Podpůrný metodický seminář zaměřený na předškolní věk I.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Diagnostika školní zralosti
Advertisements

MUDr. Martin Kučera Mgr. Kateřina Fritzlová
Speciálně pedagogické centrum při MŠ a ZŠ Kyjov, Za Humny 3304,
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Diagnostika SPU.
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
PROJEKT: RIZIKA PŘESTUPU DĚTÍ MATEŘSKÝCH ŠKOL DO ZÁKLADNÍ ŠKOLY A JEJICH ŘEŠENÍ ZAVÁDĚNÍM NOVÝCH VYUČOVACÍCH FOREM, METOD A POSTUPŮ, VČETNĚ VYUŽITÍ ICT.
Speciální péče na naší škole
LOGOPEDICKÁ INTERVENCE
Školní poradenské pracoviště
Poradenství v kontextu inkluzivního vzdělávání
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
ZÁKLADY SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
Metody pedagogické diagnostiky
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
DIAGNOSTIKA VE SPECIÁLNÍ PEDAGOGICE
Logopedická třída MOTÝLCI
Včasná péče v České republice Zora Syslová. OBSAH 1.Vymezení pojmů 2.Co znamená včasná péče, její význam 3.Charakteristiky dětí ze sociokulturně znevýhodněného.
RVP ZV příloha Vzdělávací oblast Umění a kultura
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
Pohled pedagoga běžné základní školy na podporu komunikativních kompetencí žáků s narušenou komunikační schopností PhDr. Veronika Girglová Katedra speciální.
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
Riziko dyslexie a školního selhávání
Diagnostika a reedukace
Diagnostika a reedukace. Garantem diagnostiky jsou  Pedagogicko-psychologické poradny  Speciálně pedagogická centra.
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA VI.
SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA
Možnosti využití informačních a digitálních technologií pro diagnostiku žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová.
Pedagogická diagnostika
Vývojová dysfázie.
Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
Diagnostika žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
DYSORTOGRAFIE 4. října 2013 VY_52_INOVACE_220119
Prezentace metodických materiálů a pomůcek
Logopedická prevence v Olomouckém kraji CZ.1.07/1.2.27/ SCHOLA SERVIS – zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a středisko služeb.
ŠKOLNÍ ZRALOST Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Podpora logopedické prevence v předškolním vzdělávání v roce 2013.
OP VVV a KP SVL Karolína Chloubová. Prioritní osa 3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání Investiční priorita.
Projekt Poradenství v Libereckém kraji I CZ.1.07/1.2.00/ I PORADENSTVÍ V LIBERECKÉM KRAJI Financován z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
ODKLAD POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
Projekt Rozvoj školských poradenských pracovišť v číslech Analýza měsíčních výkazů o činnosti školních psychologů/speciálních pedagogů a pracovníků Poradenské.
ŠPP - ŠKOLNÍ ROK 2015/2016. ČLENOVÉ ŠPP  Výchovné poradkyně Ing. Milada Chamillová, Mgr. Pavlína Chovancová  Metodičky prevence Ing. Jana Josefíková,
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
Metodické materiály a pomůcky
LOGOPEDICKÁ ODBORNÁ PÉČE
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
7. Diagnostika školní zralosti
ZAHÁJENÍ POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
7. Diagnostika školní zralosti
Speciálně pedagogická diagnostika
Pedie Co mají společné?.
Středisko výchovné péče FRÝDLANT
Diagnostické metody.
¨ NA CESTĚ KE ŠKOLNÍ ZRALOSTI
Diagnostika dítěte předškolního věku II.
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA
Současné trendy důraz na kontinuitu předškolního a počátečního školního rozvoje teorie emergentního rozvoje gramotnosti předškolní období – diskuse o systematické.
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Základní škola Otokara Březiny, Jihlava Školní speciální pedagog Mgr
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Podpůrný metodický seminář zaměřený na předškolní věk I. INKLUZE – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost registrační číslo projektu CZ.1.07/1.2.02/04.0010 Podpůrný metodický seminář zaměřený na předškolní věk I. Mgr. Jarmila Fraiová

Diagnostika dítěte předškolního věku

Publikace přináší návod jaké oblasti vývoje u dítěte sledovat, co by dítě v kterém věku mělo umět v oblastech: motorika, jemná motorika, grafomotorika, sebeobsluha, zrakové vnímání, sluchové vnímání, vnímání prostoru, vnímání času, matematické představy, řeč, sociální schopnosti dovednosti, hra.

Koncepce péče o děti předškolního věku Psychologická prevence: podchycení eventuálních odchylek resp. zvláštností vývoje předškolních dětí Včasné zahájení intervence eventuálních nápravných procesů ve spolupráci se speciálními pedagogy Diagnostika a diferenciální diagnostika: posuzování psychomotorického vývoje a stanovení správné diagnózy po komplexním vyšetření a diferenciálně diagnostické rozvaze Výchovné poradenství: řešení endogenně a exogenně podmíněných adaptačních a výchovných problémů jako např.(výchovný přístup k dítěti v období raného dětského vzdoru, přístup k dítěti s ADHD, adaptace na narození sourozence, sourozenecká rivalita ,enuréza, adaptace na kolektivní zařízení, adaptace na úmrtí v rodině, rozpad rodiny, problémy se stravováním a spánkem, poruchy chování, agresivita, výchovný přístup k dítěti s narušeným vývojem řeči, k dětem s různě akcentovaným vývojem osobnosti - děti úzkostné, bojácné, uzavřené, přecitlivělé, s neurotickými projevy, s projevy „malých tyranů“)

7. Vyšetření školní zralosti 5. Spolupráce s odborníky Dětský lékař, klinický psycholog, psychiatr, neurolog, logoped… Speciálně pedagogická centra, PPP Poradna pro rizikové novorozence (navazujeme v péči od 3 let) Klub hyperaktivních dětí Manželské a rodinné poradny 6. Integrace 7. Vyšetření školní zralosti 8. Individuální a skupinová speciálně pedagog. Péč e 9. Přednášky 10. Včasné zahájení intervence event. nápravných procesů ve spolupráci se speciálními pedagogy

Diagnostika a diferenciální diagnostika Rodinná diagnóza: základní informace o rodičích a sourozencích Osobní diagnóza: gravidita Porod Poporodní průběh Kojenecký věk Ranný motorický vývoj Ranný řečový vývoj Hygienické návyky Sebeobsluha Stravovací návyky Hra Zájmy, dovednosti, volnočasové aktivity Sociální adaptace, adaptace na MŠ Povahové charakteristiky, emocionalita Specifika v chování, v zájmech, dovednostech Zdravotní anamnéza

Vlastní vyšetření: Posouzení mentálního vývoje, test rozumových schopností zahrnuje: Složku verbální (vědomosti, porozumění sociálním situacím, počty, podobnosti, slovník, sluchová paměť) Složku neverbální (doplňování obrázků, řazení obrázků, kostky, skládanky, symboly) Kresba (obsahová i formální stránka, úchop tužky, manipulace s ní…), v případě potřeby posouzení laterality Jemná a hrubá motorika Řeč (způsob navazování verbálního kontaktu, vyjadřování tj. aktivní slovník, gramatika, artikulace + užívání neverbálních prvků komunikace, porozumění řeči v okruhu běžného hovoru a instrukcím…) Sociální učení Míra aktivity, osobní tempo, pozornost (při hře, úkolových činnostech) Hra (pozorování dítěte při spontánní hře, při hře s rodičem, hra s dítětem, v případě možnosti hra dítěte s jiným dítětem…)

Diagnostika školní zralosti Co je školní zralost, školní připravenost? Dosažení takového stupně vývoje, aby se dítě bylo schopno bez obtíží účastnit výchovně-vzdělávacího procesu. Kromě pojmu školní zralost se užívá termín školní připravenost – ta zahrnuje kompetence, které jsou podrobněji rozpracovány v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání v oblasti kognitivní, emocionálně-sociální, pracovní a somatické, které dítě nabývá a rozvíjí učením , sociální zkušeností (zejména v MŠ). Goleman (1977) v knize Emoční inteligence uvádí , že připravenost pro školní docházku závisí na nejzákladnější znalosti a to , jak se učit, vyjmenovává sedm nejdůležitějších aspektů této schopnosti. Sebevědomí Zvídavost Schopnost jednat s určitým cílem Sebeovládání Schopnost pracovat s ostatními Schopnost komunikovat Schopnost spolupracovat

Položky sledované v oblasti kresby Spontánní kresba Postava Dům Kreslení nevyhledává Různorodost Grafomotorické prvky Zuby Horní smyčka Návyky při kreslení Držení tužky Postavení tužky Uvolnění ruky, tlak na podložku Plynulost tahů Vizuomotorika Jedna linie (rozcvičovací cviky) Lateralita Ruky Oka

Položky sledované v oblasti řeči Foneticko-fonologická rovina Výslovnost Artikulační obratnost Jiné (např. narušení plynulosti řeči) Lexikálně-sémantická rovina Řeči v okruhu běžného hovoru i instrukcím rozumí Má věku přiměřenou slovní zásobu Smysluplně popíše, co je na obrázku Pozná a pojmenuje nesmysl na obrázku Interpretuje pohádku, příběh bez obrázkového doprovodu Definuje význam pojmu Tvoří protiklady (antonyma) s vizuální podporou Tvoří protiklady (antonyma) bez vizuální podpory Tvoří nadřazené pojmy s vizuální podporou Tvoří nadřazené pojmy bez vizuální podpory Tvoří slova podobného významu (synonyma)

Morfologicko-syntaktická rovina Mluví ve větách a souvětích Užívá všechny druhy slov Mluví gramaticky správně Pragmatická rovina Přirozeně navazuje verbální kontakt Dokáže vést dialog Řekne jméno, příjmení, věk a bydliště Užívá oční kontakt

Položky sledované v oblasti sluchového vnímání Naslouchání Naslouchá příběhu, pohádce Sluchové rozlišování (sluchová diferenciace) Rozliší slova Rozliší bezvýznamové slabiky Sluchová analýza, syntéza Vyhledá rýmující se dvojice Určí počet slabik ve slově Určí počáteční hlásku ve slově Určí poslední souhlásku ve slově Sluchová paměť Zopakuje větu z více slov Zopakuje čtyři nesouvisející slova Vnímání rytmu Napodobí rytmus (dva až čtyři tóny, více) Zvládá záznam krátké rytmické struktury

Otázky ?

Děkuji za pozornost . V druhém bloku dokončíme diagnostiku: zrakového vnímání, vnímání prostoru a času, matematických schopností a dovedností, sociálních dovedností , schopnosti koncentrace pozornosti sebeobsluhy naučíme se vytvořit a pracovat s Plánem speciálně pedagogické péče. Děkuji za pozornost .