Praktická příprava k akreditaci podle JCI ve Fakultní nemocnici v Motole Anna Skalická, Kateřina Vašatová, Fakultní nemocnice v Motole, Praha
„Schopnost uspokojovat požadavky zákazníka“ Co je kvalita? „Schopnost uspokojovat požadavky zákazníka“ Ve zdravotnictví: kvalita a bezpečnost zdravotní péče Kvalitní péče: správný pacient, správné vyšetření, postup, správný čas Kvalitní management: zajišťuje odvrácení rizik, minimalizaci chyb, správné využití zdrojů, rozvoj organizace, stanovení pravidel
Jak prokázat kvalitu Certifikace systému managementu jakosti (ČSN EN ISO 9001:2001) schopnost organizace plnit požadavky zákazníka, požadavky předpisů a vlastní požadavky organizace Akreditace procesů (např. ve zdravotnických laboratořích podle ČSN EN ISO 15189:2004) kompetence k provádění určitých procesů „Akreditace“ podle akreditačních národních či mezinárodních standardů Proces hodnocení zdravotnického zařízení poskytujícího zdravotní péči na základě plnění standardů k udržení a zlepšení kvality péče
Co je JCI? Joint Commission International je Spojená mezinárodní akreditační komise, akreditující zdravotnická pracoviště mimo USA. Udělení akreditace je na 3 roky, poté organizace usiluje o obnovení akreditace. Od 1.1.2008 platná třetí edice mezinárodních akreditačních standardů pro nemocnice.
Možnosti akreditace dle JCI Mezinárodní akreditační standardy pro nemocnice Mezinárodní akreditační standardy pro klinické laboratoře
Cesta FN Motol Fakultní nemocnice v Motole se připravuje jako celek dle mezinárodních akreditačních standardů pro nemocnice. Laboratorní pracoviště se připravují zejména dle standardů pro laboratoře popsané v kapitole Diagnostická péče (AOP).
Sledované procesy v laboratoři Laboratorní služby zajišťované organizací či externím laboratorním pracovištěm Bezpečný provoz v laboratořích Odborná způsobilost pracovníků provádějících vyšetření a interpretaci jejich výsledků
Sledované procesy v laboratoři II. Časová dostupnost výsledků Správa přístrojové techniky v laboratoři (údržba, kontroly, kalibrace, validace) Dostupnost základních reagencií a spotřebního materiálu v laboratoři (kontrola).
Sledované procesy v laboratoři III. Stanovený postup odběru vzorků, jejich označování, manipulace , přepravování, způsob likvidace. Interpretace výsledků (stanovené rozmezí normálních hodnot jednotlivých vyšetření, pravidelná kontrola rozmezí). Vedení provozu laboratorního pracoviště odborně způsobilou osobou a její odpovědnosti.
Sledované procesy v laboratoři IV. Systém řízení kvality v laboratoři (validita metod, sledování výsledků vyšetření, postup při rychlé nápravě nedostatků, evidence výsledků kontrol a nápravných opatření). Systém externí kontroly kvality. Sledování kontroly kvality v externích spolupracujících laboratořích. Seznam dostupných odborníků specialistů v diagnostické péči.
Sledované procesy v laboratoři V. Bezp. cíl 2: Zvýšení efektivní komunikace stanovený postup pro ústní a telefonickou komunikaci (sdělování výsledků telefonicky, zopakování přijatého výsledku, ověření)
Praktická příprava v laboratořích FN Motol I. Co je již splněno: Laboratorní příručky jednotlivých laboratorních pracovišť (seznam metod, časová dostupnost, odběr primárního vzorku, apod.) Standardní operační postupy (metodické, technické
Praktická příprava v laboratořích FN Motol I. Nemocnicí stanované pravidla BOZP, požární ochrany, hygienicko-epidemiologické režimy.
Praktická příprava v laboratořích FN Motol II. Co právě probíhá: Revize SOP technických – dokumentace přístrojové techniky, údržby, kontrol, kalibrace, validace,… Příprava vnitřního předpisu o řešení neshod v laboratořích. Náplně práce a kompetence zaměstnanců.
Praktická příprava v laboratořích FN Motol III. Co ještě chybí: Spolupráce s externími laboratorními pracovišti (výběr externí laboratoře, jednotný způsob odesílání vzorků, kontrola kvality externích laboratoří). Hodnocení zaměstnanců Kompatibilita celonemocničních vnitřních předpisů a předpisů jednotlivých laboratoří
Praktická příprava v laboratořích FN Motol III. Co bychom ještě chtěli: Jednotné elektronické žádanky pro všechny laboratoře FN Motol Elektronický podpis Centrální monitoring lednic a mrazáků
neboť zvyšování kvality je nikdy nekončící proces! ...a pokračujeme dál... neboť zvyšování kvality je nikdy nekončící proces! Děkuji za pozornost. Literatura: Komentovaný oficiální překlad, Joint Commission International – Mezinárodní akreditační standardy pro nemocnice (překlad 2. vydání), 1. vydání, Praha 2004, ISBN 80-247-0629-6 Joint Commission International Accreditation Standards for Hospitals, Third edition, 2007, ISBN 978-1-59940-141-X (předběžné neoficiální vydání)