ÚLOHA MARKETINGU V PODNIKU MARKETINGOVÝ VÝVOJ ÚLOHA MARKETINGU V PODNIKU
Fáze marketingových filosofií 1880-1930 Výrobní filosofie (product concept) 1930-1950 Prodejní filosofie (sales concept) 1950 - 1970 Marketingová filosofie (marketing concept) 1970 - Sociálně marketingová filosofie (societal concept)
Prodejní koncepce Marketingová koncepce Důraz kladen na produkt Produkt je nejdříve vyroben a pak prodán Orientace na potřeby firmy Nerozlišování zákazníků Krátkodobé plánování Důraz kladen na potřeby zákazníka Přes požadavky zákazníků se určuje výroba Rovnováha mezi orientací na zákazníka a vlastními cíli Cílový trh Dlouhodobé plánování
prodejní koncepce podnik produkt prodej a reklama zisk z kvantity prodeje koncepce marketingu trh potřeby zákazníka koordinace veškeré činnosti zisk vyplývající ze spokojenosti zákazníka
Marketing zaměřený na uspokojování potřeb zákazníků Reaktivní marketing Anticipativní marketing Marketing utvářející potřeby
Od prodejní k marketingové koncepci Fáze modifikace produktů Fáze příbuzných produktů Fáze diverzifikace Malé firmy? Snížení rizika: kooperace s externími dodavateli a partnery,jeden segment
Rozdíly v názorech u mkg. koncepce a orientace na výrobu
Starší neandrtálský marketing je tvořen praktikami: Ztotožňování marketingu s prodejem Důraz na získávání zákazníků místo na péči o ně Snaha o dosažení zisku z každé transakce místo o cílevědomé poskytování hodnoty zákazníkovi v průběhu jeho celého “životního cyklu” Tvorba cen vycházející z nákladových kalkulací spíše než využití ceny jako diferencovaného marketingového nástroje Plánování každého komunikač. nástroje odděleně místo integrace marketing. komunikač. nástrojů Prodej produktu místo snahy o pochopení a uspokojení skutečných potřeb zákazníka
Novější přístup: ( Marketing r.2005) Zlepšování znalostí o zákaznících vytvoření databází zákazníků Lepší komunikace se zákazníky Užívání cílenějších médií Integrace marketingové komunikace Větší využívání nových technologií Rozvoj elektronického obchodu
Marketing v podniku MKG jako prodejní fce MKG jako doplňující fce MKG jako samostatný útvar s vlastními zaměstnanci Moderní marketingová společnost
Marketingový proces ANALÝZA PLÁNOVÁNÍ MARKETINGOVÉ ČINNOSTI KONTROLA
Marketingová organizace podle funkcí
Marketingová organizace podle skupin výrobků
Marketingové problémy většiny podniků Zákazníci jsou stále zkušenější a citlivější na cenu Mají málo času a žádají větší uživatelský komfort Uvědomují si rostoucí vyrovnanost produktů různých dodavatelů Méně jim záleží na značce a snáze akceptují značky distributorů či prodejců a neznačkového zboží
Mají vyšší požadavky na služby Vyznačují se klesající loajalitou vůči dodavateli Konkurenti se snadno vyrovnávají jejich cenám Reklama je čím dál dražší a méně efektivní Aby dosáhli potřebného prodeje, poskytují zdarma spoustu nákladných služeb a dodatečných výhod
Transformující se podnikové organizace