Důchodová reforma Proč potřebujeme důchodovou reformu ? Čeho chceme reformou dosáhnout ? Jakým způsobem dosáhneme cílů reformy ?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
– – Očekávané změny v oblasti zákoníku práce, občanského zákoníku a v důchodovém systému 1.
Advertisements

Důchodová reforma (úvod do problematiky) Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR.
Důchodová reforma Proč potřebujeme důchodovou reformu ? Čeho chceme reformou dosáhnout ? Jakým způsobem dosáhneme cílů reformy ? Harmonogram důchodových.
PENZIJNÍ REFORMA V ČESKÉ REPUBLICE
BEZPEČNOST ÚSPOR VE II. A III. PILÍŘI Ministerstvo financí ČR.
Reformy v sociální oblasti Změny ve financování sociálních služeb Ing. Ondřej Mátl.
Finanční produkty určené k ukládání peněz
GENERALI TOP TALENT 2007 Návrh koncepce penzijní reformy Jan Krejsa.
Vypracovali: Martin Čmolík Pavel Šlégr
Důchodová reforma Otázky a odpovědi k vnějšímu připomínkovému řízení 17. května 2011.
Sociální zabezpečení Důvody pro rozvoj sociálního zabezpečení
Základní východiska důchodové reformy – II. a III. pilíř
Makroekonomie I ( Cvičení 12 – Fiskální politika - shrnutí )
Nástroj změny v místním prostředí
Do not put content on the brand signature area Jiří Rusnok Aktuální otázky důchodové reformy Prezident, APF ČR Předseda představenstva, ING Penzijní fond,a.s.
Nezbytná potřeba reformy důchodového systému Jan Kordík.
Finanční prostředky pro příští programové období prosince 2006 Ing. Bohdan Hejduk, náměstek ministra.
Asociace finančních zprostředkovatelů a finančních poradců České republiky, o.s. CIFA forum PRAHA duben 2008 Investiční příležitosti.
Komentář k důchodové reformě z pohledu VV 1. Dopad zvýšení DPH Sjednocení DPH na 20% (65 mld. Kč) pro financování důchodové reformy Zachování snížené.
Dopad daňových reforem na trh bydlení ing. Tomáš Prouza, MBA, ředitel péče o klienty a ombudsman Stavební fórum, Praha, 22. května 2007.
Důchodová reforma ČSSD Principy a cíle Prof. PhDr. Martin Potůček, CSc. MSc.
Stavební spořitelny, penzijní fondy
Hospodářská politika státu
Aktuální stav dalšího vzdělávání v České republice
PENZIJNÍ REFORMA V ČESKÉ REPUBLICE 1. VÝCHODISKA DŮCHODOVÝCH REFOREM II. VIZE REFORMY III. PROČ REFORMA IV. REFORMA I. PILÍŘE V. REFORMA III.
Konference €FPA ČR řešení případové studie
NÁVRH KONCEPCE PENZIJNÍ REFORMY V ČR Generali TOP Talent 2007 Bc. Martin SVOBODA.
Předpokládaný vývoj počtu osob v produktivním a důchodovém věku
Návrh způsobu financování opatření Národní strategie BESIP (k diskusi)
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 24. března 2014.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_21-07 Název školy Střední průmyslová škola stavební, České Budějovice, Resslova 2 AutorŠárka.
Hodnocení možností penzijních fondů v rámci penzijní reformy Autor práce: Ing. Petr Kupčík Vedoucí práce: doc. Ing. Eva Vávrová, Ph.D. Oponent práce: Ing.
Penzijní fondy v rámci důchodové reformy Mojmír Boucník Viceprezident Asociace penzijních fondů.
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Programové cíle v sociální oblasti Bc. Tereza Bernardová místopředsedkyně strany stínová ministryně práce a sociálních věcí.
Generali pojišťovna Penzijní připojištění se státním příspěvkem.
Model penzijního připojištění Jan Kořistka. Model Model typu "best estimate" vytvořený v Excelu Vychází ze skutečných dat o portfoliu penzijního připojištění.
THEME 7 Social Security Welfare State Types of Social Security Systems.
Jan Škorpík a Martin Štěpánek 3. prosince 2008 Zavedení II. pilíře povinného důchodového systému v ČR, hlavní principy a návrh řešení.
Petr Nečas místopředseda vlády ministr práce a sociálních věcí 27. listopadu 2008 Důchodová reforma.
Daňová reforma ČR Konference ODS k reformním krokům vlády ČR Vlastimil Tlustý, 3. května 2007 Návrh nového zákona o dani z příjmů.
Varianta 2. Popis varianty I. pilíř bude tvořit současný PAYG. Pojistná sazba (23%) se nijak měnit nebude. II. pilíř budou provozovat reformované fondy.
Varianta 1. Popis varianty I. pilíř bude tvořit současný PAYG, do kterého poplyne 20 p.b z 23 procentní sazby pojistného II. pilíř bude tvořit nový fondový.
Finanční matematika v osobních a rodinných financích
Finanční plánování Základy ekonomiky a účetnictví – 9. ročník Autorem materiálu je Jitka Fialová, ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35, okres Příbram Inovace.
Penzijní připojištění 4. Konzultace B5KPO2 Sobota 31. března 2007 E 123 8:00 – 9:30 hod.
KOMPENZACE PŘÍJMU V NEZAMĚSTNANOSTI
Stáří jako sociální událost
Veřejné finance a penzijní systémy - klíčová východiska Státem provozovaný penzijní systém ve své stávající podobě je součástí veřejných rozpočtů váhově.
PŘEDSTAVENÍ SATUM CZECH
Důchodová reforma Vladimír Bezděk Sdružení Lípa; ; Harachov.
1 Důchodová reforma v České republice - aktuální informace - Vladimír Bezděk Praha, 3.května 2010, Smilovice.
Navrhovaná reformní opatření důchodový systém Ministr práce a sociálních věcí Petr Nečas.
OSVČ – sociální zabezpečení 2014
Důchodový systém v České republice a jeho reforma zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění ve znění pozdějších předpisů.
Finanční gramotnost Jana Leciánová Gymnázium Uherské Hradiště, 2013 Penzijní fondy – III. pilíř.
Jana Leciánová Gymnázium Uherské Hradiště
Druhá fáze reformy veřejných rozpočtů - prorůstové daňové změny - Ministerstvo financí ČR
S YSTÉM SOCIÁLNÍHO POJIŠTĚNÍ 3. S YSTÉM SOCIÁLNÍHO POJIŠTĚNÍ 3. PENZIJNÍ PŘIPOJIŠTĚNÍ.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Spoření ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Rozpočty obcí a krajů v roce 2009 v návaznosti na aktuální ekonomický vývoj Ministerstvo financí ČR Praha červen 2009 Jan Zikl ředitel odboru financování.
Vliv demografického vývoje na důchodový systém v ČR Ing. Lenka Fulínová.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_399.UCE.34 Sociální pojištění.
DŮCHODOVÁ REFORMA. 2 Současné hlavní problémy I.pilíře Vnímání systému jako jednozdrojově financovaného (pouze pojistné) OSVČ - platí méně než 30% vyměřovacího.
1 Důchodové pojištění. 2 Důchodové pojištění v roce 2012 Důchodové pojištění musí mít každý občan ČR Sociální pojištění se skládá ze tří složek: - důchodové.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_21-07
Důchodové pojištění a jeho produktové modifikace
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Projekce veřejných příjmů a výdajů v oblasti zdravotnictví
Transkript prezentace:

Důchodová reforma Proč potřebujeme důchodovou reformu ? Čeho chceme reformou dosáhnout ? Jakým způsobem dosáhneme cílů reformy ?

Proč potřebujeme důchodovou reformu (1) V roce 2008 byl důchodový účet vyrovnaný. Dnes chybí ročně 30 – 40 mld. Kč o Přibylo důchodců (~ 10 mld. Kč) o Ubylo zaměstnanců (~ 15 mld. Kč) o Mimořádná valorizace 2006 a 2007 (~15 mld. Kč)

Proč potřebujeme důchodovou reformu (2) Nároky na důchodový systém se budou zvyšovat: – 12% občanů nad 65 let – 15% občanů nad 65 let – 29% občanů nad 65 let Zdroj: Demografická prognóza – UK Kučera Průměrný věk dožití v ČR 1990 – 72 let - Průměrný věk dožití v ČR dnes – 77 let - Průměrný věk dožití ve Německo, Francie, Švédsku dnes let Zdroj: Databáze United Nations Population Prospects

Proč potřebujeme důchodovou reformu (3) Na trh práce bude v budoucnu vstupovat méně občanů. Do důchodu bude vstupovat v budoucnu více občanů. Věkové složení obyvatelstva 12/2009

Proč potřebujeme důchodovou reformu (4) Podíl pracujících a straších občanů se dramaticky změní. Podíl na obyvatelstvu (%) Zdroj: Databáze United Nations Population Prospects

Proč potřebujeme důchodovou reformu (4) Podíl osob 65+/16-64 Nárůst podílu starších obyvatel naší společnost dramaticky změní.

Proč potřebujeme důchodovou reformu (5) Dnes si na důchody půjčujeme. Chybějících 30 miliard (1% HDP) je součástí schodku státního rozpočtu (V roce 2010 celkový schodek 130 mld. Kč) Schodek důchodového účtu se bude prohlubovat.

Proč potřebujeme důchodovou reformu (6) Co znamená pokrýt v budoucnu schodek 4% HDP = 150 mld. Kč - Zvýšení DPH o 1% = 16 mld. Kč - Zvýšení pojistného o 1% = 11 mld. Kč - Prodloužení věku odchodu do důchodu o 1 rok = 15 – 20 mld. Kč - Snížení všech vyplácených důchodů o 10% = 35 mld. Kč - Budeme si půjčovat - zvýšení státního dluhu – do 10 let kolaps státních financí - Zvýšení daní PO o 1% = 7 mld. Kč - Zvýšení daní FO o 1% = 6 mld. Kč Pokrytí schodku přesahuje možnosti veřejných rozpočtů.

Proč potřebujeme důchodovou reformu (7) Státní důchody nebudou schopny zajistit dostatečnou ochranu před chudobou. Srovnání dnešních a budoucích důchodů při vyrovnaném důchodovém účtu.

Proč potřebujeme důchodovou reformu (8) Shrnutí Za 30 – 40 let se zdvojnásobí počet občanů ČR nad 65 let Na udržení dnešní úrovně důchodů bychom potřebovali dalších cca 150 mld. Pokrýt schodek 150 mld. znamená: - zvýšit pojistné z 28% na 40%, nebo - zvýšit DPH na 25 – 26% (jednotná sazba), nebo - zvýšit daň firem z 19% na dvojnásobek, nebo - zvýšit daň FO z 19% na dvojnásobek, nebo - prodloužit věk odchodu do důchodu z 65 na let, nebo - snížit všechny vyplácené penze (i invalidní) o 1/3 DŮCHODY OD STÁTU BUDEME DOSTÁVAT POZDĚJI A BUDOU NIŽŠÍ NEŽ DNES.

Čeho chceme reformou dosáhnout Za 30 let získá minimálně 50% občanů dodatečný důchod Dodatečný důchod dosáhne alespoň ~1/4 – 1/3 státního důchodu Kombinace státního a dodatečného důchodu zajistí přiměřený měsíční příjem bez „kolapsu“ státních financí

Jakým způsobem dosáhneme cílů reformy (1) Vytvoříme podmínky pro dostatečnou tvorbu úspor - Zapojíme občany do spoření včas (na dobu minimálně 30 let, vstup nejpozději do 35 let) - Dostatečný příspěvek 5% (3+2%) umožní za 30 let naspořit minimálně na ¼ státního důchodu - Pravidla účasti na rozdíl od III. pilíře zajistí přispívání bez výpadků po celou dobu pracovní kariéry

Jakým způsobem dosáhneme cílů reformy (2) Pravidla vyvázání 3% pojistného budou výhodná minimálně pro 60% občanů. - Účast ve II. pilíři přináší výhody dědictví - Možnosti výplaty penzí jsou širší než ze současného důchodového systému: a) Doživotní důchod b) Doživotní důchod s pozůstalostní penzí na 3 roky c) Důchod vypláceny vždy 20 let d) Dědictví a pozůstalostní důchody - Nároky na jiné státní penze zůstávají stejné (invalidní, pozůstalostní, vdovské důchody)

Jakým způsobem dosáhneme cílů reformy (3) Reforma nepřekročí možnosti veřejných financí. - Nebudeme opakovat chyby sousedů, kteří stanovili pro důchodové spoření příliš vysokou sazbu (Polsko 7,3%, Slovensko 9%, Maďarsko 8%), ČR 3%. - Od počátku zajistíme stálý zdroj financování, část příjmů z DPH. Nebudeme spoléhat na dočasné příjmy.

Jakým způsobem dosáhneme cílů reformy (4) Vytvoříme rámec pro efektivní rozdělení rolí státu a komerčního sektoru - Jednotné inkaso pojistného využije výhody ekonomie z rozsahu a centrálního registru pojištění - Centrální registr smluv důchodového spoření sníží náklady spojené s uzavíráním smluv a přestupy mezi penzijními společnostmi - Pro vedení osobních účtů budou využijeme existující softwary - Vytvoříme konkurenci v klíčové oblasti, zhodnocování úspor - Neefektivní výdaje na obchod a propagaci omezíme regulací poplatků za správu a regulací distribučních nákladů

Jakým způsobem dosáhneme cílů reformy (5) Vytvoříme podmínky pro bezpečné a výhodné investování ve II. i III. pilíři Ve II. a III. pilíři bude přísně odděleno hospodaření od majetku klienta Vytvoříme podmínky pro využívání vhodného způsobu investování podle životních fází účastníků II. i III. pilíře 4 povinné investiční strategie ve II. pilíři zároveň umožní transparentní a přehledné rozhodování Investiční strategie budou podléhat regulaci rizika Povinný autopilot zabrání poklesu hodnoty před odchodem do důchodu

Závěrečné shrnutí - Bez reformy nás čekají podstatně nižší důchody (neočekáváme, že každý bude schopen pracovat do 72 let) - Využijeme pozitivní zkušenosti a dokážeme se i poučit z chyb při stanovení hlavních parametrů reformy - Reforma má respekt k názoru sociální demokracie - Dobrovolný vstup - Přiměřená sazba pojistného (ale dostatečná v součtu s vlastní platbou) = > Případné budoucí změny avizované demokratickou opozicí jsou slučitelné s hlavními cíli reformy II. PILÍŘ MÁ SPOLEČNĚ SE STÁTNÍM DŮCHODEM PŘEDPOKLADY NAPLNIT CÍL ZAJIŠTĚNÍ PŘIMĚŘENÝCH DŮCHODŮ V BUDOUCNU