Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0188 Název projektu: Moderní škola Autor: Jitka Smejkalová Název materiálu: Prezentace, příprava mluveného projevu Označení.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pravidla pro tvorbu elektronické prezentace
Advertisements

Fyzioterapie u SMA zásady cvičení osob s SMA poznatky z praxe
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Jitka Smejkalová Název materiálu: Objednávka Označení materiálu: VY_32_INOVACE_PUK.OA2.906.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
TVORBA MULTIMEDIÁLNÍCH PREZENTACÍ
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_157_IT5 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Předmět:Informatika.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.1.1.
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: dubna 2012
PRAVIDLA PRO Tvorbu PREZENTACÍ
Umění prezentace.
Profesionální prezentační dovednosti a jejich trénink.
ŠTĚPÁN LÍSKOVEC, 4.A Prezentace. Principy úspěšné prezentace Vhodný styl pro příslušnou prezentaci S posluchači je nutné aktivně komunikovat Přednášející.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Profesionální prezentační dovednosti a jejich trénink Cíl: V době vymezené na seminář zopakovat a prohloubit znalosti a dovednosti účastníků v oblasti.
► Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Neverbální komunikace
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Imaginace.
Empatie. Vcítění je složitý vnitřní proces skládající se z následujících složek:  Jsem připraven/a vžít se do situace svého protějšku. (Jak se ti v této.
Malý exkurz do psychologie komunikace v souvislosti s externí komunikací Junáka Junák - svaz skautů a skautek ČR.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Mgr. Miriam Zralá Název materiálu: Onemocnění nervového systému – úvod do problematiky.
Neverbální komunikace
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Komunikační dovednosti
Dujková Michaela, 4.B Juřinová Nikola, 4.A. Stanovené cíle prezentace Upřesňující informace Shromáždění podkladů Stanovení hlavních bodů Grafické zpracování.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Hodnocení ústní prezentace Mgr. Petra Janečková šk. r. 2007/2008
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Poptávka 1.
Prezentační dovednosti
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Komunikace a informace „Schopnost prezentace, představí sebe a oddíl“ Zásady kvalitní prezentace Jan-Iáček-Konečný , Vídeň.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Jitka Smejkalová Název materiálu: Úprava tabulek Označení materiálu: VY_32_INOVACE_PUK.OA2.903.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Prezentujeme výsledky projektu Výpočetní technika.
Zvuková stránka jazyka
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Fonetika (fóné – hlas, zvuk lidské řeči)
ZÁSADY PREZENTACE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je MGR. MILOŠ NYGRÝN.
Účinná prezentace doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc.
Komunikace s rodiči.
Prezentační dovednosti Michal Kindl. CÍL ŠKOLENÍ/PREZENTACE Seznámit se základními prezentačními dovednostmi, technikami a postupy používanými při tvorbě.
PREZENTAČNÍ DOVEDNOSTI
Dýchací soustava.
Neverbální komunikace
Jak prezentovat Dana Hlaváčková.
Pedagogická komunikace
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
Tomáš Seidl 1 c. Prezentace Podání většího množství informací v krátkém čase. Co je k dobré prezentaci třeba? Kvalitní vystupování Dokonalá prezentace.
KULTURA OSOBNÍHO PROJEVU Střední škola obchodně technická s. r. o. Mgr. Marta Fojtíková.
AnotaceMetodický pokyn Prezentace obsahuje celkem 9 snímků. Po spuštění jsou na 2. snímku pokyny pro postup práce s prezentací. Do 3. snímku je vložen.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_8_10_ Test,komunikace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
ZÁSADY PREZENTACE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je MGR. MILOŠ NYGRÝN.
LJP - Mluvidla 1. část - dechové ústrojí
KOMUNIKACE Zápis do sešitu
Komunikace. Komunikace – neverbální „řeč těla“ zrakový kontakt mimika gesta pohyby doteky oblečení.
LJP Mluvidla 3.část - artikulační ústrojí
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Jitka Smejkalová Název materiálu: Prezentace, příprava mluveného projevu Označení materiálu: VY_32_INOVACE_PUK.OA4.909 Datum vytvoření: 10. února 2013 Vzdělávací oblast: Písemná a ústní komunikace Ročník: čtvrtý – obchodní akademie Název školy: Střední škola, základní škola a mateřská škola pro zrakově postižené, Brno, Kamenomlýnská 2

Anotace   Pro budoucí obchodníky jsou komunikační a prezentační dovednosti velmi důležité. Tento učební materiál obsahuje několik rad, jak zmíněnou dovednost dobře zvládnout, jak si prezentaci připravit a jak vyzrát na případnou trému.

Metodické pokyny Tento materiál je určen k výkladu, předpokládá znalost základů neverbální komunikace. Určeno pro výuku v počítačové učebně vybavenou dataprojektorem.

Zdroje   ŠPAČKOVÁ, A. Moderní rétorika. 2., rozšířené vydání. Praha: Grada Publishing, 2006, 132 s. ISBN   BRUNO, T., ADAMCZYK, G. Řeč těla. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2007, 156 s. ISBN

Prezentace, příprava mluveného projevu

Důkladná příprava projevu   Dobře si promysleme, co chceme sdělit, jaký je náš cíl.   Zaměřme se na svého posluchače - co už ví, co by ho mohlo zajímat, na co se může ptát, čím ho přesvědčíme …   Načrtněme si logickou osnovu, projev si napišme.   Promysleme si a používejme názorné pomůcky.   Hovořme fundovaně, přesvědčivě. Mějme široký rozhled.   Vhodně oslovujme, užívejme 1. osoby množného čísla, udržujme pozornost posluchačů otázkami.   Naplno využijme první minuty svého projevu, pozornost posluchačů je nejvyšší.

Důkladná příprava projevu   Nechme se představit nejlépe druhou osobou, jí svěřme i organizační pokyny.   Buďme upřímní a otevření, trpěliví v naslouchání partnerovi.   Podělme se o vlastní zážitky.   Projev zakončeme sugestivně (výzvou, rčením …).   Trénujme poctivě nahlas. Úvod a závěr se naučme zpaměti. Kdo chce úspěšně komunikovat s lidmi, musí je mít rád.

Volba výrazových prostředků   Image, osobní styl,   verbální a neverbální komunikaci (držení těla, gesta),   základní principy společenského vystupování,   kvalitu hlasu.   Vystoupení začíná v okamžiku, kdy nás kdokoli z publika spatří. Pozor na jednání v zákulisí, i na něm závisí naše přesvědčivost.

Co je třeba si pohlídat   Čistotu a upravenost.   Vhodnou úroveň oblečení, o něco vyšší než mají naši posluchači.   Duševní svěžest a vitalitu - vhodně volenou stravou (ořechy, ryby, rýže a mléko podporují paměť, mrkev schopnost koncentrace, pomerančová šťáva dobrou náladu apod.)   Rovnováhu mezi neverbálním sdělením a verbální složkou projevu.

Co je třeba si pohlídat   Předem se seznámíme s prostorem a jeho akustickými podmínkami.   V místnosti si vybereme nejvhodnější místo.   Lidský úsměv je klíčem k srdci, kdykoli je to vhodné, usmějme se.   Stůjme vzpřímeně a aktivně.   Respektujme pro své posluchače nejpřijatelnější vzdálenost.   Užívejme otevřených gest.   Pohybujme se pouze cíleně.   Udržujme průběžný zrakový kontakt.

Boj s trémou - mentální cvičení   Pocit z konkrétní situace je dán osobním postojem k této situaci, to je potřeba si uvědomit.   Nezneklidňuje nás projev samotný, ale negativní, často iracionální myšlenky, které si připouštíme (co když budu mít „okno“, na nic si nevzpomenu, selže mi hlas, …).   Dodejme si odvahy racionálními myšlenkami - posluchači si přejí, abych si vedl dobře - udělal jsem maximum, abych toho věděl co nejvíc - vím co chci říct a jak to chci říct.   Před vystoupením si dopřejte klid, představujte si příjemné prostředí, nemluvte s druhými o své trémě, opakujte si úvod svého projevu.

Boj s trémou - tělesná cvičení   Blesková relaxace - spolu s nádechem napneme všechny svalové skupiny, v maximálním napětí několik sekund vydržíme se zatajeným dechem, potom s prudkým doznívajícím výdechem všechny svaly naráz povolíme.   Dechové cvičení - pomalu vydechujeme a v duchu počítáme do čtyř, dokud z plic nevypustíme všechen vzduch, počkáme dvě vteřiny, pak se 4 vteřiny nadechujeme a opět na 2 vteřiny zadržíme dech. Postupně nádech i výdech prodlužujeme, dodržujeme pauzu. Soustředíme se pouze na dýchání, vše ostatní pustíme z hlavy.   Postupně prodlužme výdech o jednu třetinu než nádech.

Hlasový trénink   Kdo chce sportovat, musí trénovat! Totéž platí o hlasu.   Hlas působí na emocionální složku vnímání! „Pro tvůj hlas já pozastavím čas …“ (J. Ledecký)   Rozevíráním a zavíráním hlasivkové štěrbiny se tvoří tón.   Průchodem středními rezonančními dutinami (hrdelní, ústní, nosní) tón získává potřebnou sílu, barvu, výšku (hlas).   Výhodně vést výdechový proud rezonančními dutinami, koordinovat činnost dechového a hlasového ústrojí.   Příjemný je barevný a nižší hlas.   Potřeba dobrého konzultanta a pravidelného tréninku.

Uvolnění mluvidel   Artikulační orgány - jazyk, rty, zuby, dolní čelist, tvrdé a měkké patro   Promnutí tváří   Bezhlasá cvičení (špulení rtů, cililink, „šklebení“)   Rozmlouvací cvičení „DY DE DA DO DU DY“   Říkadla: Bába mává, máma mává. Vznesl se do vzduchu. Metu, metu, nevymetu, nesu, nesu, nevynesu. Prohlížíme koleje, je-li tam dost oleje. Kobyla kopyty klapala, klepity, klapity, klap. Vyslovujme pečlivě, nikoli křečovitě!

Na závěr rady k elektronické prezentaci   Maximálně jeden slide na jednu minutu.   Na slidu pět až šest bodů.   Vhodný kontrast písma a pozadí, bezpatkové písmo.   Velikost písma minimálně 20 b., nadpisy 40 b.   Hesla najíždí zleva doprava.   Stůjme vlevo od plátna z pohledu posluchačů.   Nedotýkejme se plátna.   Nehleďme do plátna, když mluvíme.   Nevstupujme do světla dataprojektoru.

Opakování   Co je dobré si připravit ke svému mluvenému projevu?   Názorné pomůcky, vzorky apod.   Čím zvýšíme pozornost posluchačů?   Kladením otázek, uvedením příkladu ze života.   Jaký font písma je vhodný na powerpointové prezentace?   Bezpatkové písmo, např. Arial.   Jaká dvě cvičení nám pomohou v boji s trémou?   Mentální a tělesná cvičení.