Politika ochrany klimatu EU a vliv na sektor energetiky Praha, 19. června 2008
Obsah 1Úvod – východiska klimatické politiky EU 2Uhlíkové trhy v Evropě a ve světě 3 Konkrétní opatření klimaticko-energetického balíčku a co znamenají pro energetiku o EU ETS revize o OZE o Carbon Capture and Storage 4Závěry
Obsah 1Úvod – východiska klimatické politiky EU 2Uhlíkové trhy v Evropě a ve světě 3 Konkrétní opatření klimaticko-energetického balíčku a co znamenají pro energetiku o EU ETS revize o OZE o Carbon Capture and Storage 4Závěry
Evropská unie si chce udržet vůdčí pozici v oblasti snižování emisí skleníkových plynů… revize EU ETS směrnice (směrnice 2003/87/ES o obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů) návrh směrnice o obnovitelných zdrojích (včetně návrhu tzv. burden sharing – rozdělení 20% závazku EU mezi jednotlivé členské státy) návrh směrnice o CCS (carbon capture and storage) a sdělení Komise týkající se podpory demonstračních jednotek CCS pro výrobu energie z fosilních paliv „Effort Sharing“ Decision – rozhodnutí EP a Rady o podílu jednotlivých MS na dosažení celkového cíle EU snížení emisí skleníkových plynů do roku 2020 v sektorech mimo ETS dosažení snížení emisí skleníkových plynů v rámci EU do roku 2020 o 20-30% oproti roku 1990 zvýšení energetické účinnosti v EU o 20% oproti projekcím do roku 2020 zvýšení podílu obnovitelných zdrojů energie na celkové spotřebě v EU na 20% do roku 2020 Politické zadání Klimaticko-energetický balíček Evropské komise z 23. ledna 2008 Závěry zasedání Evropské rady (březen 2007): Konkrétní legislativní návrhy
… což pro sektor energetiky představuje několik zásadních informací a z toho vyplývajících rozhodnutí Firmy se musí chovat pragmaticky a identifikovat vznikající příležitosti a ohrožení Klíčový efekt regulace CO 2 se projeví v hodnotě energeticky náročných firem Legislativě je třeba věnovat pozornost už ve fázi jejího vzniku, mít konkrétní argumentaci Výrazné redukce emisí CO 2 vyžadují dlouhodobé a stabilní prostředí pro efektivní investice
Deutsche Bank V optimistickém scénáři se podaří splnit pouze cíl omezení emisí Podaří se zrealizovat pouze 25% cíle zvyšování energetické účinnosti Podíl obnovitelných zdrojů dosáhne maximálně 65% deklarovaného cíle Cena povolenek může narůst až na 70EUR/tCO 2, což se odrazí ve vyšších cenách elektřiny UBS Striktní redukce emisí povede k masivnímu odstavování uhelných elektráren a jejich náhradě plynovými zdroji Závislost na dováženém plynu zvýší riziko v bezpečnosti zásobování Splnění emisních cílů je možné při rozvoji jaderné energetiky a podpoře obnovitelných zdrojů Pohled analytiků - dají se tyto cíle v navrhovaném časovém horizontu nákladově efektivním způsobem za současného zachování konkurenceschopnosti naplnit? Efektivnost a rychlost naplňování cílů úzce souvisí s cenami ušlechtilejších paliv (ropa, zemní plyn), které jsou volatilní. Naplňování cílů je třeba vidět v kontextu trvale rostoucí poptávky po elektřině a potenciálním nedostatku kapacit pro její naplnění ve středně a dlouhodobém horizontu. Zdroje:DB: Carbon Emissions: A Big Need for Fuel Switching over , UBS: UBS Investment Research: Half of coal generation shut by 2015,
1Úvod – východiska klimatické politiky EU 2Uhlíkové trhy v Evropě a ve světě 3 Konkrétní opatření klimaticko-energetického balíčku a co znamenají pro energetiku o EU ETS revize o OZE o Carbon Capture and Storage 4Závěry
Obchodování s povolenkami v systému EU ETS je v současnosti hlavním hybatelem globálního obchodování se skleníkovými plyny a do budoucna se tato pozice ještě zesílí Obchody s povolenkami a kredity vzrostly mezi roky 2006 a 2007 o 80% Objemy obchodů v roce 2007: EU ETS: €28 mld JI/CDM: €12 mld Hodnota emisních trhů v roce 2010 mohla dosáhnout €60 mld v roce 2020 pak € mld (odhad Deutsche Bank). Zdroj: World Bank, PointCarbon, Deutsche Bank Srovnání s ostatními trhy Likvidita trhu Obchodovaný objem Zemní plyn UK Ropa Brent Devizové trhy EU ETS je dnes nejrychleji rostoucí trh s komoditami €28 mld ročně €2,500 mld ročně €1,500 mld denně €500 mil ročně
Přestože jsou mezinárodní jednání komplikovaná, trhy s emisemi se rozvíjejí i v globálním měřítku a vzájemně se propojují CDM v Asii : 61% objemu všech projektů CDM v Africe : 3% objemu všech projektů CDM v Jižní Americe : 36% objemu všech projektů Kjótský protokol (od 2008, globální) EU ETS (2005, EU) + Norsko (2008) Chicago Climate Exchange (2002, USA) New South Wales (2003, Austrálie) RGGI (USA, 2009) Švýcarsko (2009) Nový Zéland (? 2009) Austrálie (?) Japonsko (?) Kalifornie (? 2009) Federální Cap-and-Trade v USA (?) Současné systémy emisního obchodování ve světě: Připravované a diskutované systémy obchodování:
Očekávaný vývoj na mezinárodní scéně – ČR bude předsedat EU v době vrcholících jednání v rámci Kjótského protokolu i diskusí připravované legislativy v EU
1Úvod – východiska klimatické politiky EU 2Uhlíkové trhy v Evropě a ve světě 3 Konkrétní opatření klimaticko-energetického balíčku a co znamenají pro energetiku o EU ETS revize o OZE o Carbon Capture and Storage 4Závěry
Shrnutí opatření Klimaticko-energetického balíčku Evropské komise z 23. ledna 2008 – 4 klíčové oblasti revize EU ETS směrnice (směrnice 2003/87/ES o obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů) návrh směrnice o obnovitelných zdrojích (včetně návrhu tzv. burden sharing – rozdělení 20% závazku EU mezi jednotlivé členské státy) návrh směrnice o CCS (carbon capture and storage) sdělení Komise týkající se podpory demonstračních jednotek pro výrobu energie z fosilních paliv „Effort Sharing“ Decision – rozhodnutí EP a Rady o podílu jednotlivých MS na dosažení celkového cíle EU snížení emisí skleníkových plynů do roku 2020 v sektorech mimo ETS
Vývoj systému obchodování s povolenkami (EU ETS) 2 roky („zkušební období“) NAP EU-25 (2007: EU-27) Množství omezeno vyjednáváním s Evropskou komisí % zdarma aukce dobrovolná do výše 5% žádné JI a CDM kredity Návrh Množství povolenek v systému (CAP) Délka obchodovacího období Forma alokace JI a CDM limit 5 let NAP EU-27 (2007: EU-27) Množství „určeno“ Evropskou komisí na základě emisí 2005 De facto nulové vyjednávání % zdarma aukce dobrovolná do výše 10% Množstevní limit (ČR: 10%) 8 let Celková suma určena centrálně pro EU-27, dále se člení Povolenky do aukce Povolenky zdarma dle klíče zohledňujícího HDP Energetika: 100% aukce Ostatní: 20% aukce a postupný nárůst Omezeno (nevyužitý limit z let ) ! ! EU ETS revize
Revize směrnice o obchodování s povolenkami Cena povolenky motivuje k redukcím Větší stabilita a predikovatelnost systému Energetika jako jediný sektor 100% aukce od roku 2013 Omezení využití JI a CDM kreditů ! !
: Roční deficit může být cca.: Mt CO 2 Deficit pocítí zvláště velká energetika Post 2012 : Aby EU splnila své cíle do roku 2020 Fáze 3 ještě přísnější Posílení alokace pomocí aukcí, a to zvláště v sektoru energetiky Na základě předpokladu přísné alokace povolenek CO 2 v NAP3 a možnosti „bankingu“ povolenek z NAP2 do NAP3 postupný růst ceny povolenek. Výhledy analytiků na EU ETS po roce 2012 : růst cen povolenek
Obnovitelné zdroje energie Vyšší flexibilita - nově možnost obchodovat s certifikáty výroby z OZE Principy obchodování s certifikáty ale nejasné a komplikované Není známo jak bude určen příspěvek konkrétních firem na plnění národního cíle ! ! Osud biopaliv ? (Méně biopaliv = vyšší tlak na energetiku) !
Carbon capture and storage Slibná technologie – výroba energie z uhlí a současně redukce emisí CO 2 CCS smí být v demonstrační fázi příjemcem veřejné podpory Komerčně není CCS „ready“ – bez veřejné podpory to nepůjde ! Otázka kontextu energetické politiky – jaký mix zdrojů je optimální? !
1Úvod – východiska klimatické politiky EU 2Uhlíkové trhy v Evropě a ve světě 3 Konkrétní opatření klimaticko-energetického balíčku a co znamenají pro energetiku o EU ETS revize o OZE o Carbon Capture and Storage 4Závěry
Situaci je navíc třeba vidět v komplexních souvislostech - Evropská unie si vytyčila 3 hlavní cíle pro sektor energetiky Klimaticko- energetický balíček Liberalizační balíčky Diversifikace dodávek Liberalizace trhu s elektřinou Bezpečnost zásobování Snižování emisí „Dostatek cenově přijatelné elektřiny na liberalizovaném trhu za současného snížení emisí skleníkových plynů“
Klimaticko – energetický balíček je jedním z nejdůležitějších návrhů legislativy posledních let Průmysl je připraven čelit novým výzvám, ale pro skutečně efektivní přechod k nízkouhlíkové energetice je třeba vytvořit vhodné podmínky: o Systém EU ETS musí být motivační k redukcím, nikoliv diskriminační o Větší míra flexibility je pro průmysl potřebná o Politiky musí být vzájemně sladěny, aby nedocházelo ke konfliktům o Spolupráce státu a průmyslu při podpoře moderních technologií je klíčem k dlouhodobým redukcím a modernizaci ekonomiky Jak vysokou cenu za redukci emisí jsme připraveni zaplatit? Závěry
Funded by Member Committee annual subscriptions Subscriptions set by EA-approved formula Based on energy consumption, production, GNI Additional funding: Congress Direct corporate contributions Patrons Programme - WEC Foundation Publication sales Partnership royalties Energetický komitét ČR / WEC Budova ČEPS, Elektrárenská 2 CZ Praha 10 Tel: Fax: Website: World Energy Council 1-4 Warwick Street, London W1B 5LT Tel: Fax: Website: