FTK UP Olomouc přednáška č. 9:Motivace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
Advertisements

PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Vůle, motivace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov09 Autor Mgr.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
CÍLE VE SPORTU Mgr. Eva Tomešová, Ph.D
PhDr. Eva Tomešová, Ph.D CÍLE VE SPORTU PhDr. Eva Tomešová, Ph.D
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
„SNAHA PŘIMĚT SPOTŘEBITELE, ABY JEDNAL PROTI SVÉ VŮLI, JE ZTRÁTA ČASU.“ JEROME E. MC CARTHY Psychologické vlivy působící na jednotlivce.
a jeho využití u klientů po CMP
PSYCHICKÉ JEVY.
Motivace.
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Motivace ve vzdělávání dospělých Lektor: Mgr. Šárka Prachařová
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
Taktická příprava Michal Lehnert.
Emoce (city).
Definice motivace Teorie motivace Stimulace
OSOBNOST.
Technická, taktická a psychologická příprava
Personální management
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Chování zákazníka Zahrnuje všechny činnosti, které zákazník uskutečňuje v souvislosti s nákupem a užitím zboží nebo služby.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Teorie motivace Adéla Furiková.
KKI/KPS1 Přednáška 2 Téma: Motivace.
Motivace.
Vůle.
SEBEPOZNÁNÍ základ psychologické přípravy
MOTIVACE ve sportu seminář.
Mgr. Zuzana Kročáková …I KDYŽ TO MNOHDY NEVÍ.
Teorie vzdělávání dospělých
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Exekutivní funkce Literatura:  Moraine Paula. Helping Students Také Control of Everyday Executive Functions.  Učebnice psychologie.
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Vnitřní činitelé výuky: Žák jako učící se osobnost
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS Jitka Navrátilová
Psychologie pro sportovní praxi
Management - Motivování
PRACOVNÍ MOTIVACE.
Management Přednáška 5: - Výběr a rozmístění pracovníků
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Mgr. Michal Vičar.  Výkonová motivace  Hnací motor lidské činnosti  Předznamenává aktivitu, její kvalitu, intenzitu  Směr úsilí: vyhledáváme, jsme.
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
TEORIE MOTIVACE A JEJÍ FUNKCE V PRÁCI A UČENÍ
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Přednáška pro instruktory lyžování Praděd,
psychologie osobnosti - motivace
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
Teorie vzdělávání dospělých
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS
MOTIVACE.
MOTIVACE Zora Syslová.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Aplikace managementu ve sportovním klubu (min
Management - Motivování
RODIČ A SPORTOVNÍ PŘÍPRAVA DĚTÍ
Transkript prezentace:

FTK UP Olomouc přednáška č. 9:Motivace Psychologie 1 KKI/PSFA1 FTK UP Olomouc přednáška č. 9:Motivace

Motivace Motivace je síla, která hýbe člověkem - dává jeho chování a prožívání směr a energii. Umožňuje nám porozumět, předvídat a ovlivňovat chování druhých lidí potřeba (hlad) incentiva (jídlo) motiv (nasycení) Potřeba je stavem nedostatku nebo přebytku něčeho v organismu; incentiva tím co tento nedostatek nebo přebytek odstraňuje; a motiv je žádoucím (uspokojivým) výsledným stavem.

Primární a sekundární potřeby Primární (biologické ) potřeby - vrozené, společné se zvířaty - hlad, žízeň, sex, … Sekundární (psycho-sociální) potřeby - naučené - láska, uznání, obdivu, sebeuplatnění

Vnitřní a vnější motivace Motivace je určena interakcí vnitřních a vnějších činitelů Vnitřní (intrinsická) motivace je uspokojována ve vlastní činnosti. práce - činnost, výkon, poznání, smysl a seberealizace Vnější motivace je uspokojována důsledky činnosti. Činnost je prostředkem k uspokojení motivace. práce - peníze, sociální kontakt, moc, … Příběh - Stařík a děti V klidné čtvrti velkoměsta bydlí starší muž, který nade vše miluje pohodu a klid. Před dům si však den co den chodí hrát skupina hochů, kteří jsou nesmírně hluční. Muž si je jednoho dne zavolá a řekne jim: Jsem starý a osamělý a nesmírně rád Vás poslouchám jak si hrajete. Když přijdete i zítra tak vám dám 500 Kč, ale musí vás být pořádně slyšet Druhý den chlapci přijdou a celé odpoledne řvou jak tygři. Stařík je pochválí a s omluvou, že je chudý jim nabídne 300 Kč když přijdou také zítra. Další den jim nabídne 100kč, čtvrtý den 50 Kč a další den jim nabídne 5 Kč. Hoši se rozčílí a volají:“ Za 5 korun dědku zatracená ti tady rambajz dělat nebudeme.“ A jdou pryč. Přesuneme-li původně vnitřní motivaci na vnější, začnou platit zákony ekonomiky a ty jsou často demotivující...

Vnitřní a vnější motivace Původci - vnímá odpovědnost za své chování - aktivní - odpovědný - ponořený do činnosti - nezávislý na ocenění druhých Pěšáci - vnímá se jako nástroj druhých - reaktivní nebo pasivní (čeká na impuls) - malá odpovědnost - mimo (neangažuje se v činnosti) - závislý (podřizuje se s odporem, nebo touží po ocenění) Příběh - Stařík a děti V klidné čtvrti velkoměsta bydlí starší muž, který nade vše miluje pohodu a klid. Před dům si však den co den chodí hrát skupina hochů, kteří jsou nesmírně hluční. Muž si je jednoho dne zavolá a řekne jim: Jsem starý a osamělý a nesmírně rád Vás poslouchám jak si hrajete. Když přijdete i zítra tak vám dám 500 Kč, ale musí vás být pořádně slyšet Druhý den chlapci přijdou a celé odpoledne řvou jak tygři. Stařík je pochválí a s omluvou, že je chudý jim nabídne 300 Kč když přijdou také zítra. Další den jim nabídne 100kč, čtvrtý den 50 Kč a další den jim nabídne 5 Kč. Hoši se rozčílí a volají:“ Za 5 korun dědku zatracená ti tady rambajz dělat nebudeme.“ A jdou pryč. Přesuneme-li původně vnitřní motivaci na vnější, začnou platit zákony ekonomiky a ty jsou často demotivující...

Vnitřní a vnější motivace Je vždy lepší budovat a rozvíjet vnitřní motivaci Ve skupině kde je vysoká vnitřní motivace je vysoká úroveň samořízení EKONOMICKÉ ZÁKONY: - vnější motivace = očekávaný zisk / vynaložené úsilí

Maslowova hierarchická teorie 1. Potřeby fyziologické 2. Potřeba jistoty a bezpečí 3. Potřeba lásky a sounáležitosti 4. Potřeba ocenění a kladného sebehodnocení, obdivu, úspěchu, 5. Potřeba znát, vědět, mít smysl 6. Potřeby estetické 7. Potřeba seberealizace - 1. až 4. jsou potřeby nedostatkové, 5. - 7. jsou růstové - Dlouhodobá nebo aktuální frustrace potřeby způsobuje fixaci blokuje uspokojení vyšších potřeb

Sebeaktualizovaná osobnost podle Maslowa 1. Realistický přístup ke světu 2. Akceptace sebe a druhých 3. Koncentrace na problém více než na sebe 4. Přirozené chování a vlastní životní styl 5. Intimita 6. Nezávislost 7. Flexibilita 8. Kreativita 9. Smysl pro humor 10. Nekonformita

VÝKON = SCHOPNOSTI X MOTIVACE Motivace a výkon VÝKON = SCHOPNOSTI X MOTIVACE

Teorie výkonové motivace - Velmi podstatná pro školní, pracovní, sportovní oblasti (úroveň 4 a 7 v hierarchii potřeb) Složky potřeby dosáhnou výkon dominantní potřeba dosáhnout úspěch (50%:50%) dominantní potřeba vyhnout se neúspěchu (90%:10% nebo 10%/90%) zvl. případ: potřeba vyhnout se úspěchu

Převažují potřeba úspěchu Tito jedinci ( sportovci studenti, pracovníci) jsou typičtí: soutěživostí chápou život jako výzvu, příležitost realismem soutěží sami se sebou i s ostatními volí si přiměřené soupeře či úkoly netrpí úzkostí ze selhání úspěchy připisují svým schopnostem, neúspěchy náhodě nebo nedostatečné přípravě

Potřeba vyhnout se neúspěchu Tito jedinci ( sportovci studenti, pracovníci) jsou typičtí: orientace na rodinu, přátele mají rádi volný čas jsou úzkostní ve zkouškových situacích volí buď extrémně snadné nebo extrémně obtížné soupeře či úkoly úspěchy připisují náhodě, neúspěchy svým nízkým schopnostem byli za neúspěchy v dětství trestáni

Motivace z celkového pohledu Každé chování a snažení je výslednicí několika současně působících potřeb a motivů. Jakémukoliv jednání předchází rozhodování, jehož součástí je vnitřní boj motivů - konflikt. 1. Boj dvou kladných motivů ( + +) 2. Boj kladného a záporného motivu (+ -) 3. Boj dvou záporných motivů (- -)

Motivace z celkového pohledu Stejné chování a prožívání může být způsobeno odlišnými motivy Stejný motiv může vyvolat různé prožívání a chování Vědomí motiv může být podložen různými motivy nevědomými

Motivační principy - Bez ohledu na motivační teorii existují tři principy, podle kterých lidská motivace pracuje: - Princip homeostázy (psychického ekvilibria) - Princip hédonismu - Princip růstu

Motivace Motivace je chápána jako sociálně-kognitivní proces. Jedinec je motivován anebo demotivován na základě hodnocení vlastní schopnosti ve výkonovém kontextu a na základě významu, který výkonu přisuzuje. Motivace je zdrojem energie, udává směr jednání a reguluje výkonovou aktivitu ve sportu Týká se: Osobních cílů Emocionálního napětí Vnímání Sebe - úspěšnosti

Mýty o motivaci Motivace je synonymem nabuzení(nabuzení před zápasem) Pozitivní myšlení je motivující (vidět se s medailí na krku je motivující, ale očekávání musí být realistická, postupné kroky k dosažení cíle) Motivace je dána geneticky Odměny jsou motivující Motivovanost je osobnostní charakteristika

Charakteristiky motivace Nasazení / vytrvalost, odhodlání Výběr úkolu – hledání výzvy (ale realistické) Čelení nesnázím Vysoká intenzita činnosti Optimální výkon

Postupy pro zvýšení motivace Stanovení realistických a postupných cílů Změna motivačního klimatu (orientace na dovednosti X na výsledky) Zlepšit sebe-účinnost dítěte, sportovce Dávat pozor na kriteria úspěchu a neúspěchu, která používáme

Orientace na úkol (činnost, proces) / ego Orientace na ego Přikládá největší důležitost normativnímu hodnocení Dokazuje nadřazenost Při neúspěchu snižuj úsilí Vynakládá málo úsilí Vyhýbá se výzvám Má zájem o to porážet ostatní Při opakovaném neúspěchu zanechává činnosti Orientace na úkol Dosažení mistrovství Nepřikládá největší důležitost normativnímu hodnocení Vytrvalost ve snažení i při neúspěchu Vynakládá úsilí Vyhledává takové úkoly, které jsou výzvou Zájem o úkol (intrinsická motivace)

Proces motivace z pohledu achievement goal teorie Míra nasazení Zapojení ego/úkolové orientace Dispozice Motivační klima Orientace na ego Orientace na úkol Klima mistrovství, výkonnostní Klima výsledkové

Orientace na úkol / orientace na ego Orientace na úkol / ego ovlivňuje to, jak dětí vnímají příčiny úspěchu, účel sportu, správné strategie pro dosažení výkonu, vnímání schopnosti, zájmů a zábavy. Jednoznačně lepší je orientace na úkol!

Trenér a jeho klíčová role při vytváření motivačního klimatu Čas a úsilí vložené podněcující na úkol orientované motivační klima je nejlepší investicí Pokud chceme ovlivnit motivaci sportovce, musíme brát na vědomí dopad našeho trenérského stylu na jeho vnímání stresu, emoce a motivaci

Vytváření „mastery“ - na výkon orientovaného klimatu TARGET Task – úkol Authority – autorita Rewards – způsob odměňování Grouping factors – skupinové faktory Evaluation – jak hodnotíme Time – čas který věnujeme na provedení úkolu

Task - úkol Způsob, jak úkol nastavíme Úkol: zajímavý, pestrost, osobní výzva Realistické krátkodobé cíle Efektivní strategie učení Možnost výběru úkolů /činností

Autorita Místo kontroly – do jaké míry zapojí trenéři sportovce do procesu rozhodování a dají jim možnost vlastní autonomie, zodpovědnosti, samostatnosti Možnost výběru Podporovat rozvoj zodpovědnosti sportovce za vlastní učení a využití tréninkového času Rozvoj sebekontroly a nezávislosti

Reward - Odměna a uznání Oceňte individuální úsilí, snahu a výkon Každému jedinci poskytněte odměnu za snahu a povzbuďte ho v jeho úsilí a snaze o co nejlepší individuální výkon Povzbuzení a odměny udělujte individuálně, v soukromí

Group - Skupina Utvářejte podmínky pro skupinové učení Využívejte sociální aspekty skupiny Podporujte spolupráci v procesu učení Podporujte teamovou spolupráci a ducha Zařazujte team building do tréninku

Evaluation - Hodnocení Hodnocení je klíčový faktor ve výkonové motivaci sportovce Hodnoťte individuální zlepšení a proces učení Hodnocení by mělo být orientováno na daného jedince Utvářejte podmínky pro možnost zlepšení výkonu Vyvarujte se normativního hodnocení

Timing – načasování Přizpůsobte načasování instruktáže danému úkolu a potřebám sportovce Pomalejším dětem dejte více času pro naučení se dovednosti Dejte dětem pro vytvoření vlastního tempa v procesu učení