Postup při určování větných členů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Digitální učební materiál
Advertisements

Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Pravopis ú/ů Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ1r0109 Název sady:
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0116 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Vzdělávací oblast: Český jazyk – gramatika Autor: Vlasta Lindovská
Procvičujeme větné členy 2
Název šablony: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT 32/Čj08/ , K. Týleová Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Název výukového.
Určování větných členů - procvičování
Větné členy.
Interpunkce ve větě jednoduché a v souvětí
Formální skladební vztahy ve větě jednoduché I.
Doplněk Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0112 Název sady:
Několikanásobné větné členy
Aktuální členění výpovědi a slovosled
Významové vztahy ve větě jednoduché
Předmět Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ3r0109 Název sady:Skladba pro 3.ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk.
Digitální učební materiál
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0103 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Nepravidelnosti větné stavby
Syntaktická cvi č ení Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-30 Téma: ČESKÝ JAZYK – SYNTAX VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-30.
Digitální učební materiál
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:5. ročník – Jazyk a jazyková komunikace – Český jazyk a literatura – Rozvíjející.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKYJAZYK_08
Pravopis souhláskové skupiny n/nn
Přívlastek Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0111 Název sady:
Grafické znázornění věty jednoduché
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.09 Anotace: Prezentace je zaměřena na grafické znázorňování věty jednoduché. Obsahuje přehled základních a rozvíjejících větných.
Formální skladební vztahy ve větě jednoduché II.
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0109 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Podmět Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0107 Název sady:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Bohumila Fillová. ANOTACE Výklad – základní skladební dvojice, vyjádření podmětu.
Věty podle postoje mluvčího
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
Zvláštnosti větné stavby
VĚTNÉ ČLENY 6.ROČNÍK 6.ročník.
Pravopis souhláskových skupin bě/bje, vě/vje, pě, mě/mně
Věta, výpověď, promluva Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0101
Přísudek Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0108 Název sady:
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_321_Větné členy AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM:
PŘÍSUDEK Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-28
Větné členy PŘÍSUDEK.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Mgr. Smékalová Jitka ANOTACE Nejdříve si žáci zopakují s pomocí učitele a přehledu určování.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Pravopis i/í, y/ý v koncovkách přídavných jmen
Příslovečné určení Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ3r0110 Název sady:Skladba pro 3.ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český.
Komplexní jazykový rozbor
Český jazyk – 7. ročník. Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy 7, SPN, Praha E.
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): květen 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
Větný rozbor věty jednoduché krok za krokem. Na úvod Zopakujeme si postup při rozboru věty jednoduché.
Mgr. Kateřina Karbulová, 2012 Tvorba VY_32_INOVACE_KARBULOVA.CEJJAZ.02.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 1 Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Grafický rozbor vět Postup.
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
Věta Hasiči museli vyjíždět v Příbrami několikrát kvůli spadlým stromům a větvím, ohrožujícím bezpečnost silničního provozu.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 12 – slovesa – slovesný rod
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Rozvíjející větné členy
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
Větné členy VY_32_Inovace_20SJ - 1
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Postup při určování větných členů Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0114 Název sady: Skladba pro 3.ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Téma: Postup při určování větných členů Jméno autora: Kateřina Turzová Vytvořeno dne: 29.10.2012 Metodický popis – anotace: Naučí žáky, jak postupovat při určování větných členů ve větě

Postup při určování větných členů SKLADBA (SYNTAX) Postup při určování větných členů

Pracovní věta: Silné poryvy větru vyvrátily na severních a západních svazích kopce stromy z kořenů.

1. najdeme určité sloveso – přísudek věty – Silné poryvy větru vyvrátily na severních a západních svazích kopce stromy z kořenů.

2. určíme druhý člen základní skladební dvojice – podmět – Silné poryvy větru vyvrátily na severních a západních svazích kopce stromy z kořenů.

3. určíme členy nutně doplňující přísudek (valenční členy) – předmět – Silné poryvy větru vyvrátily na severních a západních svazích kopce stromy z kořenů.

4. určíme zbývající větné členy – příslovečné určení, přívlastek, doplněk – Silné poryvy větru vyvrátily na severních a západních svazích kopce stromy z kořenů.

severních a západních Pks několikanás. grafický zápis provádíme přímo pod rozebíranou větu, místo v grafickém zápisu se musí opticky shodovat s místem větného členu - na jedné úrovni mohou být slova pouze stejné důležitosti, stejného stupně závislosti Silné poryvy větru vyvrátily na severních a západních svazích kopce stromy z kořenů. Po Přs poryvy vyvrátily na svazích Pum stromy Pt 4.p silné Pks větru Pkn kopce Pkn z kořenů Pkn severních a západních Pks několikanás.

v grafickém záznamu přísudku jmenného se sponou se doporučuje zaznamenávat zvlášť sponové sloveso a přísudkové jméno, protože každá z těchto přísudkových částí může být rozvíjena zvlášť (on)=stal se učitelem rychle výborným

Proveď větný rozbor uvedených vět 

Jana ráda hlídá malého syna své sestry Jana ráda hlídá malého syna své sestry. Výpověď větná: věta dvojčlenná Výpověď oznamovací Po Přs Jana hlídá ráda Do syna Pt 4.p. malého Pks sestry Pkn své Pks

Po Přjmsp bratr se stal tenistou Můj bratr se stal rychle tenistou světové třídy. Výpověď větná: věta dvojčlenná Výpověď oznamovací Po Přjmsp bratr se stal tenistou můj Pks rychle Puzp třídy Pt 2.p. světové Pks

Přs Po několikanásobný byly nalezeny lavice a tabulky V Babylóně byly nalezeny školní lavice a hliněné tabulky na psaní? Výpověď větná: věta dvojčlenná Výpověď tázací (otázka zjišťovací) Přs Po několikanásobný byly nalezeny lavice a tabulky v Babylóně Pum školní Pks na psaní Pkn hliněné Pks

Použitá literatura: Kostečka, Jiří: Český jazyk pro 3. ročník gymnázií. Praha, SPN 2002 Mgr. Mašková, Drahuše: Český jazyk – přehled středoškolského učiva. Třebíč, Vyuka.cz 2010 Mgr. Mužíková, Olga; PhDr. Markvartová, Barbora; Mgr. Klusáčková, Lenka; PhDr. Jeřábková, Eleonora: Odmaturuj z českého jazyka. Brno, Didaktis 2010 Kvačková, Jaromíra: Opakujeme češtinu. Nová škola 2005 Havránek, Bohuslav; Jedlička, Alois: Česká mluvnice. Praha, SPN 2008