Pokračování v Psychologii Mezilidské Komunikace (PMK)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
1 Týmová práce TYMP1/ C3 Komunikace (nejen) v týmu. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH.
Advertisements

1 Týmová práce TYMP1/ C4 Verbální a neverbální komunikace - 1 Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
1 Týmová práce TYMP1/ C5 Verbální a neverbální komunikace - 2 Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
Komunikace Aktivita č.1: Člověk a svět práce Prezentace č. 6
PSYCHICKÉ STAVY.
Lidská komunikace.
Umění prezentace.
Prodejní dovednosti pro společnost Chodura Konkurenceschopnost a kvalita - cesta k úspěchu zemědělského podniku.
Profesionální prezentační dovednosti a jejich trénink Cíl: V době vymezené na seminář zopakovat a prohloubit znalosti a dovednosti účastníků v oblasti.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_CESKYJAZYK1_12
HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE
Zásady dobré komunikace
Komunikace.
OSOBNOST.
Interpersonální komunikace ve škole Etická výchova, o.p.s.
Empatie. Vcítění je složitý vnitřní proces skládající se z následujících složek:  Jsem připraven/a vžít se do situace svého protějšku. (Jak se ti v této.
Malý exkurz do psychologie komunikace v souvislosti s externí komunikací Junáka Junák - svaz skautů a skautek ČR.
Principy, zásady a chyby
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Komunikační dovednosti
Anotace: Výklad spojený s diskusí JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_20_OSZV_ON Ročník: I. Vzdělávací.
Proces vnímání v komunikaci
 1. Autor zprávy : Původcem zprávy a tím, kdo ji předává druhým, jste vy sami. Způsob, jakým ji předáváte dál, může být ovlivněn například :  Postoj.
Jak efektivně komunikovat s klientem?
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
(specifické prostředí ve škole)
Komunikace ve styku s veřejností , v řízení a vedení lidí
Psychologické aspekty hodnocení a zkoušení ve vzdělávání dospělých
KOMUNIKACE V..
Psychologie II Sociální psychologie
Poruchy v komunikaci Tereza Svobodníková.
Komunikace s rodiči.
Zdravotnický asistent, první ročník Komunikace Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
ZÁKLADY MEZILIDSKÉ KOMUNIKACE
Komunikace I. Petr Machala. KOMUNIKACE (z lat. učinit společným) přenos informací slovně – mimoslovně – činy (chováním a jednáním) Vážně jsi tam byla?
Neverbální komunikace
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 10. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Pedagogická komunikace
KOMUNIKACE.
Aktivní naslouchání Nejdůležitější dovedností v procesu komunikace s partnerem je naslouchání.
Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov45 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
Informace a společnost – neverbální (nonverbální) komunikace Hana Slámová VOŠIS 2014.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_01.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Komunikace – základní pojmy: Communicare (lat.) - pracovat na něčem společném - být účasten - sdílet se - oznámit, radit se - domlouvat se - sjednotit.
Anotace Aneb o dorozumívání  Slovo cizího původu, které znamená 1. Spojení - veřejné dopravní prostředky a veřejnou dopravu ( silnice, dráha) 2. Dorozumívání.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
KOMUNIKACE a JEDNÁNÍ II. 1)Slovní a mimoslovní prostředky 2)Typologie osobnosti – a komunikace.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Komise TMK ČLS Komunikace a jednání Hana Šípková.
KOMUNIKACE.
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Mimoverbální komunikace
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Sociologie pro SPP/SPR
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
ANOTACE SEZNÁMIT ŽÁKY S ROZVOJEM VŠECH TŘÍ ČÁSTÍ SEBEDŮVĚRY -
Komunikace Opakování (prezentace, asertivita, přesvědčování, manipulace, řeč těla, zpětná vazba, naslouchání, motivace)
Nejdůležitější dovedností s partnerem je naslouchání.
Přijímání informace a porozumění sdělovanému
ZÁKLADY SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE
Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D.
Komunikace.
Neverbální komunikace Mimika, proxemika, gestika
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
Střední škola obchodně technická s. r. o.
SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Sociální komunikace.
Transkript prezentace:

Pokračování v Psychologii Mezilidské Komunikace (PMK) PhDr. Pavel Beňo beno.pavel@ujak.cz Tel. 222711362 nebo 602349848 www.praceavztahy.cz

Co je komunikace? Je to umění hovořit jeden s druhým, říkat, co skutečně cítíme nebo myslíme, říkat to jasně, naslouchat tomu, co říká ten druhý a ujišťovat se, že jsme slyšeli správně Je to dovednost, která je nejdůležitější pro vytvoření a uchování rovnocenného vztahu s druhým člověkem.

Komunikační dovednosti jako součást tzv. emoční inteligence Schopnost jasně a srozumitelně se vyjádřit (transparentně a zřetelně předat či zprostředkovat svůj záměr) Umění aktivně a pozorně naslouchat druhým lidem a to, co říkají umět také pochopit a správně zařadit (interpretovat)

Laswellovo pravidlo … KDO? CO? KDY? KDE? JAK? PROČ? + (s jakým dopadem či efektem?)

Co si spolu navzájem sdělujeme, když se setkáme? Zprávy a informace – novinky Jak chápat to, co říkáme (kontext) Jak nám je a jak se cítíme Postoj k věci, o níž hovoříme Postoj k posluchači, s nímž hovoříme Své sebepojetí – za koho se považujeme Ratifikace „tebe-pojetí“ – za koho tě považuji Náznak dalšího průběhu našich vzájemných vztahů Žádoucí pravidla další fáze setkání 10. Co si přejeme – žádosti.

Jak si sdělujeme to, co si spolu chceme říci? Slovy (verbálně) Mimoslovně – neverbálně Činy – sou aktivitou, svým jednáním a chováním… Komunikační cyklus: interakce, (vysílač a přijímač se střídají)

Odpovědnost za komunikaci Ještě k modelu „vysílač – příjmač“: „Pravdou“ není to co říká vysílač (A), ale to, jak tomu rozumí příjmač (B) ! Když B (příjmač) zprávu od A (vysílač) špatně interpretuje, je „na vině“ vždy A. Tzn., že ODPOVĚDNOST za přesnost přijetí zprávy v komunikaci je vždy na vysílači !!!

Komunikace - psychologická hlediska Vyřčené ještě neznamená Slyšené Slyšené ještě neznamená Pochopené Pochopené ještě neznamená Odsouhlasené Odsouhlasené ještě neznamená Zapamatované Zapamatované ještě neznamená Používané

Proces/studium komunikace… Klasický přístup: Osobnost řečníka – učitele Řeč, zpráva, řečnický projev Řečník, hovořící, aktér Relativně izolovaný výrok Denotace (co slovo označuje) Energetická stránka řeči Objektivní údaje, data Verbální sociální komunikace Vnější vlivy na komunikaci Logická stránka sdělení, atp. …

Proces/studium komunikace… Současný přístup: Skupina lidí v interakci Rozhovor – dialog a jeho struktura (procesy,vzorce) Posluchač, naslouchající, adresát Souvislost (se vším, co se děje, jak se kdo chová…) Konotace (svrchní tóny řeči, náznaky, souvislosti…) Informační stránka řeči (přenos informace, novost…) Sociálně psychologické jevy – postoje, vztahy … Neverbální sociální komunikace Vnitřní vlivy – např. vlastní aktivita posluchače Emocionální stránka sdělení, atp. …

Formální vs. neformální komunikace Komunikace formální je to, co je zveřejňováno v tzv. oficiálních kanálech komunikace (mluvčí … názory managementu, politika firmy, atp.) Komunikace neformální je to, o čem se mluví mimo – kupř. „dole“, „po straně“, „za zády šéfů, atp. .

Signály formální či neformální komunikace (vlastnosti?) důraz na „formu“ „úřední“, „spisovná“ předem vymezená, připravená, určená „strojená“ vztah: podřízený – nadřízený „fasáda“ (snaha dobře vypadat, udělat dojem) zdvořilost, obřadnost (po nonverbální stránce strohá, „chudá“)

Signály formální či neformální komunikace (vlastnosti?), pokrač. upřímnost, otevřenost aktivní, směřující k cíli („tah na branku“) „rovnost“ / rovnoprávnost spontánní, nestrojená někdy nespisovná (slang, přezdívky, atp.) „síla hlasu“- různě osciluje, barevnější … emocionalita (citovost) (po nonverbální stránce („živá“, bohatá)

10 znaků sebejistého vystupování v rozhovoru Řeč těla: Buďte tam, kde jste vidět, neschovávejte se! Nebojte se (po)dívat na druhé! Nerozhazujte („nešermujte“) nervózně rukama! Mluva a obsah rozhovoru: 4. Pokuste se rozhovoru účastnit; 5. Mluvte nahlas a zřetelně; 6. Když nesouhlasíte, nebojte se ozvat; 7. Jste-li sám/a kritizován/a, nezmlkněte, nebuďte otřesen/a,nenechejte se vyvést z míry; 8. Chvalte, když vám něco připadá dobré; 9.Vyjádřete přání, vyslovujte požadavky; 10. Nepřebírejte roli toho, kdo se stále omlouvá.

„Tréma“ – znáte to? Zapamatujte si! Trému zažívá mnoho lidí – i tzv. profesionálové! Když se již tréma jednou objeví, musí také zmizet! Tréma organizmus mobilizuje! Na trému ještě nikdo neumřel! – Mnoho lidí by však raději „zemřelo“, než aby vystoupili na veřejnosti! Ještě se nikomu nepodařilo, aby se trémy zbavil. – Mnoho lidí se však naučilo jak ji kontrolovat a jak trémy využít ve svůj prospěch!

O strachu … 8 „nejhorších lidských strachů“: Každý, kdo vstupuje „na scénu“, se může setkat s různými druhy strachu, jako např. strachem ze selhání, strachem z toho, že zůstanu „viset“, strachem z odmítnutí nebo odporu, strachem ze „ztráty tváře“, strachem, že neobhájím – neprosadím svůj koncept, strachem z kritických posluchačů, strachem z toho, že se ode mne čeká víc, než umím … 8 „nejhorších lidských strachů“: 1. Mluvit před skupinou lidí; 2.z výšek; 3. ze švábů, štěnic, pavouků …4. z finančních problémů; 5. z hluboké vody; 6. z nemoci; 7. ze smrti; 8. z létání (letadlem)

Obličej jako centrální bod při komunikaci Existují značné rozdíly mezi lidmi ve schopnosti identifikovat emoce ve tvářích jiných (introverti +) 7 primárních emocí: - stěstí – neštěstí -(neočekávané) překvapení – (splněné) očekávání - strach a bázeň - pocit jistoty - radost - smutek - klid – rozčílení -spokojenost–nespokojenost (až znechucení) - zájem - nezájem

Aktivní naslouchání – jak? Zkuste předvídat, co řekne druhá osoba. Čím budete připravenější, tím spíše „zachytíte poselství“. Zajímejte se stále o „personalizaci“ toho poselství, kupř. jak se vztahuje k vaší práci, organizaci … Hledejte význam ve verbálních i neverbálních projevech či gestech. Naznačujte, že rozumíte a nebojte se zeptat … Vciťujte se do toho, s kým hovoříte. Přijměte jeho názor a zkuste porozumět, proč vám jej sděluje. Ptejte se! 7. Usnadní-li Vám to naslouchání, dělejte si poznámky. Dělejte, co je přirozené! 8. Nemůžete naslouchat, jestliže hovoříte! (Nezapomínejte na to!)

Aktivní naslouchání – jak? Nechejte nejdříve promluvit druhé(ho) Rozumět je důležitější, než odpovídat Poslouchejte „mezi řádky Berte ohled na citové rozpoložení vašeho protějšku Podpořte „tok a spád“ řeči partnera Odbourejte stres Naučte se snášet pauzy (mlčení)

Kvalitní příjem informací Předpokládá: Dovednost naslouchat, neskákat do řeči Vyjádřit, že posloucháme a máme o sdělení zájem Uvědomit di své pocity, myšlenky, postoje Neinterpretovat co je „za komuniké“!, to znamená „nečíst myšlenky“!!!

Kvalitní vyjadřování Předpokládá: Soulad slovního a mimoslovního projevu Konkrétnost a specifičnost Otevřenost a autentičnost Jasnost a srozumitelnost Plynulost komunikace Umět bez agrese vyjadřovat své kladné i záporné pocity a požadavky Kritické prvky nesmí být hodnotící! (nemají označovat vlastnosti partnera ani jeho motivy, ale mají vyjadřovat naše vlastní pocity).

Zpětná vazba – co to vlastně znamená? Pojem ZV objevil poprvé v radiotechnice (1913). (Princip ZV však byl již v technice znám dříve, kupř. u regulátoru parního stroje, atp. …) V roce 1949 termín použit v kybernetice (N. Wiener) ZV je „vzájemné propojení výstupu se vstupem“. Zpětná vazba ve vědě o chování člověka je o tom, že se nám dostane informací o působení našeho chování na druhé(ho). „Kéž bychom byli obdařeni schopností vidět se tak, jak nás vidí druzí …“ (R. Burns, angl. básník 18.stol.)