Chceme mít také v ČR snadný přístup k vysokoškolským kvalifikačním pracím? (a co je pro to třeba udělat) Asociace knihoven vysokých škol ČR výroční konference Praha,
CHCEME A CO JSME PRO TO UDĚLALI DOSUD Asociace knihoven vysokých škol ČR výroční konference Praha,
Osnova: 1.Výchozí stav - rekapitulace 2.Komise eVŠKP 3.Zásadní změna - legislativa 4.Soubor metodických návodů 5.Co dál Vysokoškolské kvalifikační práce
Výchozí stav v ČR : první systémy na různé úrovni chybí úplná národní registrace neexistence kooperace stav zpřístupňování velmi různý nedostatečná společenská objednávka chyběla systematická činnost nebylo se „čeho chytit“ Vysokoškolské kvalifikační práce
Cesty k řešení = stanovené úkoly: a)systematická činnost b)usilovat o koncepci na národní úrovni c)sjednocovat praxi na VŠ d)zvyšovat gramotnost autorů prací e)usilovat o řešení legislativy f)vytvořit národní standardy g)získat podporu a spolupráci Vysokoškolské kvalifikační práce
Zahájení systematické činnosti: analýza stavu v zahraničí vstupní analýza stavu v ČR Založena Komise e-VŠKP vypracovány poziční dokumenty sestaveny pracovní týmy zahájeny konkrétní práce pravidelná činnost, web atd. Vysokoškolské kvalifikační práce
Zásadní změna - legislativa: novela AZ zákona a důsledky novela VŠ zákona = společenská objednávka problémy nejen výkladu podmínky implementace Vysokoškolské kvalifikační práce
Nejčastější dotazy : terminologie a novela VŠ zákona jednoznačnost výkladu AZ versus novela VŠ zákona možnosti řešení problémů jak se zachovat SOUBOR DOPORUČENÍ Vysokoškolské kvalifikační práce
Soubor doporučení : vychází ze zkušeností škol reaguje na aktuální situaci přináší vzory, návody, inspiraci předpokládá nezbytnou míru individualizace postupů spoléhá na vůli ke spolupráci Vysokoškolské kvalifikační práce
Soubor doporučení - obsah: 1. makroworkflow 2. model workflow 3. potřebné související předpisy a jejich vzory 4. metodické návody 5. návrh NS metadat Vysokoškolské kvalifikační práce
1. Makroworkflow: nejobecnější postupy pro různé výchozí podmínky nutná je analýza proces je možné časovat podle konkrétních možností „Desatero“ Vysokoškolské kvalifikační práce
2. Workflow: organizace životního cyklu VŠKP různí aktéři procesu organizace a koordinace návaznost kroků individuální nuance spojení s IS školy Vysokoškolské kvalifikační práce
3. Předpisy : obecná struktura a obsah různé výchozí podmínky hledat nejschůdnější cesty zvážit „legislativní“ úroveň konkrétní vzory Vysokoškolské kvalifikační práce
4. Metodické pokyny : jak psát práce náležitosti práce formální úprava tištěné a elektronické exempláře vzory, šablony Vysokoškolské kvalifikační práce
5. Metadata – návrh NS: sada popisných prvků povinné položky problém věcného popisu způsob zápisu, syntaxe validace, číselníky lokální a národní úroveň Vysokoškolské kvalifikační práce
Co dál teď hned na jednotlivých VŠ: seznámit se se SD vyjít z makroworkflow aplikovat na konkrétní podmínky zohlednit návrh NS a dohodnout povinná metadata vypracovat a schválit předpisy NEOBJEVOVAT OBJEVENÉ ! Vysokoškolské kvalifikační práce
Co dál teď hned „globálně“: informovat (autory, pedagogy …) poskytovat metodickou pomoc pracovat na zvyšování IG autorů usilovat o „maximální“ řešení sjednocovat praxi získávat podporu managementu VŠ Vysokoškolské kvalifikační práce
Co dál hned poté : analyzovat a vytipovat SW pro lokální uložiště vypracovat návrhy prezentačních a komunikačních formátů řešit trvalé identifikátory řešit trvalou archivaci fulltextů Vysokoškolské kvalifikační práce
Co dál výhledově : hledat finanční zdroje připravit „národní“ projekt najít si místo v rámci ŠL a NDK zapojit se do spolupráce se zahraničními projekty řešit otázky retrospektivity Vysokoškolské kvalifikační práce
Za Komisi eVŠKP Vám děkuji za pozornost Iva Horová AMU kontakty: Vysokoškolské kvalifikační práce