Mikroekonomie I Cvičení 1 – Úvod do studia ekonomické teorie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Makroekonomie I ( Cvičení 5 – Agregátní poptávka a nabídka )
Advertisements

Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
7 Nezaměstnanost.
Úvod do ekonomické teorie
Mikroekonomie I Cvičení 11 – Chování firmy v podmínkách monopolu
Mikroekonomie I Cvičení 5 – Tržní poptávka, elasticity poptávky
1 Makroekonomie Ing. Vojtěch Jindra.
Mikroekonomie I Tržní poptávka, elasticita poptávky
Mikroekonomie I Cvičení 18 – Všeobecná (celková) rovnováha
Základy ekonomie
Poptávka na trhu zboží a služeb
Seminář 1. Předmět ekonomie
Ekonomická gramotnost
Výukový materiál zpracovaný v rámci "EU peníze školám"
Matematika a byznys Téma: Účetnictví národního důchodu a platební bilance Jan Brož A08B0109P.
MAKROEKONOMIE – 2. část Autor: Ing. Vladimír Havlík.
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Úvod do makroekonomie Martina Hedvičáková
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Alternativní cíle firmy
Mikroekonomie I Chování spotřebitele, poptávka na trhu produktů
Cvičení 1 – Úvod, formování trhu
Zisk jako podnět a alternativní cíle firmy Mikroekonomie i
1. Ekonomie jako společenská věda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Cvičení - Úvod do studia ekonomické teorie
MAKROEKONOMIE – 1. ČÁST Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření: Klíčová.
Mikroekonomie I Trh kapitálu a kapitálových statků
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval : Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Úvod.  Ekonomie = interdisciplinární věda zkoumající zejména chování ekonomických subjektů = dále také hospodárnost, úspornost, dobré hospodaření  Obecná.
Úvod do ekonomické teorie Ing. Vojtěch Jindra
Mikroekonomie I Formování trhu
Makroekonomie I ( Cvičení 1 – Úvod do studia ekonomické teorie )
Jakub Stránský 3. října Program kurzu  Ekonomie jako věda  Ekonomické disciplíny.
Výukový program:Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Základní ekonomické pojmy Ing.František Balák Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Mikroekonomie I Chování firmy v modelu dokonalé konkurence
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
Mikroekonomie I Trh práce a mzdová sazba
Mikroekonomie I Obecný model tvorby cen výrobních faktorů
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
Mikroekonomie I Typy firem v tržní ekonomice a jejich cíle
Seminář 1. Předmět ekonomie
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
Mikroekonomie I Tržní selhání, nedokonalá konkurence
Národohospodářské soustavy a hospodářská politika Ing. Vojtěch Jindra.
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Proč studovat makroekonomii?
Slide 0 Organizace. slide 1 Makroekonomie II Zdeněk Tomeš Katedra ekonomie Kancelář č. 612 Konzultační hodiny: pondělí:
Slide 0 Organizace. slide 1 Makroekonomie II Tomáš Paleta Katedra ekonomie
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
Podnik a výroba 8. – Obsah Základní ekonomické pojmy Podnik a výroba – úvod do problematiky Podniky v Evropě Obrat podniku Sociální a environmentální.
ZÁKLADY EKONOMIE vyučující:
Ekonomie, makro a mikroekonomie Ekonomie je věda, která se zabývá společenskou realitou zvanou ekonomika. Ekonomie je věda, která se zabývá společenskou.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY Ekonomika, ekonomie, ekonomické systémy.
Ekonomika – základní pojmy.
Ing. Veronika Dostálková MBA
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Ekonomika Riskuj. Ekonomika Riskuj Předmět ekonomie a ekonomiky Ekonomické systémy Potřeby Makroekonomie a mikroekonomie.
ÚVOD do Ekonomie, požadavky na studenty
Organizace.
Ekonomika Makroekonomie - AD 4. Ing. Miroslava Farmačková
DUM - Digitální Učební Materiál
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Transkript prezentace:

Mikroekonomie I Cvičení 1 – Úvod do studia ekonomické teorie Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)

MIEK1 – Cvičení 1 Rozhodněte, který z následujících výroků je pozitivní a který normativní. Zdůvodněte. Chudí lidé nemají platit vůbec žádné daně. Nižší cena piva „PRIMUS“ vede k jeho vyšší spotřebě. Míra nezaměstnanosti v roce 2000 v zemi X činila 5 %. Míra nezaměstnanosti nesmí nikdy překročit 5 %, neboť pak představuje základní sociální problém. Každá firma v tržní ekonomice musí vykazovat určitý zisk, chce-li obstát v konkurenci s ostatními. [ NORMATIVNÍ ] [ POZITIVNÍ ] [ POZITIVNÍ ] [ NORMATIVNÍ ] [ POZITIVNÍ ]

MIEK1 – Cvičení 1 Rozhodněte, který z následujících výroků je pozitivní a který normativní. Zdůvodněte. Z dlouhodobého hlediska je inflace vždy menším zlem než zaměstnanost. Sazba důchodové daně ve Francii je stanovena jako mírně progresivní. Tržní ekonomika je na rozdíl od ekonomiky centrálně plánované „amorální“ – vede k velké nespravedlnosti a rozdílům, proto je nižším vývojovým stupněm ekonomických systémů. Svá tvrzení zdůvodněte. [ NORMATIVNÍ ] [ POZITIVNÍ ] [ NORMATIVNÍ ]

MIEK1 – Cvičení 1 Rozhodněte, zda uvedená tvrzení jsou pravdivá či nepravdivá Makroekonomie sleduje rozhodovací procesy a celou ekonomiku pouze „očima“ jednoho dílčího ekonomického subjektu např. domácnosti nebo firmy. Mikroekonomie si klade různé otázky, například kolik má jednotlivá firma nakoupit zdrojů a kolik kusů finální produkce má vyrobit za časovou jednotku. Ekonomie je věda přírodní, a proto musí vždy v co nejširší míře využívat matematický aparát. [ NEPRAVDA ] [ PRAVDA ] [ NEPRAVDA ]

MIEK1 – Cvičení 1 Rozhodněte, zda uvedená tvrzení jsou pravdivá či nepravdivá Každá ekonomická škola vychází z určité „filosofie“ – určitých předpokladů, na nichž buduje svůj teoretický aparát a na jeho základě formuluje doporučení pro hospodářskou politiku. Tvrzení, že ekonomická svoboda a nezávislost je myslitelná jen v tržní ekonomice, je příkladem výroku pozitivního, neboť řada ekonomů s tímto výrokem bezvýhradně souhlasí. Arogance, pohrdání názory druhých a neschopnost vědecké diskuse mezi představiteli jednotlivých ekonomických proudů je na škodu řešení aktuálních ekonomických problémů. [ PRAVDA ] [ NEPRAVDA ] [ PRAVDA ]

MIEK1 – Cvičení 1 Pozitivní ekonomie: zdůrazňuje nutnost ekonomickou realitu nejen popisovat, ale zejména měnit zdůrazňuje kladný vliv existence tržních vztahů na ekonomické subjekty, čímž se odlišuje od ekonomie normativní se snaží o pozitivní řešení problémů, ale značnou pozornost věnuje též hodnotovým soudům hraje aktivní roli v ekonomickém systému v tom smyslu, že napomáhá pochopení ekonomických vztahů všechny předchozí odpovědi charakterizují pozitivní ekonomii

MIEK1 – Cvičení 1 Pozitivní ekonomie: zdůrazňuje nutnost ekonomickou realitu nejen popisovat, ale zejména měnit zdůrazňuje kladný vliv existence tržních vztahů na ekonomické subjekty, čímž se odlišuje od ekonomie normativní se snaží o pozitivní řešení problémů, ale značnou pozornost věnuje též hodnotovým soudům hraje aktivní roli v ekonomickém systému v tom smyslu, že napomáhá pochopení ekonomických vztahů všechny předchozí odpovědi charakterizují pozitivní ekonomii

MIEK1 – Cvičení 1 Pozitivní ekonomie: hodnotí a popisuje ekonomickou realitu pouze ekonomickou realitu hodnotí konstruuje obraz dokonalejší společnosti a ekonomiky popisuje fungování ekonomiky a odhaluje zákonitosti tohoto fungování platí c) a d) současně

MIEK1 – Cvičení 1 Pozitivní ekonomie: hodnotí a popisuje ekonomickou realitu pouze ekonomickou realitu hodnotí konstruuje obraz dokonalejší společnosti a ekonomiky popisuje fungování ekonomiky a odhaluje zákonitosti tohoto fungování platí c) a d) současně

MIEK1 – Cvičení 1 Normativní ekonomie: se snaží hrát aktivní roli v ekonomickém systému zahrnuje etiku a hodnotové soudy konstruuje předobraz dokonalejšího ekonomického systému klade si otázky „jaká ekonomická realita je“ a současně „jaká by být měla“ všechny odpovědi jsou správné

MIEK1 – Cvičení 1 Normativní ekonomie: se snaží hrát aktivní roli v ekonomickém systému zahrnuje etiku a hodnotové soudy konstruuje předobraz dokonalejšího ekonomického systému klade si otázky „jaká ekonomická realita je“ a současně „jaká by být měla“ všechny odpovědi jsou správné

MIEK1 – Cvičení 1 Makroekonomie se liší od mikroekonomie tím, že: je obecnější řeší větší množství otázek klade si jiné otázky hledá jiné odpovědi na stejné otázky zabývá se jen některými otázkami, zatímco mikroekonomie řeší vše

MIEK1 – Cvičení 1 Makroekonomie se liší od mikroekonomie tím, že: je obecnější řeší větší množství otázek klade si jiné otázky hledá jiné odpovědi na stejné otázky zabývá se jen některými otázkami, zatímco mikroekonomie řeší vše

MIEK1 – Cvičení 1 Mikroekonomie analyzuje: chování dílčích ekonomických subjektů faktory vyvolávající poruchy celé ekonomiky procesy hospodářské politiky odstraňující poruchy celé ekonomiky cenový systém platí a) i d) současně

MIEK1 – Cvičení 1 Mikroekonomie analyzuje: chování dílčích ekonomických subjektů faktory vyvolávající poruchy celé ekonomiky procesy hospodářské politiky odstraňující poruchy celé ekonomiky cenový systém platí a) i d) současně

MIEK1 – Cvičení 1 Ekonomická věda zkoumá: bohatství činnosti zahrnující peněžní a směnné transakce chování a rozhodování lidí v ekonomickém životě alokaci vzácných zdrojů k produkci užitečných statků zkoumá vše výše uvedené

MIEK1 – Cvičení 1 Ekonomická věda zkoumá: bohatství činnosti zahrnující peněžní a směnné transakce chování a rozhodování lidí v ekonomickém životě alokaci vzácných zdrojů k produkci užitečných statků zkoumá vše výše uvedené

MIEK1 – Cvičení 1 Obecnou ekonomii můžeme charakterizovat jako vědu: společenskou abstraktní interdisciplinární (používající metod a výsledků mnoha vědních oborů) nejobecnější ekonomickou disciplínu vše výše uvedené je správné

MIEK1 – Cvičení 1 Obecnou ekonomii můžeme charakterizovat jako vědu: společenskou abstraktní interdisciplinární (používající metod a výsledků mnoha vědních oborů) nejobecnější ekonomickou disciplínu vše výše uvedené je správné

MIEK1 – Cvičení 1 Termínem „externí“ příčiny označujeme v ekonomické teorii příčiny: autonomní vědecké vnější psychologické nic z výše uvedeného není správné

MIEK1 – Cvičení 1 Termínem „externí“ příčiny označujeme v ekonomické teorii příčiny: autonomní vědecké vnější psychologické nic z výše uvedeného není správné

MIEK1 – Cvičení 1 Jestliže jsou příčiny vytvořeny mechanismem uvnitř ekonomického systému, pak se nazývají: autonomní exogenní cyklické endogenní platí vše výše uvedené

MIEK1 – Cvičení 1 Jestliže jsou příčiny vytvořeny mechanismem uvnitř ekonomického systému, pak se nazývají: autonomní exogenní cyklické endogenní platí vše výše uvedené

MIEK1 – Cvičení 1 Správně doplňte Ekonomii můžeme jednoduše vymezit jako vědu o tom, jak lidé ________ a ______________. Mikroekonomie zkoumá chování ______ ekonomických subjektů (hlavně spotřebitelů a firem) převážně na ______ trzích. Makroekonomie zkoumá tržní systém (ekonomiku) jako _____ a sleduje procesy uvádějící tento systém do __________, procesy vyvolávající ________ (zejména hospodářskou ________ státu, resp. vlády). Mikro a makroekonomie spolu tvoří ________ a propojený celek. vyrábějí spotřebovávají dílčích dílčích celek rovnováhy poruchy politiku jednotný

MIEK1 – Cvičení 1 Správně doplňte Pozitivní ekonomie ekonomickou realitu pouze _______ (odpovídá na otázku – jaký __ ekonomický život) a na základě pozorování, metod deskripce a explanace se pokouší nalézat odpovědi na základní otázky fungování ekonomiky (např. snahy o __________ chování ekonomických subjektů, formulace ekonomických zákonů apod.) Normativní výroky (normativní ekonomie) obsahují ______ a __________ soudy, ekonomickou realitu nejen popisují, ale i ________ a snaží se konstruovat předobraz „dokonalejšího“ ekonomického systému. (Snaží se odpovídat na otázku, jaký by ekonomický život ____ být). popisuje je předvídání etické hodnotové hodnotí měl

MIEK1 – Cvičení 1 Správně doplňte Tradičním „vzácnostním“ způsobem můžeme standardní ekonomii definovat jako vědu o tom, jak lidé a společnost _________ o využívání _________ zdrojů (s alternativním ________ ) k výrobě __________ statků a jak tyto vyrobené statky ________ mezi různé osoby a skupiny ve společnosti (ke spotřebě ________ i ________ ). rozhodují vzácných použitím užitečných rozdělují současné budoucí