Diagnostika prevence poradenství
Čím se budeme zabývat? Obsah 1 Co je diagnostika Základní pojmy Metody diagnostiky Oblasti diagnostiky Průběh diagnostického procesu Hodnocení vzhledem k výkonům jedince – srovnávací hodnocení
Diagnostika motoriky a kognitivních schopností Obsah 2 Motorika Tělové schéma Zraková percepce Pravo_levá a prostorová orientace Sluchová percepce Řeč Myšlení (letní semestr)
Základní pojmy Diagnostika Diagnóza Diagnostický proces Diagnostika – normativní, formativní, kriteriální, diferenciální Edumetrický a kazuistický přístup k diagnostikování Chyby při diagnostikování
Metody diagnostiky Pozorování (typy pozorování) Experiment Testy Rozhovor Dotazník Rozbor prací dítěte (analýza, výsledků činnosti, úkolů) 7. Anamnéza (osobní, rodinná, školní, sociální)
Oblasti diagnostiky Rodina, Škola, zájmové Širší rodina instituce Vnější prostředí Rodina, Škola, zájmové Širší rodina instituce Sourozenci zaměstnání Bio-psycho- sociální jednota
Motorika Hrubá motorika chůze, běh, lezení Pohybová koordinace Koordinace pohybů s dalšími aktivitami (zpěv, řeč, rytmická cvičení) Jemná motorika Motorika a vývoj jedince
Vývoj motoriky V období do jednoho roku probíhá v 3- měsíčních obdobích (trimenonech) Otevření dlaně, poloha na bříšku Aktivní úchop, na bříšku uvolnění ruky k úchopu, obracení ze zad na bříško Pérování v kleku, lezení, sed bez opory Stoj u opory
Klíčová období důležitá pro zdravý vývoj Jestliže nezvládá vývojové momenty, je nutné odborné vyšetření! Do 6 měsíce se obrátí z bříška na záda Do 8 měsíce - klečí Do 10 měsíce – leze Po 1. roce první krůčky, první slova (opožděný psychomotorický vývoj)
Grafomotorika Dítě začíná čmárat mezi 1. – 2. rokem 3 roky kruh 4 roky křížek 5 let čtverec 6 let trojúhelník 7 let kosodélník 3 roky - „hlavonožec“
Vizuomotorická koordinace Koordinace aktivit oka a pohybu - Vkládání tvarů do odpovídajících otvorů (klíč do zámku, geometrické tvary) - Navlékání korálků - Spojování tvarů rovnou čarou - Omalovánky, vybarvování
Motorika artikulačních orgánů Jemná motorika Cvičení rtů Cvičení jazyka Dechová cvičení
Motorika a stáří Dochází ke zhoršení motoriky z následujících příčin Svalová atrofie Osteoporoza (řídnutí kostí) Osteoartroza ( degenerativní onemocnění kloubní chrupavky) Imobilizační syndrom, instabilita CMP Malnutrice Demence
Pasivní cvičení s pomocí fyzioterapeuta, sestry Hrubá motorika Chůze Aktivní cvičení Pasivní cvičení s pomocí fyzioterapeuta, sestry Polohování jako prevence dekubitů Bazální stimulace (dotyky, hlazení..)
Jemná motorika Cvičení prstů Nácvik všedních dovedností Výtvarné a ruční práce PACOVSKÝ, V., HEŘMANOVÁ, H. Gerontologie. Praha: Avicenum 1981 KALVACH, Z. Geriatrie a gerontologie. Praha: Grada 2004
Tělové schéma Tělové schéma zahrnuje dvě oblasti Vnímání vlastního těla Jmenování částí těla Ukaž, kde máš…., kde má panenka Kde máš břicho, předloktí, rameno Úkoly: Reprodukovat dotyk Reprodukovat dotyk se zavřenýma očima Opakovat předvedený cvik zrcadlově
Lateralita Lateralitou rozumíme funkční převahu jednoho z párových orgánů. (Ruka, noha, ucho, oči.) Lateralita je odrazem dominance mozkové kůry, která přednostně z protilehlé hemisféry řídí činnost párových orgánů. Lateralita tvarová a funkční. Zkřížená lateralita Leváctví ambidextrie praváctví Zkouška laterality
Diagnostika kognitivních funkcí – vnímání (percepce) Percepce je předpokladem vývoje jedince. Zprostředkovává informace z vnějšího světa. Podle zapojení modalit rozlišujeme percepci : 1.Vestibulární 2.Taktilní 3.Kinestetickou 4.Zrakovou 5.Sluchovou Přestože odlišujeme smyslové modality, většinou se na vnímání podílí modalit více.
Zraková percepce Vnímání figura – pozadí Konstanta vnímání Vnímání polohy v prostoru Rozlišování detailů Reverzní tvary Zraková paměť
Prostorová orientace Určení nahoře - dole vpředu - vzadu první - poslední hned před – hned za…. Kde jsou tyto dovednosti nutné? Orientace v učebnici, v sešitě, na číselné ose, na obrázku, v diagramech
Pravo-levá orientace V prostoru *Ukaž, kde je vpravo – vlevo… *Sáhni si pravou rukou na levé ucho…. *Polož knihu vpravo nahoru…. Na osobě sedící čelem *Ukaž pravou rukou moji levou ruku.. Při současném pohybu v prostoru – mapy, popisy pohybových her, tanec….
Sluchová percepce Předškolní věk Vnímání a rozlišování zvuků neřečových Rozlišování „figura – pozadí“ Lidská řeč a) věta – slovo b) slabika c) hláska + první hláska ve slově + rozlišování : stejný – nestejný (dynt – dint, sůl – sál) + poslední hláska ve slově
Sluchová percepce Školní věk Sluchová analýza : rozlož slovo na hlásky myš : m y š Sluchová syntéza : slož slova z hlásek r u k a : ruka Sluchová diferenciace : kterou hláskou se slova liší sůl – sál (ů - á) Fonemická manipulace vlak – lak dlaň – daň mlet - met, mle, let
Komunikace Znamená výměnu informací, tj. předávání, zpracování a předávání informací Zahrnuje nejen komunikaci mezi lidmi, ale též např. mezi člověkem a strojem, dvěma stroji též člověk a jeho vnitřní orgány. Specifickým lidským znakem je sociální komunikace, která má tři základní stránky společenského styku: společné činnosti, vzájemné působení a mezilidské vztahy
Druhy komunikace Verbální Neverbální K. činem
Překážky v komunikaci 1. Nedostatek motivace
Řeč Řeč impresivní Řeč expresivní artikulace slovní zásoba mluvní pohotovost gramatické kategorie tempo řeči modulační faktory
Rychlé jmenování
Vady řeči Dyslalie – nesprávná výslovnost Balbuties – koktavost Diagnostiku řečových vad provádí kolektiv odborníků. Reedukace řečových vad spadá do oblasti logopedické péče Dyslalie – nesprávná výslovnost Balbuties – koktavost Brebtavost – porucha tempa řeči Dysfázie – opožděný vývoj řeči OVŘ – opožděný vývoj řeči Mutismus, elektivní mutismum Autismus Aspergerův syndrom