Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P11_2.12 Tematická oblast: Dějiny hudebního umění Beethovenovy symfonie Typ: DUM – výkladový Předmět: Hudební výchova.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Příjemce: ZŠ a MŠ České Velenice Třída Čsl. legií.
Advertisements

Tematická oblast: Dějiny hudebního umění Opery W. A. Mozarta
Světoví hudební skladatelé
HV-1 Hudební výchova DUM č. 14 Prima – kvarta osmiletého studia
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_352_Karel Ditters AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA.
Ludwig van beethoven –
Ludwig van Beethowen Petra Molnárová.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Příjemce: ZŠ a MŠ České Velenice Třída Čsl. legií.
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název VM:Relaxace Kód VM:VY_52_INOVACE_17 Vzdělávací předmět:Výchova ke zdraví Tematická oblast:Zdraví a jeho ochrana.
HV-1 Hudební výchova DUM č. 18 Prima – kvarta osmiletého studia
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
René Descartes: "Myslím, tedy jsem."
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Klasicismus v evropské hudbě
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
Střední škola služeb a podnikání, Ostrava-Poruba příspěvková organizace Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:
V ÝUKOVÝ MATERIÁL VYTVOŘENÝ V RÁMCI PROJEKTU „EU PENÍZE ŠKOLÁM “ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_857_7TR_HV Autor: Mgr. Ludmila Večerková.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P11_2.17 Tematická oblast:Dějiny hudebního umění Beatles Typ: DUM – test Předmět: Hudební výchova Ročník: 1.,3. r. (6leté),
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění Antonín Dvořák
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P11_2.16 Tematická oblast: Dějiny hudebního umění Klavírní a housloví virtuosové období romantismu Typ: DUM – test,
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Tematická oblast:Dějiny hudebního umění
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
FRIEDRICH SCHILLER (1759 – 1805)
LUDWIG VAN BEETHOVEN.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_01 Autor: Mgr. Eva Damborská Anotace: Učební text pro ZŠ – Klasicismus v evropské hudbě -žáci se naučí charakteristické rysy evropského.
Název školy ZŠ a ZUŠ J. E. Purkyně Libochovice Autor Bc. Jiří Grüner
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
Ludwig van Beethoven Anotace Prezentace seznámí žáky s hudbou Ludwiga van Beethovena. Seznamuje žáky s jeho životem a dílem. Ukazuje, že melodie Ódy na.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Název školy: Základní škola Netvořice Autor:. Mgr
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Narozen v Bonnu Zemřel ve Vídni
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Uherský Ostroh
Světoví hudební skladatelé
HUDEBNÍ VÝCHOVA – 7. ROČNÍK
Název školy: Základní škola Netvořice
Hudba Test Poslech POJMY
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/10
Název školy: Základní škola Netvořice
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  11/20
Evropské symboly Mgr. Vladimír Velešík.
Název školy: Základní škola Netvořice
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou
Název školy: Základní škola Netvořice
Transkript prezentace:

Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P11_2.12 Tematická oblast: Dějiny hudebního umění Beethovenovy symfonie Typ: DUM – výkladový Předmět: Hudební výchova Ročník: 4. r. (6leté), 2. r. (4leté) Zpracováno v rámci projektu EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/ Zpracovatel: Mgr. Alena Macošková Gymnázium, Třinec, příspěvková organizace Datum vytvoření: březen 2014

SYMFONIE Ludwig van Beethoven

Metodický list Materiál je určen pro 4. ročník šestiletého studia a pro 2. ročník čtyřletého studia. Cílem prezentace je seznámit žáky s jednotlivými symfoniemi Ludwiga van Beethovena, ukázat na vybraných dílech důležité znaky tvorby skladatele, vysvětlit, v čem tkví jeho nezaměnitelný přínos. Výklad je doplněn poslechem a rozborem vybraných ukázek. Klíčová slova: Klasicismus; L. Van Beethoven; Klasicistní symfonie; Sonátová forma; Sonátová expozice.

Ludwig van Beethoven Významný německý skladatel, patřil k tzv. vídeňskému klasicismu; narozen v Bonnu; zemřel 26. března 1827 ve Vídni; je tvůrcem nového hudebního myšlení, ze kterého se zrodila hudba epochy romantismu.

I. symfonie C dur, op. 21 vznik 1799 – 1800; vliv Mozarta a Haydna; klasicistní; 4 věty; 1. věta psána sonátovou formou.

II. symfonie D dur, op. 36 Vznik 1801 – 1802 v době léčebného pobytu ve vídeňské čtvrti Heiligenstadt, kdy Beethoven ztrácí sluch; motivy často píše spontánně do poznámkového sešitu nebo na jídelní lístek; symfonie má 4 věty.

III. symfonie Es dur, Eroica, op. 54 vzniká v letech 1803 – 1804; původně ji věnoval Napoleonovi; po Napoleonově korunovaci dedikaci zrušil; věnoval ji památce všech hrdinů; 4 věty; 1. věta Allegro con brio navozuje dojem hrdinského boje; 4. věta Finále tvoří cyklus variací.

V. symfonie c moll, Osudová, op.67 vznik 1808; 4 věty – I. věta v sonátové formě; I. věta, Allegro con brio, Motiv osudu; Beethoven: „Takto klepe osud na naše dveře.“ symfonie začíná pesimisticky, závěr věty je však optimistický.

VI. symfonie F dur, Pastorální, op. 68 vznik 1808; Beethoven hledá klid, nalézá ho v přírodě a na venkově; symfonie má 5 vět, je programní.

Jednotlivé části VI. symfonie I. věta: Probuzení radostných pocitů po příjezdu na venkov; II. věta: Scéna u potoka; III. věta: Radostné shromáždění vesničanů; IV. věta: Bouře, vichr; V. věta: Zpěv pastýřů, radostné a vděčné pocity po bouři.

VII. symfonie A dur, op. 92 vznik 1811; premiéra v r na charitativním koncertu pro raněné vojáky; 4 věty; 2. věta Allegretto – téma s variacemi, pochodový rytmus, gradace.

VIII. symfonie F dur, op. 93 vznik 1812; deprese, hluchota, zdravotní problémy; symfonie je přesto bezstarostná, optimistická; 4. věty; klasicistní.

IX. symfonie d moll s Ódou na radost, op. 125 vznik 1824, vřele přijata vídeňským publikem; Beethoven neslyšel bouřlivý potlesk, stál zády k publiku, jedna ze sólistek ho otočila a z mávání kapesníků a klobouků skladatel poznal, jaký ohlas jeho hudba způsobila; 4 věty, 4. věta pro sbor, baryton, soprán, alt a tenor s textem Schillerovy Ódy na radost; od roku 1985 hymnou Evropské unie.

Německý originál - část Freude, schöner Götterfunken Tochter aus Elysium, Wir betreten feuertrunken, Himmlische, dein Heiligtum! Deine Zauber binden wieder Was die Mode streng geteilt; Alle Menschen werden Brüder, Wo dein sanfter Flügel weilt.

Český překlad Radosti, ty jiskro boží, dcerko, již nám ráj dal sám! Srdce vzňaté žárem touží, nebeský tvůj krásy chrám. Radosti, ty jiskro boží, dcerko, již nám ráj dal sám! Srdce vzňaté žárem touží, nebeský tvůj krásy chrám.

Poslech a rozbor 1. věta V. symfonie c moll – Osudové; rozbor - sonátová forma, expozice; 2. věta VII. symfonie A dur; 4. věta IX. symfonie s Ódou na radost, originální text, český překlad – zpěv.

Použitá literatura Symfonie č. 9 (Beethoven). In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: Ludwig van Beethoven. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: HARASCHIN, Stanislav a Tereza CHYLIŇSKA. Sprievodca koncertmi. Bratislava: Opus, 1980.