Didaktika sportovních her PSPH 247N

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Didaktika školní tělesné výchovy
Advertisements

Sportovní trénink 6 Taktika František Langer FTK UP Olomouc.
Požadavky k získání známky
FLORBAL pro trenéry navazuje na seminář „Florbal pro pedagogické pracovníky“ Lektor: Tomáš Hradil.
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
UNIVERZITA KARLOVA V PRAZE FAKULTA TĚLESNÉ VÝCHOVY A SPORTU KATEDRA ATLETIKY Název kreditní práce Název práce v angličtině Kondiční atletika Kreditní práce.
“IAAF KIDS’ ATHLETICS” DOPLŇKOVÉ DISCIPLÍNY KINDERIÁDY
PŘEDZÁVODNÍ OBDOBÍ KATEGORIE ML. DOROST, ST. DOROST A JUNIOŘI 2011
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A7 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníŘíjen.
Herní systémy Zásadní způsoby vedení hry celého družstva v útoku a v obraně, s předem vymezenými úkoly jednotlivcům, skupinám hráčů i celému družstvu po.
Předmět: Teorie sportovních her (KUT/SHT)
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
Diagnostika ve sportovních hrách
Herní princip ve sportovní přípravě dětí Licence B
Taktická příprava Michal Lehnert.
Témata přednášky Vyučování SH ve školní tělesné výchově
pro navazující magisterské studium TVS
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
Zásady v tréninkové přípravě mládeže Licence B
Technická, taktická a psychologická příprava
Týmový herní výkon (THV)
Historie a teorie volejbalu
Systematika fotbalu.
Bp 2316 SPORTOVNÍ HRY I. základní výukový předmět pro studenty s tělovýchovným zaměřením se základními pohybovými předpoklady Studenti rozumí sportovní.
Využití zprostředkovaného učení ve výuce 1. třídy základní školy
Některé aspekty predikce úspěšnosti jedinců ve sportovních hrách s míčem Katedra kinantropologie a základů humanitních věd FTVS UK Praha Šárka Honsová.
Řídící činnost učitele/trenéra
Teorie a didaktika úpolů ve školní tělesné výchově
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Psychologie koučování
Řízení sportovního tréninku
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Tvořivost ve hře a tréninku
Didaktické formy tréninkového procesu - TP
ZÁKLADY DIDAKTIKY SPORTOVNÍCH HER OSP
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
HISTORIE - DATA 1840 První fotbalová pravidla
Bp a Bk 2216 SPORTOVNÍ HRY I. základní výukový předmět pro studenty s tělovýchovným zaměřením se základními pohybovými předpoklady Studenti rozumí sportovní.
Aktuální formy a metody sportovních her
Aktuální formy a metody sportovních her np1107, nk1107 Mgr. Tomáš Pětivlas, Ph.D.Únor 2011.
Aktuální formy a metody sportovních her
Aktuální formy a metody sportovních her np105, nk105 Mgr. Tomáš Pětivlas PhDÚnor 2007.
Didaktika TV Efektivita vyučovací jednotky Libor Bouda.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Interpretace basketbalového učiva pro jednotlivé lekce Šestá lekce – přihrávání a uvolňování bez míče (základy součinnosti v útoku) (90 minut – interpretace.
Klepnutím lze upravit styl předlohy podnadpisů.. SPORTOVNÍ TRÉNINK OB21-VVP-HUM-TV-JAN-M-SUPL-002.
Vznik volejbalu * Springfild, stát Massachusetts (USA) * Kanada, Indie, Jižní a Strední Amerika * Japonsko (pan Ohmori) * Čína. V Asii v 16,12,9 hráčích,
I. Vyučovací lekce Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
Interpretace basketbalového učiva pro jednotlivé lekce Pátá lekce – utkání, praktická aplikace pravidel (rozhodování) (90 minut – teorie, praxe) Tento.
Interpretace basketbalového učiva pro jednotlivé lekce Čtvrtá lekce – střelba z místa a střelba v pohybu (90 minut – interpretace učiva, praxe) Tento projekt.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Praktická aplikace teoretických poznatků z hláskosloví Online diskuse k virtuální hospitaci – Open Gate, gymnázium.
Interpretace basketbalového učiva pro jednotlivé lekce Druhá lekce – základy součinnosti v útoku a v obraně (90 minut – interpretace učiva, praxe) Tento.
kurzy tenisu pro děti z mateřských a základních škol
Organizační formy práce v tělesné výchově
Pedagogická diagnostika
jen pro vnitřní potřebu
Interpretace basketbalového učiva pro jednotlivé lekce
TYPY VÝUKY výuka produkční výuka regulativní výuka heuristická
Úvodní lekce. Vstup do předmětu Sportovní hry I - basketbalu
Specifické didaktické formy ve vyučovací jednotce
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
Aktuální formy a metody sportovních her
Systematika basketbalu
HERNÍ VÝKON V BASKETBALE
SPORTOVNÍ HRY I - BASKETBAL
Základy součinnosti v útoku s využitím herních činností jednotlivce
Metodicko – organizační normy
Eduard Hrazdíra KSH FSpS
Psychologie koučování
Transkript prezentace:

Didaktika sportovních her PSPH 247N Garant: PaedDr. Michael Velenský, Ph.D.

Náměty pro didaktické výstupy a doporučené didaktické metody Náměty pro hodnocení

Volejbal. Doc. PhDr. Jaroslav Buchtel, CSc. ,. PhDr Volejbal Doc. PhDr. Jaroslav Buchtel, CSc., PhDr. Rostislav Vorálek, Ph.D. 1. Nácvik odbití míče obouruč vrchem (základy nahrávky) na místě, po přesunech (do vzdálenosti maximálně 2m) vpřed, vzad a doprava, doleva; doporučená metoda – po částech a propojování částí v celek, koncentrace a distribuce (nácvik odbíjení prokládat jiným učivem); 2. Nácvik odbití míče obouruč spodem (základy přihrávky) –na místě i po různých druzích přesunů (do vzdálenosti maximálně 2m); doporučená metoda – po částech a propojování částí v celek; 3. Nácvik spodního podání; doporučené metoda – v celku, či od celku k částem a opět k celku; 4. Nácvik vrchního podání; doporučená metoda – po částech a propojování částí v celek;

Doporučená literatura: BUCHTEL, J. a kol. Teorie a didaktika volejbalu. Praha : Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1011-6. BUCHTEL, J., EJEM, M., VORÁLEK, R. Trénink volejbalu. Praha : Karolinum 2011. ISBN 978-80-246-1967-5 CÍSAŘ, V. Volejbal – technika a taktika hry, průpravná cvičení. Praha : Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-0502-8. KAPLAN, O. Volejbal. Technika, pravidla, herní systémy, průpravná cvičení. Praha : Grada Publishing. 1999, ISBN 80-7169-762.

Náměty pro hodnocení Trénink a nácvik herních činností jednotlivce (základních způsobů odbíjení a podání) na základě údajů získaných diagnostickou metodou škálování (posuzovací škály). Aplikace metod: škálování (předpokládá se vytvoření unidimenzioální škály, tj. se zaměřením na jednu položku – činnost s možností popisu několika znaků); interpretace výsledků s praktickými ukázkami (na co a jak se zaměřit v tréninkovém procesu).

Házená PaedDr. Martin Tůma, Ph.D. 1. Nácvik přechodu na útočnou polovinu (jednotlivcem, skupinou hráčů) – (využití metody progresivního spojování částí v celek); 2. Nácvik kombinace založené na přeběhnutí (křížení) se zakončením v prostoru spojek – (možnost využití metod koncentrace a distribuce učiva); 3. Zdokonalování střelby z prostoru pivota, případně křídla – (možnost využití recipročního vyučovacího stylu); 4. Nácvik systému osobní obrany a útoku proti ní; 5. Případně (nadstavba) – nácvik výměny míst v rámci pozičního útočného systému.

Doporučená literatura: ŠAFAŘÍKOVÁ, J., TŮMA, M. Praktická cvičení k didaktice házené. Praha : Univerzita Karlova, 1983. ŠAFAŘÍKOVÁ, J. Házená. Edice metodických textů pro školní i mimoškolní tělesnou výchovu a sport 11 – 15letých žáků. Praha : NS Svoboda,1998. TŮMA, M., TKADLEC, J. Házená. Praha : Grada Publishing, 2002.

Náměty pro hodnocení Tvorba didaktického systému učiva na podkladech závěrů diagnostiky herního výkonu žáků. Aplikace metod: přímé pozorování se záznamem, zprostředkované pozorování (analýza videozáznamu), případně prezentace výsledků s využitím programu DARTFISH.

Florbal PhDr. Jan Křiček, CSc. 1. Uvolňování hráče s míčkem, řešení situace 1-1 se zvýrazněním aplikované činnosti; doporučená metoda – po částech a propojování částí v celek (= 1-1); 2. Střelba švihem (tahem) z místa a v pohybu - transpozice činnosti z relativně stálých podmínek (PC 1, HC 1) do herních podmínek (HC 2, PC); 3. Herní kombinace založené na přihrávání (nahození - zpětná přihrávka, nahození – odběhnutí, nahození – proběhnutí); základy součinnosti v útoku, možnosti řešení situace 2-2 prostřednictvím aplikované kombinace; doporučená metoda – od celku (= 2-2) k částem a opět k celku; 4. Systém postupného útoku - základy součinnosti (rozestavování hráčů, pohyb útočníků bez míčku jako základní předpoklad efektivity útoku, časové a prostorové sladění činností spoluhráčů); doporučená metoda – v celku; 5. Systém osobní obrany, základní principy osobního krytí; doporučená metoda – od celku k částem a opět k celku; 6. Význam průpravných her - možnosti uplatnění, praktické ukázky. 7. Herní lokomoce – nácvik, zdokonalování v kontextu zvyšování intenzity činnosti (P1, P 2, H 1 - bez míčku a s míčkem). Doporučená metoda – v celku.

Doporučená literatura: KYSEL, J. Florbal. Praha: Grada Publishing 2010. ISBN 978-80-247-3615-0. PSOTTA, R., VELENSKÝ, M. Základy didaktiky sportovních her. Praha : Karolinum 2009. ISBN 978-80-246-1694-0. VELENSKÝ, M. a kol. Průpravné hry. Praha : Karolinum 2005. Učební texty. ISBN 80-246-0970-3. ZLATNÍK, D. Florbalový trénink v praxi. Praha : Česká florbalová unie, 2004.

Náměty pro hodnocení Výběr učiva a MOF v aspektech cíle vyučovací jednotky, využití didaktických metod, chování učitele v didaktických situacích – zadávání činnostních úkolů (MOF), plnění (průběh) činnostních úkolů. Aplikace metod: přímé (terénní) pozorování se záznamem, deskriptivně interpretační charakteristika sledovaných jevů.

Basketbal PaedDr. Michael Velenský, Ph.D. 1. Uvolňování s míčem v pohybu (dribling), řešení situace 1-1 se zvýrazněním aplikované činnosti; doporučená metoda – po částech a propojování částí v celek (= 1-1); 2. Střelba v pohybu (po tzv. dvojtaktu) v základech nácviku (po jedno-úderovém driblingu) a ve složitějším provedení (po více-úderovém driblingu nebo po driblingu se změnami směru a ruky); doporučená metoda – po částech a propojování částí v celek; 3. Střelba z místa (míněno jako nácvik základů); doporučená metoda – koncentrace a distribuce (nácvik střelby prokládat jiným učivem, základy tzv. variabilní praxe); 4. Přihrávání, uvolňování bez míče a chytání míče, řešení situace 2-2, základy kombinace „hoď a běž“; doporučená metoda – po částech a propojování částí v celek (= 2-2); 5. Zahajování úniku s míčem, využití klamných pohybů (tzv. fintování), možnosti zakončování úniku, řešení situace 1-1; doporučená metoda – po částech a propojování částí v celek (= 1-1); 6. Základy osobního obranného krytí; doporučená metoda – od celku (principy osobního krytí v obranném systému) k částem (základy techniky a taktiky krytí) a opět k celku (tj. k aplikaci 5-5).

Doporučená literatura: VELENSKÝ, M. Basketbal. Praktická cvičení pro školní TV. Praha : Univerzita Karlova, 1994. Učební text. ISBN 80-7066-802-4. VELENSKÝ, M. Basketbal. Základní program aplikace útočných a obranných činností. Praha : NS Svoboda, 1998. Metodický text. ISBN 80-205-0553-9. VELENSKÝ, M., KARGER, J. Basketbal. Herní trénink, kondiční trénink, technika, taktika. Praha : Grada Publishing, 1999. ISBN 80-7169-834-2. VELENSKÝ, M. Streetball. Praha : Olympia, 1999. ISBN 80-7033-625-0. VELENSKÝ, M. Pojetí basketbalového učiva pro děti a mládež. Praha : Nakladatelství Karolinum, 2008. Učební text. ISBN 978-80-246-1480-9.

Náměty pro hodnocení Zadávání, organizace a realizace činnostních úkolů (MOF) v aspektech využití času v tréninkové jednotce (k problémům „on the task“, „off the task“). Aplikace metod: zprostředkované pozorování, analýza videozáznamu – kvantitativní a kvalitativní charakteristika sledovaných jevů.

Fotbal PhDr. Mario Buzek, CSc. Herní činnosti jednotlivce (aplikace v herně situačních souvislostech) 1. základy individuálních útočných činnosti s míčem – způsoby manipulace s míčem, vedení míče se změnou směru, krytí míče v soubojových situacích; 2. výběr místa – nabíhání a uvolňování se od soupeře pro míč; 3. přihrávání a zpracování míče na místě a v pohybu; 4. obcházení soupeře, řešení herní situace 1:1 v útočné fázi hry; 5. střelba po vedení a obcházení soupeře při zakončení útoku; 6. obsazování hráče s míčem a bez míče, řešení herní situace 1:1 v obranné fázi hry příp. přesilové situaci 1:2.

B. Herní kombinace (aplikace v herně situačních souvislostech) 1. základy součinnosti dvojic, aplikace útočných kombinací založených na přihrávce, přihraj a běž, základy řešení herních situací 2:1, 2:2 (při vedení a zakončování útoku); 2. základy součinnosti trojic, aplikace útočných kombinací založených na přihrávce, výměně místa, přihraj a běž, základy řešení herních situací 3:2, 3:3 (při vedení a zakončování útoku); 3. útočné kombinace při zakládání a vedení útoku (při zapojení různých hráčských funkcí); 4. útočné kombinace při zakončování útoku vedeného středem hřiště; 5. útočné kombinace při zakončování útoku vedeného křídelním prostorem; 6. obranné kombinace založené na vzájemném zajišťování a přebírání hráčů (součinnost dvojic, trojic, čtveřic….. proti útočné činnosti).

C. Herní systémy 1. rychlý protiútok (na příkladu modelového řešení v různých situačních souvislostech); 2. postupný útok (na příkladu modelového řešení v různých situačních souvislostech); 3. zónová obrana – aplikace vybraného principu zónové obrany v rámci skupinové nebo týmové součinnosti (od dvojice přes trojici, čtveřici…. až celé družstvo).

Doporučená literatura: BUZEK, M., PROCHÁZKA, L. Česká fotbalová škola. Praha : Olympia, 1999. ISBN 80-7033-596-3. BUZEK, M., PROCHÁZKA, L. Moderní obrana. Praha : G.D.K. Sport, 2003. ISBN 80-86783-00-6. PSOTTA, R. Fotbal. Základní program. Praha : NS SVOBODA, 1999. ISBN 80-205-1001-X.

Náměty pro hodnocení Didaktická interakce v aspektech zadávání (záměrů) činnostních úkolů (MOF) a jejich plnění žáky; k problematice poskytování zpětných informací. Aplikace metod: přímé (terénní) pozorování s popisem určených kategorií a v otázkách četnosti zpětných informací, jejich souvislostí s plněním činnostních úkolů žáky (reakce učitele na úroveň provedení), způsoby jejich poskytování (sociálně interakční formy – jednotlivec, skupina, celá třída) a charakter jejich poskytování (hodnotící část, část korekce, resp. instrukce).

Softball Doc. PhDr. Vladimír Süss, Ph.D., PhDr. Jan Carboch, Ph.D. 1. Využití MOF pro nácvik a trénink obrany vnitřního pole; 2. Využití MOF pro nácvik a trénink obrany vnějšího pole; 3. Využití MOF pro nácvik a trénink odpalování; 4. Využití MOF pro nácvik a trénink nadhazování.

Doporučená literatura: SÜSS, V. V. Softball a baseball. Praha : Grada Publishing, 113 s. ISBN 80-247-0658-X. SÜSS, V. Využití indikátorů herního výkonu pro řízení tréninkového procesu. Vědecká monografie.173 s. ISBN 80-246-1162-7.

Náměty pro hodnocení Didaktická interakce v aspektech zadávání (záměrů) činnostních úkolů (MOF) a jejich plnění žáky; k problematice poskytování zpětných informací. Aplikace metod: modifikovaná ADI, analýza videozáznamu a analýza mluveného projevu učitele.

Základní literatura pro hodnocení didaktického procesu: DOBRÝ, L. Didaktika sportovních her. Praha : SPN, 1988. DOBRÝ, L. a kol. Analýza didaktické interakce v tělesné výchově. Praha : Nakladatelství Karolinum, 1997. JANSA, P. Deskripce a analýza činnosti učitelů a žáků 1. stupně základní školy v tělesné výchově. In : Tělovýchovný sborník, svazek 20. Praha : Olympia, 1987, s. 174-199. JANSA, P. a kol. Pedagogika sportu. Praha : Nakladatelství Karolinum, 2012. SVOBODA, B., KOCOUREK, J. Výzkum osobnosti a vyučovací činnosti učitele tělesné výchovy. In : Tělovýchovný sborník, svazek 20. Praha : Olympia, 1987, s. 48- 73.