Bezpečnost letového provozu letadel všeobecného letectví

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
GOOD DECISIONS – BAD OUTCOMES
Advertisements

Integrovaný systém řízení (ISŘ)
Pohled na budoucnost JE Dukovany ve světle státní jaderné legislativy Dana Drábová.
Bezpečnostní kultura a moderní přístup k bezpečnosti v letecké dopravě
ÚDRŽBA A JEJÍ HLAVNÍ CÍLE
HISTORICKÝ VÝVOJ 1900 Výrobková normalizace, vojenský průmysl
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality Kaizen.
Bezpečnost strojních zařízení Bezpečnost částí ovládacích systémů Část 1: Všeobecné zásady pro konstrukci ČSN EN ISO
NAŘÍZENÍ KOMISE (ES) č. 2042/2003 ze dne 20. listopadu 2003.
Základní nařízení komise (ES) 1592/2002
NAŘÍZENÍ KOMISE (ES) č. 1702/2003 ze dne 24. září 2003.
Systémový přístup k ochraně životního prostředí- 2. část František Janecký TTZO
Audit administrativních činností
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
NĚKTERÉ ZKUŠENOSTI ZE ZAVÁDĚNÍ ISO 27001
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
Energetický management jako nízkonákladové opatření k dosažení úspor
Management kontinuity činností organizace
Bezpečnostní indikátory
Informační technologie pro IZS a krizové řízení
Projekt zavádění jednotné bezpečnostní politiky v prostředí VZP ČR
 Jeho principy začala uplatňovat M. Thatcherová v reakci na zvyšující se tlak veřejnosti na politiky v 70. letech 20. století ve Velké Británii.  Veřejnost.
Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava Fakulta bezpečnostního inženýrství DOPADY DIREKTIVY SEVESO III NA KOMUNIKACI S OBYVATELSTVEM JAKUB ŘEHÁČEK.
Auditorské postupy Činnosti před uzavřením smlouvy
Metoda FMEA týmová analýza možností vzniku vad u posuzovaného návrhu spojenou s ohodnocením rizik výsledkem aplikace je návrh a realizace opatření vedoucích.
PROJEKT R E G M E T TEMPLATE DOPORUČENÍ PRO SPRÁVNOU LEGISLATIVNÍ PRAXI Z HLEDISKA METROLOGIE.
Koncepce environmentální bezpečnosti
Organizační členění ÚO
VŠB - TU Ostrava, Fakulta Elektrotechniky a Informatiky Rozvoj RCM v elektroenergetice Ing. Jan Gala.
JEDEN CÍL, SPOLEČNÁ CESTA Ministerstvo vnitra České republiky & Ministerstvo vnitra Ing. Jaroslav Svoboda
Krizové řízení Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností věcně příslušných orgánů zaměřených na: - analýzu a vyhodnocení bezpečnostních.
Luděk Novák dubna 2006 Proč a jak řídit informační rizika ve veřejné správě.
ISMS VE STÁTNÍ SPRÁVĚ A SAMOSPRÁVĚ
Robert Mohos,3IT. Disaster Recovery Planning  Plány pro obnovu činnosti po mimořádné události - Preventivní opatření - Zmírnění následků - Ulehčení obnovy.
Proces řízení rizik.
Normy a postupy pro provoz CUAV Ing. Tomáš Kujal, Ph.D. Ing. Jiří Chlebek, Ph.D. Letecký ústav Fakulta strojního inženýrství Vysoké učení technické v Brně.
Informační podpora při krizovém řízení
TECHNICKÝ AUDIT 8. přednáška. Snížení rizika a bezpečnostní opatření 1)Snížení rizika použitím konstrukčních metod či nahrazení méně rizikovými materiály.
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A PRÁVO
BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ PŘI PRÁCI
Management jakosti jako úhelný kámen provozu klinické laboratoře
Zkušenosti ze zavedení systému řízení bezpečnosti informací ve shodě s ISO a ISO na Ministerstvu zdravotnictví ČR Ing. Fares Shima Ing. Fares.
 P1 - Strategické plánování  P2 - Systém managementu jakosti a legislativy  P3 - Řízení informací  P4 – Audity.
ZVÝŠENÍ BEZPEČNOSTI CIVILNÍHO LETECTVÍ LUDMILA CRHOVÁ
Koncepce environmentální bezpečnosti a snižování rizika katastrof
Přístup k řešení bezpečnosti IT Nemochovský František ISSS Hradec Králové, dubna 2005.
MANAGEMENT - Pojetí managementu
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
Projektový management Risk management
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Roční souhrnná zpráva o výsledcích kontrolních akcí provedených inspekcí práce za rok 2012 Mgr. Ing. Rudolf Hahn generální inspektor.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Problematika bezpečnosti civilního letectví v ČR za rok 2003 – pohled ÚCL.
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Navrhování a hodnocení technického produktu z hlediska.
KONCEPCE ENVIRONMENTÁLNÍ BEZPEČNOSTI Základní dokumenty Bezpečnostní strategie NATO Mezinárodní strategie pro snižování rizika katastrof OSN.
Logistické procesy ve stavebnictví Autor diplomové práce: Bc. Lukáš Hlaváč Vedoucí diplomové práce: Ing. Terezie Vondráčková, Ph.D. České Budějovice, červen.
Přechod na ISO 9001:2015 v DIAMO, s. p.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko-technologický Obhajoba diplomové práce Téma: Optimalizace skladového hospodářství.
Podklady pro zpracování semestrální práce
Jištění kvality technologických procesů
Jednou nohou v Bruselu – Česko a normalizace prevence kriminality
PROJEKT: Hodnocení průmyslových rizik
Ústí nad Labem 4/2008 Ing. Jaromír Vachta
Presentation Title 1st September 2002
Policejní prezidium ČR I. náměstek policejního prezidenta plk. Mgr
Technologie a řízení letecké dopravy: 1
ČVUT v PRAZE Fakulta dopravní ÚSTAV LETECKÉ DOPRAVY PROFIL STUDENTA
farmakovigilanční audit
Transkript prezentace:

Bezpečnost letového provozu letadel všeobecného letectví doc. Ing. Vladimír Smrž, Ph.D. VŠB – TU Ostrava, Fakulta strojní Institut dopravy Ústav letecké dopravy

Bezpečnost Rozšířená definice I: Bezpečnost je stav, ve kterém se individua, skupiny a státy necítí ohrožené vážnými hrozbami, popř. se před nimi považují za účinně chráněné a svoji budoucnost mohou vytvářet podle vlastních představ. Stupeň bezpečnosti, popř. ohrožení závisí dalekosáhle na subjektivních pocitech, historických zkušenostech, pojetí sebe sama a poměru k okolnímu prostředí. Rozšířená definice II: Bezpečnost je stav, kdy jsou na nejnižší možnou míru eliminovány hrozby pro objekt a jeho zájmy. Tím objektem (referenčním objektem bezpečnosti) může být stát, mezinárodní organizace, mezinárodní systém, sociální skupina (národ, národnostní menšina, ženy, jednotlivec) – v našem případě všichni dotčení provozem letadel

Bezpečnost (System) Safety ……….. systémová bezpečnost (Personal) Security …… bezpečnost osob a majetku „Celý lidský život je o řízení rizik, nikoliv o jejich eliminaci !“ (Walter Wriston – jeden z bývalých prezidentů CITI Bank)

Systémová bezpečnost Systémová bezpečnost je aplikací takových inženýrských a manažerských principů, kritérií a postupů, které dokážou optimalizovat bezpečnost provozování člověkem navržených systémů Nebezpečí (Hazard) Podmínka, událost nebo okolnost, která by mohla vést k neplánované, nebo nežádoucí události Riziko (Risk = severity x likehood) Výraz pro součin vážnosti důsledku nežádoucí události a pravděpodobnosti, že k ní dojde.

„Začátky“ systémové bezpečnosti

Vývoj systémové bezpečnosti v letectví systémová bezpečnost v letectví je aplikovanou formou obecné systémové bezpečnosti cca do 2. světové války se bezpečnost řešila systémem pokus – omyl, (systém fly-fix-fly) proces se opakoval tak často dokud se nedosáhlo uspokojivého řešení, (což bylo ovšem řešení pouze pro levné stroje a malé rychlosti

Vývoj systémové bezpečnosti v letectví v období pokročilejšího letectví však již byly předcházející metody příliš drahé a neakceptovatelné, proto byly do návrhu a výroby letounů implementovány první prvky bezpečnosti což znamenalo zrod systémové bezpečnosti v letectví milníky ve vývoji systémové bezpečnosti v letectví byly především bezpečnostní standardy vydávané různými leteckými organizacemi, jako např.: - MIL-STD-882, vytvořený NASA v 60-tých letech, - System Safety Handbook, vydaný FAA v 90-tých letech 20 st. - Safety Management System, vydaný ICAO v roce 2009

Vývoj systémové bezpečnosti v letectví Cíle systémové bezpečnosti bezpečnost je implementována přímo do návrhu systému možná rizika jsou identifikována, vysledována, evaluována a následně eliminována, nebo redukována na akceptovatelnou úroveň v praxi jsou aplikovány pořadí priorit při navrhování bezpečných systémů a příslušné letecké úřady tolerují stavu techniky odpovídající reziduální rizika. k dalším cílům systémové bezpečnosti patří provádění bezpečnostních analýz a posuzování, které zohledňují historická bezpečnostní data systémové bezpečnosti se uvažuje v průběhu celého životního cyklu výrobku (systému) a významná bezpečnostní data se dokumentují pro poučení všech zainteresovaných (aby se jednou rozpoznaná selhání pokud možno neopakovala)

Vývoj systémové bezpečnosti v letectví Řízení bezpečnostních rizik Plánování Proces řízení bezpečnostních rizik by měl být dopředu plánovaný a dokumentován prostřednictvím plánu, který musí obsahovat kriteria pro akceptovatelné riziko Identifikace rizikových faktorů Analýza a posouzení rizikových faktorů vyžadovaná plánem by měla identifikovat bezpečnostní rizika Analýza Rizika je třeba charakterizovat prostřednictvím vážnosti důsledků a pravděpodobností, že nastanou (pomocí matice bezpečnostních rizik). Posuzování Jedná se o proces porovnávání přezkoumávaných rizikových faktorů s kriterii pro akceptovatelná rizika Rozhodování Rozhodování v oblasti řízení rizik by měl obsahovat výše uvedený proces posuzování

Vývoj systémové bezpečnosti v letectví Matice bezpečnostních rizik Pravděpodobnost výskytu A B C D E Vážnost následků Katastrofická (smrt a/nebo ztráta letadla nebo velká environmentální havárie) Kritická (vážná zranění, vážné zdravotní následky, značné poškození systému nebo ŽP) Marginální (méně závažná zranění, méně vážné zdravotní následky, méně významné poškození systému nebo ŽP) Zanedbatelná (ještě menší závažnost než marginální)

Principy systémové bezpečnosti Optimalizace bezpečnosti, výkonnosti a nákladů

Principy systémové bezpečnosti Pořadí bezpečnostních priorit při návrhu systémů 1. Navrhnout systémy s minimálními riziky systémy je třeba navrhovat tak, aby již v zárodku byla eliminována známá rizika, pokud identifikovaná rizika nelze eliminovat, je třeba je zredukovat na akceptovatelnou úroveň prostřednictvím selekce návrhů 2. Do návrhu zahrnout bezpečnostní prvky pokud identifikovaná rizika nelze zredukovat prostřednictvím selekce návrhů, je třeba zahrnout různé druhy bezpečnostních prvků (zařízení)

Principy systémové bezpečnosti Pořadí bezpečnostních priorit při návrhu systémů 3. Vybavit systém varovným podsystémem pokud nelze spolehnout pouze na bezpečnostní prvky, je třeba navrhnout podsystém, který bude v případě detekce rizikových podmínek poskytovat varovné signály varovné signály a jejich interpretace musí být taková, aby minimalizovala pravděpodobnost neadekvátní reakce obsluhujícího personálu 4. Vyvinout bezpečnostní a výcvikové postupy tam, kde eliminaci rizik nelze dostatečně realizovat ani prostřednictvím návrhu, bezpečnostních opatření nebo pomocí varovných systémů je třeba navrhnout takové bezpečnostní postupy a systémy výcviku pro obsluhující personál, aby se reziduální rizika maximálně redukovala

Principy systémové bezpečnosti Principy bezpečnosti na základě lidského jednání Bezpečnostní management musí být založen především na poznání lidského jednání a také na poznání principů organizační kultury moderní organizační strategie v oblasti bezpečnosti se vyvinuly od principu „bezpečnost na základě dodržování pravidel“ k principu „prevence prostřednictvím plánování“ Zdroj: www.faa.gov/about/initiatives/sms/explained/basis/

Principy systémové bezpečnosti Principy bezpečnosti na základě lidského jednání SHELL - model Legenda: S … Software (postupy, symboly, atd.) H … Hardware (stroj) E … Environment (prostředí, ve kterém se odehrává interakce S – H – L) L … Liveware (člověk, jedinec v centru zájmu) L … Liveware (lidé, se kterými je jedinec v centru zájmu v nějakém vztahu)

Principy systémové bezpečnosti Principy bezpečnosti na základě lidského jednání 5M - model Legenda: Msn … Mission (účel a základní funkce systému, důvod propojení všech ostatních elementů Man … Man (lidský element v systému) Mach .. Machine (HW a SW včetně firemního SW) Mgt …. Management (zahrnuje firemní postupy, politiky a všechny regulace v oblasti provozování, údržby a dalších operací v systému) Media . Prostředí, ve kterém je systém instalován, provozován a udržován, zahrnuje jak provozní tak přírodní prostředí

Statistiky LN v GA

Statistiky LN v GA Statistiky LN GA v EU (2006 - 2007) (Zdroj: EASA Meeting with AIB’s 2008 04 17)

Statistiky LN v GA Statistiky LN GA v EU (2006 - 2007) (Zdroj: EASA Meeting with AIB’s 2008 04 17)

Statistiky LN v GA Statistiky LN GA v EU (2006 - 2007) (Zdroj: EASA Meeting with AIB’s 2008 04 17)

Statistiky LN v GA Statistiky LN GA v EU (2006 - 2007) (Zdroj: EASA Meeting with AIB’s 2008 04 17)

Statistiky LN v GA Shrnutí ze statistik bezpečnosti GA v EU (2008) Většinový podíl na fatálních LN (87 %) Většinový podíl na usmrcených osobách (65 %) Data z LN bývají nekompletní Informace o příčinách LN bývají nekompletní Historické trendy nebývají po ruce (Zdroj: EASA Meeting with AIB’s 2008 04 17)

Současné bezpečnostní hrozby v rámci GA v ČR Nedostatek zkušeného personálu (nedostatečná generační obměna zkušených pilotů na pozice instruktorů, vedoucích letového provozu, … ) Slábnoucí dozor nad dodržováním bezpečnostních standardů (nedostatek financí v rámci ÚCL, Aeroklub ČR, … ) Letecké výcvikové organizace jsou pouze přestupní stanicí do „velké dopravy“ (malé nálety nových pilotů … ) Zvyšující se náklady na létání (sportovní a rekreační létání jen pro „bohaté“ … ) Zastarávající letadlový park (stávající provoz v aeroklubech negeneruje dostatečné prostředky pro jejich obnovu)

Možné cesty ke zvýšení bezpečnosti provozu letadel GA v rámci ČR Přiměřeně aplikovat známé metody řízení rizik souvisejících s výše uvedenými hrozbami V rámci školení personálu leteckých organizací GA upozorňovat na všechny způsoby selhávání Lidského činitele Využívat všechny dostupné informační zdroje (např. bezpečnostní kampaň ÚCL – „Doletíš ?!“, celosvětové statistiky LN GA,…) Využívat simulačních technologií pro získávání a upevňování správných návyků a postupů (doplněk reálného létání) Přiměřeně aplikovat bezpečnostní standardy z obchodní letecké dopravy do prostředí GA

Děkuji za pozornost