Porada ředitelů škol a školských zařízení – Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Porada ředitelů středisek volného času Listopad 2013 Zpracoval: Odbor školství, mládeže a sportu KÚ MSK, oddělení přímých nákladů
Porada ředitelů škol a školských zařízení – Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Program: Změny ve způsobu financování SVČ v r. 2014
Porada ředitelů škol a školských zařízení – Úvod Ukotvení SVČ ve školském zákoně a vyhlášce č. 74/2005 Sb.: a)Příležitostná výchovná, vzdělávací, zájmová a tématicky rekreační činnost b)Pravidelná výchovná, vzdělávací a zájmová činnost c)Táborová činnost d)Osvětová činnost e)Individuální práce f)Využití otevřené nabídky spontánních činností
Porada ředitelů škol a školských zařízení – Výkaz o činnosti střediska volného času Podle stavu uplynulého školního roku (vyjma pravidelné činnosti, kde se uvádí stav k daného kalendářního roku) Uvádějí se vesměs počty účastníků a počty akcí nebo útvarů, není zde rozlišena délka trvání a) Pravidelná činnost: počet útvarů a účastníků b) Příležitostná činnost: počet akcí a počet účastníků c) Táborová činnost: počet akcí, účastníků a osobodní d) Soutěže: počet soutěží a účastníků e) Další činnosti: počet účastníků
Porada ředitelů škol a školských zařízení – Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Vývoj jednotlivých činností SVČ
Porada ředitelů škol a školských zařízení – Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Struktura činnosti SVČ r. 2005r. 2013
SVČ v Moravskoslezském kraji 27 obec 1 kraj 32 středisek volného času 3 církev 1 soukr.
Porada ředitelů škol a školských zařízení – Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Různorodost činností jednotlivých SVČ Pravidelná činnost od 63 % do 12 % Příležitostná činnost od 69 % do 7 % Táborová činnost od 39 % do 5 % Právě různá struktura činnosti činí hledání optimální varianty financování tak obtížným. Není možné zvoleným způsobem financování omezovat či měnit zaměření SVČ.
Porada ředitelů škol a školských zařízení – Počet zaměstnanců Pedagog Ostatní
Porada ředitelů škol a školských zařízení – Velikost SVČ dle počtu zaměstnanců Počet zaměstnancůPočet SVČ do nad 202
Porada ředitelů škol a školských zařízení – Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Úroveň odměňování
Porada ředitelů škol a školských zařízení – Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Rozdíly v průměrných platech r ze státního rozpočtu
Porada ředitelů škol a školských zařízení – Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Průměrný plat SVČ r dosažený ze všech zdrojů
Porada ředitelů škol a školských zařízení – Historie financování SVČ od vzniku krajů Po vzniku krajů od r do r převzat systém okresních úřadů – financování na základě skutečného počtu zaměstnanců a platových inventur. V průběhu roku 2002 hledána varianta financování, která by vedla ke sjednocení podmínek ve financování a minimalizovala subjektivní zásahy do přidělování finančních prostředků: VARIANTA 1 – dle statistických výkazů, pravidelná činnost započtena 50 %, příležitostná činnost 30 %, soutěže a tábory po 10 % VARIANTA 2 – dle potencionálních klientů stanovených dle spádovosti VARIANTA 3 – kombinace varianty 1 a 2 v různých poměrech VARIANTA 4 – podle počtu akcí a poměru úvazků na příležitostné a pravidelné akce ANI JEDNA Z TĚCHTO VARIANT NEBYLA PRO SVĆ ANI KÚ PŘIJATELNÁ, ZNAMENALA BY UKONČENÍ ČINNOSTI MINIMÁLNĚ POLOVINY SVĆ. Proto se pokračovalo v dosavadním systému dle skutečného počtu zaměstnanců. Od r – dosud financování dle žákohodin. V r znovu pokus o změnu v souvislosti s připravovanou novelou školského zákona, a to znovu propracovány varianty tzv. potenciálních klientů.
Porada ředitelů škol a školských zařízení – Financování dle tzv. žákohodin Tento systém je plně založen na výkonovém financování. Na 1 žáka a 1 hodinu realizované činnosti stanovuje krajský úřad finanční normativ. Co lze započítat do realizované činnosti a způsob evidence a výpočtu žákohodiny je stanoveno v Krajské metodice. Vzhledem k tomu, že již na počátku přijetí této metody byl přijat konsensus, že počet zaměstnanců SVČ se nebude zvyšovat, je hodnota žákohodiny vždy závislá na: a) celkovém počtu žákohodin dosažených v kraji b) principech meziročního nárůstu-poklesu průměrných platů zaměstnanců obdobně jako u jiných škol v kraji.
Porada ředitelů škol a školských zařízení – Klady používání žákohodin Orientace na výkon. Předvídatelnost rozpočtu a počtu zaměstnanců v jednotlivých SVČ. Minimalizace zásahů do rozpočtů jednotlivých SVČ ze strany KÚ. Stabilizace sítě a činnosti SVČ. Dobrá úroveň průměrných platů. Evidentně zdravý vývoj: stále stejný počet zaměstnanců zajišťuje stejný, resp. vyšší rozvoj.
Porada ředitelů škol a školských zařízení – Zápory financování žákohodinami Neustále zvyšující se počet žákohodin vede ke snižování její hodnoty. Zneužívání současného systému některými SVČ. Zvyšující se počet žákohodin je způsoben nejen tlakem na výkon, ale také snahou některých zřizovatelů o rozšíření činnosti SVČ o aktivity, které dříve financovala obec, město. Obtížné reagování na mimořádný meziroční pokles žákohodin. Neochota rodičů či žáků a studentů podepisovat svou účast na příležitostných akcích jako nezbytný předpoklad zahrnutí do žákohodin. Velká administrativní náročnost systému vykazování, zejména u příležitostných akcí.
Porada ředitelů škol a školských zařízení – Změny v počtu a hodnotě žákohodin Změna ŽH ŽH Kč 21,1921,7321,5523,5321,7222,1021,71
Porada ředitelů škol a školských zařízení – Návrhy na komplexní změnu financování SVČ VARIANTA 1 Rozhodujícím kriteriem je počet potenciálních klientů. Potenciální klient je žák ve věku 6-19 let, který trvale žije na území své obce s rozšířenou působností, kde daná SVČ působí. Problémy: Soukromá a církevní SVČ Více SVČ v jednom městě Odlišná spádovost a dostupnost
Porada ředitelů škol a školských zařízení – Dopady VARIANTY 1 Počet organizací Pokles o více než 50 % 2 Pokles o 30 – 50 % 8 Pokles o 10 – 30 % 4 Pokles o 0 – 10 % 2 Nárůst o 0 – 10 %0 Nárůst o 10 – 30 %6 Nárůst o %1 Nárůst o více než 50 %5 Celkem28 12 SVČ má nárůst celkem SVČ má pokles celkem Při potenciálních klientech a celkovém objemu rozpočtu SVČ v r ,2 mil. Kč připadá na 1 potenciálního klienta 708 Kč. Po přepočtu rozpočtů jednotlivých SVČ jsou dopady následující:
Porada ředitelů škol a školských zařízení – VARIANTA 2 Počet organizací Pokles o více než 50 % 5 Pokles o 30 – 50 % 5 Pokles o 10 – 30 % 3 Pokles o 0 – 10 % 2 Nárůst o 0 – 10 %2 Nárůst o 10 – 30 %3 Nárůst o %6 Nárůst o více než 50 %2 Celkem28 13 SVČ má nárůst celkem SVČ má pokles celkem Je obdobou varianty č. 1, avšak za potenciálního klienta je považován žák a student navštěvující základní a střední školu, která spadá vzdálenostně i dopravní dostupností pod nejbližší SVČ. Data jsou čerpána z tzv. zahajovacích výkazů.
Porada ředitelů škol a školských zařízení – VARIANTA 3 Počet organizací Pokles o více než 30% 5 Pokles o 20 – 30 % 3 Pokles o 10 – 20 % 1 Pokles o 0 – 10 % 2 Nárůst o 0 – 10 %6 Nárůst o 10 – 20 %2 Nárůst o %2 Nárůst o více než 30 %7 Celkem28 17 SVČ má nárůst celkem SVČ má pokles celkem Kombinace potenciálních klientů a pevné částky, která by reflektovala skutečnost, že právní subjekt musí vykonávat jisté činnosti bez ohledu na to, jak je velký. Ve VERZI 1 jde o částku 1 mil. Kč na každé SVČ a 556 Kč na 1 potenciálního klienta.
Porada ředitelů škol a školských zařízení – VARIANTA 3 Počet organizací Pokles o více než 30% 7 Pokles o 20 – 30 % 1 Pokles o 10 – 20 % 2 Pokles o 0 – 10 % 2 Nárůst o 0 – 10 %4 Nárůst o 10 – 20 %5 Nárůst o %0 Nárůst o více než 30 %7 Celkem28 16 SVČ má nárůst celkem SVČ má pokles celkem Ve VERZI 2 VARIANTY 3 byly pevné částky odlišné podle velikosti SVČ dané potenciálními klienty a 613 Kč na 1 potenciálního klienta.
Porada ředitelů škol a školských zařízení – V rámci VARIANTY 3 byly rozpracovány další 3 VERZE, které kombinovaly tři uvedené faktory: ½ rozpočtu se stanovila podle dosažených žákohodin, dále se použila pevná částka (jedna, dvě nebo tři) a částka na potencionálního klienta (278 Kč, 302 Kč a 307 Kč). Výsledky všech těchto verzí byly obdobné: míra přerozdělování mírně nižší a 12 SVČ by zaznamenalo značný pokles rozpočtu. Navíc tato metoda byla administrativně dosti náročná.
Porada ředitelů škol a školských zařízení – VARIANTA 4 Počet organizací Pokles o více než 10 % 0 Pokles o 5 – 10 % 10 Pokles o 2 – 5% 1 Pokles o 0 – 2 % 4 Nárůst o 0 – 2 %1 Nárůst o 2 – 5 %6 Nárůst o %2 Nárůst o více než 10 %4 Celkem28 13 SVČ má nárůst celkem SVČ má pokles celkem Kombinace potenciálních klientů a žákohodin v poměru 15 : 85
Porada ředitelů škol a školských zařízení – Zjištění z terénu: Největší, ne-li jediný zdroj nespokojenosti, je v oblasti vykazování, administraci a financování tzv. příležitostných akcí. Většina dotázaných ředitelů neměla nic proti zachování žákohodin. Závěr: komplexní změna by měla zásadní dopady do stávající struktury činnosti každého SVČ a neobešla by se bez zásadního posílení finančních zdrojů alokovaných do SVČ, nechtěli-li bychom připustit změnu v síti SVČ anebo zvýšený podíl cizích zdrojů na financování. Návrhy na dílčí změnu financování SVČ
Porada ředitelů škol a školských zařízení – VARIANTA 5 Počet organizací Pokles o více než 50 % 0 Pokles o 30 – 50 % 4 Pokles o 10 – 30 % 5 Pokles o 0 – 10 % 4 Nárůst o 0 – 10 %7 Nárůst o 10 – 30 %6 Nárůst o %1 Nárůst o více než 50 %1 Celkem28 15 SVČ má nárůst celkem SVČ má pokles celkem Omezení příležitostné činnosti u každého SVČ na 68 % z žákohodin, dosažených pravidelnou činností, táborovou činností a soutěžemi.
Porada ředitelů škol a školských zařízení – V rámci VARIANTY 5 byly rozpracovány další 2 VERZE. V první z nich byly použity 3 typy paušálů na příležitostnou činnost: 50 %, 68 % a 100 % dle typů SVČ. V druhé verzi bylo 68 % příležitostných akcí stanoveno jako maximální procento. Tato varianta by příliš působila jako regulace činnosti SVČ, což si změna financování neklade za cíl.
Porada ředitelů škol a školských zařízení – VARIANTA 6 Počet organizací Pokles o více než 30% 1 Pokles o 20 – 30 % 1 Pokles o 10 – 20 % 3 Pokles o 0 – 10 % 7 Nárůst o 0 – 10 %11 Nárůst o 10 – 20 %4 Nárůst nad 30 %1 Celkem28 16 SVČ má nárůst celkem SVČ má pokles celkem Financování na základě průměrného počtu žákohodin za uplynulých 5 let, příležitostná činnost však byla omezena u každého SVČ na maximálně 40 % ze všech činností.
Porada ředitelů škol a školských zařízení – VARIANTA 7 Počet organizací Pokles o více než 20% 3 Pokles o 15 – 20 % 2 Pokles o 10 – 15 % 3 Pokles o 0 – 10 % 9 Nárůst o 0 – 10 %2 Nárůst o 10 – 15 %4 Nárůst o 15 – 20 %1 Nárůst o více než 20 %4 Celkem28 11 SVČ má nárůst celkem SVČ má pokles celkem Kombinace stávajícího financování v pravidelných akcích, táborech a soutěžích, pouze příležitostné akce jsou rozděleny podle potenciálních klientů. Na 1 potencionálního klienta připadlo 13,85 žákohodin.
Porada ředitelů škol a školských zařízení – VARIANTA 8 Počet organizací Pokles o více než 10 % 0 Pokles o 5 – 10 % 4 Pokles o 2 – 5% 3 Pokles o 0 – 2 % 9 Nárůst o 0 – 2 %3 Nárůst o 2 – 5 %4 Nárůst o %5 Nárůst o více než 10 %0 Celkem28 12 SVČ má nárůst celkem SVČ má pokles celkem Financování pravidelných aktivit, táborů a soutěží stávajícím způsobem (dosaženými žákohodinami v předchozím roce) a pro nepravidelné aktivity je stanoven absolutní objem žákohodin pro každé SVČ samostatně, a to na základě dosažených průměrných hodnot za uplynulých 5 let.
Porada ředitelů škol a školských zařízení – Znamená tedy, že pravidelné činnosti, táborové činnosti a soutěže budou financovány na základě žákohodin realizovaných a vykázaných v minulém školním roce. Příležitostné aktivity budou financovány každému SVČ na základě průměru žákohodin, dosažených v letech VÝSLEDNÝ NÁVRH Je kombinací výkonového a paušálního financování
Porada ředitelů škol a školských zařízení – Má nejmenší objem přerozdělovaných prostředků - 1,7 % z rozpočtu r Má nejmenší počet organizací, jichž se změna negativně dotkne. Umožní zrušit sledování a vykazování žákohodin v příležitostné činnosti. Zmenšuje prostor pro honbu za žákohodinami. Zabrání nekontrolovatelnému růstu žákohodin. Respektuje charakter jednotlivých SVČ, přičemž pětileté období je dostatečné pro jeho vyjádření. Neopouští výkonové financování, tj. v oblastech pravidelné činnosti, táborů a soutěží. VÝSLEDNÝ NÁVRH
Porada ředitelů škol a školských zařízení – Přechodné období Pro bezproblémový přechod na změněný způsob financování budou nárůsty rozpočtů v r korigovány maximálním procentem meziročního nárůstu jednotlivých SVČ. Výrazné snížení rozpočtů některých SVČ bude řešeno v rámci dohodovacích řízení z takto vzniklé úspory.
Porada ředitelů škol a školských zařízení – Vlivy na rozpočet r Na základě Vašich předběžných údajů o dosažených žákohodinách pro rozpočet r (před provedením jejich kontroly) lze říci, že na konečnou výši rozpočtu SVČ v r tak bude mít vliv: zvýšení počtu žákohodin v pravidelné činnosti o cca 125 tis. zvýšení počtu žákohodin v soutěžích o cca 35 tis. snížení počtu žákohodin v táborové činnosti o cca 51 tis. snížení počtu žákohodin v příležitostné činnosti cca 200 tis. výše finančních prostředků přidělených pro RgŠ MSK ze státního rozpočtu