PRÁVNÍ MINIMUM Školské právo

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
TŘÍDNÍ SCHŮZKY přihlášky na SŠ leden 2013
Advertisements

ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Možnosti financování dětského domova se školou Veselíčko
Kurz pro výchovné poradce Právní rámec výkonu poradenské činnosti
REFORMA SYSTÉMU FINANCOVÁNÍ REGIONÁLNÍHO ŠKOLSTVÍ
Novela ZÁKONA č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů PhDr.
Legislativní podmínky vzdělávání dětí a žáků s mentálním postižením
PREZENTACE ODBORU ŠKOLSTVÍ KRAJSKÉHO ÚŘADU KRÁLOVÉHRADECKÉHO KRAJE
Nástroje územního plánování
Hodnocení škol a školských zařízení
Svazky obcí jako zřizovatelé škol a školských zařízení
Terénní sociální práce
Platná zákonná právní úprava oblasti regionálního školství
Vzdělávací soustava ČR
Přístup k vlastnímu hodnocení ze strany ČŠI
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského
TŘÍDNÍ SCHŮZKY přihlášky na SŠ leden 2012
Volitelný předmět 1287 Moderní ošetřovatelství. Moderní ošetřovatelství Právní předpisy upravující činnosti zdravotnických a pedagogických pracovníků.
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
ČŠI a vlastní hodnocení školy
Legislativa a ICT STRUČNÝ PŘEHLED PRÁVNÍCH PŘEDPISŮ neboli právní východiska pro ICTK.
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Pracovní a trestní právo Datum vytvoření20.
Krajské zřízení Přednáška M. Horáková.
1. Co upravuje?  Předpoklady pro výkon PP  Pracovní dobu PP  Další vzdělávání  Kariérní systém Na koho se vztahuje?  PP škol a ŠZ zapsaných v rejstříku.
Zákon o obcích č.128/2000 Sb..
REGIONÁLNÍ ŠKOLSTVÍ V PLZEŇSKÉM KRAJI. Počet škol a školských zařízení v Plzeňském kraji zřizovaných obcemi 385 zřizovaných krajem 98 soukromých 17 církevních.
1 PORADA ŘEDITELŮ DĚTSKÝCH DOMOVŮ ZŘIZOVANÝCH MORAVSKOSLEZSKÝM KRAJEM A CÍRKEVNÍMI SUBJEKTY ODDĚLENÍ SPRÁVY ŠKOL 4. června 2009.
Právní předpisy obcí Krajský úřad Zlínského kraje, únor 2015
PLNĚNÍ POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
Veřejná správa ve školství, autonomie škol – mezinárodní srovnání
Veřejná správa ve školství, reforma školství
Financování regionálního školství
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Ekonomika vzdělávání. Okruhy problémů, které EŠ zkoumá Vzájemný vztah vzdělání a vědecko- technického pokroku Financování školství Prognózování školství.
Odměňování pedagogických pracovníků
Veřejná správa ve školství
Individuální vzdělávací plán
Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.DŠkolský management P4P4 Vyhláška č. 48/ 2005 o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Seminář pro žadatele IROP.
Působnost Ministerstva spravedlnosti a správa státního zastupitelství JUDr. Jaroslav Picha.
Novelizace školského zákona Lucie Macků, Praha,
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Úřad práce České republiky Krajská pobočka v Ústí nad Labem Dvořákova 1609/18 Ústí nad Labem-centrum Ústí nad Labem
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Výchovn ě vzd ě lávací systém Č R Část 1. Pedagogika Mgr. Irena Kudláčková.
4. Dokumentace školy 561/2004 Sb. (§28) rozhodnutí o zápisu do školského rejstříku evidenci dětí (školní matrika) doklady o přijímání dětí (spis) vzdělávací.
Zákon č. 561/2004 Sb. (školský zákon) vyjmenovává pravomoci zřizovatele, ředitele a školské rady Zřizovatel vydává zřizovací listinu školy; rozhoduje o.
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
1 Chystaná novela školského zákona Mgr. Jaroslav Fidrmuc náměstek pro řízení sekce vzdělávání Asociace středních průmyslových škol ČR Špindlerův Mlýn,
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ PRO ŠKOLNÍ ROK 2016/2017 Vypracovala: Mgr. Yveta Opravilová, zástupkyně ředitele.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Právní okénko Porada s řediteli škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Kořenov 25. – 26. září 2014.
Dokumentace školy Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Liberec 12. prosince 2013 Mgr. Karel Bárta.
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ PRO ŠKOLNÍ ROK 2017/2018
Organizace předškolního vzdělávání
Základní vzdělávání a další …
Bc. Magdalena Zábranská
PEDAGOGIČTÍ PRACOVNÍCI
Liberecký inspektorát ČŠI
Normativní financování vztahy a souvislosti
PHmax ve středním vzdělávání
Informace k povinnému předškolnímu vzdělávání Mgr. et Mgr
Demografický vývoj v okolí Prahy, kapacita ZŠ, nedostatek pedagogů
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
Setkání s řediteli zapojených škol KIPR
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ PRO ŠKOLNÍ ROK 2019/2020
Novinky v předškolním vzdělávání
Rozpis rozpočtu a normativy
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Transkript prezentace:

PRÁVNÍ MINIMUM Školské právo

Co rozumíme pojmem „školské právo“? 561/2004 Sb. 563/2004 Sb. 109/2002 Sb. 306/1999 Sb. 179/2006 Sb.

Co rozumíme pojmem „školské právo“? 561/2004 Sb. 563/2004 Sb. 109/2002 Sb. 306/1999 Sb. 179/2006 Sb. Nařízení vlády a vyhlášky MŠMT Pokyny, směrnice, opatření MŠMT

„Resortní“ zákony 561/2004 Sb. Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání 563/2004 Sb. Zákon o pedagogických pracovnících 306/1999 Sb. Zákon o poskytování dotací soukromým školám 109/2002 Sb. Zákon o zařízeních ústavní výchovy, ochranné výchovy a zařízeních výchovně preventivní péče 179/2006 Sb. Zákon o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání a o změně některých zákonů

Školský zákon

Vzdělávací soustava – školy a školská zařízení (§ 7 - § 8) dělení na školy a školská zařízení druhy škol: mateřská, základní, střední (gymnázium, střední odborná, střední odborné učiliště), konzervatoř, vyšší odborná, základní umělecká, jazyková + MŠMT stanoví prováděcím předpisem typy škol (např. vyhláška o středním vzdělávání – střední průmyslová, zemědělská…) druhy školských zařízení: ŠZ pro DVPP, školská poradenská zařízení, ŠZ pro zájmové a další vzdělávání, školská účelová zařízení, výchovná a ubytovací zařízení, zařízení školního stravování, školská zařízení pro výkon ústavní výchovy, ochranné výchovy a preventivně výchovnou péči

Vzdělávací soustava – školy a školská zařízení (§ 7 - § 8) § 7, odst. 7 – „Ve školách a školských zařízeních zajišťují vzdělávání pedagogičtí pracovníci.“ Zřizovateli mohou být: Kraj, obec, svazek obcí – zřizuje je jako školské právnické osoby nebo příspěvkové organizace MŠMT – zřizuje jako školské právnické osoby nebo příspěvkové organizace MO, MV, MS – zřizují jako organizační složky státu nebo jejich součásti MZV – zřizuje školy při diplomatické misi nebo konzulárním úřadu Registrované církve, náboženské společnosti, ostatní právnické nebo fyzické osoby – zřizují jako školské právnické osoby nebo jako právnické osoby podle zvláštních předpisů (obchodní zákoník)

Státní správa a samospráva ve školství MŠMT a ČŠI Krajský úřad Úřad obce s rozšířenou působností Ředitel školy Samospráva: Kraj Obec (svazek obcí)

§ 169-171 MŠMT MŠMT řídí výkon státní správy ve školství a odpovídá za stav, koncepci a rozvoj vzdělávací soustavy MŠMT je samo zřizovatelem některých škol a školských zařízení, protože vytváří podmínky pro: výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovnou péči Další vzdělávání pedagogických pracovníků Vzdělávání národnostních menšin

MŠMT Zajišťuje a provádí kontrolu správnosti a efektivnosti využití finančních prostředků Stanovuje pro krajské úřady závazné zásady pro rozpis finančních prostředků Může udělovat věcné a finanční ocenění osobám, které se zasloužily o rozvoj vzdělávání Může školám udělovat čestný název Vyhlašuje a řídí pokusná ověřování a rozvojové programy

§ 173-175 ČŠI ČŠI – správní úřad, v čele je ÚŠI Hodnotící činnost: Získává a analyzuje informace, sleduje efektivnost vzdělávací soustavy Zjišťuje a hodnotí podmínky, průběh a výsledky vzdělávání Zjišťuje a hodnotí naplnění ŠVP a jeho soulad s právními předpisy a RVP Kontrolní činnost: Vykonává státní kontrolu dodržování právních předpisů a veřejnosprávní kontrolu využívání finančních prostředků státního rozpočtu

§ 177-182 Působnost územní samosprávy Územní samosprávu vykonávají OBEC a KRAJ Dbají zejména o: Soulad rozvoje vzdělávání a školských služeb se zájmy občanů obce a kraje, s potřebami trhu práce, s demografickým vývojem, s rozvojem svého území Dostupnost vzdělávání a školských služeb podle místních podmínek

Obec Obec zajišťuje podmínky pro plnění povinné školní docházky a pro předškolní vzdělávání v posledním roce před PŠD Za tímto účelem: Zřizuje základní školu nebo Zajistí plnění PŠD v jiné obci Vymezuje školské obvody spádové školy Zřizuje mateřské školy nebo Zajistí předškolní vzdělávání v jiné obci Zřizuje školní jídelny

Kraj Kraj zajišťuje podmínky pro střední a vyšší odborné vzdělávání, pro vzdělávání dětí se zdravotním postižením a znevýhodněním, pro jazykové, základní umělecké a zájmové vzdělávání Za tímto účelem zřizuje: Střední školy Vyšší odborné školy Školy a školská zařízení pro děti a žáky se zdravotním postižením Jazykové školy, ZUŠ, školská zařízení pro zájmové vzdělávání a dětské domovy

§ 164-168 Ředitel školy a školského zařízení Stanovení povinností ředitele, za co odpovídá a které má kompetence Ve kterých případech rozhoduje v oblasti státní správy Kdo může být ředitelem (odkaz na ZPP) Kdo ředitele jmenuje do funkce Za jakých podmínek je možné ředitele odvolat

Jmenování a odvolávání z funkce § 166 Ředitele jmenuje na vedoucí pracovní místo zřizovatel na základě jím vyhlášeného konkurzního řízení na období 6 let. 6-3 měsíce před skončením může zřizovatel vyhlásit konkurz pro další období Konkurz vyhlásí vždy, navrhne-li to ČŠI nebo školská rada

Jiné možné důvody odvolání z funkce Pozbytí některého z předpokladů pro výkon činnosti Nesplnění podmínky zahájení a úspěšného ukončení studia k získání odborné kvalifikace Nesplnění podmínky získání znalostí z oblasti řízení školství Organizačních změn Závažného porušení nebo neplnění právních povinností Na návrh ČŠI nebo školské rady

§ 167-168 Školská rada Při základních, středních a vyšších odborných školách Je orgánem umožňujícím podílet se na správě školy Zřizuje ji zřizovatel školy Třetinu členů jmenuje zřizovatel, třetinu volí zákonní zástupci a třetinu volí pedagogičtí pracovníci Funkční období členů je 3 roky Zasedá nejméně 2 x ročně

§ 167-168 Školská rada Kompetence rady: ŠVP – vyjadřuje se Výroční zpráva, školní řád, pravidla hodnocení – schvaluje Rozpočet, hospodaření, inspekční zprávy – projednává Koncepční záměry – podílí se Navrhuje vyhlášení konkurzu a odvolání ředitele školy

§ 3 – § 6 Vzdělávací programy systém dvouúrovňového kurikula, tedy: Rámcové vzdělávací programy – pro každý obor Školní vzdělávací programy § 5, odst. 3: ŠVP je veřejně přístupným dokumentem!

§9-§10 Dlouhodobé záměry a výroční zprávy dlouhodobé záměry zpracovává MŠMT a krajský úřad 2 letá periodicita byla změněna na 4 letou, takže poslední DZ vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR je 2007 a letos vznikne nový (schvaluje vláda, Parlament projednává, na to se můžeme těšit na jaře) V návaznosti na to zpracovává KÚ DZ vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy v kraji (MŠMT se vyjadřuje, tu část, která se týká škol a školských zařízení zřizovaných krajem, schvaluje krajské zastupitelstvo

§9-§10 Dlouhodobé záměry a výroční zprávy Výroční zprávy – zpracovává MŠMT, KÚ, ředitel základní, střední a vyšší odborné školy Schvaluje školská rada Zasílají se zřizovateli (ale ten neschvaluje) MŠMT stanoví prováděcím předpisem podrobnosti: Vyhláška č. 15/2005, kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních zpráv a vlastního hodnocení školy (pozor – novelizována vyhl. 225/2009!)

§12 Hodnocení škol a školských zařízení Vlastní hodnocení - východisko pro zpracování výroční zprávy Hodnocení ČŠI Může provádět také zřizovatel podle vlastních kritérií, která musí předem zveřejnit

§12 Hodnocení vzdělávací soustavy MŠMT: zpráva o stavu a rozvoji vzdělávací soustavy ČR ČŠI: výroční zpráva Krajský úřad: zpráva o stavu a rozvoji vzdělávací soustavy v kraji

Obecná ustanovení ŠZ Řešení témat napříč vzdělávací soustavou: Vyučovací jazyk Vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami Vzdělávání cizinců Práva a povinnosti žáků a zákonných zástupců Organizace školního roku Učebnice a učební texty Dokumentace Bezpečnost a ochrana zdraví

Předškolní vzdělávání §33-35 Vytváří základní předpoklady pro pokračování ve vzdělávání Napomáhá vyrovnávat nerovnoměrnosti vývoje dětí před vstupem do základního vzdělávání a poskytuje speciálně pedagogickou péči Pro děti ve věku zpravidla od tří do šesti let Přijetí dítěte – zkušební doba max. 3 měsíce Přednostně se přijímají děti v posledním roce před zahájením povinné školní docházky (pokud kapacita nedovoluje, zajistí obec zařazení do jiné MŠ)

Povinná školní docházka 9 let, nejvýše však do 17. roku věku Začátek – možnost odkladu – možnost dřívějšího zahájení Povinnost přihlášení k zápisu Spádové školy Odklad školní docházky a dodatečný odklad Plnění povinné školní docházky v zahraničí nebo v zahraniční škole Plnění PŠD na střední škole – převést žáka do ZŠ lze jen na žádost nebo po dohodě se zákonným zástupcem

Základní vzdělávání 2 stupně: Základní vzdělání, Základy vzdělání (v ZŠ speciální nebo při nedokončení vzdělávacího programu ZV) Kde nejsou podmínky pro zřízení všech 9 ročníků, lze zřídit základní školu, která nemá všechny ročníky Přípravné třídy – pro sociálně znevýhodněné děti

§ 54 – 55 Ukončení základního vzdělávání Úspěšné ukončení 9. (10.) ročníku, 2.roč. šestiletého nebo 4.roč. osmiletého gymnázia či osmileté konzervatoře, nebo úspěšným ukončením kurzu Pokud žák po splnění povinné školní docházky nezískal základní vzdělávání, může pokračovat v základním vzdělávání (nejdéle do 18 let, u zdravotně postižených až do 20, resp. 26 let) Základní a střední školy mohou po dohodě se zřizovatelem organizovat kurzy pro získání základního vzdělání

Střední vzdělávání Stupně středního vzdělání: Střední vzdělání (1-2 roky) Střední vzdělání s výučním listem (2-3 roky) Střední vzdělání s maturitní zkouškou (šestileté nebo osmileté gymnázium, 4 roky, nástavby 2 roky) Soustava oborů je popsána v nařízení vlády (v procesu kurikulární reformy se významně změnila a počet oborů zredukoval)

§ 72-82 Ukončování středního vzdělávání Střední vzdělání a střední vzdělání s výučním listem – závěrečná zkouška (probíhá proces její standardizace, resp. sjednocování požadavků a zadání, zatím na základě dobrovolnosti ze strany škol) Maturitní zkouška – společná a profilová část: Společná část ve 2 úrovních Jazyky – 3 dílčí zkoušky Možnost jednotlivé zkoušky v rámci dalšího vzdělávání (§ 113)

§ 141-159 Školský rejstřík Veřejný seznam Zapsané subjekty mají právo poskytovat vzdělávání a školské služby a vydávat doklady o vzdělání podle ŠZ Zapsáním vzniká také nárok na přidělování finančních prostředků KÚ vede rejstřík mateřských škol a školských zařízení MŠMT vede rejstřík ostatních škol Klíčový ukazatel – tzv. „kapacita“ – slouží k uplatňování regulace Možnost výmazu z rejstříku

Prováděcí předpisy ke školskému zákonu – co a kde v nich najdeme? Vyhlášky k jednotlivým druhům škol 671/2004 – podrobnosti o organizaci přijímacího řízení ve středních školách 672/2004 – ukončování studia ve středních školách 15/2005 – náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních zpráv a vlastního hodnocení školy 16/2005 – organizace školního roku 64/2005 – evidence úrazů 65/2005 – členění krajských normativů 364/2005 – vedení dokumentace a školní matriky

Zákon o pedagogických pracovnících 3. 4. 2012

Zákon o pedagogických pracovnících Částka: 563/2004 Sb. Datum účinnosti: 1. ledna 2005 Ve znění: 383/2005 Sb., 179/2006 Sb., 264/2006 Sb., 189/2008 Sb., 384/2008 Sb., 227/2009 Sb., 223/2009 Sb., 422/2009 Sb., 159/2010 Sb. s účinností od 1.7.2010

Předmět a rozsah ZPP Zákon se vztahuje na PP škol a školských zařízení zapsaných do školského rejstříku • předpoklady pro výkon činnosti (včetně ředitele školy nebo školského zařízení) • DVPP • kariérní systém • pracovní doba pedagogických pracovníků

§ 2 Pedagogický pracovník • koná přímou pedagogickou činnost • je zaměstnancem školy (nebo ředitelem nebo zaměstnancem státu, případně zaměstnanec vykonávající přímou pedagogickou činnost v zařízení sociálních služeb) učitel,vychovatel, speciální pedagog, psycholog, pedagog volného času,asistent pedagoga, trenér, pedagog v ZDVPP, vedoucí pedagogický pracovník.

§ 3 Předpoklady a požadavky pro výkon činnosti pedagogického pracovníka odborná kvalifikace pro pedagogickou činnost, kterou vykonává bezúhonnost zdravotní způsobilost plná způsobilost k právním úkonům znalost českého jazyka (kromě výjimek)

Bezúhonnost Za bezúhonného se považuje ten, kdo nebyl pravomocně odsouzen: za úmyslný trestný čin za trestný čin nedbalostní spáchaný v souvislosti s výkonem činnosti pedagogického pracovníka Prokazuje se před vznikem pracovně-právního vztahu (výpisem z TR, nesmí být starší než 3 měsíce) V průběhu zaměstnání – do 10 dnů od pravomocného odsouzení informovat ředitele

Bezúhonnost Dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr? Opakované uzavírání pracovního poměru? Prodloužení pracovního poměru?

Znalost českého jazyka Prokazuje se zkouškou, pokud dotyčný získal odbornou kvalifikaci v jiném než českém jazyce Zkouška se nevyžaduje: Působí-li ve škole s jiným vyučovacím jazykem Má-li maturitu z českého jazyka Vyučuje cizí jazyk

Předpoklady pro výkon činnosti ředitele školy stejné jako pro pedagogické pracovníky + praxe: a) 3 roky – MŠ b) 4 roky – ZŠ, ZUŠ, školská zařízení (s výjimkou ústavní výchovy, …) c) 5 let – SŠ, jazyk. škola, konzervatoř, SŠ, školská zařízení pro výkon ústavní výchovy... + u veřejných škol „funkční studium” (musí je získat do 2 let od nástupu do funkce) Funkční studium II (naše SVPP čili KSM) – v tom případě nemusí FS I

Děkuji za pozornost a přeji úspěch při případném konkurzu