P5 MARKETINGOVÝ INF. SYSTEM A VÝZKUM TRHU MIS - je cesta, jak se firma dovídá o vlivech působící na její okolí, o měnících se požadavcích zákazníků, nových iniciativách konkurence, vyspělejších způsobech distribuce
Co formuje MIS Posun v trendech: od místního k celonárodnímu a globálnímu marketingu od zákaznických potřeb k zákaznickým přáním (současnost x budoucnost) od cenové k necenové konkurenci
Co tvoří MIS Lidé (odborníci) zařízení (výpočetní technika) postupy a procedury Způsob uchování informací: Jak intenzivní byl rozvoj zařízení pro ukládání informací za posledních 10 let? Způsob přenosu informací: Jak intenzivní byl rozvoj zařízení pro ukládání informací za posledních 10 let?
5 hlavních činností MISu 1) sběr informací (zprávy od SBU, interní atd.) 2) zpracování (třídění) 3) analýza 4) hodnocení 5) předání (distribuce) informací 6) uchování informací - databáze 7) vybavení informací (nové použití)
Vlastnosti MISu Vlastnosti MISu ve vztahu k hodnocení informací: a) potřebnost/relevantnost b) včasnost c) přesnost d) dostupnost e) nákladnost = cena informace Problém: body b a d a stejně tak b a e jsou nepřímo úměrné.
Komu slouží MIS? MIS je vytvářen a určen marketingovým managerům, kterým má pomáhat při marketingovém plánování, implementaci a kontrole jejich činností.
Architektura MIS (1) Při vytváření MIS je nutno znát „informační potřeby“ marketingových manažerů. Nutný vzájemný dialog mezi informačními pracovníky a marketingovými manažery - nalezení kompromisu: co potřebují a co by měli potřebovat Schema: 6 stavebních kamenů MIS
Architektura MIS
Zdroje dat Rozčlenění je na základě vztahu k řešené problematice na: primární - vlastní výzkum v oblasti marketingu sekundární –vnitřní zdroje dat (cyklus objednávka-dodávka- faktura) + vstupy a výstupy marketingu + informační střediska (linka 0800) –vnější zdroje dat
Marketingový výzkum Proč? Získat podstatné a objektivní informace o situaci na trhu: postihnout určité charakteristiky daného trhu (podíl na trhu, úroveň poptávky, konkurenční a cenové srovnání, účinnost reklamy zjistit informace o charakteristikách spotřebitele (demogr, ekon, geograf charakteristiky + nákupní zvyklosti)
Organizace marketing. výzkumu Cíl výzkumu I Metoda výzkumu I Příprava výzkumného projektu I Sběr dat I Statistické zpracování I Interpretace výsledků a doporučení
Kvantitativní výzkum 1) Osobní rozhovory 2) Telefonické dotazování 3) Dotazník 4) Anketa 5) Pozorování 6) Experiment
Kvalitativní výzkum 1) Hloubkové rozhovory 2) Focus groups - skupinové rozhovory 3) Projektivní techniky