VÝBĚR PEDAGOGICKÉHO PRACOVNÍKA DO FUNKCE ZÁSTUPCE ŘEDITELE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
III. výroční kongres poskytovatelů sociálních služeb ČR
Advertisements

Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
Význam genderové optimalizace rozvoje lidských zdrojů Genderový audit v návaznosti na personální audit Reg.č.: CZ.1.04/3.4.04/
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Vlastní hodnocení školy
Autoevaluace ZŠ Krčín Mgr. Monika Nováková. Úvod Autoevaluace vychází z vyhlášky č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních.
Pracovněprávní vztahy v organizaci
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Analýza pracovního místa Katedra řízení Ekonomická fakulta Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
Tereza Podaná Lucie Řeřábková
Monitor Projekt Gymnázia Nymburk podpořený z prostředků ESF.
1 Týmová práce TYMP 2/ C3 Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Ze zástupce ředitelem Mgr. František Rada
R ODINNÉ KOMPETENCE OBSAH Co jsou to kompetence Co jsou to rodinné kompetence Proč je rodičovství skvělá příležitost pro rozvoj určitých kompetencí.
Analýza a popis pracovního místa
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Postavení a úkoly manažera v oblasti řízení lidských zdrojů podniku
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
- manažerská práce je závislá na lidských zdrojích - manažeři uskutečňují cíle podniku prostřednictvím svých spolupracovníků - personální management se.
VLASTNÍ HODNOCENÍ Z POHLEDU SLOUČENÉ ZŠ A MŠ
PhDr. Dana Bernardová, Ph.D.
Aktuální rizika dobrovolnického programu v nemocnicích a význam metodických doporučení MUDr.Ivana Kořínková Garant a konzultant zdravotně sociálních dobrovolnických.
PER – Burgetová Zuzana.  Jak vybrat vedoucího týmu.  Profil vedoucího týmu  Složení týmu  Co vede ke špičkovému výkonu týmu  Rozdíl mezi skupinou.
Vedení lidí – personalistika v podnicích poskytující služby.
RVP A ŠVP V PRÁCI UČITELE T AK ŠEL ČAS KURIKULÁRNÍ REFORMY Dějství první: bouřlivá 90. léta Dějství druhé: Bílá kniha (2001) Dějství třetí:
Hodnocení škol a ředitelů zřizovatelem – Zlínským krajem
Personální procesy.
MODERNÍ TRENDY V ŘÍZENÍ ŠKOL interaktivní program rozvoje pokročilých manažerských a personálních dovedností pro ředitele škol a školských zařízení a jejich.
Řídící struktury, malé a velké organizace
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
Zapojení ZŠ Krnov, Dvořákův okruh 2 do projektu. Mgr.Ivana Procházková Krnov
Autoevaluace školy RNDr. Irena Přádná Gymnázium F. X. Šaldy Liberec 2007
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
1 Týmová práce TYMP 2/ C5 Styly vedení lidí. Odlišnosti vedení v jednotlivých fázích vývoje. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH.
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
Přednáška č.1 Školský management Mgr. Jana Kratochvílová.
Management Přednáška 5: - Výběr a rozmístění pracovníků
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
Personální plán pro podnikatelský plán
Řízení a plánování kariéry
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Projekt VIP Kariéra II - KP Bez bariér až na trh práce Ing. Jana Trhlíková Konference , Praha.
ZŠ Přerov, Boženy Němcové 16 Školní poradenské pracoviště Mgr. Ilona Bočinská ředitelka školy
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
Ředitel - manažer učící se organizace KA3. Účastníci 6 ředitelů ZŠ a SŠ v Kraji Vysočina.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Tisková konference k pětiletému výročí zavedení EtV jako DVO.
Osobnost člověka SPOLEČENSKÁ VÝCHOVA 3
Analýza manažerských dovedností ve vybraném podniku
MAP Místní akční plán rozvoje vzdělávání v SO ORP Šternberk
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Vytváření pracovních míst – jejich analýza a popis
Analýza požadovaných kompetencí na trhu práce ve vybraném oboru
Téma: Spolupráce MŠ a ZŠ v rámci jednoho právnického subjektu
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
Assessment centrum.
PROFESE UČITELE Radek Šír.
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
Základní škola. Základní škola a Mateřská škola, Nová Ves, okres Liberec, příspěvková organizace.
Kariérové poradenství a podnikavost
Místo lidských zdrojů ve znalostní ekonomice
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PRAHA 7 Strossmayerovo nám. 4
Transkript prezentace:

VÝBĚR PEDAGOGICKÉHO PRACOVNÍKA DO FUNKCE ZÁSTUPCE ŘEDITELE Mgr. Irena Lhotková, Ph.D. red@zs-bhrabala.cz irena.lhotkova@pedf.cuni.cz

ZÁKLADNÍ VYMEZENÍ PŘÍSPĚVKU Výběr pedagogického pracovníka na místo zástupce ředitele: výběr pracovníků je obecně jednou z nejnáročnějších personálních činností, protože se od něj odvíjí další úspěšnost organizace zástupce zastupuje svého nadřízeného v případě jeho nepřítomnosti v celé šíři jeho kompetencí (odpovědnost i pravomoc) Cíl příspěvku: určit výhody a nevýhody výběru z vnitřních nebo vnějších zdrojů vytvořit kompetenční model zástupce ředitele uvést praktické ukázky výběru z praxe

VÝBĚR ZÁSTUPCE Z VNITŘNÍCH ZDROJŮ ORGANIZACE Výhody: znalost uchazeče (dlouhodobější sledování) možnost „vyzkoušet si ho“ přidělením různých úkolů „výchova“ před vstupem do funkce motivace pro sbor (vyjádření důvěry pedagogům) Nevýhody: vyvolání závisti ve sboru („Proč on a ne já?“) absence respektu (příliš dlouho byl členem sboru) distancování se („Nyní je ve funkci…“) nepochopení funkce samotným uchazečem („sezení na dvou židlích“)

VÝBĚR ZÁSTUPCE Z VNĚJŠÍCH ZDROJŮ Výhody: uchazeč není zatížený minulostí („nebude nikomu stranit“) přináší nové zkušenosti nové kontakty (spolupráce s dalšími organizacemi) Nevýhody: potřeba adaptace (nároky na čas ředitele školy) nepřijetí pedagogickým sborem neshoda uchazeče s kulturou školy

DOPORUČENÍ PRO VÝBĚR ZÁSTUPCE Z VNITŘNÍCH NEBO VNĚJŠÍCH ZDROJŮ Pracovník z vnitřních zdrojů: škola funguje bez problémů existuje v ní schopný uchazeč uznávaný (celým) sborem uchazeč vyhovuje řediteli školy Pracovník z vnějších zdrojů: škola potřebuje změnu nutnost nezatíženého pohledu zvenčí nejednotnost pedagogického sboru

KOMPETENČNÍ MODEL ZÁSTUPCE ŘEDITELE Kompetenční model: = soubor potřebných kompetencí (znalostí, dovedností, zkušeností, vlastností…) pro výkon funkce výběr pracovníka do funkce zástupce ředitele hodnocení (odměna, vzdělávání) Kompetence: Osobnostní (Jaký má být zástupce ředitele?) Sociální (Co má umět, aby zvládl vztahy mezi podřízenými?) Manažerské (Jaké znalosti a dovednosti potřebuje pro řízení ostatních?) Odborné (Co potřebuje znát, aby poradil při naplňování ŠVP a zvládl jeho kontrolu?)

KOMPETENCE OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ Osobnostní kompetence: (málo ovlivnitelné, vzor pro ostatní) zodpovědnost spolehlivost samostatnost vytrvalost cílevědomost loajalita schopnost tvořivého myšlení psychická i fyzická odolnost sebereflexe ochota dále se rozvíjet Sociální kompetence: (spojovací můstek mezi ředitelem a řadovými pedagogy) empatie asertivita přirozená autorita Nejednoznačné zařazení (manažerské kompetence): komunikace konstruktivní vyjednávání řešení problémů motivace podřízených

KOMPETENCE MANAŽERSKÉ A ODBORNÉ Manažerské kompetence: plánování organizační dovednosti kontrolní činnost Odborné kompetence: ŠVP právní normy chod školy (rozvrh, suplování administrativa (dokumentace školy) Zjišťování potřebných kompetencí: nejobtížněji zjistitelné osobnostní, popř. sociální kompetence (reference) v rámci výběrového řízení řešení různých situací

SPOLUPRÁCE ŘEDITELE ŠKOLY A JEHO ZÁSTUPCE „sednout si“ po lidské stránce nastavení systému spolupráce vzájemný respekt, důvěra a tolerance vymezení konkrétních oblastí činností vzájemná informovanost Co narušuje spolupráci? Ředitel školy: „… raději zvládnu vše, protože za to stejně odpovídám…“ Zástupce ředitele: příliš velké ambice, tendence přebírat i to, co není v jeho kompetenci

PŘÍKLADY Z PRAXE Tři ředitelky pražských základních škol (2009, 2011, 2012): Kdy jste vstoupila do funkce ředitelky školy na svém současném pracovišti? Měla jste před svým vstupem do současné funkce nějaké zkušenosti s vedením lidí ve školství? Jak jste při vstupu do funkce řešila svého zástupce? Nechala jste si stávajícího zástupce? Proč? Jmenovala jste nového zástupce ze stávajícího pedagogického sboru? Proč? Jmenovala jste nového zástupce mimo stávající pedagogický sbor? Proč? Hrálo ve vašem rozhodování nějakou roli to, že jste byl na škole nová? 4) Jak své rozhodnutí s odstupem času hodnotíte?

ŘEDITELKA „A“ Žádné zkušenosti s vedení (působila jako učitelka na jiné základní škole) Ponechala si stávající zástupkyni : „…vůbec netušila, co jí ve škole čeká…“ obavy ze spolupráce, zástupkyně se také účastnila konkurzu nyní hodnotí spolupráci jako výbornou: „Paní kolegyně mě postupně zasvěcovala do problematiky a nyní spolu dobře vycházíme.“

ŘEDITELKA „B“ působila rok jako řadová učitelka na dané škole, předtím 10 let zástupkyně na střední škole (odešla z rodinných důvodů) zástupkyně si ponechala na doporučení bývalého ředitele: „… jsem mu chtěla vyhovět, když si mě vybral…“ spolupráce na dobré úrovni, ale kdyby se měla sama rozhodnout, vybrala by si zástupce zvenčí: „… sedí na dvou židlích…“

ŘEDITELKA „C“ 10 let ve funkci ředitelky na jiné základní škole, před tím 10 let ve funkci zástupkyně na střední škole vybrala si kolegyni – řadovou učitelku, která se také účastnila konkurzu (rozhovor před vyhlášením výsledků) napjatá situace mezi rodiči a vedením školy volbu hodnotí pozitivně, nicméně připouští: „Kdybych neměla s vedením školy zkušenosti, nechala bych si, i navzdory komplikované situaci, aspoň nějaký čas stávající zástupkyni, abych se v situaci sama zorientovala.“

PODLE JAKÝCH KRITÉRIÍ VOLIT ZÁSTUPCE ŘEDITELE? Zohlednění tří faktorů: Osobnost ředitele školy („Jaký jsem a jakého nejbližšího spolupracovníka k sobě potřebuji?“), tj. osobnostní kompetence Situaci v pedagogickém sboru („Jednotnost? Nejednotnost?“) – volba pracovníka z vnitřních nebo vnějších zdrojů, sociální kompetence Celkovou situaci školy a její budoucnost („Bude se měnit směřování školy?“) – manažerské a odborné kompetence

Děkuji za pozornost. Irena. Lhotková (red@zs-bhrabala. cz) (irena Děkuji za pozornost. Irena. Lhotková (red@zs-bhrabala.cz) (irena.lhotkova@pedf.cuni.cz)