Život * v Lynn v Massachusetts

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

Genderový audit nástroj pro vyhodnocování prosazování genderové rovnosti na úrovni organizace orientován spíše na organizaci jako takovou než na dopady.
Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
ZÁKLADNÍ POJMY EKONOMIE
Determinanty zahraničních investic na firemní úrovni v ČR Peter Tóth ČNB a CERGE-EI.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Získávání a výběr Katedra řízení Ekonomická fakulta Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
Alternativní cíle firmy
SWOT Analýza Daniel Vančura.
Motivace.
Manažerská motivace.
Úvod do marketingu.
Koncepce pracovníka a pracovní skupiny v řídicích strategiích Borek Bernard.
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
© ppm factum research 16. října 2014 Stravování jako zaměstnanecký benefit: přínos (a omezení) poukázek na stravování z pohledu zaměstnavatelů, zaměstnanců.
MOTIVACE PRACOVNÍ ČINNOSTI Hunalová Gábi, Kotková Hel., Proskovcová Šáry.
© 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu
HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
Personální management
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Podniková ekonomika Personální činnost.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_3_15.
Motivace pracovní činnosti Motivační programy
MARKETINGOVÝ MIX.
Ing. Ladislava Kuchynková
Frederick Herzberg (* – † ).
Motivace a vedení lidí Ing. Eva Štěpánková ESF MU Katedra podnikového hospodářství
Proces řízení rizik.
MARKETING.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_3_13.
KONKURENČNÍ STRATEGIE A VSTUP NOVÝCH FIREM Zpracovaly: L. Petráčková, E. Cézová.
Douglas McGregor (1906 – 1964).
Teorie motivace Adéla Furiková.
Motivace.
Nikdo není schopen zahrát sám celou symfonii ...
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
Pracovní spokojenost všeobecných sester ve světle Herzbergovy teorie
Prof. Molnár1 Podnikové informační systémy Outsourcing IS/IT a ASP Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc Ústav řízení a ekonomiky podniku
Frederick Irving Herzberg
AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ1 P R Ů M Y S L O V Ý M A R K E T I N G 8.
TERI – L 2015 – PREZENTACE MAREK JELÍNEK, DAVID FRIC
Faktory bezpečné organizační kultury podle Herzbergovy motivační teorie Kateřina Ivanová | Jiří Vévoda 1.
Abraham Harold Maslow „To, co člověk může být, to musí být.”
Řízení kariéry PhDr. Dana Bernardová, Ph.D.
Management - Motivování
PRACOVNÍ MOTIVACE.
Motivace a vedení lidí Ing. Eva Štěpánková ESF MU Katedra podnikového hospodářství
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Vymezení a vzájemný vztah pojmů v sociální péči. Pojem sociální péče Je to úsilí veřejnoprávního subjektu o řešení životních situací, které občané nejsou.
Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení v GRASS CZECH s. r. o. Vedoucí:Ing. Radka Vaníčková, Ph.D. Oponent:Mgr. Gabriela Lesňáková Autor:Walter Knösel,
Komunikační chyby vedoucích pracovníků ve vybraném podniku Autor bakalářské práce: Alena Strakošová Vedoucí bakalářské práce: Ing. Iveta Kmecová, Ph.D.
Motivace a stimulace pracovníků v podniku Terno České Budějovice
TEORIE MOTIVACE A JEJÍ FUNKCE V PRÁCI A UČENÍ
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Motivace a stimulace pracovníků ve vybraném podniku Autor práce:
Ekonomika – základní pojmy.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Motivace a stimulace pracovníků ve vybraném podniku Autorka bakalářské práce: Martina Jakubcová.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Analýza motivačního a stimulačního systému ve vybraném podniku.
Primární emise akcií (IPO) VOKT (P-10)
Systém odměňování pracovníků ve vybraném podniku
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení zaměstnanců ve vybraném.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
MOTIVACE.
Motivace a stimulace zaměstnanců ve vybraném podniku
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Management - Motivování
Transkript prezentace:

Frederick Herzberg Dvoufaktorová teorie motivace (Barbora Doležalová, Ondřej Kosprd)

Život *18.4.1923 v Lynn v Massachusetts + 19.1.2000 v Salt Lake City v Utahu Studia : City College New York University of Pittsburgh Jako seržant byl přímým svědkem událostí v Dachau Profesor psychologie na University of Cleveland

Díla The Motivation to Work. 1959 Work and the Nature of Man. 1966. One More Time: How Do You Motivate Employees?. 1968. „Jak motivovat zaměstnance?” Herzberg on motivation. 1988.

Obecně se nejširšího uznání dostalo následujícím teoriím: Teorie motivace Obecně se nejširšího uznání dostalo následujícím teoriím: Maslowově hierarchické teorii potřeb Herzbergově dvoufaktorové teorii Vroomově teorii očekávání Adamsově teorii rovnováhy Skinnerově teorie pozitivního posílení McClellandově teorii získaných potřeb

Maslowova hierarchická teorie potřeb 1943

Maslowova hierarchická teorie potřeb Lidé jsou poháněni dosáhnout svého maximálního potenciálu, ovšem pokud se jim do cesty nepostaví překážky. Tyto překážky zahrnují hlad, žízeň, finanční problémy a vůbec všechno, co lidem brání v jejich plném rozvoji.

Maslowova hierarchická teorie potřeb lidé jsou motivováni určitými potřebami a tyto potřeby tvoří hierarchickou strukturu, která je tvořena dvěma hlavními skupinami: potřebami odstranění nějakého nedostatku tzv. D-potřeby (Deficiency Needs) potřebami dosažení něčeho tzv. B-potřeby (Being Values)

Maslowova hierarchická teorie potřeb Nejsou-li uspokojeny D-potřeby, je pociťována úzkost a snaha odstranit nedostatek, snaha zaplnit chybějící potřebu. Je-li potřeba uspokojena, není pocit žádný. To je významný rozdíl od potřeb B-skupiny, ve které nejen, že existuje dobrý pocit z naplnění těchto potřeb, ale naplněním této potřeby jsme dokonce motivováni o to více.

Maslowova hierarchická teorie potřeb V rámci D-potřeb existují čtyři hierarchické úrovně: nejprve člověk uspokojuje své základnější lidské potřeby, které jsou dány evolucí když je má uspokojeny, teprve pak se snaží o naplňování neuspokojených potřeb vyšších. Pokud se objeví nedostatek v nižších vrstvách, člověk se nebude starat o vrstvy vyšší a vrátí se zpět k uspokojování těch základních.

Herzbergova dvoufaktorová teorie

Herzbergova dvoufaktorová teorie vhodně doplňuje Maslowovu hierarchickou teorii potřeb a systémové teorie Herzberg chápe motivaci jako motivaci odvést lepší práci, nikoliv pouze přiměřenou práci. Zajímá se o dlouhodobou motivaci a zvýšení úrovně motivace. Tvrdí, že hygienické faktory neovlivňují motivaci k postupu na vyšší úroveň, motivátory ano.

Podle jeho teorie jsou osoby ovlivňovány dvěma faktory: Hygienické faktory Motivátory absence prvních způsobuje nespokojenost, ale jejich přítomnost nevede ke spokojenosti, zatímco absence druhých nezpůsobuje nespokojenost, ale jejich přítomnost vede ke spokojenosti

Herzbergova dvoufaktorová teorie Hygienické faktory: Plat a výhody Podniková politika a administrace Vztahy se spolupracovníky Fyzické prostředí Dozor Stav Zajištění práce Osobní život Postavení

Herzbergova dvoufaktorová teorie Motivátory: Úspěch Uznání Zpracovat sám sebe Zodpovědnost Podpora Růst

Herzbergova dvoufaktorová teorie Tato teorie byla ostře kritizována z několika důvodů: Přehlíží odpovědi, které s teorií nesouhlasí. Její základní tvrzení, že peníze nevedou ke zvýšení motivace, nesouhlasí s 95% jiných výzkumů. Je založena na pozorování skupin, jejichž potřeby nižší úrovně jsou uspokojeny.

Herzbergova dvoufaktorová teorie Jeho tvrzení se odvíjelo od rozhovorů s dvěma stovkami účetních a inženýrů v Pittsburghu v roce 1950. To je ale velmi omezená velikost výběrového souboru z hlediska počtu, profese, a umístění. To co způsobuje nespokojenost jednoho účetního v Pittsburghu, nemusí být nutně považováno za dráždivé pro další účetní v New Yorku. Stejně tak, co motivuje architekta, může být zcela odlišné od toho, co motivuje investičního bankéře.

Herzbergova dvoufaktorová teorie Tato teorie dává odpověď, proč nelze řešit motivaci pouze větším množstvím peněz, širší škálou zaměstnaneckých výhod a lepšími pracovními podmínkami. Výsledek takovýchto opatření se míjí účinkem, pokud bychom chtěli, aby naši podřízení pracovali pilněji. Zaměří-li se manažeři pouze na udržovací faktory, k motivaci nedojde. Ke zlepšení motivace je třeba zabudovat motivátory přímo do práce.

Herzbergova dvoufaktorová teorie Ačkoli teorie Fredericka Herzberga trpí řadou nedostatků, přesto poskytuje užitečný obecný rámec, který lze přizpůsobit pro řadu průmyslových odvětví, firem i jednotlivců. Aplikace teorie závisí na velikosti podniku a jeho kultuře. Každé firmě tak lze specifikovat konkrétní druh motivace a hygienických faktorů, jako jsou plat, firemní politika a správa. Což vede k posílení nebo přehodnocení stávající strategie, jak motivovat své zaměstnance.