Pravopis 1
Anotace k šabloně EU III/2-3/7 Prezentace je určena k procvičování pravopisu ve vyjmenovaných slovech a jejich odvozeninách, psaní i-í/y-ý v předponách, příponách a koncovkách pro 6.ročník, ale může být použita k opakování i ve vyšších ročnících.Žáci odůvodňují a správně píší i-í/y-ý po obojetných souhláskách.
Doplňte i-í/y-ý v kořenech slov: Ub-lo starostí, b-cí hodiny, přib-té prkno, bl-štivé drahokamy, pl-šový potah, nové l-že, malá m-ška, vym-tit les, nic nenam-tej, p-tel s ob-lím, pop-navá rostl-na, rychle se nas-til, sladký s-rup, s-lná v-chřice, někomu v-kat, v-set na větvi, v-stup na Sněžku, v-tězný pokřik, pov-šovat se, nezv-klé v-pětí, mateřský jaz-k, podz-mní nálada, z-vat únavou, brz-čko se vrátí, velký z-sk.
Vytvořte věty, v nichž budou stejně znějící slova, ale s jiným významem: Pobýt - Pobít - Blýská se - Blízká - Myli - Milý - Slepýš - Slepíš - Sýra - Síra -
Výr - Vír - Vyla - Víla - Vila - Vížka - Výška - Zvykla - Zviklá - Nazývat se - Nazívat se -
Doplňte i-í/y-ý: Nad les- přeletěl- sokol- a orl-. V-děl- jsme dva jestřáb-. V konv- zb-lo trochu vody. Na pol-ch se skl-zelo ob-l-. Setkal- jsme se s Ital-, Francouz- a Arab-. Nad květy poletoval- motýl-. Po dešti v-lézají žížal-. Jirka rád půjčuje své hračky bratrov- a bratrov- hračky opatruje jako své vlastní.Šípkov- čaj je zdrav-. Nel-b- se m- Jiráskov- sp-s-, ale upoutal- mne Raisov- Zapadl- vlastenci. Nad sousedov-m- pol- přelétával- drav- ptáci. Pozval i strýčkov- přátele. Jedl hověz- polévku. Rozm-sl- si postup práce. Počas- se asi pokaz-. Každý se někdy zm-l-, ale žádné chyby nás nezlom-.
Opravte pravopisné chyby: Děti postávali před víkladní skříní s mobylnímy telefony. Takhle zlobyt při tělesné víchově si nezvikejte. Lyžařský vícvyk se nám lýbyl. Karlovy rodiče nás navštívyly minulou neděly. Na poly zůstali otepy slámi. Soustředění v Mladé Boleslavy se zúčastnily i Francouzy s Itali. V televyzi jsme vislechly zprávi o počasý. V očích se jí objevyli slzi. Neradi bichom se mílyly.