Plynová krize - fakta 11.3.2009 RWE Konzern.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PRODEJ PLYNU A DISTRIBUCE Marek Sehnal senior specialista podpory prodeje ZP ČEZ Prodej, s.r.o. Praha, 3. června 2010.
Advertisements

ENERGETIKA ZÁKON č. 458/2000 Sb.o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon)
Jihomoravská plynárenská, a.s.
Soulad připravované legislativy ČR s legislativou EU, další očekávaný vývoj Ing. Vladimír Štěpán, ENA s.r.o. prosinec 2004
Energetická bezpečnost ČR - představy x mýty x realita; technologický úhel pohledu Blahoslav Němeček místopředseda a ředitel sekce regulace.
SOUČASNÁ OBCHODNÍ NABÍDKA Martin Polák senior specialista prodeje ZP, ČEZ Prodej, s.r.o. Praha, 3. června 2010.
Novela zákona č. 458/2000 Sb. v oblasti plynárenství Ing. Martin Pecina MBA náměstek ministra © 2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
PODZEMNÍ ZÁSOBNÍKY PLYNU RWE GAS STORAGE
Gass Business Breakfast 2007 Rok 2007 – reflexe plynárenského trhu Další vývoj regulace v plynárenství a spolupráce regulačních orgánů v EU Praha – 7.
Právní aspekty otevřeného trhu se zemním plynem, otevírání a realita
Registrace Lokální Distribuční Soustavy Tahle prezentace má pouze informační charakter závaznými jsou příslušné platné předpisy. OTE, a.s. Dušan Laco.
Novela energetického zákona a teplárenství. Evropská legislativa a teplárenství EU nemá žádnou ucelenou směrnici týkající se teplárenství Novela energetického.
Pravidla trhu s plynem v ČR - účastníci trhu s plynem Říčany, červen 2003 Pavel Dočekal, Transgas, a.s.
XI. jarní konference energetických manažerů Problémy ČR v kontextu evropského trhu s energiemi (Bezpečnost a dostupnost dodávek energií v ČR a EU) Vliv.
Nezávislý výrobce na trhu s elektřinou v ČR a v EU. Problémy LDS Ing. Petr Matuszek Jelenovská
Zásobování plynem jako součást energetické bezpečnosti České republiky
8. března 2007AEM, SVSE - PRAHA 1 Návrhy ERÚ na novelu energetického zákona Blahoslav Němeček místopředseda a ředitel sekce regulace.
PLYNÁRENSTVÍ zákon č. 458/2000 Sb., z hlediska kontrolní činnosti SEI Ing. Otta Hofman vedoucí oddělení plynárenství.
Seminář KOMTERM, 21. duben 2010 Dipl. - Ing. Roman Baláž, MBA Generální ředitel SPP CZ, a.s. 1 Bezpečnost dodávek – nevyhnutná podmínka zákazníka.
Významné změny v novele EZ AEM , Poděbrady Pavel Dočekal.
Česká energetika na rozcestí Návrh nové Státní energetické koncepce České republiky s výhledem do roku 2050 Ing. Tomáš Hüner náměstek ministra Ministerstvo.
Novela zákona č. 458/2000 Sb., v oblasti plynárenství
Obchod se zemním plynem Výzvy a rizika Vratislav Ludvík.
Přehled energetické legislativy Ing. Ladislav Havel Ing. Jindřich Mühlhofer Brno © 2005 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
První zkušenosti s aplikací novely energetických zákonů a vyhlášek Role ERÚ v novelizované energetické legislativě seminář AEM , Brno Josef.
1 Stav nouze v elektroenergetice poučení z problémů soustavy Pohled odběratele Ing.Petr Buchta
Plynárenství v evropském kontextu Situace na trhu s plynem ČR Možnosti odběratelů při výběru dodavatele Ing. Vladimír Štěpán, ENA s.r.o. 8. březen 2007.
Hodnocení a současné podoby modelu trhu s plynem – vývoj a výsledek, dopad na velké zákazníky Jitka Kafková MVV Energie CZ s.r.o. Agora Flora, Chrudimská.
EURO Gas Business Breakfast Plynárenství před a po otevření trhu z pohledu distributora plynu Ing. Josef Kastl President, Česká plynárenská unie Praha,
Seminář SVSE STAVY NOUZE V ELEKTROENERGETICE - POUČENÍ Z PROBLÉMŮ SOUSTAVY DNE Téma: Pohled Státní energetické inspekce, kontrolní činnost.
Energetický audit ve velkém průmyslovém podniku z pohledu zadavatele Ing. Petr Matuszek Seminář AEM Brno
Státní energetická koncepce a postavení plynárenství v ČR Ing. Tomáš Hüner náměstek ministra © 2006 Ministerstvo průmyslu a obchodu České Republiky Praha,
Pravidla pro organizování trhu s plynem
ministr průmyslu a obchodu
České plynárenství na prahu roku Ing. Jan Zaplatílek 27. ledna 2010 XX. SEMINÁŘ ENERGETIKŮ.
Zákon č. 670/2004 Sb. (Novela zákona č. 458/2000 Sb.) v oblasti plynárenství Ing. Jan Zaplatílek © 2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
1 Přehled situace, dopad změn pro rok 2009 na odběratele, cenové srovnání dostupných evropských zemí Zdeněk K Á N S K Ý ENA s.r.o. listopad 2008
Směrnice EP a Rady 2006/32/ES o energetické účinnosti u konečného uživatele a energetických službách a o zrušení směrnice 93/76/EHS Ing. František Plecháč.
Změna Státní energetické koncepce a priority České republiky k zajištění bezpečnosti zásobování elektřinou Ing. Tomáš H ü n e r náměstek ministra © 2008.
1 Brno, Ing. Petr Fajmon Dopady liberalizace a legislativních změn na JMP,a.s.
AEM 20. Listopadu 2003 Operátor trhu s elektřinou - činnosti, přeshraniční přenosy, burza.
1 ENERGETICKÁ LEGISLATIVA NÁZOR VELKÝCH SPOTŘEBITELŮ Luděk Piskač – tajemník SVSE ;
Novela zákona č. 458/2000 Sb. v oblasti plynárenství Ing. Jan Zaplatílek © 2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Příprava změn zákona č. 458/2000 Sb. v oblasti plynárenství Ing. Jan Zaplatílek Odbor plynárenství a kapalných paliv Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Příprava změn zákona č. 458/2000 Sb. v oblasti plynárenství Ing. Jan Zaplatílek Odbor plynárenství a kapalných paliv Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Lokální distribuční soustavy – nejdůležitější zásady
Stav otevření trhu a energetické legislativy v ČR z pohledu spotřebitelů a nezávislých výrobců Ing. Bohuslav Bernátek - ENERGETIKA TŘINEC, a. s. Ostrava.
Asociace energetických manažerů a Sdružení velkých spotřebitelů Ing. Aleš Valla Obchodní ředitel MORAVIA ENERGO, a.s. Nová pravidla vyhodnocování odchylek,
Obchodování s elektřinou v ČR a vývoj po vstupu do EU Miroslav Marvan Konference AEM Česká energetika po vstupu do EU 8. září 2004.
Předpokládaná funkčnost trhu s elektřinou v roce 2005 Ing. Miroslav Marvan Asociace energetických manažerů Praha 14. dubna 2004.
Otevření trhu s elektřinou, první rok zkušeností a jak dále AEA – Sdružení velkých spotřebitelů energie 5. března 2003 Praha.
10.listopadu 2003ČEA, Ing.Josef Bubeník Zákon o podpoře výroby elektřiny a tepelné energie z obnovitelných zdrojů energie.
Novela energetického zákona – část plynárenství Ing. Jan Zaplatílek © 2008 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Problematika zákona o kogeneraci z pohledu provozovatelů závodních energetik Ing. Petr Matuszek Praha
Řešení dodavatelských vztahů při dodávkách zemního plynu Jaroslav Horych 1.vicepresident; národní prodej VEMEX s.r.o. AEM,
Novela energetického zákona z pohledu ERÚ Ing. Blahoslav Němeček místopředseda a ředitel sekce regulace.
Lokální distribuční soustavy – nejdůležitější zásady
Asociace energetických manažerů Brno, 20. září 2004 Energetický zákon ELEKTROENERGETIKA A TEPLÁRENSTVÍ Ladislav Havel © 2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
České plynárenství po vstupu do EU a před otevřením trhu Ing. Jan ZAPLATÍLEK © 2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
RWE Transgas po unbundlingu – pohled na otevírání trhu s plynem Praha 7. září 2006 Milan Kajtman, člen představenstva, CCO RWE Transgas, a.s.
HLAVNÍ ČINNOST Hlavní činností společnosti je obchod s elektřinou a provoz energetických zdrojů. Vyrábíme teplo. Zajišťujeme komplexní dodávky energií.
Pozice provozovatele LDS a obchodníka s energií při uplatnění na tuzemském a na evropském trhu Ing. Bohuslav Bernátek Praha
Novela Energetického zákona změny a zkušenosti v oblasti elektroenergetiky a teplárenství Brno Ing. Josef Snítilý © 2005 Ministerstvo průmyslu.
Hodnocení členství ČR v EU z pohledu velké průmyslové energetiky Ing. Petr Matuszek Konference AEM 2005 Praha 14. – 15. září 2005.
PROČ SE NÁS NEDOTKLA KRIZE DODÁVEK PLYNU PŘES UKRAJINU
Ing. Jan Mládek, CSc. ministr průmyslu a obchodu 1 Zásobování plynem jako součást energetické bezpečnosti ČR 1 Zásobování plynem jako součást energetické.
Praha – Žofín, 29. Září 2009 Vliv evropské legislativy na energetiku v ČR Tomáš HÜNER náměstek ministra průmyslu a obchodu Praha 29. září 2009.
Žofínské fórum Co ohrožuje energetickou bezpečnost ČR? Priorita – bezpečnost dodávek 18. února 2016.
Přispívají změny legislativy k lepšímu fungování našeho trhu s plynem? Ing. Oldřich Petržilka prezident České plynárenské unie konference DONE „Fungování.
Finanční podpora pro provozovatele LDS v rámci V. Výzvy Smart grids
Transkript prezentace:

Plynová krize - fakta 11.3.2009 RWE Konzern

Plynová krize - fakta Mapka distribučního systému ČR I přes 100% výpadek dodávek plynu z východu a silných mrazů,nebylo nutno v ČR přistoupit k regulaci. Tranzitní soustava je z hlediska toku plynu flexibilní a umožňuje operativní změnu. Kapacita distribučního systému je dostatečná i na úrovni jednotlivých regionů Mapka distribučního systému ČR 2

Plynová krize - fakta Podzemní zásobníky plynu umístěné na území České republiky se v průběhu lednové krize ukázaly jako nejúčinnější nástroj k zajištění bezpečnosti dodávek zemního plynu pro zákazníky v ČR. V ČR je dostatečná kapacita zásobníků Celková kapacita dosahuje 3,077 mld. m3, RWE Gas Storage činí 2,321 mld. m3, Moravské naftové doly a.s. (Uhřice, kapacita 0,180 mld. m3) SPP Bohemia a.s. (Dolní Bojanovice, kapacita 0,576 mld. m3, využívaná zatím jen pro Slovensko). Ze Slovenské republiky pak využívají tuzemští obchodníci s plynem kapacitu cca 0,5 mld. m3 uskladněnou v PZP Láb.

Problémy diskutované během krize: Plynová krize - fakta Problémy diskutované během krize: Legislativa Zákon 458/2000 Sb. Energetický zákon ve znění pozdějších předpisů, Vyhláška č.375/2005 Sb Stav nouze. Uplatnění regulačních stupňů Bezpečnostní a technologické minimum Definice/ účinnost Dvoupalivové systémy motivace /využití Definice stavu nouze Nedostatek plynu v soustavě/pravidla bilancování 4

Legislativa - nejasná Plynová krize - fakta Energetický zákon č.458/2000 Sb §73 (4) Při stavech nouze a činnostech bezprostředně zamezujících jejich vzniku jsou všichni zákazníci a všichni držitelé licencí v plynárenství povinni podřídit se omezení spotřeby plynu podle pokynů provozovatele přepravní soustavy v případě podle odstavce 2 nebo provozovatele distribuční soustavy v případě podle odstavce 3. Vyhláška o stavech nouze č. 375/2005 Sb. § 2 Při předcházení vzniku stavu nouze lze omezit jak sjednanou přepravu nebo distribuci plynu, tak sjednanou dodávku konečným zákazníkům s odběrem plynu nad 400 000 m3/rok § 3 (4) Při vyhlášení stavu nouze příslušný provozovatel na daném území omezuje nebo přerušuje dodávku plynu zákazníkům v nezbytném rozsahu v následujícím pořadí: zákazníkům s ročním odběrem nad 400 000 m3/rok, a to v pořadí stanoveném příslušným obchodníkem s plynem a provozovatelem přepravní soustavy nebo provozovatelem distribuční soustavy všem ostatním zákazníkům Vyhlášení a ukončení předcházení vzniku stavu nouze, resp. vyhlášení a ukončení stavu nouze z důvodů dlouhodobého nedostatku zdrojů plynu vyhlašuje provozovatele přepravní soustavy, (PPS) PPS nemá žádný smluvní vztah s konečnými zákazníky (de facto je ani nezná), na základě kterého by mohl realizovat požadovaná opatření v souladu s § 2, § 3 vyhlášky o stavech nouze Regulační opatření, související s předcházením, resp. s vyhlášením stavu nouze provozovatelem přepravní soustavy jsou možná pouze prostřednictvím provozovatelů příslušných distribučních soustav (PDS) RWE Konzern

Vyhlášení stavu nouze Postup PDS v případě jeho vyhlášení PPS § 3 Při vyhlášení stavu nouze příslušný provozovatel na daném území omezuje nebo přerušuje dodávku plynu zákazníkům v nezbytném rozsahu v následujícím pořadí: zákazníkům s ročním odběrem nad 400 000 m3/rok, a to v pořadí stanoveném příslušným obchodníkem s plynem a provozovatelem přepravní soustavy nebo provozovatelem distribuční soustavy všem ostatním zákazníkům V případě vyhlášení stavu nouze PPS v důsledku nedostatku zdrojů plynu bude PDS postupovat následujícím způsobem: 1) Omezí dodávku plynu všem zákazníkům kategorie VO, 2) Přeruší dodávku plynu vybraným zákazníkům kategorie VO, 3) Přeruší dodávku plynu vybraným zákazníkům kategorie SO . K přerušení dodávek zemního plynu bude přistupováno v případě, že omezení spotřeby plynu nebude dostatečné a bude ohrožena bezpečnost a spolehlivost plynárenské soustavy RWE Konzern

Předcházení stavu nouze Účinnost BTM Plynová krize - fakta Předcházení stavu nouze Účinnost BTM §4 b) Druhý odběrový stupeň, který znamená smluvně sjednané omezení spotřeby plynu podle požadavků příslušného provozovatele přepravní soustavy, provozovatele distribuční soustavy nebo provozovatele podzemního zásobníku, a to až na úroveň, kdy dojde na všech odběrných místech s odběrem plynu nad 400 000 m3/rok celostátně nebo v dané oblasti k odběru plynu na úrovni bezpečnostního a technologického minima Předpokládané úspory ze sjednaného BTM se zákazníky nad 5 mil.m3 tis. m3 Podíl Skutečná spotřeba 14.1.2009 43 126 100 % Předpokládaná úspora z BTM do 24 hod od vyhlášení 2 706 6,3 % Předpokládaná úspora po dosažení cílových stavů (až po 7 dnech) 4 106 9,5 % Omezení spotřeby na sjednané BTM neřeší zásadní snížení spotřeby ZP Není motivace k nastavení reálných ( férových) BTM Není motivace k využití dvoupalivových systémů RWE Konzern

Vyhlášení stavu nouze – omezení spotřeby Plynová krize - fakta Vyhlášení stavu nouze – omezení spotřeby § 3 Při vyhlášení stavu nouze příslušný provozovatel na daném území omezuje nebo přerušuje dodávku plynu zákazníkům v nezbytném rozsahu v následujícím pořadí: zákazníkům s ročním odběrem nad 400 000 m3/rok, a to v pořadí stanoveném příslušným obchodníkem s plynem a provozovatelem přepravní soustavy nebo provozovatelem distribuční soustavy všem ostatním zákazníkům Omezení spotřeby plynu stanoveno procentem ze sjednané denní distribuční kapacity (SDDK). . Předpokládané úspory při omezení spotřeby tis. m3 Podíl Skutečná spotřeba 14.1.2009 43 126 100 % Omezení spotřeby zákazníků kategorie VO na 50 % SDDK 3 393 7,9 % Omezení spotřeby zákazníků kategorie VO na 30 % SDDK 7 918 18,3 % Pozn.: Průměrná spotřeba zákazníků kategorie VO se 14.1.2009 pohybovala na úrovni 65 % SDDK RWE Konzern

Vyhlášení stavu nouze – přeručení dodávky Plynová krize - fakta Vyhlášení stavu nouze – přeručení dodávky § 3 Při vyhlášení stavu nouze příslušný provozovatel na daném území omezuje nebo přerušuje dodávku plynu zákazníkům v nezbytném rozsahu v následujícím pořadí: zákazníkům s ročním odběrem nad 400 000 m3/rok, a to v pořadí stanoveném příslušným obchodníkem s plynem a provozovatelem přepravní soustavy nebo provozovatelem distribuční soustavy všem ostatním zákazníkům Zařazení konečných zákazníků do skupin – pořadí ?: Skupina 3) Do této skupiny byly zařazeni pouze ti koneční zákazníci, kteří splňují definici dle § 6, odst. 3 vyhlášky č. 375/2005 Sb. o stavech nouze v plynárenství a zákazníci, kteří zajišťují centrální zásobování teplem obyvatelstva Skupina 2) Do této skupiny byly zařazeni pouze ti koneční zákazníci, u kterých by přerušení dodávek vedlo k významným škodám na technologiích zákazníka, k ohrožení života a zdraví případnou následnou havárií a k významným ekologickým škodám Skupina 1) Ostatní zákazníci kategorie VO Zákazníkům kategorie SO bude přidělen pouze status 3), ostatní budou zařazeni do skupiny 1) Při vyhlášení stavu nouze, kdy dojde k ohrožení bezpečnosti a spolehlivosti plynárenské soustavy, nebude PDS při přerušování dodávky ZP brát v úvahu obchodní vztahy konečných zákazníků s jejich obchodníky RWE Konzern

Předpokládané úspory při přerušení spotřeby Plynová krize - fakta Vyhlášení stavu nouze § 3 Při vyhlášení stavu nouze příslušný provozovatel na daném území omezuje nebo přerušuje dodávku plynu zákazníkům v nezbytném rozsahu v následujícím pořadí: zákazníkům s ročním odběrem nad 400 000 m3/rok, a to v pořadí stanoveném příslušným obchodníkem s plynem a provozovatelem přepravní soustavy nebo provozovatelem distribuční soustavy všem ostatním zákazníkům Pořadí pro přerušování dodávky plynu: Skupina č. 1 zákazníků kategorie VO, Skupina č. 2 zákazníků kategorie VO, Skupina č. 1 zákazníků kategorie SO Předpokládané úspory při přerušení spotřeby tis. m3 Podíl Skutečná spotřeba 14.1.2009 43 126 100 % Přerušení dodávky zákazníkům skupiny č.1) kategorie VO 4 208 9,8 % Přerušení dodávky zákazníkům skupiny č.1) a č.2) kategorie VO 9 344 21,7 % Přerušení dodávky zákazníkům skupiny č.1) a č.2) kategorie VO a skupiny č.1) kategorie SO 11 955 27,7 % RWE Konzern

Závěr Plynová krize - fakta Komplexní přepracování vyhlášky č.375/2005 Sb. Zhodnotit zda nedostatek plynu v distribuční soustavě je důvodem vyhlášení stavu nouze Nastavit pravidla ( motivaci) k využívání dvoupalivových sytému u konečných zákazníků Analyzovat a optimalizovat segmenty zákazníků, kde je účelné sjednání BTM RWE Konzern