Mikroekonomie I Investiční rozhodování a podnikání

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie I Formování cen na trzích výrobních faktorů
Advertisements

Ing. Lenka Štibrányiová
Mikroekonomie I Domácí produkt
Investování II (podílové fondy) Základy ekonomiky a účetnictví – 9
Kapitálový trh jako zdroj financování
Mikroekonomie II Trh kapitálu Ing. Vojtěch Jindra
Mikroekonomie I Chování výrobce: náklady a nabídka
Rozhodování spotřebitele v podmínkách rizika
_________________________________________
Ekonomické hodnocení Energetický audit budov Michal Kabrhel.
Specifika formování poptávky firem po práci a kapitálu
Finanční řízení podniku
Agregátní poptávka a nabídka
Oceňování majetku a závazků
ÚROKOVÉ SAZBY Stanislav Polouček Slezská univerzita Obchodně podnikatelská fakulta, Karviná.
Klasifikace investic v podniku
Cvičení 1 – Úvod, formování trhu
7. Hodnocení investic.
VY_62_INOVACE_1_2_14 „Pokud není uvedeno jinak, autorem obrázk ů a text ů je Ing. Renata Hethová“. Přebytkový rozpočet spoření.
TRH VÝROBNÍCH FAKTORŮ MIKROEKONOMIE I
HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o.
1 Zajištěné investice - jistota má svoji cenu Dámský investiční klub Petr Valenta ředitel odboru řízení produktů finančních trhů ČS.
Dluhové cenné papíry Dluhopis
Ekonomika investic.
Mikroekonomie I Peníze a poptávka po peněžních zůstatcích Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Trh kapitálu a kapitálových statků
Mikroekonomie I Nedokonalost konkurence
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Trh kapitálu II.  Výnosová míra z kapitálu.
Mikroekonomie I Ekonomický růst Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Agregátní poptávka, agregátní nabídka a potenciální produkt Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
VÝKAZ ZISKU A ZTRÁTY (VZZ)
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Typy firem v tržní ekonomice a jejich cíle
Investiční riziko a jak se mu bránit. Tři pohledy na investici VÝNOS RIZIKOLIKVIDITA Každá investice v sobě zahrnuje všechna tři hlediska klient by si.
Volba mezi současnou a budoucí spotřebou
NÁKLADY, VÝNOSY, HOSPODÁŘSKÝ VÝSLEDEK II.
Mikroekonomie I Veřejná volba Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Spotřeba a investice
1 Zajištěné investice - jistota má svoji cenu Dámský investiční klub Petr Valenta ředitel odboru řízení produktů finančních trhů ČS.
 Kapitál je proti jiným výrobním faktorům považován za faktor již vyrobený. Kapitál se skládá z takových vyrobených statků dlouhodobé spotřeby, které.
Označení materiálu: VY32_INOVACE_EKRZU_EKONOMIKA2_03 Název materiálu: CIZÍ A VLASTNÍ ZDROJE Tematická oblast: Ekonomika, 2. ročník Anotace: Prezentace.
Mezinárodní obchod a pohyb kapitálu
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Téma: Účtování v rámci účtové třídy 1
Ocenění Cenných papírů
VÝNOSY A HODNOTA FINANČNÍCH AKTIV
ŘÍZENÍ RIZIK I Finanční rizika Tržní riziko je pravděpodobnost změny hodnoty podniku, způsobené změnou tržní hodnoty rizikového faktoru. Kreditní riziko.
VNĚJŠÍ HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA – 2. část Kursová politika Tomáš Paleta Katedra ekonomie, č. 604 Konzultační hodiny: Pondělí 14.00–15.00
Úvod do financí Ing. Miroslav Sponer, Ph.D. - Základy financí.
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_712 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: VF : b) přírodní zdroje.
Dlouhodobý majetek a materiál jako výrobní faktory
Ekonomie 1 Magistři Pátá přednáška Lidské jednání, spotřeba a produkce v otevřené ekonomice.
11 Osobní finance a investování. 2 Osobní finanční plánování Smyslem osobního finančního plánování je ujasnit si: budoucí osobní a rodinné.
Ekonomie 1 Magistři Třetí přednáška Produkce v čase
ObligaceObligace. Obligace je dlužný cenný papír. Jeho vlastník má právo na vyplacení úroku a po uplynutí doby i vyplacení nominální hodnoty obligace.
Téma 2: Časová hodnota peněz a riziko ve finančním rozhodování 1. Časová hodnota peněz ve finančním rozhodování podniku 2. Riziko ve finančním rozhodování.
PRODEJNÍ CENA, SLEVA NA ZBOŽÍ PRODEJNÍ CENA - je určována tím, kolik je zákazník ochoten vydat ( jakou užitnou hodnotu přisuzuje výrobku či službě),
Téma 7. Investiční rozhodování 1. Kapitálové rozpočty výdajů a očekávaných peněžních příjmů z investic 2. Hodnocení efektivnosti investičních projektů.
Téma 9-10 Investiční rozhodování 1. Kapitálové rozpočty výdajů a očekávaných peněžních příjmů z investic 2. Hodnocení efektivnosti investičních projektů.
Přednáška č. 2 Obecné finanční metody hodnocení veřejných projektů Jana Soukopová
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Inovace výuky prostřednictvím.
Digitální učební materiál
Téma 2: Časová hodnota peněz a riziko ve finančním rozhodování
Dokonalé a nedokonalé trhy TNH 1 – 3. seminář
Přednáška č. 2 Obecné finanční metody hodnocení veřejných projektů
Výrobní činitelé v podniku
Transkript prezentace:

Mikroekonomie I Investiční rozhodování a podnikání Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)

Aktiva Aktivum je vše, co svému vlastníkovi přináší výnos. Může přitom jít o reálná aktiva nebo o finanční aktiva. Reálná aktiva jsou používána ve výrobě. Jsou to pozemky, budovy, stroje, dopravní prostředky, minerální ložiska – tedy výrobní faktory. Finanční aktiva představují práva na výnosy z reálných aktiv. Jsou to zejména bankovní vklady a cenné papíry (akcie, dluhopisy aj.) Některá aktiva přinášejí výnos permanentně, například pozemky nebo akcie. Takovým „věčným aktivům“ říkáme perpetuity. Jiná aktiva přinášejí výnos jen po určitou dobu, například ložiska surovin patenty nebo některé typy dluhopisů. Takovým aktivům říkáme anuity.

Cena perpetuity Cena je odvozena od očekávaného čistého výnosu aktiva a od úrokové míry. V – symbol perpentuity r – úroková míra P – cena perpentuity Ceny aktiv nezávisejí na ničem jiném než na očekávaném výnosu z aktiv a na úrokové míře. Náklady, za které bylo reálné aktivum vyrobeno, nemají vliv na jeho cenu. Ta závisí pouze na očekávaných výnosech aktiva a na úrokové míře. Cena finanční perpetuity, jako je akcie, je rovněž odvozena od jejího očekávaného výnosu a od úrokové míry. Platí pro ni stejný vzorec, který je uveden výše. P = V/r

Cena anuity – Dnešní hodnota budoucích výnosů Uvažujme cenu aktiva, kterou ponese výnos jen jeden rok. Pro tuto cenu platí: Investor přepočítává budoucí očekávaný výnos na jeho dnešní hodnotu. Tomuto přepočítání říkáme odúročení budoucího výnosu. Investor je ochoten dát za aktivum nanejvýš takovou cenu, která se rovná dnešní hodnotě jeho očekávaných budoucích výnosů. Tržní cena anuity – aktiva s omezenou životností – je dána vzorcem: P - cena aktiva V - očekávaný roční výnos z aktiva r - roční úroková míra n - doba životnosti aktiva, tj. počet let, během nichž plyne z aktiva každoroční výnos V. Nepřímá úměrnost mezi cenou aktiv a úrokovou mírou. P = V / (1+r) P = V / (1+r) + V / (1+r)2 + … + V / (1+r)n

Míra výnosu Míra výnosu je definována jako podíl výnosu a ceny aktiva: v - míra výnosu V - výnos P - cena Počítáme-li míru výnosu z nějakého aktiva proto, abychom ji porovnali s jinými investičními příležitostmi, musíme výnos z aktiva vztáhnout k jeho dnešní ceně – k ceně, za kterou je možné je dnes koupit nebo prodat na trhu. v = V / P

Riziko a míra výnosu Riziko nemá žádný vliv na výši výnosu, ale má vliv na cenu aktiva. Aktiva s vyšší mírou rizika mají vyšší míru výnosu, protože vyšší míra rizika snižuje jejich cenu. Rozhodování investora je ovlivněno dvěma kritérii – mírou očekávaného výnosu a mírou rizika.

Podnikatel Podnikání je činnost plná nejistoty. Podnikatelé neustále hledají nové příležitosti - mezery na trhu. To jsou dosud neobjevené a nevyužívané příležitosti, které slibují (když je někdo objeví a využije) vysoký ekonomický zisk. Inovace je uvádění nových výrobků, služeb nebo výrobních postupů na trh. Výrobce si vybírá mezi známými příležitostmi. Podnikatelská aktivita obsahuje něco víc – je to objevování dosud neznámých příležitostí. Podnikání reaguje na to, že jsou informace neúplné a trhy nedokonalé. Podnikání tím, že vyhledává a zaplňuje mezery na trhu, zároveň snižuje nedokonalost trhů. Když stát vstoupí na dosud neobsazené trhy a zaplní jejich mezery, nedá již podnikatelům šanci, aby je zaplnili sami. Se zaplněním mezer na trzích mizí totiž ziskové příležitosti pro podnikatele. Někdy si politikové uvědomí, že by bylo lepší tam či jinde uvolnit prostor soukromému sektoru. Ale pak je to už politicky velmi riskantní trh. Rozhodování investora je ovlivněno dvěma kritérii – mírou očekávaného výnosu a mírou rizika.

Shrnutí Aktivum je vše, co svému vlastníkovi přináší výnos Reálná aktiva jsou používána ve výrobě. Jsou to pozemky, budovy, stroje, dopravní prostředky, minerální ložiska. Finanční aktiva jsou práva na výnosy z reálných aktiv. Jsou to zejména bankovní vklady a cenné papíry. Aktivum, které přináší výnos permanentně, nazýváme perpetuita. Aktivum, které přináší výnos jen po určitou dobu, nazýváme anuita. Náklady za které bylo reálné aktivum vyrobeno, nemají vliv na jeho cenu. Ta závisí pouze na očekávaných výnosech aktiva a na úrokové míře.

Shrnutí Míra výnosu aktiva je podíl výnosu a tržní ceny aktiva. Počítáme-li míru výnosu aktiva proto, abychom ji porovnali s jinými investičními příležitostmi, musíme výnos vztáhnout k jeho dnešní ceně. Rozhodování investora je ovlivněno dvěma kritérii – mírou očekávaného výnosu a mírou rizika. Aktiva s vyšší mírou rizika mají vyšší míru výnosu, protože vyšší míra rizika snižuje jejich cenu. Podstatou podnikatelské aktivity je hledání mezer na trhu a jejich zaplnění Inovace znamená uvádění na trh nových výrobků, služeb nebo výrobních postupů. Stát však někdy nedává podnikání šanci a pokouší se sám zaplnit tyto mezery. Tím mizí ziskové příležitosti pro podnikatele.