Rozbor neuměleckého textu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návod na postup k neuměleckým textům u ústní maturitní zkoušky z ČJL
Advertisements

POLOHOVÁNÍ RANĚNÝCH Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Základní právní pojmy (2)
Slogan Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády 777
Shoda přísudku s podmětem
Absolutní majetková práva
Obchodní korporace Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Správní právo Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Zvláštnosti a nepravidelnosti ve větné stavbě
Lifestylové časopisy Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Laswellův komunikační model
Masová komunikace Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Národnostní menšiny v médiích
Podstatná jména Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Slovesa Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Prostě sdělovací styl Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Charakteristika češtiny
Zpravodajství a tvorba zprávy Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Název, který upoutá Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Reklamní text Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Administrativní styl Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Dědické právo Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
PUBLICISTICKÝ STYL PaedDr
Historie České televize
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Ústavní právo Moc zákonodárná Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Jazykověda a její disciplíny
Název DUM Střední odborná škola a střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Tvoření slov - pravopis
Chemie jako věda Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Funkční styly, slohové postupy a útvary
Slohové rozvrstvení slovní zásoby PaedDr. Hana Vítová
Funkční stylistika Projekt „EU peníze středním školám“
Směsi Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Práce novináře Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Brief Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Číslo-název šablony klíčové aktivity
Funkční styly Marcela Jurková.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Mediaplan Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Typy zpravodajství Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Veřejnoprávní a soukromá média Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Copywriting Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_19_CJL_1 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Občanské soudní řízení
Měření sledovanosti Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Publicistický styl Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Administrativní styl PaedDr
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
Event management Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Stylistika Marcela Jurková.
Žurnalistika Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Publicistické žánry Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Vypravování Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Jazykovědné pojmy M - Z Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Jazykové pojmy A - G Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Mediazastupitelství Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Styl prostěsdělovací Marcela Jurková.
Analýza neuměleckého textu (5-7 minut) I. porozumění textu; charakter komunikační situace určit, kde je možné daný text najít určit předpokládaného adresáta.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CJ_1_5E_SEI_06_SLOHOTVORNI_.
Stylistika = nauka o slohu (stylu), o výstavbě jazykového projevu (ústního a písemného) cíl: vytříbený ústní nebo písemný projev.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
SOUHRNNÉ POUČENÍ O SLOHU
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Transkript prezentace:

Rozbor neuměleckého textu Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády 777 399 01 Milevsko www.issou-milevsko.cz Rozbor neuměleckého textu

Název projektu CHCEME BÝT LEPŠÍ Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0557 Číslo a název klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Označení DUM VY_32_INOVACE_01_A_17_CJL Název školy Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády 777 399 01 Milevsko Autor Mgr. Markéta Hadáčková Předmět Český jazyk a literatura Tematický okruh Práce s textem Téma Rozbor neuměleckého textu Ročník 4. ročník Datum tvorby 24. 9. 2012 Anotace Cílem materiálu je provedení syntézy všech oblastí jazykovědy, které jsou zásadní k rozboru neuměleckého textu. Prezentace slouží jako pomůcka k přípravě na ústní maturitní zkoušku. Metodický pokyn Problémový výklad – viz. dále

Metodické pokyny: 1. část hodiny - metoda problémového výkladu: učitel předkládá žákům podněty (dle úkolů celé prezentace) a žák sám přichází na nové poznatky, popř. využívá vědomosti nabyté v minulosti při práci je možné využívat učebnici (nácvik vyhledávání informací) 2. část hodiny – rozbor textů rozdá učitel žákům různé druhy neuměleckých textů – společný rozbor na základě jednotlivých snímků prezentace Materiál je interaktivní a inovativní především díky propojenosti výkladu učitele a samostatné práce žáků, a to za využití ICT.

Rozbor neuměleckého textu

Okolnosti vzniku jazykového projevu Slohotvorní činitelé Okolnosti vzniku jazykového projevu Objektivní Subjektivní

Objektivní slohotvorní činitelé Podmínky nezávislé na autorovi textu Funkce projevu Připravenost/nepřipravenost Prostředí a situace Oficiálnost/neoficiálnost Kontakt s adresátem Formálnost/neformálnost Psanost/mluvenost Dialogičnost/monologičnost

Subjektivní slohotvorní činitelé Podmínky, které přímo souvisejí s osobou autora – každý autor má svůj individuální styl Vzdělání Věk Životní zkušenosti Zájmy Povaha Pohlaví Znalost tématu Kulturní rozhled

Funkce projevu Sdělná Odborně sdělná Estetická Formativní

Funkční styl Prostěsdělovací Administrativní Odborný Publicistický Umělecký

Slohový postup Informační Popisný Vyprávěcí Výkladový Úvahový

Slohový útvar Vypravování Úvaha Popis Charakteristika Např. Vypravování Úvaha Popis Charakteristika Popis pracovního postupu Motivační dopis Článek Fejeton

Jazykové prostředky Spisovný jazyk Hovorová čeština Nespisovný jazyk Obecná čeština Nářečí Slang Argot Profesní mluva

Zdroje MUŽÍKOVÁ, Olga a kol. Odmaturuj z českého jazyka. Brno: Didaktis, 2007, ISBN 80-7358-082-9. DOROVSKÁ, Ivana a kol. Maturita 2011 z českého jazyka a literatury. Brno: Didaktis, 2011, ISBN 978-80-7358-160-2.