 Účelem vzdělávání je nepochybně nějaká přidaná hodnota.  Zákazníci vzdělávání mohou být studenti, rodiče, sponzoři, podniky nebo stát (tj. daňoví poplatníci).

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Renata Schejbalová Konference AŘG , Přerov.
Advertisements

Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
2. WORSKHOP „Výměna zkušeností a řešení společných problémů v oblasti dalšího profesního vzdělávání“ Karlovy Vary TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN.
„Výzkum, vývoj a inovace ve statistikách a analýzách“ 20. dubna 2012 Aktuality z oblasti analýz pro politiku výzkumu, vývoje a inovací Michal Pazour.
Spolupráce veřejného výzkumu s podniky Současná situace a bariéry na straně výzkumné sféry Michal Pazour, Vladislav Čadil 20. dubna 2012.
Národní soustava kvalifikací = řešení situace na trhu práce.
Priorita č. 3 Aktivní zapojení výzkumné a vývojové základny do rozvoje podnikání.
Stáže ve firmách - vzdělávání praxí Kulatý stůl s odbornou veřejností FOND DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Stroupežnického 30, Praha
Sektorové dohody Ano či Ne? Jednání Svazu dopravy
Vzdělávání v energetice Informace o zahájení realizace projektu „Zvýšení úrovně odborných znalostí, dovedností a kompetencí zaměstnanců a zaměstnavatelů.
KULATÝ STŮL PRO STUDENTY FBI VŠB-TUO “Safety AGENT“ Posilování partnerství v oblasti bezpečnosti průmyslu r.č. CZ.1.07/2.4.00/ , Podnikatelský.
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
Výsledky výzkumu ve vzdělávacích institucích doc. Ing. Josef Vaculík, CSc. Ing. Petr Urbanec Univerzita Pardubice.
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
Mechatronika v okresu Plzeň-sever (a nejen tam) Ing. Jiří Prantner, Klastr Mechatronika o.s., prezident Tel: Mail:
CZ / /0037 Přímá komunikace mezi fakultami a průmyslem – Brána k výzkumu Žadatel: MEDICOMP s.r.o. Partneři: PřF UK Praha, MFF UK Praha,
Cesty k podpoře vysokoškolského technického vzdělávání ze strany firem Prof. RNDr. Miroslav Doupovec, CSc., prorektor pro studium, VUT v.
Třetí role vysokých škol - spolupráce s průmyslem a soukromým sektorem 10. zasedání předsednictva Rady VŠ 22. března 2007 V. Kebo, B. Tremlová.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu Průmyslová politika ve vazbě na automobilový průmysl Zasedání rady ředitelů AutoSAP.
Kvalifikovaných pracovních sil pro strojírenství Mynářová Lenka květen 2008 TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM FONDEM PRO REGIONÁLNÍ ROZVOJ A MINISTERSTVEM.
KONFERENCE projektu APSYS „ Propojení vědy, výzkumu, vzdělávání a podnikové praxe “ Propojení vědy, výzkumu, vzdělávání a podnikové praxe Jsou potřebné,
Ing. Petr Czekaj, Mgr. Zdeněk Karásek Velké Karlovice, Vytváření strategických partnerství na trhu práce v MSK.
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
Střední školství a trh práce Akční program podpory odborného školství.
Pohled průmyslových firem na kvalitu českého technického vzdělávání Výsledky průzkumu Francouzsko-české obchodní komory v rámci Roku průmyslu a technického.
Podpora inovací prostřednictvím spolupráce VŠ s podniky Ing. Eva Bosáková, CSc.
Spolupráce se zaměstnavateli v oblasti vzdělávání Pardubickém kraji Mgr. Bc. Jana Smetanová Členka Rady Pardubického kraje pro rozvoj lidských zdrojů,
CZ / /0045 Centrum podpory talentů České vysoké učení technické v Praze Fakulta elektrotechnická Agentura VEREMA, RLC, SofCon, WAGO, BAEL.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
Ministerstva Zprostředkující agentury Poskytovatelé vzdělávání a kvalifikace Podnikání, obchod a zaměstnanost Forfás FÁS Skillnets Enterprise Ireland IDA.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha Podpora inovací Oddělení řízení a implementace JPD 3, MPSV Ing. Světlana.
Předsednictvo RVŠ dne Vladimír Kebo Informace o Kulatém stolu SPD a RVŠ dne
PREZENTACE PRO ITP Ing. Miloslav ILEČEK, ITP pracoviště Jihlava , Velké Karlovice Institut Trhu Práce.
Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu Návrhy Ministerstva průmyslu a obchodu a zaměstnavatelů pro zlepšení pozice a kvality výstupů odborného školství.
Praha, 10. prosince Sdružení automobilového průmyslu Podpora technického vzdělávání Portál „Auta nás baví“ Portál „Auta nás baví“ (stručná informace)
prezentace1 Zaměstnavatelé v komunikaci se středními školami Jaroslava Raisová.
Závěrečné setkání Nové Dvory, 26. – Bc. Lucie Chládková Bc. Kristýna Juhová Mgr. Lenka Karbanová Bc. Markéta Kovářová Bc. Jana Vavříková.
Mise a vize VŠKV  Jediná vysoká škola se sídlem v Karlovarském kraji  Jedinečnost vzdělávacího programu neuniverzitního typu  Inovační inženýrství.
Nástroje daňových úlev
HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY VZDĚLÁVÁNÍ PRO PRAXI … PRAXE PRO VZDĚLÁVÁNÍ HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY Vladimír.
Okresní hospodářská komora v Chomutově Podnikatelské fórum Rok 2015 – renesance technického vzdělávání 14. –
Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: posílení profesních kompetencí absolventů Opera č ní program Rozvoj lidských zdroj ů Evropský sociální fond.
1 Spolupráce při realizaci projektů inovací na ESF MU Mgr. David Póč, Oddělení pro strategii a rozvoj.
( vzdělanostní struktura obyvatel )
Postavení osob na trhu práce dle nejvyššího dosaženého vzdělání 1. prosince 2014 Z0027 Geografická analýza trhu práce.
Stručná prezentace Vysoké školy sociálně-správní v Havířově.
Vysoká škola polytechnická Jihlava – veřejná vysoká škola (vznikla v červnu 2004 na základě zákona č. 375/2004 Sb.) – neuniverzitní vysoká škola (celosemestrální.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Hledání zaměstnání, nezaměstnanost, úřady práce, rekvalifikace N á zev.
Škola jako poskytovatel DV Seminář propojování počátečního a dalšího vzdělávání v ČR 24. března 2011 Ústí nad Labem.
Postavení osob do 25 let, nad 50 let a absolventů a mladistvých na trhu práce 24. listopadu 2014 Z0027 Geografická analýza trhu práce.
Programy podpory technického vzdělávání v Jihomoravském kraji.
ICT – TEORIE A PRAXE – ŠKOLY A FIRMY Miloš Maryška, Katedra informačních technologií, VŠE Praha
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Jihomoravského kraje Workshop s řediteli a zástupci škol 27. května
1 PODPORA DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ v Ústeckém kraji Ústí nad Labem Současnost a budoucnost dalšího vzdělávání.
OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1 Název projektu: Tvorba modulárního systému udělování zápočtů v bakalářském studiu za účelem motivace studenta formou.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Operační programy Výzkum, vývoj a vzdělávání a Zaměstnanost HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
1 Systémový rámec terciárního vzdělávání a rozvoje lidských zdrojů ve výzkumu a vývoji Individuální projekty národní Skupiny pro výzkum a vysoké školství.
Aktualizace Strategie rozvoje Moravskoslezského kraje (SRK) Jednání pracovní skupiny č. 2 Návrh nové struktury specifických strategických cílů
ANALÝZA POTŘEB V ÚZEMÍ Návrh struktury. ANALÝZA POTŘEB V ÚZEMÍ „Analýza vývoje trhu práce a vzdělávacího systému Plzeňského kraje pro potřeby KAP“  Povinná.
Analýza manažerských dovedností ve vybraném podniku
Nový model tvorby trhu práce budovaný partnerstvím zaměstnavatelů – škol a jejich zřizovatelů a úřadů práce Ing. Jiří Herodes.
Výroční konference OP PIK
Ostravská univerzita (1991 → )
Budoucnost odborného školství
Motivační program spolupráce škol a zaměstnavatelů
Střední odborné vzdělávání a trh práce „odpověď na demografický vývoj“
Postavení osob na trhu práce dle nejvyššího dosaženého vzdělání
Středoškolské vzdělávání ve Zlínském kraji s vazbou na pracovní trh
Setkání kariérových poradců
Transkript prezentace:

 Účelem vzdělávání je nepochybně nějaká přidaná hodnota.  Zákazníci vzdělávání mohou být studenti, rodiče, sponzoři, podniky nebo stát (tj. daňoví poplatníci). Zákazník má právo vyžadovat kvalitu vzdělávacího produktu.  Produktem vzdělávání je výdělečně zaměstnaný nebo sebe zaměstnaný absolvent (nikoliv titul nebo diplom).  Největší ekonomickou ztrátou je vzdělávací systém, který nevede k odpovídající zaměstnanosti absolventů.

 Příprava na VŠ vzdělání by měla začít již v předškolním věku: logika, jazyky, základní etické hodnoty.  Nikdo neumí lépe odhadnout přidanou hodnotu absolventa než trh práce. Abychom mohli měřit hodnotu vzdělávacího procesu, musíme měřit míru uplatnění absolventů.  K zajištění přidané hodnoty je tudíž potřebné vzdělávání pro zaměstnání (pro praxi), nikoli vzdělávání pro vzdělávání. Aktivní účast podniků, podnikatelů i zaměstnavatelů je nutná.

 Počet vysokých škol v ČR: 26 veřejných, 2 státní, 44 soukromých. Převis nabídky vzdělání nad poptávkou, klesající demografická křivka.  Na VŠ studuje více než 60% populace (důsledek politiky tzv. „masifikace VŠ vzdělávání“). Uchazeči, kteří se nedostanou na státní VŠ, chodí na soukromé.  Velký nárůst počtu absolventů „měkkých“ (humanitních a ekonomických oborů), stagnace počtu absolventů technických a přírodovědných oborů. Poměr absolventů a volných míst (z nedávné prezentace M. Kopicové): technické a přírodovědné obory 1 : 1, humanitní obory 12 : 1.

 Dosažené vzdělání není zárukou zaměstnání. Některé vysoké školy produkují budoucí nezaměstnané (avšak s VŠ titulem).  Zrádné statistiky: absolventi některých oborů mohou vykazovat nižší nezaměstnanost, než absolventi žádaných technických oborů. Důvod: vezmou i méně kvalifikovanou práci (recepční, call centrum), protože práce v oboru není.  Aktuální problém v ČR: ◦ nedostatek lidských zdrojů (technicky vzdělaných) pro firmy i pro vybudované výzkumné kapacity VaVaI. ◦ Nedostatek doktorandů pro technické VŠ: vybudovaná výzkumná centra se o ně přetahují s firmami. Firmy přeplácejí absolventy vysokými nástupními platy: průměrný nástupní plat absolventa FSI je Kč.

◦ Paradox: firmy ze svých daní platí vzdělávání i v oborech, jejichž absolventy nepotřebují. ◦ Neexistuje analýza potřeb absolventů v jednotlivých oborech. Pokud přesto nějaká analýza existuje, tak nemá vliv na financování VŠ.  Některými školami (středními i vysokými) lze projít bez jakékoli intelektuální námahy. ◦ Vzdělání je nahrazováno „uměním prohledávat internet“. ◦ Domácí příprava je považována za překonanou. ◦ VŠ musí učit prváky, že studium je práce, která někdy bolí.  Asi jedna třetina studentů VUT jsou začátečníci v angličtině.

 Absolventi pochybné kvality obsazují pozice ve veřejném sektoru, řídí úřady a nakonec i stát.  Malé využití výzkumu a vývoje jako zdroje konkurenční výhody ČR. ◦ Slabá inovační poptávka ze strany aplikační sféry. ◦ Nedostatečné zacílení VaV na VŠ na praktické problémy a výzvy.  Kdo má zodpovědnost za výchovu technické inteligence? Jsou to jen vysoké školy? ◦ Analogie: vzdělávání mediků probíhá jak na lékařských fakultách, tak i na klinikách. ◦ Firmy (tj. budoucí zaměstnavatelé) by měly převzít svůj díl spoluodpovědnosti. ◦ Některé firmy chtějí po VŠ pouze absolventy.

 Vláda ČR: verbální podpora technického vzdělávání. Viz fórum průmyslu na 56. strojírenském veletrhu. Motorem růstu HDP je průmysl.  VUT: Oblast spolupráce s aplikační sférou ve vzdělávání.  Rada pro průmyslovou spolupráci VUT - poradní orgán rektora VUT: představitelé nejvýznamnějších firem s dosahem přes více fakult. Cíle: Získat podporu a strategické partnery při podpoře technického vzdělávání. VUT firmám nabízí např. možnost ovlivnit systém vzdělávání, „vzdělávání na míru“, exkluzivnější přístup ke studentům a absolventům apod.

 Pořádání diskusních fór vedení VUT a fakult se zástupci praxe. Tato diskusní fóra však zaměřovat tématicky (aby to nebylo nekonkrétní).  Aktivní účast zástupců vedení VUT na činnosti hospodářských komor.  Praxe, stáže studentů ve firmách: Motivace fakult, aby podporovaly praxe a stáže studentů ve firmách. Příkladem je volitelný předmět „průmyslový projekt“, který studentům přinese kredity. praxe nebo stáž ve firmě by měla být pro studenta časem povinná. Příkladem je model „kooperativního vzdělávání“.

 Závěrečné práce studentů, zapojení odborníků z firem do výuky. Vedení závěrečných prací odborníky z praxe (školitel nebo školitel – specialista). Zapojení odborníků z firem do výuky (např. vybrané přednášky, bloky). Zadávání odborných témat závěrečných prací (bakalářských, diplomových, disertačních) pocházejících z praxe.