Český rámec kvalifikací Podmínky, souvislosti a možnosti vývoje Jiří Nantl 4. 12. 2014, Praha, MŠMT Diskusní seminář na téma „Proč zavádět ČRK“? Projekt.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Národní soustava povolání
Advertisements

Tvorba OP pro programovací období Kontext a vazby OP •EU jako ek. nejrozvinutější společenství na světě – charakterzované sociálním smírem.
POSPOLU Podpora spolupráce škol a firem se zaměřením na odborné vzdělávání v praxi T. Vencovská.
ECVET A NÁVRH ZPŮSOBU JEHO ZAVÁDĚNÍ V ČESKÉ REPUBLICE Lenka Chvátalová.
ECVET v Programu celoživotního učení
Oběh dokumentů mezi ústředními orgány státní správy k Ing. Jan Duben Vedoucí projektového týmu březen 2003.
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Zákon č. 179/2006 Sb. a právní úpravy systému uznávání výsledků dalšího vzdělávání MŠMT Odbor vyššího odborného a další vzdělávání Mgr. Monika Měšťanová.
Příprava nové dopravní politiky ČR
Hodnocení škol a školských zařízení
Společným postupem sociálních partnerů k přípravě odvětví na změny důchodového systému Knihovnické profese v NSP Havlíčkův Brod, Zlata Houšková.
NÚV a jeho priority v oblasti celoživotního učení
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Koordinační centrum pro EQF Implementace EQF v Evropě – současný stav Valná hromada AVOŠ, 19. dubna 2012 Milada Stalker
Přístup k vlastnímu hodnocení ze strany ČŠI
Národní soustava povolání a Národní soustava kvalifikací v praxi , Pardubice.
Mechanismy evaluace kulturních služeb
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR PRO OBDOBÍ
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Další vzdělávání v terciárním vzdělávacím sektoru Současnost a výhled do budoucna MŠMT Odbor vyššího odborného a další vzdělávání Mgr. Monika Měšťanová.
HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY - Pevný bod ve světě podnikání Systém ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání podle zákona č. 179/2006 Sb.
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
Neformální vzdělávání jako součást Strategie celoživotního učení ČR Martin Sycha
Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání Systémový projekt (NSK – Národní Soustava Kvalifikací)
Rámec kvalifikací VŠ vzdělávání Tomáš Fliegl, Odbor VŠ, MŠMT
Konference NIDM k uznávání neformálního vzdělávání Praha, 2. a 3. listopadu 2011.
Národní tým expertů ECVET Národní tým expertů ECVET Šíření a podpora evropského nástroje pro zvýšení kvality mobilit ECVET a jeho zavádění.
Materiály pro sněm RVŠ František Ježek 20. května 2004.
Další vývoj přiřazování kvalifikací k EQF v České republice Miroslav Kadlec, Praha,
Národní kvalifikační rámec České republiky a projekt Q-RAM
EUROPASS PaedDr. Miroslava Salavcová
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Výstupy z učení a národní kvalifikační rámec terciárního.
Příprava a realizace kroků k využití strukturálních fondů EU v období 2007 – 13 Jiří Čunek 1.místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj.
Příprava Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2020 Jiří Nantl 1
Hodnocení škol a ředitelů zřizovatelem – Zlínským krajem
Role vysokoškolského pedagoga ve WBL PaedDr.Vanda Hájková, Ph.D
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání.
EUROPASS EUROPASS PaedDr. Miroslava Salavcová
Referenční proces v České republice Jakub Stárek 11. března 2011 Praha, Hotel Pyramida Konference k procesu přiřazování úrovní kvalifikací v ČR k úrovním.
Studium pro školní metodiky prevence
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
Aktuální situace v oblasti DV Procesy uznávání a rekvalifikace
MU Brno Od Memoranda k Helsinskému komuniké Moravská zemská knihovna Mgr. Jana Nejezchlebová.
Vzdělávací politika.
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
Mgr. Zuzana Jentschke - Stőcklová náměstkyně ministryně Sekce pro sociální a rodinnou politiku 10. dubna 2014.
Zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání (179/2006 Sb.) Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání.
1 PRIORITY SEKCE NÁMĚSTKYNĚ MINISTRA PRO SOCIÁLNÍ A RODINNOU POLITIKU.
Universitas semper reformanda? České reformní pokusy v evropských souvislostech Hodnocení kvality vysokých škol Telč,
PaedDr. Věra Kolmerová vedoucí oddělení vyššího odborného a dalšího vzdělávání MŠMT konference projektu UNIV 3 Nesuchyně, Aktuální situace.
1 Výsledky učení a novela zákona o VŠ seminář Impuls , AVU Tomáš Fliegl odbor vysokých škol, MŠMT.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení v sítích škol poskytujících vzdělávací služby pro dospělé Projekt je financován Evropským.
Národní ústav odborného vzdělávání Aktuální úkoly v příštím období Jitka Pohanková Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol Špindlerův Mlýn,
1 Aktivity MŠMT v oblasti primární prevence rizikového chování dětí a mládeže Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha.
European Qualifications Framework Evropský rámec kvalifikací Národní ústav pro vzdělávání :
NZZ – Nová závěrečná zkouška IPN Dana Kočková, NÚOV MŠMT,
Regionální politika ČR
NSK – vazby na evropské procesy
Projekt Impuls / Seminář
Projekt Impuls / Seminář
Komplexní systém hodnocení
Role sektorových rad jako reprezentantů zaměstnavatelů v procesech NSK
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Podpora polytechnického vzdělávání v Centrech celoživotního učení škol
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v JčK
Transkript prezentace:

Český rámec kvalifikací Podmínky, souvislosti a možnosti vývoje Jiří Nantl , Praha, MŠMT Diskusní seminář na téma „Proč zavádět ČRK“? Projekt EQF NCP 2014

Základní pojmosloví Kvalifikace – mezinárodně obvykle definována jako „formální osvědčení dosažených výstupů učení“ Kvalifikační systém – „souhrn všech činností ve státě, které vedou k uznání dosažených výstupů učení“ Kvalifikační rámec – „nástroj pro rozlišení kvalifikací podle souboru kritérií stanovených pro jednotlivé úrovně dosažených výstupů učení“

Parametry „kvalifikace“ úroveň kvalifikace – hierarchické zařazení v kvalifikačním rámci profil kvalifikace – individualizace identity určité kvalifikace v systému z hlediska jejího účelu výstupy učení – operacionalizace účelu / vzdělávacího cíle kvalifikace (studijní zátěž – u kvalifikací nabývaných formální cestou) kvalita kvalifikace – „konstruktivní propojení“ mezi výstupy učení, formami/metodami učení a metodami hodnocení

Typologie kvalifikačních rámců Z hlediska rozsahu platnosti -územní: národní / regionální / nadnárodní -pro úrovně / typy kvalifikací: ucelený / dílčí Z hlediska funkce - komunikační - regulativní Z hlediska ambice -status quo -reformní

Historie kvalifikačních rámců Tři generace kvalifikačních rámců První generace – 90. léta 20. století a dříve – reakce na vnitřní sociální problémy (státy s vysokým podílem přistěhovalců, důsledky apartheidu v JAR) Druhá generace – přelom 20./21. stol. – zaměření na řešení vazeb uvnitř vzdělávacího / kvalifikačního systému Třetí generace – po r – významný vliv regionálních/nadnárodních aktivit a koordinace

Vývoj v České republice Bílá kniha / Národní program rozvoje vzdělávání „klíčové kompetence“ jako základ RVP dle školského zákona 2004 Bílá kniha terciárního vzdělávání impuls pro tvorbu Q-RAM včetně diskuse o „krátkém cyklu“ Národní soustava kvalifikací 2006 – - „rámec“ nebo (dílčí) „systém“? Národní kvalifikační rámec terciárního vzdělávání (Q-RAM) 2009 – administrativně schválen v rámci MŠMT, vytvořeny částečné podmínky k implementaci vyhláškou č. 312/2011 Sb. -fakticky působí jako metodické doporučení na dobrovolné bázi Strategie vzdělávací politiky ČR 2014 – vytvořit „zastřešující kurikulární dokument“ pro oblast předškolního až vysokoškolského vzdělávání s použitím výstupů učení

Očekávání aktérů vzdělávací politiky (šetření Koordinačního centra EQF – 2013) Potřebnost a účel rámce -závazky státu na evropské úrovni -vnitrostátní potřeba? Ukotvení rámce - právně závazný vs. metodika Obsahové pojetí rámce -počet úrovní kvalifikací -pojetí výstupů učení Řízení a správa rámce -formální kompetence / výkonná administrace -participace aktérů

Nástin řešení Potřeba a účel rámce -komunikační nástroj vzdělávacích a kvalifikačních subsystémů -regulativní nástroj -pro další vývoj kurikulárních dokumentů v počátečním vzdělávání -pro sjednocení způsobu vyjadřování kvalifikačních požadavků v tvorbě právních předpisů

Nástin řešení Ukotvení rámce -varianta „právní předpis“ -„vzdělávací kodex“ (záměr 2011) -případně novelizace zákona č. 179/2006 -varianta „metodika“ -optimálně meziresortní dokument schválený vládou -kompromisní varianta? -koncepční a metodický dokument schválený vládou a promítnutý do právních předpisů formou komplexního změnového zákona

Nástin řešení Obsahové pojetí rámce -úrovně kvalifikací dle EQF (absence závažného důvodu pro cokoli jiného) -umírněně reformní pojetí -zjednodušení v prostoru středního vzdělávání -(nějaké) koncepční a dlouhodobé řešení vyššího odborného vzdělání -svébytný a srozumitelný účel každé existující kvalifikace má („malé doktoráty“) -adekvátní vazby na přechodu mezi úrovněmi (princip gradace deskriptorů) a mezi počátečním a dalším vzděláváním -standardizace deskriptorů výstupů učení a jejich struktury -zobecnění společných prvků (s cílem zejména odlehčit RVP) -odlišení všeobecných a odborných znalostí / dovedností -kategorie způsobilostí pro vyjádření kontextu aplikace znalostí a dovedností (dle inspirace Q-RAM)

Nástin řešení Řízení a správa rámce -optimálně meziresortní záležitost, významná participace stakeholderů -umírněná varianta -MŠMT → pověřená organizace (NÚV?) s posílenou a reformovanou rolí Národní rady pro kvalifikace -reformní varianta -samostatný úřad pro kvalifikace (základ návrh existoval v roce 2013 v rámci plánu restrukturalizace státní správy) pod koncepčním vedením Národní rady pro kvalifikace jako meziresortního orgánu -důležitý je princip periodické revize rámce (1 x za 10 let?)

Příprava rámce Návaznost na Strategii vzdělávací politiky 2020 Dosud vykonané analytické práce NÚV Potřeba politické podpory Časový rozměr (nejméně 3 roky, možná až do r. 2020) Strategický úkol -dobře naplánovat a fázovat -zajistit možnost konzultace aktérů -mít trpělivost -řešit nejen minulé a aktuální problémy, ale zejména se orientovat na problémy budoucí

DĚKUJI ZA POZORNOST