Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Veřejné finance a penzijní systémy - klíčová východiska Státem provozovaný penzijní systém ve své stávající podobě je součástí veřejných rozpočtů váhově.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Veřejné finance a penzijní systémy - klíčová východiska Státem provozovaný penzijní systém ve své stávající podobě je součástí veřejných rozpočtů váhově."— Transkript prezentace:

1 Veřejné finance a penzijní systémy - klíčová východiska Státem provozovaný penzijní systém ve své stávající podobě je součástí veřejných rozpočtů váhově jde dokonce o jednu z jeho nejvýznamnějších součástí rizikový vývoj veřejných rozpočtů je a do budoucna bude stále více spojen se situací v penzijním systému

2 Debata o penzijní reformě je debatou o: o parametrech stávajícího systému a o tom, jak jej fundamentálně reformovat (NDC?, fondové systémy?) - „jak velký bude důchod a kolik bude stát“ o vlivu penzijního systému (stávajícího, reformovaného ) na veřejné rozpočty o přímém i nepřímém vlivu penzijního systému (stávajícího, reformovaného) na současnou a budoucí stabilitu ekonomiky a na míru její (současné, budoucí) prosperity

3 Source: Bezděk, Dybczak, Krejdl (2003): Czech Fiscal Policy - Introductory Analysis; Czech National Bank Working Paper No. 7/2003. Ageing problem Expected Age Structure – % of total population

4 Popis varianty Právní stav platný po 1. lednu 2010 –zvyšování důchodového věku na 65 resp. 62 – 65 let –třístupňová invalidita –… Předpoklady –zvyšování důchodů podle zákonem stanoveného minima –zvyšování parametrů důchodového vzorce (redukční hranice a základní výměra důchodu) dle růstu mezd

5 Výdaje I. pilíř

6 Saldo I. pilíř

7 Kumulované saldo I. pilíř

8 Celkový náhradový poměr

9 Nutný přebytek „nepenzijní“ části veřejných rozpočtů ČR do roku 2030

10 Varianty důchodového systému, které se testují Pro všechny varianty platí podmínka dalších postupných parametrických úprav v PAYG pilíři –Postupné zvyšování věku pro odchod do důchodu (2M/rok) –Postupný přechod na výhradně cenovou valorizaci vyplácených důchodů Var.1: povinný 3% spořící pilíř z existující 28% příspěvkové sazby Var.2: opt-out 3%+3% Var.3: povinný 3% spořící pilíř nad rámec existující 28% příspěvkové sazby s 3% podporou státu ze státního rozpočtu Var.4: postupný přechod na rovný důchod a postupné snížení povinné příspěvkové sazby

11 Závěry k hodnocení penzijní systém je a ještě dlouho bude pro stabilitu veřejných financí a pro aktivní fiskální politiku největším břemenem s významným destabilizačním potenciálem účinky (dosud nejasné) systémové reformy se projeví jen pozvolna a v dlouhém časovém horizontu v mezičase není jasné za cenu jakých a jak velkých opatření bude vláda kredibilně zajišťovat stabilitu veřejných rozpočtů (Maastricht!)

12 Pamatuj Penzijní reforma bude mít i další souvislosti: –ovlivní trh práce a investic (náklady na pracovní sílu) –ovlivní podnikatelské prostředí –ovlivní finanční (investování úspor) respektování těchto souvislostí je předpokladem dlouhodobé stability penzijního systému, resp. může být základem jeho příspěvku k vyšší konkurenceschopnosti a k vyšší prosperitě ekonomiky


Stáhnout ppt "Veřejné finance a penzijní systémy - klíčová východiska Státem provozovaný penzijní systém ve své stávající podobě je součástí veřejných rozpočtů váhově."

Podobné prezentace


Reklamy Google