Mgr. Terezie Pemová
Sociální ideje starověkých myslitelů Asie a Severní Afriky by skryty v obecných filosofických, teologických, politických a právních doktrínách Společnosti žily v zamědělském hospodářství, obklopeni kastovnictvím, pověrami nepružných náboženských doktrín a kusým zákonodásrtvím
Ideová východiska soucit a pomoc slabším a nemocným nepovažovali za kladné hodnoty ideál svobodného občana ve svobodném státě se stal východiskem sociální politiky v (svobodný pán je živen otroky, nepotřebuje sociální garance státu) Hlavní myslitelé Platon: sní o ideálu dokonalého demokratického státu (dle něj Sparta). Každý musí být soběstačný ve smyslu vyrovnaného a uměřeného klidu, jímž je třeba čelit ranám osudu a nedožadovat se soucitu druhých Aristoteles: nevytváří projekt dokonalého státu, ale hledá dobro a účel v institucích tehdejších řeckých států. Smyslem života je blaženost, svobodný občan ji dosahuje mravním jednáním Seneca: začíná klást důraz na lidské ohledy a altruismus a filantropii
Starý a Nový zákon formulovaly pomoc bližnímu jako ctnost. Zpracovaly je do soustavy pravidel chování, kterými jedinec může dojít spasení a věčné blaženosti. Jedná se o morální základy filantropie. Starý zákon
Thomas More Ve svém prvním díle UTOPIE nechal ideálního panovníka uspořádat stát tak, aby na základě zrušení soukromého vlastnictví rozvíjel rovnost, spravedlivé rozdělování a harmonický život. Stát podle něj musí pečovat o své chudé, inspiroval myšlenky zavedení chudinské péče anglických obcí (např. vytvoření právního obecního chudobince 1534) Thommaso Campanella Ve svém díle SLUNEČNÍ STÁT řízeném papežem, svěřil úkol spravedlivého rozdělování církevní hierarchii. Poprvé vyjádřil myšlenku, že dobrá vůle (filantropie) nestačí. Rozdělování musí být podloženo výrobou, jsou-li lidé schopni vyrobit dostatek, mohou se mít přiměřeně dobře a odstranit velké sociální rozdíly
Představitelé: J.J. Rousseau, Voltaire, Montesqieu Neformulovali sociálně politické platformy, ale přispěli svými přirozeněprávními a demokratickými toriemi k definování hlavního cíle sociální politiky v demokratické společnosti – zajištění nezadatelného lidského práva na existenci a život Vytvořili koncept nedespotické vlády založené na základní dělbě moci (zákonodárná, výkonná a soudní) Hlásali princip tolerance a ostře dosuzovali despotizmus církve a církevních insitucí Tvrdili, že lidé musí být podřízeni zákonům, které si sami volí.