Elektronická učebnice - II

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ Název šablony klíčové aktivityInovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Advertisements

Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Situace ve starověkém Římě ve 4. a 5. století n. l.
Shrnutí učiva raného středověku
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 7.
FRANCKÁ ŘÍŠE Z materiálu sestavil a přeložil: Mgr. Vít Zahradníček.
Franská říše Úvodní tématický okruh do středověkých evropských dějin.
Franská říše a Karel Veliký
FRANSKÁ ŘÍŠE.
franský král, bavorský vévoda, římský císař
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 7. ročník Předmět: dějepis Autor: Jakub Komrska Základní škola.
VZNIK STÁTŮ VE STŘEDNÍ EVROPĚ
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Opakování Středověk se dělil na tři období – napiš která.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Raný středověk 5. – 11. století
Franská říše 7. ročník.
Období raného středověku
Opakovací otázky BARBAŘI GERMÁNi ŘÍMANÉ AVAŘI KELTOVÉ HUNOVÉ
Byzanc, arabská říše Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o byzantské a arabské říši.
Co bylo typické pro tehdy vznikající státy. Jak vznikaly
Registrační číslo projektu:
ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová
Středověká kultura Románský sloh
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Byzanc Označení materiálu: VY_32_INOVACE_08_byzanc.ppt
Franská říše Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr.Marie Toncrová.
Karel Veliký ( ) III-02.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Byzantská říše Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Marie Toncrová.
Kočovní Maďaři a vznik uherského státu
Dějepis Mgr. Milan Šimek
Francká říše Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Franská říše.
Doba římská Germáni Zdroj:
Francká říše.
Franská říše
3.1 Periodizace dějin hudby
Franská říše 7. ročník.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.1.2 Franská říše za vlády Karla Velikého Název sady: Raný.
EU peníze středním školám
Francká říše Petr Procházka
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5A_05
Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Moderní škola
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DĚJEPIS – 7. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_13
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ D.7.A.01_franska_rise,_francie Datum: Ročník: sedmý.
Co bylo typické pro tehdy vznikající státy. Jak vznikaly
DĚJEPIS – 7. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_10
Mgr. Jindřiška Řehořková VY_32_Inovace_7.1.1 Vznik Franské říše
RANÝ STŘEDOVĚK (5. stol – konec 12. stol.)
Francká říše Merovejské období
BYZANTSKÁ ŘÍŠE.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Byzanc Označení materiálu: VY_32_INOVACE_08_byzanc.ppt
Úvod do středověku.
Byzantská říše.
Historické počátky středověké Evropy
RANÝ STŘEDOVĚK (5. stol – konec 12. stol.)
"první významný stát ve středověku"
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5A_02
Francká říše.
Franská říše opakování.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Transkript prezentace:

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 8.1 Franská říše, Byzanc podpis Karla Velikého vývoj Franské říše od 3. století do roku 843 východořímská říše zvětšená za Justiniána I. o severní Afriku, Itálii a jižní Hispánii Autor: Mgr. Zuzana Kadlecová

8.2 Co již víme? Stěhování národů Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 8.2 Co již víme? Vpád kočovného asijského kmene HUNŮ do Evropy r. 375 uvedl do pohybu tamější národy. Ty začaly stupňovat svůj tlak na římské hranice a postupně začaly v římských provinciích zakládat svá království. Nakonec byl germánským náčelníkem sesazen poslední římský císař a římská říše r. 476 přestala existovat. = hranice starověku a středověku Stěhování národů

8.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 8.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? barbaři = řecké označení pro obyvatele nemluvící řecky, přejato Římany, zobecnělo pro označení nekulturního člověka, který se neumí chovat dle zvyklostí doby Byzanc = název Východořímské říše užívaný od 16. století, nástupce Římské říše – panovník titul římského císaře caesaropapismus = byzantský císař zároveň i hlavou církve ikona = deskový obraz Krista, Madony nebo světce sloužící jako předmět uctívání; byla jim přisuzována zázračná moc (měla pomáhat lidem s jejich trápením) karolinská renesance = umělecký a životní styl doby Karla Velikého (návaznost na Řím): užívání latiny, zjednodušení abecedy, rozvoj architektury, podpora vzdělanosti (knih), … majordomové = ve Franské říši nejvyšší úředníci, správci dvora a země marka = pohraniční území Franské říše, zabezpečení země před útoky nepřátel zvnějšku

8.4 Co si řekneme nového? Říše Franků Byzanc Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 8.4 Co si řekneme nového? Říše Franků území dnešní Francie, Švýcarska, Nizozemí, Belgie a Německa zakladatelem CHLODVÍK I. († 511) – dynastie MEROVEJCI sjednocení Franků, přijetí křesťanství odvozeno tradiční jméno fr. králů Ludvík postupný úpadek moci = růst vlivu majordomů rozpad říše zastaven uchopením moci majordomem KARLEM MARTELEM (KLADIVEM) - jeho syn Pipin Krátký: zakladatel nové panovnické dynastie = KARLOVCI po zániku západořímské říše se její obyvatelé nadále považovali za Římany úředním jazykem postupně řečtina (nahradila latinu) spory byzantských biskupů s papežem => rozdělení církve na západní (katolickou) a východní (pravoslavnou = ortodoxní) vrchol rozkvětu říše za vlády KARLA VELIKÉHO zdatný vojevůdce i diplomat výboje proti Arabům (na území dn. Španělska) Sasům, Avarům, Slovanům Langobardům (na území dn. Itálie) na dobytém území v It. vytvořen papežský stát (774) (odkazem: langobardská koruna) spolupráce s papežem: 800 obnoveno císařství na Z - Karel Veliký korunován papežem na císaře ř.ř. Byzanc rozkvět za Justiniána I. (pol.6. st.) vypracován zákoník (Justiniánův kodex) územní i kulturní rozkvět (chrám Hagia Sofia)

8.5 Procvičení a příklady Lenní systém Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 8.5 Procvičení a příklady Lenní systém panovník za služby odměňoval půdou obdarovaní panovníkovi zavázáni věrností pomocí lenní přísahy (pomoc ve válkách, při správě říše, při vybírání daní atd.) pán zaručil leníkovi ochranu a pomoc leníci = vazalové Učení o trojím lidu = rozdělení středověké společnosti na tři skupiny ti, co vládnou a bojují ti, co se modlí a prosí o ochranu Boha pro všechny ti, co pracují, tj. zemědělci a řemeslníci „Oznamuji ti, že jsme svolali naše každoroční obecné shromáždění do východního Saska k řece Bodě … Zavazujeme tě, aby ses tam dostavil 17. července se všemi svými lidmi, dobře vyzbrojenými a vybavenými, se zbraní i zavazadly a vším zaopatřením potravinami i oděvem na dobu války. Nechť každý jezdec má štít, kopí, dlouhý i krátký meč, luk a toulec plný šípů. Na vozy naložte všechny rozmanité potřeby a také zásoby potravin na tři měsíce …“ (Z dopisu Karla Velikého jednomu z velmožů) Za jakým účelem se shromáždění konalo? Čím měli být jezdci vybaveni? Proč se vojenská tažení konala převážně v letních měsících?

8.6 Něco navíc pro šikovné Karel Veliký - vládl své říši ze sedla koně Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 8.6 Něco navíc pro šikovné Karel Veliký - vládl své říši ze sedla koně oblíbeným sídlem Cáchy součástí paláce chrám s kamenným trůnem Po smrti Karla Velikého úpadek státu = rozdělení na 3 části mezi jeho vnuky tzv. VERDUNSKOU SMLOUVOU (843) Východofranská říše – základ pro dn. Německo Západofranská říše – základ pro dn. Francie Středofranská říše – dn. Lotrinsko aj. země

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace History 8.7 CLIL The Corpus Iuris Civilis ("Body of Civil Law") is the modern name for a collection of fundamental works in jurisprudence, issued from 529 to 534 by order of Justinian I, Eastern Roman Emperor. It is also sometimes referred to as the Code of Justinian, although this name belongs more properly to the part titled Codex.

8.8 Test znalostí Mezi známé franské panovníky patří … Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 8.8 Test znalostí Mezi známé franské panovníky patří … a/ Justinián I. b/ Odoaker. c/ Karel Veliký. d/ Karel IV. Roku 800 došlo ke… a/ korunovaci Karla Velikého císařem. b/ ovládnutí Franské říše Byzancí. c/ sjednocení Franků Chlodvíkem I. d/ vzniku papežského státu. Pojem barbar označuje … a/ obyvatele Barbadosu. b/ nekulturního člověka. c/ poddaného krále. d/ půdu darovanou panovníkovi. Spojení nejvyšší světské a církevní moci v jedné osobě označujeme pojmem … a/ majordomus. b/ caesarismus. c/ marka. d/ caesaropapismus. Správné odpovědi: c b a d Test na známku

Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 8.9 Použité zdroje, citace Kol. autorů, Dějepis 7. Středověk a počátky nové doby. Učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia, Plzeň, Fraus 2009, s. 24-27. Obrázky z databáze klipart. http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Frankish_Empire_481_to_814-en.svg (slide 1) http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Justinien_527-565.svg (slide 1) http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Karldergrossesignatur.svg (slide 1) http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Mapa_stahovania_narodov.png (slide 2) http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Treaty_of_Verdun_cs.svg (slide 6) http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:K%C3%B6nigsthron_Aachener_Dom.jpg (slide 6) http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Albrecht_D%C3%BCrer_047.jpg (slide 6) http://en.wikipedia.org/wiki/File:Meister_von_San_Vitale_in_Ravenna.jpg (slide 7) http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Corpus_Iuris_Civilis_02.jpg (slide 7) http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Aya_sofya.jpg (slide 8) http://www.youtube.com/watch?v=FY028EpStos (slide 4), poslední přístup 29. 3. 2013

8.10 Anotace Autor Mgr. Zuzana Kadlecová Období 01 – 06/2013 Ročník Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 8.10 Anotace Autor Mgr. Zuzana Kadlecová Období 01 – 06/2013 Ročník 7. ročník Klíčová slova Frankové, Karel Veliký, lenní systém, Byzanc, Justinián I. Anotace Prezentace popisuje nejmocnější stát středověké západní Evropy, Franskou říši, a osobnost Karla Velikého, dále pak říši Byzantskou jako následnici východořímské říše.