Znečištění ovzduší Hynek Moliš 2.L.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt VODA, VODA.... Znečištění našich vod Zpracovaly :
Advertisements

Vlastnosti oxidů. Vlastnosti oxidů CO2 OXID UHLIČITÝ plynná, nedýchatelná látka Obrázek č.1 plynná, nedýchatelná látka ( má větší hustotu než vzduch)
Pro úvod bych se rád podíval na koloběh vody
Jak se vám dýchá?.
Problémy životního prostředí a jejich řešení 1: ovzduší
Znečištěné ovzduší a kyselé deště
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Rámci projektu Digitální učební materiál vytvořený v rámci projektu: HUMANIZACÍ ŠKOLSTVÍ K ROVNÝM PŘÍLEŽITOSTEM CZ.1.07/1.4.00/ Dětský domov, základní.
Vliv dopravy na životní prostředí
GLOBÁLNÍ EKOLOGICKÉ PROBLÉMY
Zpřísňující balíček Moravskoslezského kraje v rámci smogových situací Ostrava, dne Miroslav Novák.
Globální oteplovaní.
Znečištění ovzduší Znečištění ovzduší může být chemický, fyzikální nebo biologický činitel, jenž mění přírodní vlastnosti zemské atmosféry. Atmosféra.
Marek Chromec Lukáš Matoušek
Kyselý déšť.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Předmět:zeměpis Ročník:9. ročník Klíčová slova:Česká republika, les, lesní.
Významné oxidy Mgr. Helena Roubalová
Globální změny Zpracoval: Jakub Mach. Osnova prezentace 1.Úvod 2.Osnova prezentace 3.Skleníkový efekt 4.Globální klimatické změny 5.Konec.
Kvalita ovzduší a pitné vody Ostravska Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Člověk a příroda 7.ročník červenec 2011 Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_.
Vzduch Vytvořili: Jakub Zeman,Adam Obrtel Vyučující: Ludvík Kašpar
Znečišťování ovzduší Karel Severa.
Označení vzdělávacího materiálu (kód):VY_52_INOVACE_ZE.8.71 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační.
ZNEČIŠŤOVÁNÍ ATMOSFÉRY
Vzduch Mgr. Helena Roubalová
Snižování růstu koncentrací CO 2 v ovzduší. Co je to CO 2 ? Oxid uhličitý je bezbarvý plyn bez chuti a zápachu; při vyšších koncentracích může mít v ústech.
Příčiny Spalování fosilních paliv, kterým vzniká oxid uhličitý.
Zdravotně sociální fakulta Jihočeské univerzity
Automobily a výfukové plyny
Vzduch Je stejnorodá směs plynných látek: 78%dusíku, 21% kyslíku, 1% ostatních plynů (oxid uhličitý, vodní pára, vzácné plyny (argon) a případně další.
Znečišťování ovzduší výfukovými plyny
SMOG SŠZePř Rožnov p. R PaedDr.Lenka Těžká Modernizace výuky odborných předmětů CZ.1.07/1.1.08/
Síra.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_137_Síra AUTOR: Igor Dubovan ROČNÍK, DATUM: 8.,
Vzduch Předmět: BiologieTřída: 2L Obor: Technické lyceumŠkolní rok: 2014/2015 Vyučující: Mgr. Ludvík KašparJméno: Lukáš Kříž.
VLIV ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ NA ŽIVOT ČLOVĚKA
Ohrožování základních složek biosféry
Znečišťování ovzduší VY_32_INOVACE_ 03 - Znečišťování ovzduší.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
GLOBÁLNÍ EKOLOGICKÉ PROBLÉMY Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Tepelná elektrárna.
Znečištění ovzduší Ročárková, Pachmanová.
Vzduch ( environmentální příručka – 5.ročník )
Žilová, Stoklasová, Pavlíková 3.O
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Znečistěný vzduch, půda a voda
Krajina a životní prostředí
GLOBÁLNÍ EKOLOGICKÉ PROBLÉMY Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Oxidy Materiál byl vytvořen v rámci projektu „Modernizace výuky na ZŠ ORLÍ LIBEREC“ reg. č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Pavlína Lejsková ZŠ praktická.
Síra Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
GLOBÁLNÍ ZMĚNY Skleníkový efekt a globální oteplování Kyselý déšť
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Znečištění ovzduší Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_PR_05_„ČISTÝ.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ZŠ Jiráskova, Benešov CHEMIE Mgr. Jitka Říhová Kyselé deště – Oxidy 8. a 9. ročník.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Znečištění vzduchu dopravou
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
GLOBÁLNÍ EKOLOGICKÉ PROBLÉMY
Znečištění půdy ZŠ Strossmayerovo nám.4, Praha 7 9. ročník ZŠ
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Uhlí.
Vzduch Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Vzduch Vzduch.
Globální problémy lidstva globální problémy týkají se celého lidstva ohrožují samotnou existenci člověka.
Vliv člověka na ovzduší
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-07
Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_07_ Vzduch
Transkript prezentace:

Znečištění ovzduší Hynek Moliš 2.L. Vyšší odborná škola a Střední průmyslová škola elektrotechnická, Božetěchova 3, Olomouc 2013/14

Znečištění ovzduší Je chemický, fyzikální nebo biologický činitel, který mění přírodní vlastnosti zemské atmosféry. Je příčinou řady úmrtí a nemocí, např. dýchacích cest a výskytu rakoviny a srdečních onemocnění. Mezi největší zdroje nečistot v ovzduší patří teplárny, tepelné elektrárny a především automobilová doprava, ale i železniční nebo lodní.

Zdroje znečištění vzduchu Antropogenní zdroje (způsobené člověkem) - tepelné elektrárny - řízené vypalování lesů používané v zemědělství či lesnictví - motorová vozidla - průmyslová činnost obecně (např. výroba železa a neželezných kovů, rafinace ropy) - těžba uhlí, rud, kamene a dalších minerálů

Přírodní zdroje prach z přírodních zdrojů - písek z pouští - bioplyn a konkrétně metan, uvolňovaný zvířaty (např. skotem) radioaktivní plyn  radon borovice, které uvolňují těkavé organické látky - sopečná aktivita, díky níž se uvolňují např. popel a sloučeniny síry či chloru.

Znečištění ovzduší v Česku Dva z provozů AMO: ocelárna (vlevo) a energetika (vpravo). Oblast Ostravy o okolí (50 km) je nejvíce znečištěnou oblastí nejen v ČR. Pravidelně zde dochází k překračování limitu pro polétavý prach (PM10) a další znečišťující látky. Největším producentem znečištění je na Ostravsku společnost ArcelorMittal a jejich železárny (a to především v Polsku), které produkují velké množství pevných částic PM10 a benzopyrenu (silně karcinogenní).

Historie v ČR V 70. a v 80. letech 20. století patřilo znečištění ovzduší v některých průmyslových oblastech mezi nejhorší v Evropě. Po roce 1989 byla zavedena řada opatření ke snížení znečištění ovzduší zejména v energetice a dalších průmyslových odvětvích a díky tomu došlo poklesu znečištění ovzduší řadou látek (SO2, prachovými částicemi, oxidy dusíku). Po roce 2000 došlo ke zvrácení trendu a koncentrace mnohých znečišťujících látek naopak vzrostly. (V současnosti mezi hlavní problémy kvality ovzduší v Česku patří podobně jako v dalších zemích Evropské unie zejména znečištění prašnými částicemi. Většina obyvatel země je vystavena koncentracím těchto škodlivin, které překračují platné limity.)

Oxid uhličitý (CO2) - Dlouhodobě má Česká republika velmi vysoké měrné emise oxidu uhličitého skleníkových plynů, patřící mezi nejvyšší mezi členskými státy Evropské unie. Pevné částice (PM10, PM2,5) - Představují významné riziko pro lidské zdraví a pocházejí hlavně ze spalovacích procesů v energetice, vytápění domácností a v dopravě.  Vdechování prachových částic může způsobit rakovinou plic.

Souvislosti Jizerské hory - les zasažený kyselým deštěm Smog – je chemické znečištění atmosféry, které je způsobené lidskou činností. Globální oteplování Kyselý déšť -Kyselý déšť je způsoben oxidy síry pocházejícími ze sopečné činnosti a spalování fosilních paliv, nebo také oxidy dusíku pocházejícími například z automobilů. (pH pod 5,6, normální déšť má pH mírně pod 6)

znečištění vzduchu Omezení znečištění vzduchu Jedná se antropogenní zdroje, které je možné vybavit zařízeními pro zachycování emisi (např. prachové filtry, katalyzátory). V případě dopravy se může jednat o změny paliva, omezení rychlosti či zlepšení plynulosti provozu. Zeleň působí jako filtr, neboť zachycuje část jemných prachových částic (PM2,5), které představují největší zdravotní riziko. 

Zajímavosti Náklady spojené se znečištěním ovzduší vyvolaným 10 000 největšími znečišťovateli v Evropě se v roce 2009 pohybovaly mezi 102 a 169 miliardami EUR.  Látky znečišťující ovzduší mohou vzduchem cestovat tisíce kilometrů přes celý kontinent. V mnoha městech vytváří samo město jen část místního znečištění ovzduší.

Zdroje a obrázky http://www.eea.europa.eu/cs/themes/air http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Wzwz_heizkraftwerk_mtb_2.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Zne%C4%8Di%C5%A1t%C4%9Bn%C3%AD_ovzdu%C5%A1%C3%AD http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Cancerous_lung.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Zne%C4%8Di%C5%A1t%C4%9Bn%C3%AD_ovzdu%C5%A1%C3%AD_v_%C4%8Cesk%C3%A9_republice http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Nova_hut_ocelarna_energetika.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Smog http://cs.wikipedia.org/wiki/Kysel%C3%BD_d%C3%A9%C5%A1%C5%A5 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Acid_rain_woods1.JPG http://i.idnes.cz/10/051/cl6/JB32ecca_Z_e25_23048757.jpg http://www.marketwallpapers.com/wallpapers/28/wallpaper-151019.jpg http://i.idnes.cz/13/042/cl6/LHR4a9637_prasatko_kasicka_penize.jpg http://freediveuk.com/freediving/wp-content/uploads/co2-Emission.jpg http://wiki.rvp.cz/@api/deki/files/18563/=Obrysov%25c3%25a1_mapa_%25c4%258cR.jpg http://www.reflexni-obleceni.cz/images/samolepky/samolepka3.jpg