(podpora ekologicko energeticky efektivních vozidel a zlepšení bezpečnosti vozového parku silničního provozu v České republice) Obnova vozového parku v.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návrh státního rozpočtu ČR na rok 2010 Ministerstvo financí září 2009.
Advertisements

Ing. Antonín Šípek. ředitel sekretariátu Sdružení automobilového průmyslu „ Šrotovné“ = časově omezené opatření, motivující občany k vyřazování starých.
Spotřební daň na pohonné hmoty - zachovat nebo snížit?
Výkonové zpoplatnění v ČR aktuální stav
Budoucnost hospodaření s komunálními odpady Dr. Ing. Lubomír Chytka ředitel odboru odpadů MŽP.
Proč recyklovat vozidla s ukončenou životností - autovraky? Mgr. Milena Marešová Praha 2006.
1 Stavební kameny Národního akční plánu pro energii z obnovitelných zdrojů Euroenergy, spol. s r. o
Podpora KVET v novele zákona o hospodaření energií
KONEC ŠPINAVÉHO FINANCOVÁNÍ POLITICKÝCH STRAN Návrh novely o financování politických stran STRANA ZELENÝCH.
Statutární město Ostrava Hlavní problémy v oblasti dopravy statutárního města Ostravy •Krácení finančních prostředků •Dokončování rozpracovaných.
Následky nehod u osobních automobilů ve vazbě na jejich věk a roční proběh km (počty nehod a usmrcených osob při nehodách osobních automobilů) (vývoj za.
Auto ESA – pozice na trhu
ZPRACOVÁNÍ STŘEDNĚDOBÝCH PLÁNŮ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI ÚZEMÍ
Budoucnost odpadového hospodářství z pohledu Ministerstva životního prostředí XII. Celostátní finanční konference “Pokles ekonomiky a dopad na hospodaření.
1 Daň z nemovitostí a místní poplatky jako finanční zdroj obcí a měst Alena Holmes Zdeňka Jirásková Odbor – Majetkové daně, daň silniční, poplatky a oceňování.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. 22. května IFA. 1. Příjmové daně 2. Věcný záměr nového zákona o daních z příjmů 3. Nový zákon o daních z příjmů (NZDP)
Řešení protisoutěžních opatření ze strany orgánů veřejné moci Mgr
EU 2020: Obnovitelné zdroje či jádro Petr Binhack
(podpora ekologicko energeticky efektivních vozidel a zlepšení bezpečnosti vozového parku silničního provozu v České republice) Strategie obnovy vozového.
Sdružení automobilového průmyslu je členem: - Mezinárodní organizace výrobců automobilů OICA - Evropské asociace výrobců automobilů ACEA - Mezinárodní.
Trvale udržitelný rozvoj v dopravě
Stavební zákon a územní plánování
XI. jarní konference energetických manažerů Problémy ČR v kontextu evropského trhu s energiemi (Bezpečnost a dostupnost dodávek energií v ČR a EU) Vliv.
Přístup k vlastnímu hodnocení ze strany ČŠI
Mýtné systémy v ČR a Evropě 0 TRUCK & BUSINESS DAY BRNO, 10. kv ě ten 2010.
Státní energetická koncepce – její sočasnost a budoucnost Ing. Drahomír Šelong oddělení energetické politiky Ministerstvo průmyslu a obchodu Listopad 2007.
Analýza vlivu cen elektřiny na ekonomiku průmyslových podniků Prezentace EGÚ Brno, a. s. Sekce provozu a rozvoje elektrizační soustavy Květen 2007.
Podpora energetických auditů Ing. Miroslav DOSTÁL Česká energetická agentura MSV Brno, 15.září 2003.
Čistá mobilita, elektromobilita Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru Strategie ELEKTROMOBILITA ve veřejné dopravě, Praha,
Návrh způsobu financování opatření Národní strategie BESIP (k diskusi)
Evropská integrace pro pedagogy s posílením aktivizačních metod ve výuce III_Shrnutí_Riskuj Evropská integrace pro pedagogy s posílením aktivizačních metod.
Nový zákon o ochraně ovzduší. Schválen Poslaneckou sněmovnou ČR dne 10. února 2012 Projednán Senátem ČR dne 15. března 2012 a vrácen Poslanecké sněmovně.
1 Přechodná období ČR po vstupu do EU VŠFS – kombinované studium Veřejná správa
Sustainable Construction and RES in the Czech Republic Irena Plocková Ministry of Industry and Trade CR, Na Františku 32, Praha, CR.
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu Průmyslová politika ve vazbě na automobilový průmysl Zasedání rady ředitelů AutoSAP.
Obnova vozového parku v České republice
1 ● zavedení eura I. STRATEGICKÉ PRIORITY AutoSAP pro další období schválené na 71. zasedání Rady ředitelů ● obnova vozového parku ● podpora.
79. zasedání Rady ředitelů (Valná hromada) AutoSAP Předkládá: Řídící tým Představenstva „Hospodářská politika a zaměstnavatelské vztahy“ ve složení: Ing.
Kontakt, dotazy Dovozy ojetých osobních automobilů do ČR v roce 2014 Dovozy ojetých osobních automobilů do ČR v roce počty osobních automobilů ve.
Volitelné SPZ – návrh Prahy
První registrace nových osobních automobilů v zemích EU + EFTA za období 1990 až 2014 (z ) První registrace nových osobních automobilů Kontakt,
Integrovaná povolení v Moravskoslezském kraji , Marek Bruštík.
Použití CNG v dopravě Svaz dopravy 5. března 2009 Ing. Jan Zaplatílek.
VÝBOR PRO FINANCOVÁNÍ NÁRODNÍ STRATEGIE BESIP (VFNS) Informace o činnosti výboru pro jednání Rady vlády pro BESIP , Praha.
Podpora dopravních společností provozující CNG autobusy Svaz dopravy – sekce silniční dopravy, SOR Libchavy Lubomír Kolman, Project Manager RWE.
Změna Státní energetické koncepce a priority České republiky k zajištění bezpečnosti zásobování elektřinou Ing. Tomáš H ü n e r náměstek ministra © 2008.
Společné zasedání Rad ředitelů ZAP SR a Sdružení AP „Postavení automobilového průmyslu v ČR a aktuální problematika jeho firem“ Ing. Pavel Juříček, Ph.D.
Současný stav a problematika plnění Státní energetické koncepce
Energetická legislativa Příprava zákona o výkupu energie z obnovitelných zdrojů a kogenerace Poděbrady 19. března 2003 Ing. Miroslav DOSTÁL Česká energetická.
Integrované dopravní systémy Realizace Dopravní politiky ČR Ing. Vít Sedmidubský května 2010.
AutoSAP v období AutoSAP v období Co se nám podařilo 2.Kde je nutné pokračovat, zintenzivnit aktivity 3.Priority AutoSAP předpokládané.
Ostrava Obnovitelné zdroje energie Ing. Jaroslav Kubín Ministerstvo životního prostředí Vršovická Praha 10 Tel.:
81. zasedání Rady ředitelů (Valná hromada) AutoSAP Legislativa a životní prostředí Předkládá: Řídící tým „Legislativa a životní prostředí“ ve složení:
1 Aktualizovaná SEK a prosazení zásad SEK do energetické legislativy ČR Česká energetika v kontextu energetiky Evropské unie Konference AEM – Poděbrady.
Centrální zásobování teplem Kulatý stůl Hospodářská komora ČR Ing. Pavel Bartoš viceprezident HK ČR , Praha.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Ministerstvo financí České republiky Jednání pracovní komise k RUD 31. března 2016 Ministerstvo financí Březen 2016.
1 Název projektu: Pořízení trolejbusů MDPO, a.s..
Následky nehod osobních automobilů ve vazbě na jejich věk a roční proběh km (počty nehod a usmrcených osob při nehodách osobních automobilů) (vývoj za.
Ing. Eduard Muřický Národní akční plán čisté mobility NAP ČM Ing. Eduard Muřický 18. října 2016 “CNG jako dostupná ekologická alternativa”,
Dopravní konference Pardubice Ing. Martin Kolovratník 1)Aktuální novely dopravních zákonů 2)Vznik „Spolku pro výstavbu.
Zdanění provozu motorových vozidel v ČR Autor: Lucie Fialová Vedoucí práce:Mgr. Marta Hortová Oponent:Mgr. Hana Bartošová České Budějovice, červen 2016.
Oddělení politiky a strategií ŽP Podpora MŽP v oblasti čisté mobility SUMP – Olomouc Mgr. Jaroslav Kepka Oddělení politiky a strategií.
Zdanění provozu motorových vozidel v České republice
Nový zákon o ochraně ovzduší
Výbory a pracovní skupiny
Oddělení politiky a strategií ŽP Podpora MŽP v oblasti čisté mobility SUMP – Olomouc Mgr. Jaroslav Kepka Oddělení politiky a strategií.
STUDIE PROVEDITELNOSTI ZAVEDENÍ NÍZKOEMISNÍ ZÓNY NA ÚZEMÍ STATUTÁRNÍHO MĚSTA BRNA „Tento projekt je spolufinancován Státním fondem životního prostředí.
Fakulta dopravní ČVUT v Praze konference IDS, Žďár nad Sázavou
Transkript prezentace:

(podpora ekologicko energeticky efektivních vozidel a zlepšení bezpečnosti vozového parku silničního provozu v České republice) Obnova vozového parku v ČR Předkládá: Ing. Antonín Šípek ředitel sekretariátu AutoSAP Zasedání Rady vlády pro BESIP, 21. dubna 2011 (podklad pro informaci)

Úvod do problematiky – osobní automobily

Úvod do problematiky – ostatní vozidla

Dopady na bezpečnost provozu

Dopady na bezpečnost provozu – ostatní vozidla

Dopady na bezpečnost provozu

Dopady na bezpečnost provozu - shrnutí

Vliv na životní prostředí – osobní automobily Jedná se pouze o vozidla s benzinovým motorem.

Vliv na životní prostředí – osobní automobily Počet vozidel ve věku nad 17 let k = cca ks to je 25,6 % vozového parku Roční km proběh vozidel ve věku nad 17 let činí pouze cca 6,0 % ročního proběhu všech OA Podíl na celkových emisích HC a NOx vozidel ve věku nad 17 let však činí cca 47,4 % z celkových emisí!!! Jedná se pouze o vozidla s benzinovým motorem.

Vliv na životní prostředí - autobusy

Vliv na životní prostředí - shrnutí

Základní definice a pojmy

Podporuje 22 zemí EU Podpora hospodárných vozů v zemích EU Nemá: ČR Slovensko Lotyšsko Estonsko Slovinsko

Základní definice a pojmy

Příklady systému vybraných zemí EU ZeměDPHbonus&malussilničníspotřební nebo reg. daň*daň daň (benzin) Francie19,6 %emiseX607 Itálie20 %emiseemise, výkon564 Německo19 %Xemise, výkon655 Rakousko20 %spotřebavýkon442 Rumunsko19 %emise, výkonvýkon336 ČR20 %XX483 * plus dotace na ekologické vozy Německý model – silniční daň – daň z provozu objembenzin € 2 za 100 cm 3 diesel € 9,5 za 100 cm 3 kombinace emise CO 2 € 2 za g/km (vozy do 120 g/km osvobozeny)

Nástroje zavedené v současné době v ČR

Nástroje nyní zavedené v ČR Nebudu zde detailně popisovat jednotlivé nástroje a možnosti přiřazení kritérií. V současné době se danou problematikou zabývá mezirezortní pracovní skupina pro obnovu parku zřízená při MPO ČR. Jaké jsou její dosavadní výstupy?

Poznámka: Do mezirezortního připomínkového řízení byl v tomto týdnu rozeslán materiál MPO ČR s názvem „Návrh opatření na zlepšení struktury vozového parku v České republice“ Jaké nástroje a kritéria použít Poslední jednání mezirezortní skupiny se konalo 15. března Na tomto zasedání byl předložen k diskuzi materiál s názvem „Návrh strategie podpory čistých a energeticky efektivních vozidel a zlepšení bezpečnosti vozového parku ČR“. Ze strany našeho sdružení navrženo změnit název na: „Návrh strategie obnovy vozového parku - podpora ekologicky a energeticky efektivních vozidel a zlepšení bezpečnosti silničního provozu v ČR“ Jaké nástroje pro obnovu parku jsou v současné na pracovní úrovni projednávány?

a/ Zavedení systému „bonusů“ a „malusů“ při koupi nového vozu Popis: Malusy vybrané formou přirážky od kupců aut s vysokými emisemi CO2 budou přerozdělovány ve formě bonusů kupcům aut s nízkými emisemi. Vozy budou pro stanovení „bonusů“ či „malusů“ rozděleny do skupin s různou výši limitů. Příklad: Jaké nástroje a kritéria použít

Zavedení systému „bonusů“ a „malusů“ při koupi nového vozu Hlavní kritérium = limity CO2 Jaké nástroje a kritéria použít Pokud by se „bonus“ vztahoval např. na vozy s CO2 < 130 g/km a „malus“ na vozy s CO2 > 160 g/km: -„bonus“ by se týkal cca 28 % kupujících - cca 50 % kupujících by se netýkal - „malus“ by se týkal cca 22 % kupujících Nastavení výše limitů CO2 bude zřejmě, vzhledem k různému portfoliu modelů značek na trhu ČR předmětem dalších diskuzí.

Snižování CO2 v Evropě v rozmezí let 2005 – 2010

b/ Zavedení příspěvku na nákup nového automobilu (tzv. „šrotovné“) Popis: Poslanecká sněmovna dne 9. září 2009 schválila zákon o podpoře hospodářského růstu a sociální stability. Zákon o odpadech zavádí příspěvek na likvidaci starého vozu, o jehož spuštění může rozhodnout vláda. Jedná se sice o efektivní nástroj k obnově vozového parku, avšak v současné době „škrtů a úspor“ se jeho realizace nejeví reálná. Poznámka: Dle studie IHS Global Insight zpracované pro Evropskou komisi došlo díky šrotovnému k úspoře 1,05 milionu tun CO2 při provozu osobních vozidel. Německo oznámilo, že úspora mezi novými a sešrotovanými vozidly je 20 % spotřeby paliva. V souvislosti s podporou nízkoemisních vozidel zaznamenaly státy meziroční pokles průměrných emisí u nově prodávaných vozidel v Německu o 11 g CO2/km, v Itálii o 8,2 g CO2/km, ve Velké Británii o 20 g CO2/km a ve Španělsku o 8,5 g CO2/km. Rakousko prezentovalo úsporu ve výši cca tun CO2 v souvislosti se zavedením šrotovného. Jaké nástroje a kritéria použít

c/ Silniční daň pro všechna vozidla Popis: Návrh na silniční daň i pro fyzické osoby je motivačně postaven podle stáří vozidel s cílem zvýšit tlak státu na trvalé vyřazování starých, ekologicky a bezpečnostně nevyhovujících automobilů z provozu. Sazba daně se předpokládá ve výši od 500 Kč do Kč v závislosti na stáří vozu. Roční sazba daně pro právnické osoby by mohla zůstat nezměněna. Tento návrh zřejmě nebude mít podporu vlády (koaliční smlouva dokonce předpokládá zrušení silniční daně, ve vládním prohlášení se hovoří o jejím zjednodušení). Poznámka: Jedná se navíc o politicky citlivou otázku, avšak současný stav dopravní infrastruktury v ČR vyvolává kritiku motoristické veřejnosti. Pokud by však navíc získané prostředky byly vázány na rozvoj dopravní infrastruktury (jako příjem SFDI), mohl by být tento nástroj veřejností přijatelný. Jaké nástroje a kritéria použít

d/ Poplatky na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků (systémů nakládání s vybranými autovraky) Popis: Změna výše poplatku za 1. registraci použitého vozidla. Sazba poplatku by měla být nastavena v různé výši dle plnění mezních hodnot emisí EURO (viz § 37e zákona o odpadech č. 185/2001 Sb. V návaznosti na jeho zavedení v roce 2009 je možné uvažovat o jeho přehodnocení a rozšíření i na vozidla s EURO 3, to znamená vyrobená v letech 2000–2005/6. V případě zvýšení limitů upravit výši poplatků. Současně zabezpečit vázanost prostředků ve SFŽP na podporu systémů nakládání s vybranými autovraky a rozšířit možnost použití i na obnovu vozového parku. Jaké nástroje a kritéria použít

e/ Spotřební daň z pohonných hmot Cíl: Podpora vozidel s nízkou spotřebou f/ Zpřísnění technických podmínek pro schvalování vozidel Cíl: Zvýšení bezpečnosti silničního provozu, omezení podvodů a možné kriminality při výkonu činnosti Stanic technické kontroly (STK) a Stanic měření emisí (SME) a při převodech vozidel g/ Omezení vjezdu vozidel do center měst Cíl: Snížení ekologické zátěže ze silniční dopravy v městských centrech h) Problematika přetáčení počítačů ujetých km Cíl: Navrhnout novelu zákona č. 56/2001 Sb. o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích ve znění pozdějších předpisů, která stanoví zákaz přetáčení tachometrů. Prvotní přestupek má být definován přímo ze zákona č. 56/2001 Sb. včetně sankcí. Další možností je novela trestního zákona, jak postihovat tento čin. Jaké nástroje a kritéria použít

Obnova vozového parku a dovoz ojetých vozidel

Závěry pracovní skupiny k problematice dovozů ojetin

Závěry byly učiněny, k dalšímu rozpracování však bohužel nedošlo.

Děkuji Vám za pozornost. Strategie obnovy vozového parku v ČR