Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Inovace a individualizace výuky na OA a HŠ Šablona III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Označení vzdělávacího materiálu VY_32_INOVACE_05_PVP_281_Mer Druh učebního materiálu Prezentace Autor Ing. Hana Merclová VY_32_INOVACE_05_PVP_281_Mer
Vzdělávací obor, pro který je materiál určen Obchodní akademie, Hotelnictví PředmětZPV Ročník1. a 2. Název tematické oblasti (sady)Ekologie Název vzdělávacího materiáluVoda a její vlastnosti Anotace Voda vyskytující se v přírodě obsahuje různá množství rozpuštěných látek. Požadavky na její kvalitu závisí na následném použití. Prezentace slouží k prohloubení učiva a rozšíření znalostí o vodě jako nejrozšířenější sloučenině vodíku a kyslíku. Souběžně lze probírat s obrazovou prezentací Úprava pitné vody. Zhotoveno, (datum/období)12. ledna 2013 Ověřeno28. května 2013
Voda a její vlastnosti Hodnocení jakosti vody
Největší zásobárnou kapalné vody je světový oceán. Cca 98% vody je slané, nevhodné pro pití, zavlažování a průmyslovému využití. Výskyt: ve třech skupenstvích: - plynná / vodní pára - kapalná / sladká, slaná - tuhá, pevná / led
mořská říční pramenitá minerální podzemní povrchová odpadní pitná měkká H 2 O tvrdá H 2 O upravená H 2 O chemicky čistá
V koloběhu vody v přírodě rozeznáváme vodu srážkovou (atmosférickou) - déšť, mlhu, sníh, kroupy. Část srážkové vody se opět vypařuje a část spolu s vodou pramenitou odtéká řekami/toky jako povrchová voda. Povrchová voda je obsahuje rozpuštěné sole, mikroorganismy a organickými látkami. Prosakováním vrstvami půdy se vytváří voda spodní/podzemní, která obsahuje minerální látky –důsledkem je její tvrdost. Opět dochází k vypařování a celý postup se opakuje = koloběh / hydrologický cyklus.
Prochází-li H 2 O půdou, rozpouští se některé složky půdy, H 2 O je potom bohatá na minerální látky – minerální H 2 O ( bývá i léčivá) Proudí-li H 2 O k povrchu, vypařují se složky a v horních vrstvách půdy dochází k jejich hromadění – zasolování půd – to má vliv na vývoj vegetace.
- mechanicky – zachycování nečistot na sítech ( S), filtry – křemenné a pískové - chemicky – chemikálie srážejí a odstraňují nečistoty z H 2 O – srážejí je – filtrace, zbavují zápachu, zabarvení Používané chemikálie pach odstraňuje – aktivní uhlí pH upravuje – vápno desinfikují – Al 2 (SO 4 ) 3,FeSO 4, O 3, Cl 2
- povařením - přidává se: soda a změkčující prostředky - iontoměniče Pitná voda se změkčuje chemikáliemi nebo výměnou iontů. Nejhospodárnější je měkčení iontoměniči. Jsou to nerozpustné syntetické látky, které z vody vážou ionty, způsobující tvrdost vody /Ca 2+ a Mg 2+ / a uvolňují Na +, K +. Vhodnou kombinací katexu a anexu dojde k demineralizaci vody. Výhodou iontoměničů je regenerace – v určitých intervalech se dají obměňovat.
tvrdost, chemická reakce (pH), obsah: minerálních látek mikrobů organických látek dusičnanů těžkých kovů pesticidů ropných látek apod.
při pH =7 je reakce neutrální od pH= 7 k 0 se zvyšuje kyselost od pH =7 do 14 vzrůstá zásaditost. U odpadních vod je pH měřítkem, zda je možno vodu s čistící stanice vypustit do vodního toku.
Obsah organických látek ve vodě (oleje, cukry, tuky, bílkoviny, mikroby) udává tzv. biologická spotřeba kyslíku. Tento ukazatel ukáže úbytek kyslíku, který spotřebují mikroorganismy až za 5 dní k odbourání látek v nečisté vodě. Stejně tak se udává chemická spotřeba kyslíku, to je obsah chemicky oxidovatelných látek ve vodě. Biologická a chemická spotřeba kyslíku se udávají mg na l vody.
Obsah dusičnanů je velmi sledovaným ukazatelem pitné vody. Dusičnany se ve střevech redukují na dusitany, které zhoršují přenos kyslíku krví. ČSN připouští u vody - u kojence obsah dusičnanů do 15 mg - pro dospělé je 50 mg. l -1. V současnosti většina zdrojů pitné vody překračuje i normu pro dospělé.
Odparek je ukazatelem celkového rozsahu pevných látek Polychlorované bifenyly PCB nebezpečí následné kumulace zejména v mase, mléce, rybách Obsah těžkých kovů, pesticidů a ropných látek norma pro pitnou vodu nepřipouští.
Provzdušňováním vody se z vody odstraní sloučeniny železa a manganu. Dezinfekcí zbavujeme vodu choroboplodných bakterií. Chlorování nejčastěji používané, rychlé a spolehlivé, ale přebytečný chlór se zbytkovými látkami vytváří ve vodě další sloučeniny a zanechává ve vodě nepříjemný pach. Dezinfekce ozónem je šetrná, chuť vody osvěžuje. K dezinfekci studní se se používá chloramín.
Vlastnosti pitné vody Pitná voda má být: - čirá, bez barvy a zápachu, 8-12 o C teplá, středně tvrdá, zdravotně nezávadná. Její vlastnosti a přípustná množství minerálních látek, organických a biologických látek stanovuje ČSN (CVRČEK, 1993).
Použitá literatura a zdroje: BANÝR, J., et al. Chemie pro střední školy. 2. vydání. Praha: SPN, ISBN CVRČEK, K., et al. Zbožíznalství I. pro OA a obchodní školy. 2. vydání. Praha: SPN, ISBN Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.