Bílá kniha terciárního vzdělávání stav, otázky a postup RVŠ František Ježek Rada vysokých škol Fakulta aplikovaných věd Západočeské univerzity v Plzni Leden 2008
Obsah Stav prací na BKTV Předpokládaný další postup MŠMT Otevřené otázky (12 skupin, 53 otázek) Příprava RVŠ na připomínkové řízení Závěr
Stav prací na BKTP
Stav prací Po zářijové konferenci k tezím nastalo období nejasností (změny na MŠMT) Proběhla anketa mezi externími a interními aktéry Plné obnovení prací Připraveny jsou některé studie a shromážděny podkladové materiály Tým má expertní povahu, nejde o tým reprezentantů institucí Jednoznačný zájem náměstka V. Růžičky o projekt
Předpokládaný další postup MŠMT
Další postup prací Únor 2008 – editace hrubé verze BKTP (tým: P. Matějů, A. Vlk, D. Munich, J. Zrzavý, J. Slovák, P. Polechová, J. Straková, D. Václavík, S. Weidnerová, B. Javorová, F. Ježek) Březen a duben 2008 – projednání na MŠMT (pozvání zástupců RVŠ a ČKR) Konference 26. – v Českých Budějovicích za účasti premiéra Paralelní práce na návrhu zákona o terciárním vzdělávání (plánované přijetí – březen 2009) Koordinace s reformou oblasti VaVaI a reformou středního školství Systémové projekty (individuální projekty národní) v OP VK
Otevřené otázky
Štěstí přeje připraveným! Zástupci RVŠ musí jít do diskusí vybaveni mandátem RVŠ a na klíčové otázky mít jasný (prodiskutovaný) názor. Komise pro strategie a rozvoj: 12 okruhů, celkem 53 otázek Okruhy: A: STRUKTURA: Jak má být upraveno postavení VOŠ? B: KATEGORIZACE: Jak by měla proběhnout kategorizace subjektů ve vysokém školství? C: INVESTIČNÍ PRINCIP: Je vysokoškolské studium formou investice? Chovají se jako investoři všichni aktéři? D: BARIÉRY: Jak zmenšit sociální bariéry přístupu k terciárnímu vzdělávání? E: ŠKOLNÉ: Proč a jak je možné (nutné) zavést finanční spoluúčast studentů?
Otevřené otázky Okruhy (pokračování): F: VNITŘNÍ ŘÍZENÍ: Jak by se mělo změnit řízení vysoké školy? G: VNĚJŠÍ OVLIVŇOVÁNÍ: Jaká má být role ministerstva a role akreditací? H: FINANCOVÁNÍ: Jak by se měl změnit model financování vysokých škol ? I: DOKTORSKÉ STUDIUM: Jak má být zajištěno studium v doktorských studijních programech? J: TŘETÍ ROLE: Co je nutné změnit, aby spolupráce vysokých škol s externími partnery byla účinnější? K: KVALIFIKACE: Vyhovuje současný kvalifikační rámec ve vysokém školství? L: KVALITA: Jak řídit kvalitu v oblasti vysokého školství?
Příprava RVŠ na jednání a připomínkové řízení
Postup Dnes : revize okruhů a otázek Do : výběr klíčových otázek (jaký má být počet?) – člen předsednictva RVŠ vybere příslušný počet otázek (10 je asi málo, tak 20?) – em Agentuře ve tvaru A-3 apod. Vznikne seznam nejčastěji kladených otázek (20?) Do : Komise RVŠ zpracují alternativy možných odpovědí Do se vysloví členové sněmu pro navržené alternativy (případně i doplní další) Březen 2008: zpracování a projednání výsledného materiálu v předsednictvu RVŠ
Návrh anketního lístku Možnost neodpovědět Možnost doplnit jinou odpověď Kladné hodnoty znamenají různě silnou podporu (+3 nejsilnější) Záporné hodnoty znamenají různě silný odpor (-3 nejsilnější)