Registrační číslo: CZ.1.07/1.3.00/54.0055 Učíme se podnikat Registrační číslo: CZ.1.07/1.3.00/54.0055 www.kvalitaskoly.cz/podnikavost
Podnikatelský záměr Gymnázium a Obchodní akademie Orlová, p. o. Ing. Pavlína Palová a Ing. Hana Jiříčková
Podnikatelský záměr je dlouhodobá strategie podnikání, která přehledně zobrazuje záměry podnikání přesně definuje, v jaké fázi se podnik či podnikatelská myšlenka nachází a kolik úsilí bude pro zahájení podnikání či jeho rozvoj potřeba
Proč sestavit podn. záměr plánování se součástí každodenního života, a proto pokud chceme začít podnikat, je velmi důležité všechno si naplánovat pokud by podnikatel neplánoval, mohl by později zjistit, že jeho podnikání je neperspektivní umožní kvalitní řízení podniku – kontrola, zda podnik dosahuje vytyčených cílů
4) poskytne objektivní pohled – podnikatel má reálnější obraz o problémech, které jej mohou při založení a řízení podniku potkat 5) během přípravy PZ se podnikatel hodně naučí 6) předpoklad pro získání finančních prostředků na zahájení podnikání od úřadu práce (nebo např. od banky, ale v počátku podnikání je to méně pravděpodobné)
Délka podnik. záměru závisí na tom, pro jaký účel se záměr sestavuje nejčastěji se délka pohybuje mezi 15 a 20 stranami
Přínos podn. záměru PZ dodá potřebnou energii pro zahájení podnikání k dosažení podnikatelského snu je jednodušší cesta, pokud je k dispozici plán, podle kterého se plní dílčí kroky 2) PZ dá podnikání velmi dobrou šanci na úspěch ověří se, zda je podnik. nápad vhodný pro podnikání pokud se při sestavování naráží na hodně problémů, může to znamenat, že podnik. příležitost není příliš perspektivní
Struktura PZ Úvod a charakteristika PZ Průzkum Plán realizace Zakladatelský rozpočet Posouzení reálnosti Oficiální zahájení podnikání
1) Úvod a charakteristika PZ název podniku (obchodní jméno) zakladatelé podniku datum předpokládaného založení nosná podnikatelská myšlenka poslání podniku účel PZ (buď pro sebe nebo pro jiný subjekt – např. banka) kontaktní údaje
Název podniku FO obvykle používá své jméno a příjmení pokud nechce podnikat pod svým jménem, musí si založit právnickou osobu Jak zvolit dobrý název podniku? základem úspěchu je: snadná zapamatovatelnost jednoduchost snadná vyslovitelnost
Podnikatelská myšlenka vlastní nebo lze využít nápadů ostatních, se kterými se spojíme stavěná na vzdělání, zkušenostech, znalostech a dosavadní praxi odvozená od koníčků odvozená z okolního prostředí – potřeba malé prodejny potravin na sídlišti
2) Průzkum nápad je potřeba ověřit musíme ověřit, zda bude o nabízený statek či službu zájem zjišťujeme výši poptávky a také vhodnou výši ceny
3) Plán realizace stanovíme se postupné kroky: co přesně a v jakém rozsahu budeme nabízet rozhodneme, zda budeme podnikat sami nebo se společníky vyčíslíme potřebu výrobních faktorů = materiálu, strojů, budov, zaměstnanců aj.
4) Zakladatelský rozpočet vyčíslíme: předpokládané náklady, výnosy a zisk finanční prostředky, které budeme potřebovat do začátku (na nákup materiálu, strojů, na reklamu, na mzdy atd.)
5) Posouzení reálnosti jestli se náš záměr setká s dostatečnou poptávkou jestli je odhadovaný zisk dostačující k zahájení podnikání jestli jsme schopni získat finanční prostředky pro naše podnikání
6) Oficiální zahájení podnikání získáme živnostenské oprávnění vložíme potřebný majetek splníme různé registrační a administrativní povinnosti
Zjednodušený vzor PZ http://www.ipodnikatel.cz/Podnikatelsky-zamer/vzor-podnikatelskeho-zameru-kavarna.html
Zdroje www.ipodnikatel.cz Klínský P., Münch O.: Ekonomika 2 pro obchodní akademie a ostatní střední školy, 2014