Psychopedie Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

Sociální zabezpečení 4. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Komunikace s uživateli knihoven s mentálním postižením Eva Cerniňáková Městská knihovna v Praze.
Osoby s handicapem Mgr. Terezie Pemová.
Zákon o sociálních službách
Sociální politika 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Skupina osob se zdravotním znevýhodněním
Tv a sport mentálně postižených
Podpůrný metodický seminář I.
Sociální politika 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Psychopedie zabývá se klienty s mentální retardací, poruchami duševními (pervazivní vývojové poruchy, SPU a poruchy chování, schizofrenií, afektivními.
Sociální zabezpečení 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského
Přednáška: Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
Výchova mládeže s více vadami
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Speciální pedagogika (úvod do studia)
Sociální zabezpečení 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Downův a Edwardsův syndrom
ZÁKLADY SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
Mgr. Vendula Baboučková. A – akce R – rehabilitace P – pomoc I – integrace D – dobrovolnost A – agapé (-láska pečující), křesťanská láska, sounáležitost,
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
PŘÍPRAVNÉ TŘÍDY ZÁKLADNÍCH ŠKOL v Městské části Praha 9
1. Setkání – Program seminářů, požadavky k zápočtu, požadavky ke zkoušce.
Specifické vývojové poruchy učení
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost
Downův syndrom ( genetické choroby člověka )
INVALIDITA JAKO SOCIÁLNÍ UDÁLOST
Sociální politika 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
Gerontopsychologie v praxi Mgr. Kateřina Bartošová Mgr. Markéta Kukaňová.
GENETICKÉ VADY.
Paměť, intelekt a jejich poruchy (bakalářské a magisterskí studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno paměť učení.
Profesní příprava a možnosti zaměstnávání osob s MP Vyhláška č.13 ze dne o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři. Podmínky přijetí.
Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
Základy speciální pedagogiky
KLÍČOVÁ AKTIVITA Č. 6 – RANÁ PÉČE Registrační číslo projektu: CZ.1.04/3.2.00/ Tento projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím OP LZZ.
SOMATOPEDIE PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.. UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY zabývá se výchovou, vzděláváním a přípravou pro pracovní a společenské začlenění jedinců.
Somatopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s poruchami hybnosti, dlouhodobě nemocnými a zdravotně oslabenými.
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
MENTÁLNÍ RETARDACE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
ČLOVĚK s mentálním postižením Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením v České republice, o.s. Barbora Uhlířová.
ČLOVĚK s mentálním postižením Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením v České republice, z.s. Barbora Uhlířová.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Inteligence DUM_19.
LOGOPEDICKÁ ODBORNÁ PÉČE
Seminář ke speciální pedagogice 1
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Inteligence.
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Socializace Kejřová.
Pedie Co mají společné?.
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Základní pojmy speciální pedagogiky
Projekty na podporu handicapovaných uživatelů knihoven
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
ŠKOLNÍ NEPROSPĚCH Příčiny školního selhání
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Psychopedie Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

z řeckého psyché – duše, paidea – výchova Je speciální pedagogickou disciplínou, která se věnuje problematice výchovy a vzdělávání osob s mentální retardací (mentálním postižením). Předmětem psychopedie je mentálně postižený jedinec. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

nalézt adekvátní místo ve společnosti pro každého vychovávaného Cíle psychopedie: odhalit všechny zákonitosti výchovy na základě poznání rozvoje a zvláštností osobnosti mentálně postižených dosáhnout maximálně možného stupně rozvoje osobnosti mentálně postižených nalézt adekvátní místo ve společnosti pro každého vychovávaného Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Mentální retardace je vývojová porucha integrace psychických funkcí postihující jedince ve všech složkách osobnosti - duševní, tělesné i sociální MR je stav charakterizovaný celkovým snížením intelektových schopností (schopností myslet, učit se a přizpůsobovat se prostředí), k němuž dochází v průběhu vývoje jedince Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

zastaralý název pro MR je oligofrenie nebo slabomyslnost jde o stav trvalý, který je buď vrozený, nebo časně získaný (do 2 let života dítěte) zastaralý název pro MR je oligofrenie nebo slabomyslnost jedná se o organické postižení mozku, není to stav neměnný, ale dynamicky se rozvíjí celý život Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

demence (získaná MR) po 2. roce života Členění MR dle původu: dědičná vrozená postkoncepční (od narození do 2 let) – dítě se narodí zdravé, stane se mu úraz demence (získaná MR) po 2. roce života stařecká demence – degenerace mozkových buněk sociálně podmíněna MR – pseudooligofrenie, zdánlivá MR Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Dělení podle druhu chování: eretický - vzruch převládá nad útlumem- neklidné děti, nejsou schopny se soustředit na práci, vyrušují v průběhu edukace, důležitá je motivace torpidní - převládá útlum nad vzruchem, kam dítě posadíme, tam bude sedět, důležitá aktivace, motivace nevyhranění – procesy vzruchu a útlumu jsou relativně v rovnováze Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Klasifikace MR dle IQ F70 lehká MR (dříve debilita) – IQ 69-50; jedinci jsou vzdělavatelní ve speciálních nebo i v normálních školách s obtížemi, mohou vykonávat méně kvalifikovanou či nekvalifikovanou práci, potřebuji sociální i emoční podporu, jsou schopni samostatného života Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

F71 středně těžká MR (dříve imbecilita)- IQ 49-35; takto postižení jedinci jsou nevzdělavatelní, ale vychovatelní, nebývají schopni samostatného života, mohou existovat v rámci rodiny nebo ústavech. Za vnější pomoci se dokážou o sebe alespoň částečně postarat, někteří pracují v chráněných dílnách, řeč bývá primitivní, artikulace méně zřetelná, postižení může mít formu erektickou (dráždivou) a formu torpidní (charakterizovanou tupostí, nezájmem). Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

F72 těžká MR (dříve idiotie) - IQ 34-20; k poruchám intelektu se přidávají poruchy motoriky (časté kývavé pohyby celého těla), nízká mentální úroveň se odráží ve výrazu tváře, řeč je chudá, chybí samostatnost při jídle a při dodržování hygienických návyků, vyžadují stálý dohled, proto je jejich život v rodinách velmi komplikovaný, většinou přebývají v ústavech. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

F 73 hluboká MR (dříve vegetativní idiotie) - IQ pod 20; většinou je spojena s mobilitou a inkontinencí, nejsou-li jedinci schopni samostatně přijímat potravu, musí být krmeni, jejich schopnost komunikace je na nejnižší primitivní úrovni, většinou žijí v sociální nebo psychiatrických ústavech. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

F78 jiná MR - pro přidružené postižení nelze stanovit F79 nespecifikovaná MR - jde o MR, ale pro nedostatek znaků nelze stanovit stupeň Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

příčiny jsou biologické a sociální Etiologie MR příčiny jsou biologické a sociální faktory endogenní (vnitřní) a exogenní (vnější) dědičnost – lehká MR sociální faktory – pseudooligofrenie genové mutace a chromozomální aberace Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

demence bývá zapříčiněna pozdější poruchou, nemocí, úrazem mozku je proces zastavení, rozpadu normálního mentálního vývoje po 2. roce života demence bývá zapříčiněna pozdější poruchou, nemocí, úrazem mozku nejčastěji se jedná o zánět mozku (encephalitis), zánět mozkových blan (meningitis), poruchy metabolismu, intoxikace, nádory na mozku, duševní poruchy Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Pseudoologofrenie nazývána termínem zdánlivá MR, ve skutečnosti se o MR nejedná dříve se používal termín sociální debilita je způsobena vlivem vnějšího prostředí, nikoliv poškozením CNS dítěti se nedostává potřebné stimulace, je výchovně zanedbané, může trpět psychickou deprivací nebo procházet ze sociokulturně znevýhodněného prostředí Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Downův syndrom nejrozšířenější forma MR, jedná se o chromozomální onemocnění 21. chromozomu průběh těhotenství je většinou bez komplikací, děti se rodí donošené s normální porodní váhou obličej mívá ploché rysy, oční víčka jsou poněkud úzká a šikmá, ve vnitřním koutku oka je u většiny výrazná kolmá kožní řasa, což dává jejich očím charakteristický tvar Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

uši bývají menší, ústa jsou malá a pootevřená, takže z nich vyčnívá relativně velký jazyk, krk těchto dětí bývá mohutnější asi u poloviny dětí s Downovým syndromem je pozorovaná pouze jedna rýha přes dlaň (opičí rýha) vzrůst jedinců s Downovým syndromem je malý, muži mívají kolem 147 – 162 cm, ženy asi 135 - 155 cm tělesná váha souvisí s příjmem potravy, ale většinou děti trpí obezitou Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Výchova a vzdělávání mentálně postižených Předškolní vzdělávání od 3-6 (7) let, patří sem tyto instituce: mateřské školy speciální mateřské školy speciální třída při mateřské škole přípravné třídy základní školy - tyto třídy vznikají při ZŠ běžného typu nebo základních školách praktických – speciální pedagog + asistent pedagoga Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

učí podle speciálního vzdělávacího programu Školní věk učí podle speciálního vzdělávacího programu mohou mít 2 školní odklady, zápisy do školy musí absolvovat i děti postižené děti sociálně nebo kulturně znevýhodněné – především v přípravných třídách – cílem je připravit na povinnou školní docházku, začlenění dětí do běžného školního procesu Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

základní škola praktická základní škola speciální střední školy odborná učiliště Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Základní škola praktická děti s lehkým mentálním postižením, které se nemohou z určitých důvodů vzdělávat na běžné ZŠ - hraniční pásmo MR (70-89 IQ), děti ze sociálně slabého prostředí, romské etnikum, děti s poruchami chování (ADHD- porucha pozornosti s hyperaktivitou), dyslexie, dysgrafie, autismus škola má 2 stupně Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Základní škola speciální vzdělávací program základní školy speciální přípravný stupeň - u ZŠ speciální - 3 roky přípravná třída - u ZŠ praktické – 1 rok rehabilitační vzdělávací program pomocné školy určena dětem, které nezvládnou ZŠ praktickou určena dětem s těžkou, středně těžkou a hlubokou MR Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Střední školy navazují systémově a obsahově na ZŠ praktickou a speciální 2 typy: odborná učiliště / praktické školy absolventi, kteří absolvují ZŠ (běžn i praktické), se mohou hlásit na jakoukoliv střední školu ze ZŠ praktické se většinou hlásí na střední odborné učiliště Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Celoživotní vzdělávání v rámci pracovního procesu - chráněné dílny (práce pod dozorem, pomalejší tempo, program přizpůsobený pracovním možnostem) podporované zaměstnávání - nestátní sdružení večerní školy - opakování nabytých zkušeností, dovedností Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Sociální služby, Státní a nestátní sektor Ústavy sociální péče v kompetenci Ministerstva práce a sociálních věcí nejedná se o vzdělávání – jedná se pouze o domovy (chráněné bydlení) klienti v pásmu středně těžké, těžké a hluboké MR, s autismem a kombinovanými vadami Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

dělení: denní – děti každý den dochází a odchází zase domů, provádí se zde rehabilitace a terapie, pro klienty je to jako zaměstnání týdenní – nejoptimálnější způsob, týden jsou děti v ústavech a o víkendech jezdí domů celoroční - nejvíce klientů, rodiče se ozývají jen v nezbytně nutných situacích Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

SPMPČR (společnost pro podporu s mentálním postižením) Ostatní instituce: SPMPČR (společnost pro podporu s mentálním postižením) Klub rodičů a přátel dětí s Downovým syndromem Společnost DUHA Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Děkuji za pozornost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK