M ANAŽERSKÝ TÝM Z POHLEDU OSOBNOSTNÍ TYPOLOGIE M GR. R ENÁTA Z AJÍČKOVÁ Ředitelka Gymnázia mezinárodních a veřejných vztahů Praha s.r.o. Ředitelka Soukromého gymnasia Josefa Škvoreckého, s.r.o. Certifikovaný kouč
G YMNÁZIUM MEZINÁRODNÍCH A VEŘEJNÝCH VZTAHŮ P RAHA S. R. O. otevření osmiletého oboru osmiletý obor se zaměřením na výuku cizích jazyků šestiletý a čtyřletý obor všeobecné zaměření dvě budovy gymnázia 235 žáků, 36 pedagogů, 6 ostatních zaměstnanců gymnázia CZ
„Sám člověk mnoho nezmůže, potřebuje lidi kolem sebe…“
K LIMA, PROSTŘEDÍ klima školy klima tříd klima sborovny klima kanceláře vedení školy klima recepce …
J AKÝ JE IDEÁLNÍ MANAŽERSKÝ TÝM ? H OMOGENNÍ (stejné nebo podobné osobnostní typy) + snadné porozumění + rychlá řešení, rozhodnutí + schopnost rychlé dohody - úzký úhel pohledu - absence inspirace a synergie H ETEROGENNÍ (rozdílné osobnostní typy) + dělá lepší rozhodnutí + uspokojí více lidí + možnost synergie - pomalejší a „bolestivější“ proces rozhodování - časté konflikty Co je efektivnější, užitečnější, komfortnější? V čem se mohou projevovat rozdíly?
J UNGOVSKÁ OSOBNOSTNÍ TYPOLOGIE metoda sebepoznání – psycholog a psychiatr Carl Gustav Jung nástroj pro zjištění osobnostního typu a pochopení rozdílu mezi lidmi vysvětluje základní vzorce fungování lidské osobnosti využití: při koučování, při osobnostním rozvoji, při rozvoji organizace, budování týmů, zlepšení komunikace, při rozpoznávání a zvládání stresu, při pedagogickém poradenství apod. MBTI – popisuje preference lidské psychiky každá preference je dobrá, každá má své silné a slabé stránky dobré je využívat své silné stránky a rozvíjet své slabé stránky Nesnažte se lidi měnit. Poznejte je a stavte na tom, jací jsou, a doplňte to, co nejsou.
O RGANIZAČNÍ STRUKTURA UŽŠÍHO VEDENÍ ŠKOLY Ř EDITELKA ŠKOLY Z ÁSTUPKYNĚ ŘEDITELKY ŠKOLY PRO PEDAGOGIKU (veškeré pedagogické záležitosti, organizace výuky, rozvrhy, hospitace, ŠVP, VP a ŠMP) Z ÁSTUPKYNĚ ŘEDITELKY ŠKOLY PRO EKONOMIKU A PROVOZ (finance, mzdy, audity, zajištění provozu, styk a komunikace s úřady a rodiči) A SISTENTKA ŘEDITELKY ŠKOLY, MARKETING A PR
M ANAŽERSKÝ TÝM GMVV Z POHLEDU OSOBNOSTNÍ TYPOLOGIE E – extraverze„Promluvme si o tom.“ I – introverze„Budu o tom přemýšlet.“ S – smysly„Pouze fakta prosím.“ N – intuice„Jsou další možnosti.“ T – myšlení„Má to logiku?“ F – cítění„A co lidi?“ J – rozhodování„Tak udělejme to!“ P – vnímání„Počkejme a uvidíme.“
J AK PRACUJI SE SVÝM TÝMEM ? každý člen je pro mě stejně důležitý využívám u členů týmu především jeho silné stránky (neřídím se heslem: „když to zvládla ona, ty to zvládneš taky“) se všemi členy týmu konzultuji svá rozhodnutí – odděleně i společně podporuji vzájemnou interakci a spolupráci mezi jednotlivými členy týmu formální i neformální setkávání týmu podpora rozvoje osobnosti (školení, semináře…)
„Kdybych měl jednou větou vyjádřit ten nejdůležitější princip mezilidských vztahů, jaký jsem poznal, řekl bych: Nejdříve se snažte pochopit, potom být pochopeni.“ Stephen R. Coveyho „Jednejte s člověkem podle toho, jaký je, a on takový zůstane. Jednejte s ním podle toho, jaký může a měl by být, a on takový bude.“ J. W. Goethe
D ĚKUJI ZA POZORNOST.