Teoretický model sociální firmy Ing.Markéta Würtherlová Fokus Praha, o.s.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Advertisements

Krabičky – výrobní družstvo.
Skupina osob se zdravotním znevýhodněním
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Pracovněprávní vztahy v organizaci
Finanční možností svépomocných skupin
Principy sociálního podnikání
P ROVÁZÁNÍ SOCIÁLNÍHO PODNIKÁNÍ S TVORBOU STRATEGICKÝCH A ROZVOJOVÝCH PLÁNŮ REGIONŮ.
Vnímání označení CE ze strany Hospodářské komory ČR František Holec viceprezident Hospodářské komory České republiky Seminář Označení CE vám otevře evropský.
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
Projekt „Rozvoj procesu plánování dostupnosti sociálních služeb v Olomouci“ 3. KOMUNITNÍ PLÁN SOCIÁLNÍCH SLUŽEB MĚSTA OLOMOUCE 2013 – 2015 Tato akce je.
Evropský sociální fond v ČR
Národní soustava povolání a Národní soustava kvalifikací v praxi , Pardubice.
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Vytvoření a podpora Lokálního partnerství pro sociálně vyloučenou lokalitu Přichystalova 70 Sdružení Podané ruce, o.s.
výstup projektu Rozvoj sociální firmy
Úspěšné strategie k integraci na volném trhu práce Wien Work Jobmanagement Wien Work Arbeitsassistenz.
Sociální firmy Fokus Praha, o.s. Bc. Jan Mácha,
Rozvoj kvalifikované pracovní síly v ČR. Obsah prezentace Představení Agentury CzechInvest Regionální kanceláře Aktivity pro podporu rozvoje kvalifikované.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ POLITIKY STABILNÍ ELEKTŘINA ZA PŘIJATELNOU CENU AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ.
Sociální podnik sociální ekonomika. Pojetí sociální firmy Sociální firma je konkurenceschopný podnikatelský subjekt působící na běžném trhu jehož účelem.
Sociální podnik / sociální firma (SF) původně britský model zaměstnávání znevýhodněných osob / inspirace italskými sociálnímu družstvy a německými tzv.
1 Etika podnikání Společenská odpovědnost organizací Ing. Jaroslav Prachař – výkonný ředitel, Korektní podnikání, o.s CEBRE – Kam směřuje Společenská.
Komora sociálních podniků
Rozvoj kapacit dalšího profesního vzdělávání v Královéhradeckém kraji grantové schéma kraje pro období 2004 – 2006 Olga Zumrová.
Jak se pozná sociální podnik
1 Česká asociace rozvojových agentur Regionální inovační infrastruktura a inovační proces v krajích Manfred Hellmich Praha 29. listopadu 2005.
Analýza makro a mikroprostředí
S POLUPRÁCE SE SOCIÁLNÍMI PARTNERY OTROKOVICE,
Sociální podnikání Sociální firma.
Marketingové prostředí
SEMINÁŘ Možnosti podpory podnikatelského sektoru a jeho dalšího rozvoje v Libereckém kraji Příprava projektu vědecko technického parku v Liberci Mgr. Tomáš.
Plán a plnění strategie sociální firmy Ergones na roky
Malý hospodářský dvůr Horšov Autor: Ing. Petr Libra
Vzor titulní strany: Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení.
©Rytmus 2007 DVD Společenská odpovědnost firem Výstup CIP EQUAL projektu „Podporované zaměstnávání pro sociálně odpovědné firmy“ o.s. RYTMUS Projekt je.
co je SOCIÁLNÍ PODNIKÁNÍ
ČESKÉ INOVAČNÍ PARTNERSTVÍ Jaromír Volf.  sdružuje 68 zájmových společností a 5 regionálních Domů techniky, které pokrývají většinu oborů dle číselníku.
Grantové schéma Phare 2003 Rozvoj lidských zdrojů Seminář pro auditory Část obsahová Praha, 15. března 2006 Ing. Jarmila Modrá Národní vzdělávací.
Iniciativa EQUAL v ČR. Iniciativa EQUAL Samostatná forma pomoci ze strukturálních fondů týkající se mezinárodní spolupráce při prosazování nových prostředků.
INVALIDITA JAKO SOCIÁLNÍ UDÁLOST
13. ročník mezinárodní konference Investment & Business Forum, Ostrava Role FDV v rámci dalšího profesního vzdělávání Fond dalšího vzdělávání, Na Maninách.
Podpora podnikání ze SF EU OP Podnikání inovace Globální cíl: zvýšit do konce programovacího období konkurenceschopnost české ekonomiky a.
Domov Trmice Za Humny 580 Gorkého 889
5. PROJEKCE MODERNÍCH ORGANIZAČNÍCH A ŘÍDÍCÍCH PODNIKOVÝCH STRUKTUR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
Rytmus Liberec, o.p.s. Agentura pro podporované zaměstnávání Antónia Dechťarová Monika Pietroszová září 2008.
Sociální podnikání jako nástroj integrace lidí s mentálním postižením nebo duševním onemocněním - zkušenosti z Plzeňského kraje Martin Fojtíček.
Soukromý sektor v rozvojovém rámci po roce 2015 Ivan Voleš, poradce prezidenta HK ČR pro mezinárodní vztahy a člen Evropského hospodářského a sociálního.
Místní akční skupina Lanškrounsko, z.s. Nám. J. M. Marků Lanškroun
ŠANCE LOVOSICE Prezentace služeb. ŠANCE LOVOSICE je nestátní neziskovou organizací, která se věnuje provozem sociálních služeb a služeb souvisejících,
ETICKÝ KODEX Klastru sociálních inovací a podniků - SINEC.
Sociální prostředky rehabilitace zdravotně postižených JUDr. Pavel Ptáčník, MPSV.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
Informační a poradenské centrum ZČU Informační a poradenské centrum ZČU Komplexní služby v oblasti studijního, psychologického, právního, sociálního a.
Operační programy Výzkum, vývoj a vzdělávání a Zaměstnanost HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
Příležitosti a rizika profesní komory pro sociální pracovníky v sociálních službách Presentace pro seminář Výboru pro sociální politiku PČR Daniela.
Sociální zemědělství Venkov 2016 Litoměřice
Regionální inovační strategie Libereckého kraje
Podpora vzniku a rozvoje sociálních podniků a chráněných pracovišť
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Ekonomika malých a středních podniků
Krajská hospodářská komora Zlínského kraje
Sociální zemědělství Venkov 2016 Litoměřice
Zjišťování kvality poskytovaných sociálních služeb
Úvod do problematiky sociální politiky
Centrum pro regionální rozvoj České republiky Územní odbor IROP pro Kraj Vysočina prezentace v rámci semináře „Dotační příležitosti pro obce na rok.
V rámci Operačního programu Zaměstnanost
Sociální podnikání Sociální firma.
Transkript prezentace:

Teoretický model sociální firmy Ing.Markéta Würtherlová Fokus Praha, o.s.

Proč standardy ? Potřeba definovat sociální firmu Porozumět hodnotám, ke kterým se sociální firma hlásí Zajištění transparentnosti sociální firmy ve vztahu k zákazníkům, zaměstnancům veřejným institucím organizacím a agenturám poskytovatelům služeb v oblasti zaměstnávání donátorům a investorům konkurentům

Standardy sociální firmy Pilíř Standardy Definice 1- Poslání sociální firmy I. Podnikání 2 - Podnikání 3 - Financování 4 - Vnitřní pravidla fungování 5 - Informovanost a prezentace II. Zaměstnávání 6 - Znevýhodnění zaměstnanci 7 - Pracovní smlouvy a mzdy 8 - Etické principy a vnitřní komunikace 9 - Organizační struktura III. Podpora 10 - Adaptace 11 - Udržení 12 - Profesní rozvoj 13 - Spolupráce sociální firmy

Definice sociální firmy Sociální firma je konkurenceschopný podnikatelský subjekt působící na běžném trhu, jehož účelem je vytvářet pracovní příležitosti pro osoby znevýhodněné na trhu práce a k tomu jim poskytovat přiměřenou pracovní a psychosociální podporu. standard 1 - Poslání sociální firmy Sociální firma veřejně deklaruje své poslání, které obsahuje závazek podnikat, vytvářet pracovní příležitosti pro osoby znevýhodněné na trhu práce a k tomu jim poskytovat přiměřenou pracovní a psychosociální podporu. Tomu jsou uzpůsobeny vnitřní postupy a způsob řízení sociální firmy.

I. Podnikání Sociální firma je podnikatelský subjekt, který působí na běžném trhu a je schopný obstát v konkurenci s ostatními podniky Zároveň usiluje o etiku podnikání – navenek ke svým zákazníkům, konkurentům i směrem ke svým zaměstnancům. Její podnikání a provoz jsou transparentní a srozumitelné pro všechny zainteresované. Za tímto účelem sociální firma buduje vlastní identitu a informuje okolí o své činnosti. 2 - Podnikání 3 - Financování 4 - Provoz sociální firmy 5 - Informovanost a prezentace

I. Podnikání standard 2 - Podnikání Sociální firma podniká a je schopná obstát na běžném trhu. Podnikání sociální firmy je etické a v souladu s platnými právními předpisy. standard 3 - Financování Sociální firma má minimálně 50% příjmů zajištěno z vlastní produkce tj. prodeje zboží nebo služeb. Ekonomickým cílem je finančně stabilní a dlouhodobě udržitelná prosperující firma, která je respektovaná obchodními partnery a bankami.

I. Podnikání standard 4 - Provoz sociální firmy Provoz sociální firmy je bezpečný. Zohledňuje specifické potřeby svých znevýhodněných zaměstnanců. Pro tento účel má zpracované provozní postupy, včetně řešení nouzových a havarijních situací. Tyto postupy jsou všem zaměstnancům srozumitelné a dostupné. standard 5 - Informovanost a prezentace Sociální firma otevřeně a pravdivě informuje veřejnost, zejména ostatní podnikatelské subjekty, potenciální zákazníky, veřejné instituce a zájemce o zaměstnání o svém poslání a činnosti. Prezentace sociální firmy nevede ke stigmatizaci zaměstnaných znevýhodněných osob.

II. Zaměstnávání Sociální firma zaměstnává, kromě osob bez jakéhokoliv znevýhodnění, i stanovené procento osob znevýhodněných. Za znevýhodněné jsou považováni jak zdravotně postižení (tělesně a mentálně postižení, osoby s kombinovaným postižením a duševně nemocní) tak i znevýhodnění sociálně (např. osoby po návratu z vězení, bezdomovci, bývalí uživatelé návykových látek). Zaměstnání v sociální firmě je vhodné zejména pro ty osoby, u kterých se předpokládá, že budou potřebovat dlouhodobou, popř. opakovanou pracovní a psychosociální podporu. Pracovní podmínky jsou rovnocenné pro všechny zaměstnance. Standardy: 6 - Znevýhodnění zaměstnanci 7 - Pracovní smlouvy a mzdy 8 - Etické principy a vnitřní komunikace 9 - Organizační struktura

II. Zaměstnávání standard 6 - Znevýhodnění zaměstnanci Sociální firma zaměstnává minimálně 25 % znevýhodněných na trhu práce v přepočtu na plné úvazky, maximálně však 55 %. Sociální firma zaměstnává ty znevýhodněné, kteří potřebují delší dobu adaptace při nástupu do zaměstnání a dlouhodobou, popř. opakovanou pracovní a psychosociální podporu nutnou pro jeho udržení. standard 7 - Pracovní smlouvy a mzdy Všichni zaměstnanci jsou v pracovněprávním vztahu se sociální firmou a jsou za svoji práci finančně ohodnoceni.

II. Zaměstnávání standard 8 - Etické principy a vnitřní komunikace Sociální firma má stanovené etické principy a pravidla vnitřní komunikace a dbá na informovanost svých zaměstnanců. Standard 9 - Organizační struktura Sociální firma má jasně stanovenou organizační strukturu a systém řízení, který je popsán a je srozumitelný.

III. Podpora Zaměstnávání znevýhodněných není jediným cílem sociální firmy. Její sociální role spočívá také v tom, že poskytuje svým zaměstnancům zvýšenou míru pracovní a psychosociální podpory v období adaptace a následně dle individuálních potřeb zaměstnance. Cílem této podpory je udržet si práci v sociální firmě a podpořit další profesní rozvoj zaměstnanců. Standardy: 10 - Adaptace 11 - Udržení 12 - Profesní rozvoj 13 - Spolupráce sociální firmy

III. Podpora standard 10 - Adaptace Sociální firma zohledňuje potřeby svých zaměstnanců a vytváří podmínky pro jejich úspěšnou adaptaci a výkon kvalitní práce. standard 11 - Udržení Sociální firma přiměřeně přizpůsobuje pracovní podmínky a prostředí potřebám svých zaměstnanců a zajišťuje jejich odborné vedení a pracovní rozvoj.

III. Podpora standard 12 - Profesní rozvoj Sociální firma usiluje o profesní rozvoj svých zaměstnanců zejména v oblasti podnikání sociální firmy a dále o rozvoj dovedností a schopností, které mají vliv na pracovní výkonnost a zvyšují konkurenceschopnost a možnost uplatnit se na trhu práce. standard 13 - Spolupráce sociální firmy Sociální firma spolupracuje s organizacemi a institucemi, které se zabývají problematikou zaměstnávání osob znevýhodněných na trhu práce, či jejich podporou.

Co nového sociální firma přináší pracovní příležitosti pro zdravotně i sociálně znevýhodněné snížení stigmatu a podpora sociálního začleňování posílení ekonomické nezávislosti zaměstnanců sociální firmy růst pocitu potřebnosti a seberealizace znevýhodněných zaměstnanců  Za předpokladu respektování standardů sociálních firem má sociální firma potenciál přinést znevýhodněným lidem novou kvalitu života.

Platforma sociálních firem Cíle stát se reprezentativním partnerem pro zástupce státního a veřejného sektoru, bankovních institucí, akademické sféry a dalších institucí a široké veřejnosti, jejímž úkolem bude: prosazovat model sociální firmy v České republice, tj. definici, základní charakteristiky a standardy sociální firmy komunikovat a spolupracovat se státní a veřejnou sférou, podnikatelskou sférou, akademickou obcí a širokou veřejností propagovat model sociální firmy a šířit příklady dobré praxe rozvíjet síť sociálních firem v České republice pořádat vzdělávací akce: semináře, konference, pořádat exkurze

Děkuji za pozornost Kontakt: Ing. Markéta Würtherlová Fokus Praha, o.s.