybu v prostoru – mapy, popisy pohybových her, tanec….

Sluchová percepce Předškolní věk Vnímání a rozlišování zvuků neřečových Rozlišování „figura – pozadí“ Lidská řeč a) věta – slovo b) slabika c) hláska + první hláska ve slově + rozlišování : stejný – nestejný (dynt – dint, sůl – sál) + poslední hláska ve slově

Sluchová percepce Školní věk Sluchová analýza : rozlož slovo na hlásky myš : m y š Sluchová syntéza : slož slova z hlásek r u k a : ruka Sluchová diferenciace : kterou hláskou se slova liší sůl – sál (ů - á) Fonemická manipulace vlak – lak dlaň – daň mlet - met, mle, let

Komunikace Znamená výměnu informací, tj. předávání, zpracování a předávání informací Zahrnuje nejen komunikaci mezi lidmi, ale též např. mezi člověkem a strojem, dvěma stroji též člověk a jeho vnitřní orgány. Specifickým lidským znakem je sociální komunikace, která má tři základní stránky společenského styku: společné činnosti, vzájemné působení a mezilidské vztahy

Druhy komunikace Verbální Neverbální K. činem

Překážky v komunikaci 1. Nedostatek motivace

Řeč Řeč impresivní Řeč expresivní artikulace slovní zásoba mluvní pohotovost gramatické kategorie tempo řeči modulační faktory

Rychlé jmenování

Vady řeči Dyslalie – nesprávná výslovnost Balbuties – koktavost Diagnostiku řečových vad provádí kolektiv odborníků. Reedukace řečových vad spadá do oblasti logopedické péče Dyslalie – nesprávná výslovnost Balbuties – koktavost Brebtavost – porucha tempa řeči Dysfázie – opožděný vývoj řeči OVŘ – opožděný vývoj řeči Mutismus, elektivní mutismum Autismus Aspergerův syndrom