Dopravní infrastruktura na Moravě současnost a budoucnost

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Regionální dimenze sítě TEN-T
Advertisements

Libor Lukáš předseda SRDIM
Vazby OP Doprava a IROP pro období Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů Praha Ing. Květoslava Kořínková, CSc. Seminář IDS Žďár nad Sáz.
MOŽNOSTI FINANCOVÁNÍ PROJEKTOVÝCH ZÁMĚRŮ V NOVÉM PROGRAMOVACÍM OBDOBÍ EU
Strategie dopravy MD ČR
Příprava Operačního programu Doprava února 2013 Fond soudržnosti Evropský fond pro regionální rozvoj Evropská unie Investice do vaší budoucnosti.
ZPRACOVÁNÍ STŘEDNĚDOBÝCH PLÁNŮ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI ÚZEMÍ
Význam infrastruktury pro konkurenceschopnost v kontextu kohezní politiky a budoucí priority ČR Ing. Lukáš Hampl 1. náměstek ministra dopravy.
Obsah a pořízení politiky územního rozvoje Politika územního rozvoje -určuje ve stanoveném období požadavky na konkretizaci úkolů územního plánování v.
Ing. Jaroslav Deml Mobilita budoucnosti Náměstek ministra dopravy
Strategie dopravy ČR ve vztahu k IDS
Příprava na kohezní politiku EU nadnárodní, národní a krajská úroveň Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje, , Přerov.
Příprava nové dopravní politiky ČR
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Trvale udržitelný rozvoj v dopravě
Tento projekt je spolufinancovaný z Evropského fondu regionálního rozvoje. Akce se koná v rámci Programu cezhraničnej spolupráce SR-ČR pod názvem.
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
Program rozvoje venkova ČR na období Olomouc Šumperk
Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru strategie Luhačovice –
Volnočasové projekty a EU financování
DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURA ČR: Jakým směrem se ČR vydá na křižovatce dopravní infrastruktury budoucnosti? , Praha CESTA PRVNÍ: Důvody investic.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Udržitelná energetika 3 Czech BCSD Praha, Ing. Vladimír Vlk, energetický poradce.
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE 2. FÁZE Workshop DF a EPS, / 11 DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE 2. FÁZE Workshop DF a EPS, Ing. Martin.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Daniel Braun 1. náměstek ministra Výsledky střednědobého hodnocení, návrh rozvojových cílů.
ÚŘAD VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY Úřad vlády ČR a Ministerstvo pro místní rozvoj ČR CESTA K INFORMACÍM O EVROPSKÉ UNII V ČESKÉ REPUBLICE.
Prezentace podnikatelských ploch pro investory 1 Prezentace průmyslových ploch pro investory STATUTÁRNÍ MĚSTO PŘEROV Propojení dálnice D1 a propojení Přerova.
Typy projektů realizovaných v rámci Regionálního operačního programu NUTS 2 Jihovýchod 2007–2013 Evropská unie Evropský fond pro regionální rozvoj Investice.
Integrované dopravní systémy Realizace Dopravní politiky ČR Ing. Vít Sedmidubský května 2010.
Silnice nebo železnice
MAS Rozvoj Tanvaldska z.s.. 14 obcí obyvatel 43 členů.
Správa stavební 2 Filip Dienstbier, 2010 Nástroje územního plánování Územně plánovací podklady Politika územního rozvoje.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Základy dopravní politiky obce, města, regionu.
Naplňování krajských priorit za přispění evropských zdrojů z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko Prezentuje: Jaroslav Palas
Program rozvoje venkova na období možnosti podpor pro obce Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
Regionální operační programy V rámci cíle Konvergence je pro období je připraveno celkem 7 regionálních operačních programům (ROP) určených pro.
Financování dopravní infrastruktury Priorita mandatorní výdaje – EU – Národní Finanční rámec mld. Kč Nesmyslný střednědobý výhled.
Financování dopravní infrastruktury v roce 2016 Ing. Zbyněk Hořelica ředitel SFDI.
Operační program Doprava Ministerstvo dopravy ČR Fond soudržnosti Evropský fond pro regionální rozvoj Evropská unie Investice do vaší budoucnosti.
Územní dimenze a nové nástroje v programovém období Mgr. Jelena Kriegelsteinová Ministerstvo pro místní rozvoj ČR.
Strategie spolupráce obcí Společnost pro rozvoj Humpolecka, z. s. 2. Kulatý stůl v Humpolci
VYHLÁŠENÍ 1. VÝZVY POPRVÉ V ČESKÉ REPUBLICE Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava 2007 – 2013 Tisková konference – Zlín
Regionální stálá konference pro území Jihomoravského kraje Pracovní skupina pro dopravní infrastrukturu Brno,
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování veřejné dopravy Význam a charakteristika dopravy: Propojuje všechna odvětví hospodářství Propojuje všechna.
Greenway Jizera Seminář Greenway Jizera Mladá Boleslav,
Integrovaný regionální operační program Mgr. Jan Veselský, Centrum pro regionální rozvoj České republiky Praha- Dotační možnosti a aktuální výzvy.
Strategie a bariéry při využívání prostředků OPD2 a CEF k realizaci infrastrukturních projektů Mgr. Milan Feranec Ministerstvo dopravy ČR Fond soudržnosti.
Dopravní infrastruktura na Moravě současnost a budoucnost Libor Lukáš předseda MORAVSKÉ DOPRAVNÍ FÓRUM Regionální centrumOlomouc.
Snižování podpory z hlediska příjmů projektů – pozice OP Doprava
ITI Pražské metropolitní oblasti. ITI - nový nástroj Evropské komise - Výchozími dokumenty jsou Strategie EU 2020 a návrhy nařízení Evropské komise -
Ministerstvo pro místní rozvoj Řídící orgán SROP a JPD Praha Pardubický kraj.
Regionální rada regionu soudržnosti Moravskoslezsko, Úřad Regionální rady Dopravní infrastruktura v ROP Datum: Místo: Prezentuje: Praha Jiří.
Regionální interveční rámec pozice AK ČR pro programové období 2014+
Praha Praha VÝROČNÍ KONFERENCE K PODPOŘE SNIŽOVÁNÍ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BYTOVÝCH DOMŮ V ČR INTEGROVANÝ REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM.
ITI METROPOLITNÍ OBLASTI (MO) Dr. Ing. Marie Zezůlková Kancelář strategie města.
Financování výstavby a modernizace dopravní infrastruktury v ČR
D49 – R6 a rozvoj střední Moravy a Slovenska
Integrovaný plán rozvoje území Zlín pro období
Financování dopravní infrastruktury
Střední Morava křižovatka dopravních a ekonomických zájmů
Možnosti využití expertní pomoci JASPERS
Krajská hospodářská komora Zlínského kraje
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Program Prevence před povodněmi I. až IV. etapa
Centrum pro regionální rozvoj České republiky Územní odbor IROP pro Kraj Vysočina prezentace v rámci semináře „Dotační příležitosti pro obce na rok.
„Program RE:START a Platforma Uhelné regiony“
VIII. ročník Konference Moravské dopravní fórum
Konference Dopravní Infrastruktura Litomyšl 2019
227. Žofínské fórum Ing. Tomáš Čoček, Ph.D.
Transkript prezentace:

Dopravní infrastruktura na Moravě současnost a budoucnost MORAVSKÉ DOPRAVNÍ FÓRUM Dopravní infrastruktura na Moravě současnost a budoucnost Libor Lukáš předseda 8. 4. 2013 Regionální centrum Olomouc

Sdružení – aktivity a cíle www.infrastrukturamorava.cz www.konference-morava.cz Sdružení – základní cíle: Občanská platforma pro řešení nejpalčivějších problémů v oblasti dopravní infrastruktury na Moravě, podporována zástupci významných měst, obcí a řadou klíčových podnikatelských subjektů, Cílem Sdružení je zlepšení dopravní dostupnosti, jako nezbytné podmínky pro hospodářské oživení a další rozvoj oblasti střední a východní Moravy, Spolupráce a partnerství s orgány státní správy, orgány krajů, samospráv obcí a měst při rozhodovacích procesech umožňujících plynulou přípravu dopravních staveb Účast a organizace jednání k podpoře aktivit směřujících k urychlení přípravy a realizace infrastruktury (např. k přípravě R55 Uherské Hradiště,…) Lobbing a působení na ústřední orgány, vládu, ministerstva i jednotlivé politiky s cílem podpory infrastruktury silniční a železniční dopravy v oblasti střední a východní Moravy Nabízíme pomoc a podporu v partnerství s odborníky a dalšími profesními sdruženími v oblasti spojených s výstavbou a údržbou dopravní sítě. Jsme pro podporu „něčeho“ na rozdíl od jiných občanských sdružení, které se profilují „proti“ něčemu.

Současný návrh EU k politice TEN-T Multimodální spojení České republiky a Slovenska v západovýchodním směru revize sítě TEN-T (2009-2013) návrh Bílé knihy EU jako základní strategie politiky TEN-T návrh metodiky pro stanovení revidované sítě TEN-T konzultace o transevropské síti a sběr dat + návrh map sítě zpracování nového evropského nařízení EU  ČR (2P ≈ peníze a postoje) Naše role v EU a její budoucnosti Využití kohezních fondů dnes a v budoucnu

Návrh budoucí transevropské sítě Finální podoba mapových podkladů k návrhu Nařízení o hlavních zásadách EU pro rozvoj TEN-T zařazuje západovýchodní multimodální propojení ČR a SR do hlavní „core“ sítě TEN-T.

Návrh budoucí transevropské sítě západovýchodní multimodální propojení ČR a SR do hlavní „core“ sítě TEN-T.

Současný návrh kohezní politiky po roce 2014 „doprava” Hlavní cíle OPD: zajistit dobudování páteřních komunikací v ČR (v síti TEN-T) - jako podmínky pro zajištění udržitelné konkurenceschopnosti ČR, dobudovat hlavní multimodální sítě dopravní infrastruktury z hlediska evropského, celostátního a krajského významu včetně zajištění interoperability a vybavení moderními technologiemi, zajistit propojení dopravních systémů pomocí terminálů osobní a nákladní dopravy a podpora logistických procesů. Podpora udržitelné dopravy, modernizace vozidlového parku veřejné dopravy a počátečních fází provozu linek multimodální dopravy, Hlavní cíle nového programu IROP (nahradí současný ROP – SM) jako regionální program, který bude tematicky propojen na téměř všechny ostatní OP s cílem: posílení regionální konkurenceschopnosti a kvality života obyvatel prostřednictvím propojení intervencí národního i regionálního charakteru s významným dopadem do území. využití místního potenciálu regionů se zřetelem na problémová území, venkovské oblasti a zanedbané městské a venkovské komunity Nové programové období 2014 – 2020 je hlavní zdroj pro investice do dopravní infrastruktury (cca 100 mld. Kč) - pro příští programovací období 2014+  podporujeme takový způsob rozdělování prostředků z EU fondů, respektující potřebu zajistit konkurenceschopnost Střední Moravy a její vyvážený rozvoj v rámci ČR a EU. Důležitá bude implementace a měřitelný výsledek intervenční strategie fondů EU

Zpoplatnění silniční sítě v ČR 1.1.2017  konec smlouvy se současným provozovatelem mýtného systému (Kapsch) Rozsah zpoplatnění dnes: časové zpoplatnění (kupony) D + R (do 3,5 t) ≈ cca 1150 km → 3 mld. Kč výkonové zpoplatnění (mýtné) D + R + vybraná síť silnic I. třídy (nad 3,5 t) ≈ cca 1300 km ↓ 2012 se nenaplnil 10 mld. plán SFDI, který stavěl na zvýšení sazeb mýta, které se nedotklo dopravců s vozidly v Euro 5. Projeví se také zvýhodňování autobusové dopravy a množstevní slevy, které mohou dopravci čerpat zpětně již za část roku 2012.

Zpoplatnění silniční sítě v ČR do 1.1.2017  odpovědět na otázky: Rozsah zpoplatnění: výkonové zpoplatnění (mýtné) D + R + celá síť silnic I. třídy ≈ cca 7000 km (všechna vozidla?) silnice II. třídy = vybraná síť ↔ silnice III. třídy = neefektivní finanční toky k zajištění údržby a obnovy silnic dotčených zpoplatněním definice hlavních rizik s hodnotícími kritérii → fiskálních dopadů a efektivity mýtného regulační funkčnost objíždění zpoplatněných úseků Časový plán: legislativní průchodnosti harmonogram realizace projektu smluvních vztahů jednotlivých účastníků projektu Výběr technologie: mikrovlnný satelitní hybridní systém

Témata k další diskuzi Prosazujeme koncepci dlouhodobého a stabilního financování dopravní infrastruktury jako důležitého předpokladu udržitelného rozvoje regionu. Realizace jednotlivých projektů dopravní infrastruktury je proto důležitou podmínkou pro budoucí rozvoj a prosperitu  regionu. Konečně se uvolnilo dostatek zdrojů SFDI na obnovení přípravy staveb, která v minulých letech stagnovala PPP a investice do potřeb státu především v oblasti dopravní infrastruktury – dosud v ČR přetrvává absence modelu realizace soukromých investic do veřejného kapitálu Vláda ČR nedoporučila PPP na D3 a upřednostnila klasický model financování Posílení oblasti financování oprav a údržby dopravní infrastruktury především silnic nezařazených do TEN-T a zabránit tak dalšímu znehodnocování. Pokračování v přípravě souboru legislativních opatření směřujících ke snížení nákladů při budování dopravní infrastruktury - od zmírnění např. technických požadavků staveb, přes splnění požadavků zachování ochrany životního prostředí, po omezení obstrukčnímu prodlužování povolovacích řízení a pravomocných rozhodnutí nutných pro realizaci.

Priority střední a východní Moravy urychlení přípravy a realizace dálnice D1 Říkovice - Přerov – Lipník (stavby 136 a 137) a návazného křížení s R55, včetně průtahu městem Přerov realizace západovýchodního multimodálního spojení České a Slovenské republiky - 9. železničním koridorem a rychlostní silnicí R49/R6 v “core“ síti TEN-T zahájit výstavbu rychlostní silnice R49 stavbu 4901 v úseku Hulín – Fryšták a učinit tak první krok k postupné výstavbě přímého spojení regionu střední a východní Moravy se sousedními regiony Slovenské republiky urychlit přípravu a realizaci rychlostní komunikace R35 jako součást multimodálního spojení regionů v západovýchodním směru zahájit a urychleně realizovat rekonstrukci a zkapacitnění železničního uzlu Olomouc, jako významné dopravní křižovatky umožňující kapacitní propojení hlavních tratí západovýchodním a severojižním směru podporovat závěry „Luhačovické výzvy 2012“, které přijali účastníci mezinárodní konference „Střední Morava - křižovatka dopravních a ekonomických zájmů“, konané v měsíci září 2012 v Luhačovicích Studie Mott MacDonald ke stažení: http://infrastukturamorava.cz/gepardi-m/

DĚKUJI VÁM ZA POZORNOST! www.konference-morava.cz www.infrastrukturamorava.cz