Čistá mobilita, elektromobilita Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru Strategie ELEKTROMOBILITA ve veřejné dopravě, Praha, 16. 11. 2012.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evropské seskupení pro územní spolupráci Strategie systémové spolupráce veřejných institucí Moravskoslezského kraje, Slezského a Opolského vojvodství oblast.
Advertisements

Vlastislav Tůma šéfredaktor Truck&business
Dopravní politika na léta 2005 – 2013 Dopravní politika je základním strategickým dokumentem pro sektor dopravy a deklaruje, co stát a jeho exekutiva v.
Evropa 2020 Integrované směry
Vazby OP Doprava a IROP pro období Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů Praha Ing. Květoslava Kořínková, CSc. Seminář IDS Žďár nad Sáz.
Ekonomické nástroje v kontextu Rio+20
stlačený zemní plyn vs. nafta
C e n t r u m p r o d o p r a v u a e n e r g e t i k u slide 1/13 Energetická efektivita v dopravě - strategie a cíle Barbora Hanžlová 18. května 2012.
Českomoravská záruční a rozvojová banka a evropské peníze.
Ing. Jaroslav Deml Mobilita budoucnosti Náměstek ministra dopravy
Strategie dopravy ČR ve vztahu k IDS
Příprava na kohezní politiku EU nadnárodní, národní a krajská úroveň Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje, , Přerov.
Kohezní politika EU – současnost a perspektiva Radomír Špok Institut pro evropskou politiku EUROPEUM.
Energetická bezpečnost regionu Workshop v rámci projektu Energetický Inovační Portál CZ-PL.
1 Daň z nemovitostí a místní poplatky jako finanční zdroj obcí a měst Alena Holmes Zdeňka Jirásková Odbor – Majetkové daně, daň silniční, poplatky a oceňování.
Příprava nové dopravní politiky ČR
EU 2020: Obnovitelné zdroje či jádro Petr Binhack
Nástroj změny v místním prostředí
Co je nového v evropských fondech Datum: Místo: Ostrava David Sventek.
Rozvoj ITS pro řízení dopravy v intravilánu
Trvale udržitelný rozvoj v dopravě
Jak podporovat malé a střední podniky při exportu Ing. Pavel Bartoš, viceprezident HK ČR Ostrava Export, jako významný pilíř ekonomického růstu.
Čistá mobilita z pohledu MŽP Mgr
Budoucnost strukturálních fondů Plzeň |Arnost Marks
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
Region Jihozápad bude mít v letech k dispozici téměř 18 miliard korun na podporu investičních projektů Dostupnost center -
Teplárenství a liberalizovaný trh s energiemi. České teplárenství Vývoj, současnost, perspektiva.
Jaké jsou technické prostředky ke snižování vlivu dopravy na životní prostředí - Jaká auta budeme používat? Patrik Macháček ZŠ Vítězná, Litovel 1250.
Nový zákon o ochraně ovzduší. Schválen Poslaneckou sněmovnou ČR dne 10. února 2012 Projednán Senátem ČR dne 15. března 2012 a vrácen Poslanecké sněmovně.
AKTUÁLNÍ VÝZVY PROGRAMOVÉHO OBDOBÍ Horizont
Konkurenceschopnost ČR v rámci středoevropského regionu SpeedChain 13/11/2013 Ing. Martin Tlapa, MBA náměstek státního tajemníka pro evropské záležitosti.
Sustainable Construction and RES in the Czech Republic Irena Plocková Ministry of Industry and Trade CR, Na Františku 32, Praha, CR.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ POLITIKY STABILNÍ ELEKTŘINA ZA PŘIJATELNOU CENU AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ.
Podpora eko-inovací a environmentálních technologií Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. 16. MEZINÁRODNÍ SYMPOZIUM INOVACE, PRAHA 2009.
KREATIVNÍ ODVĚTVÍ A EVROPSKÉ FONDY NOVÁ SCÉNA ND MARTA SMOLÍKOVÁ Proč podporovat kulturní a kreativní průmysly.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu Průmyslová politika ve vazbě na automobilový průmysl Zasedání rady ředitelů AutoSAP.
Připravenost České republiky na zavádění opatření strategie Evropa 2020 Ing. Martin Tlapa, MBA náměstek ministra průmyslu a obchodu © 2010 Ministerstvo.
KONFERENCE projektu APSYS „ Propojení vědy, výzkumu, vzdělávání a podnikové praxe “ Propojení vědy, výzkumu, vzdělávání a podnikové praxe Jsou potřebné,
Možnosti rozvoje alternativních paliv v dopravě v České republice Praha
NS-LEV 21 PRO ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
1 ● zavedení eura I. STRATEGICKÉ PRIORITY AutoSAP pro další období schválené na 71. zasedání Rady ředitelů ● obnova vozového parku ● podpora.
Použití CNG v dopravě Svaz dopravy 5. března 2009 Ing. Jan Zaplatílek.
Akční plán města Hlinska Ing. Michal Rohlena 5. konference K126 – Udržitelnost ve výstavbě
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Daniel Braun 1. náměstek ministra Výsledky střednědobého hodnocení, návrh rozvojových cílů.
2.Marketingové prostředí
Integrované plány rozvoje města Ústí nad Labem Ing. Zdeněk Výborný MEPCO, s.r.o. Mezinárodní poradenské centrum obcí Thákurova Praha.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Příprava II. etapy EDR Praha Mgr. Aleš Kuták, náměstek ministra a ředitel sekce ochrany klimatu a ovzduší.
Silniční daň zákon 16/1993 Sb. Předmět daně – silniční motorová vozidla a jejich přípojná vozidla, která jsou: registrovaná a používaná v ČR; používána.
Jan Hercik Katedra geografie Přírodovědecká fakulta UP v Olomouci DOPRAVNÍ POLITIKA A DOPRAVNÍ PLÁNOVÁNÍ.
Čistá mobilita z pohledu MŽP Mgr. Jaroslav Kepka oddělení politiky a strategií životního prostředí.
Název přednášky Společnost Funkce, mail, případně další vhodné informace Zemní plyn - CNG a LNG - v nákladní dopravě E.ON Energie, a.s. – Jiří Šimek, Michal.
Využití zemního plynu v dopravě Ing. Markéta Schauhuberová, Česká plynárenská unie , Červený kohout 2009, Hluboká nad Vltavou.
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE STATUTÁRNÍHO MĚSTA JIHLAVY DO ROKU 2020 VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A SOUSTAVU NATURA 2000.
Vývoj maloobchodního trhu s pohonnými hmotami Jan Mikulec výkonný ředitel ČAPPO Petrol Summit 2015.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
ITI Pražské metropolitní oblasti. ITI - nový nástroj Evropské komise - Výchozími dokumenty jsou Strategie EU 2020 a návrhy nařízení Evropské komise -
Ing. Eduard Muřický Národní akční plán čisté mobility NAP ČM Ing. Eduard Muřický 18. října 2016 “CNG jako dostupná ekologická alternativa”,
Dobrovolné nástroje v_působnosti MŽP Ing. Jan Kříž náměstek pro řízení sekce fondů EU, finančních a dobrovolných nástrojů.
PLÁN UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY MĚST MOSTU A LITVÍNOVA PLÁN UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY VE MĚSTECH MOST A LITVÍNOV.
Chytrý Jihomoravský kraj ?
Oddělení politiky a strategií ŽP Podpora MŽP v oblasti čisté mobility SUMP – Olomouc Mgr. Jaroslav Kepka Oddělení politiky a strategií.
Nový zákon o ochraně ovzduší
Oddělení politiky a strategií ŽP Podpora MŽP v oblasti čisté mobility SUMP – Olomouc Mgr. Jaroslav Kepka Oddělení politiky a strategií.
Konference City Changers
Centrum pro regionální rozvoj České republiky Územní odbor IROP pro Kraj Vysočina prezentace v rámci semináře „Dotační příležitosti pro obce na rok.
Allied Progress Consultants Česká doprava pro třetí tisíciletí
STUDIE PROVEDITELNOSTI ZAVEDENÍ NÍZKOEMISNÍ ZÓNY NA ÚZEMÍ STATUTÁRNÍHO MĚSTA BRNA „Tento projekt je spolufinancován Státním fondem životního prostředí.
Finanční podpora pro provozovatele LDS v rámci V. Výzvy Smart grids
Transkript prezentace:

Čistá mobilita, elektromobilita Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru Strategie ELEKTROMOBILITA ve veřejné dopravě, Praha,

2 EVROPA 2020  Ekologická vozidla významně přispívají k naplňování priorit strategie Evropa 2020 (rozvoj ekonomiky, konkurenceschopnost, udržitelný růst) „Evropa méně náročná na zdroje“ (Hlavní iniciativa strategie Evropa 2020) Cíl: podpora nových technologií za účelem modernizace dopravy, snížení produkce uhlíku a zvýšení konkurenceschopnosti

3 Ukázka koncentrace tuhých znečišťujících látek v ČR v roce 2011

4 Čistá mobilita - elektromobilita  zmírnění dopadu na změny klimatu  snížení přímé závislosti na fosilních palivech  zlepšení kvality ovzduší a snížení hluku  vývoj čistých technologií v dopravě bez kompromisu k bezpečnosti  zvýšení konkurenceschopnosti  vytvoření nových pracovních příležitostí

5 Strategie Evropské komise  Dokument EK z roku 2010: „Evropská strategie pro čistá a energeticky účinná vozidla“  Celkem 40 různých opatření s cílem podpořit zavádění energeticky účinnějších vozidel:  rozvoj zelených technologií pro automobily  vybudování legislativního rámce a standardizace systémů  grantová podpora vědy, výzkumu a inovací  podpora rozvoje trhu v oblasti čistých vozidel (nástroje informativní, ekonomické a legislativní)  rozšíření dobíjecích stanic pro elektromobily  Důraz na technologickou neutralitu (tedy nejen elektromobily, ale i vozidla s alternativními palivy pro spalovací motory např. LPG, CNG a v budoucnosti vozidla na vodíkový pohon)

6 Zavádění čistých vozidel - vize EK Podíl elektromobilů i hybridních vozů by měl mezi lety rapidně stoupat elektromobily (bateriový pohon) r = 1 – 2 % podíl na trhu r = 11 – 30 % podíl na trhu hybridní vozy (možností napojení na el. síť) r = 2 % podíl na trhu r = 5 – 20 % podíl na trhu

7 1)ekologické veřejné zakázky (směrnice 2009/33/ES o podpoře čistých a energeticky účinných silničních vozidel) 2) obměna vozidel ve státní správě (možnost aktualizace Programu obměny vozového parku veřejné správy za „ekologicky přátelská“ vozidla) 3) stabilizace spotřební daně zemního plynu používaného pro pohon motorových vozidel a její držení na minimální hranici 4) změna zákonů a norem bránících rozvoji čisté mobility např. vyhláška č. 23/2008 o technických podmínkách požární ochrany staveb (provedeno) nebo normy pro projektování a výstavbu čerpacích stanic (integrace CNG) 7 Legislativní formy podpory čisté mobility

8 1) přímá podpora - příspěvek na pořízení automobilu s alternativním pohonem (elektrický pohon, CNG) - příspěvek na pořízení infrastruktury (dobíjecí a plnící stanice) 2) nepřímá podpora - silniční daň – zvýhodněná/nulová pro vozidla s alternativními pohony (elektrický, hybridní elektrický pohon, CNG) - mýtné – zavedení zvýhodněné/nulové sazby pro vozidla s alternativními pohony (elektrický, hybridní elektrický pohon, CNG) 8 Ekonomické formy podpory čisté mobility

9  Kompetence místních samospráv.  Stát může poskytnout podporu formou doporučení a šíření informací a praktických zkušeností 1) využití alternativních pohonů v městské logistice - omezení vjezdu do center měst pro ostatní vozidla 2) využití alternativních pohonů ve veřejné dopravě 3) využití alternativních pohonů v IAD - půjčovny elektrických kol, skútrů a automobilů - vozidla taxislužby 9 Organizační formy podpory čisté mobility

10 - podpora výstavby dobíjecích míst v nově budovaných obchodních centrech, administrativních centrech, průmyslových zónách, parkovištích P+R, objektech veřejných garáží a parkovacích domů - podpora výstavby sítě plnících a dobíjecích stanic na páteřní silniční síti -podpora sjednocení platebních systémů za využití dobíjecí infrastruktury - podpora sjednocení platebních systémů za využití infrastruktury CNG - záštita nad akcemi propagujícími elektromobilitu a využití alternativních pohonů 10 Ostatní formy podpory čisté mobility

11 Děkuji za pozornost