Plošné testování 5. a 9. tříd v kontextu stavu českého školství Senát Parlamentu ČR
Jak při státní maturitě a plošném testování neopakovat staré chyby?
Od státní maturity jsme si slibovali, že: NSM zvýší objektivitu maturitní zkoušky Míra subjektivnosti hodnocení je prakticky stejná NSM zvýší kvalitu a respekt maturit Kvalitu maturit NSM spíše snížila NSM umožní srovnávat úroveň středních škol NSM na jednotlivých školách není srovnatelná
NSM zajistí vyřazení podprůměrných maturantů Ano, NSM by případně byla schopna hlídat „spodní laťku“. NSM zvýší kvalitu středoškolského vzdělávání Plošná zkouška může kvalitu přinejlepším ověřovat, ne ji zajistit. V této podobě by ji dlouhodobě spíš snižovala. NSM bude vstupenkou na vysoké školy Zatím je jasné, že vysoké školy státní maturita nezajímá. Letos byla váha maturity u vysokých škol naopak výrazně nižší.
Přesto pořád říkáme: „Státní maturita je dobrý projekt, ale měl by vypadat jinak.“ Je to realistické?
Od plošného testování po 5. a 9. třídě si slibujeme, že: Zkvalitní vzdělávání na základních školách Zkušenosti říkají, že samo ověřování znalostí kvalitu vzdělávání zvýšit nemůže. Sjednotí roztříštěné školní vzdělávací programy Opravdu jsou tak roztříštěné? Není to mýtus? Umožní odhalit slabé školy a žáky Je plošný test ten správný a funkční nástroj?
Zvýší motivaci dětí k učení Zahraniční zkušenosti říkají, že je tomu právě naopak. Neúspěšní žáci motivaci radikálně ztrácejí. Bude zpětnou vazbou pro školy i rodiče V tomto směru může plošné testování fungovat, ale poskytuje zpětnou vazbu jen v tom omezeném oboru znalostí a dovedností, které lze testovat. Pomůže zastavit propad v mezinárodních šetřeních Hrozí vznik „zbytkových“ tříd a škol, které nás v mezinárodních šetřeních stáhnou ještě níž.
Jsou naše očekávání alespoň tentokrát realistická? Myslíme si, že ne.
Proto EDUin navrhuje: Pokračovat v tvorbě standardů základního vzdělávání, ale provázat je s revidovanými RVP. K získávání informací o našem vzdělávacím systému využívat výběrová šetření, protože přinášejí kvalitnější informace s menšími nežádoucími důsledky. Nezavádět na základních školách plošné testování. Jde o potenciálně příliš nebezpečný nástroj. Vytvořit evaluační nástroje, které budou k dispozici učitelům k diagnostice úrovně dovedností žáků.
Děkuji za vstřícnou pozornost Zajímavosti se světa vzdělávání najdete na